Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Manurhin2

Aktiv medlem

Bifogar länk till Calima prognos för bl.a. GC.
Ser inte så lovande ut från tisdag 👎.
Går att klicka sig fram i tiden.

Vi kan nog vara överens om att slår prognosen in så syns hotellen sämre på avstånd.
Sedan kan man ju fundera hur skadligt det är för luftvägarna. Mängder med Afrikaner lever ju med tät Calima betydligt fler dagar/år. Ex Eritreaner som har många duktiga cyklister som troligen tränat mest på hemmaplan.
Äh, då åker jag hem på tisdag i så fall😝

Hasse#7

Aktiv medlem

Bifogar länk till Calima prognos för bl.a. GC.
Ser inte så lovande ut från tisdag 👎.
Går att klicka sig fram i tiden.

Vi kan nog vara överens om att slår prognosen in så syns hotellen sämre på avstånd.
Sedan kan man ju fundera hur skadligt det är för luftvägarna. Mängder med Afrikaner lever ju med tät Calima betydligt fler dagar/år. Ex Eritreaner som har många duktiga cyklister som troligen tränat mest på hemmaplan.
En fördel med hemmaplan är ju att om man hoppar över några dåliga dagar är hemmaplan kvar. Svårare att vänta om det är +6 timmar flyg och begränsad tid. Ingen aning dock om Eritreaner cyklar i Calima. Jag tror personligen att det är lika hälsosamt i längden som att blästra utan skydd.

Manurhin2

Aktiv medlem
Cyklade förbi nya bergscyklingscentret idag som håller på att byggas.
Eftersom trafiken ökat på vägarna och nästan ingen har katalysator så kommer här att erbjudas simulerad bergscykling i ren miljö.
Riktigt bra initiativ🥰

20230129_112202.jpg

Paul D

Aktiv medlem
Cyklade förbi nya bergscyklingscentret idag som håller på att byggas.
Eftersom trafiken ökat på vägarna och nästan ingen har katalysator så kommer här att erbjudas simulerad bergscykling i ren miljö.
Riktigt bra initiativ🥰

Visa bilaga 605402
Har faktiskt funderat vad det är man bygger där nära bananplantagen i El Pajar.
Har du någon information om man kommer att visa hotellfasader på storbild där inne??
I så fall ett verkligt lyft.

Paul D

Aktiv medlem
Finns det en slumpgenerator som kastar fram jättestora kottar och bitar av kaktus? Chans till snö?
Återstår att se. Vanlig syn är ju även igelkottar och råttor som manglats av bilar. Mycket sällan man ser mosade exemplar av den invasiva Colorado snoken.
Tror knappast man hinner färdigt detta bygge till 1/4 som annars vore lämplig tidpunkt för en första gratis provtur.

Hasse#7

Aktiv medlem
Återstår att se. Vanlig syn är ju även igelkottar och råttor som manglats av bilar. Mycket sällan man ser mosade exemplar av den invasiva Colorado snoken.
Tror knappast man hinner färdigt detta bygge till 1/4 som annars vore lämplig tidpunkt för en första gratis provtur.
En Coloradosnok i kassetten skulle ju kännas lite exotiskt.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Min kompis fick bistick på väg upp till Croix de Fer, var nära att dö. Små, men farliga för vissa.
Sant och läskigt. Nu har jag blivit stucken förut och kände mig säker på att jag inte är allergisk men lite stressad blir man ju ändå. En annan gång under cykeltur här hemma blev jag stucken i läppen och var väl mest tur att getingen inte hamnade i munnen och stack istället.

Hasse#7

Aktiv medlem
Sant och läskigt. Nu har jag blivit stucken förut och kände mig säker på att jag inte är allergisk men lite stressad blir man ju ändå. En annan gång under cykeltur här hemma blev jag stucken i läppen och var väl mest tur att getingen inte hamnade i munnen och stack istället.
Jag cyklar ju med strut en gång om året. Fick geting i struten samtidigt som jag cyklade i värsta nedförsbacken. Stucken i överläppen, såg ut som en kamel i flera dagar.

Paul D

Aktiv medlem
Jag cyklar ju med strut en gång om året. Fick geting i struten samtidigt som jag cyklade i värsta nedförsbacken. Stucken i överläppen, såg ut som en kamel i flera dagar.
Sett en del tjejer som kostat på sig liknande behandling. Tror det är vanligare i Sverige än här. Ska tänka ”kamel” nästa gång jag ser det 😊

Paul D

Aktiv medlem
Jag har blivit getingstucken flera gånger utan kraftig reaktion. Men så en varm sommar dag blev jag stucken i läppen mot slutet av hård träning. Blev medvetslös och hörde änglar sjunga. Obehagligt när ambulans personalen väckte mig. Somnade om men akuten fick upp trycket. Vaccinerat mig sedan dess. Ändå tuppat av en gång till under skogsarbete. Har antihistamin tabletter med mig när jag cyklar på GC.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag har blivit getingstucken flera gånger utan kraftig reaktion. Men så en varm sommar dag blev jag stucken i läppen mot slutet av hård träning. Blev medvetslös och hörde änglar sjunga. Obehagligt när ambulans personalen väckte mig. Somnade om men akuten fick upp trycket. Vaccinerat mig sedan dess. Ändå tuppat av en gång till under skogsarbete. Har antihistamin tabletter med mig när jag cyklar på GC.
Cyklar över räcken och blir getingstucken och.......
Stackars fru

Leffe

Aktiv medlem
Bor ni mestadels på all-in-clusive? Funderar själv på om man inte skulle boka det och käka på restaurang istället. Finns det gott om restauranger i tex mas palomas eller finns det bättre orter om man vill resa så?

kroem

Aktiv medlem
Bor ni mestadels på all-in-clusive? Funderar själv på om man inte skulle boka det och käka på restaurang istället. Finns det gott om restauranger i tex mas palomas eller finns det bättre orter om man vill resa så?
Jag bor på all inclusive, det är klart det är.lite härligt att hämta öl kaffe etc men på det stora hela ganska onödigt, om man inte har barn tror jag.
Maten är ofta inte tip-top och du äter för mycket 😅 om man bor i typ PDI som jag så finns det hur mycket restauranger som helst, överallt.

Men är väl en kostnadsfråga, tror det kanske kostar 800/dag för all inclusive och det äter/dricker man nog för annars, om man är,på semester. Annat om man är här och lagar mat själv såklart.
Mat är billigt här, om man vill.

Paul D

Aktiv medlem
Nackdelen med All Inclusive är att man behöver passa mattiderna. Kör man aldrig mer än 4 timmar så är det inget problem.
Finns gott om restauranger även i Maspalomas. Har hela sällskapet cykel så är det väldigt smidigt att hitta matställen men inte långt att gå heller.
Har ni kylskåp på rummet så fixar ni lätt frukost själva. Smidig ryggsäck och cykellås för matinköp.
Frugan och jag har eget boende sedan 2016 och är väldigt nöjda med det.
Får vi tillbaka vad vi gav för lgh så har det varit en lönsam investering jämfört hyra bostad. Men det vet man ju inte säkert.
Kan rekommendera besök på Fastighetsbyrån i San Agustin. Om inte annat för att bli frestad. Ligger mellan Svenska Kyrkan och HiperDino i San Agustin. Norra sidan om GC 500. Syns från den ska.ska…ska….skakiga
be.. be.. be. be beläggningen vid busshållplatserna.
Kroem kan du lita på. Han är ofta här. 👍

Leffe

Aktiv medlem
Jag äter hellre på riktiga restauranger för det brukar ju vara godare mat och dryck. Men jag har sådana förutfattade meningar om de där öarna. Jag ser framför mig att det bara finns stora hotellkomplex, alla badar endast i pool och alla äter AIC (de lyssnar dock inte på AIC) således tror jag också att det knappt finns några restauranger. :)

Vad är PDI? Googlade; Playa del Inglés såklart :P

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
De två gånger jag varit på GC har jag haft halvpension med buffé både frukost och middag. Om man gärna är ute en stor del av dagen, inte behöver dra iväg i soluppgången och inte är alltför mkt av finsmakare funkar det rätt bra. Jag brukar sällan känna någon lust att ge mig ut och leta matställe efter att ha kommit hem, duschat av ev. tagit det lugnt en liten stund.

Paul D

Aktiv medlem
Jag äter hellre på riktiga restauranger för det brukar ju vara godare mat och dryck. Men jag har sådana förutfattade meningar om de där öarna. Jag ser framför mig att det bara finns stora hotellkomplex, alla badar endast i pool och alla äter AIC (de lyssnar dock inte på AIC) således tror jag också att det knappt finns några restauranger. :)

Vad är PDI? Googlade; Playa del Inglés såklart :P
Föredrar du riktiga restauranger och hela sällskapet hänger med på era cykelturer så skulle jag säga: LÅT RESTAURANGBESÖKET BLI DAGENS ”MÅL”.
Ex Cykla till Puerto de Mogan och ät nere vid stranden. Vill ni inte se nakna kroppar när ni äter så sitt med ryggen mot havet. Finns flera ställen att välja på
Flera restauranger även i St Lucia
I Tejeda finns kyparen från sällskapsresan som höll ut spegeln så gästerna skulle se havet. Det är nog dottern som driver stället nu. Hennes mamma var svenska.
Fiskrestaurang i Tasarte. Kontant betalning.
Två eller tre restauranger brukar vara öppna i Ayacata.
Gissar det är ungefär samma i San Bartolome
I Veneguera har jag ätit Ropa Viejo (Gamla kläder). Typ soppa på en spik. Gränsar nog till nationalrätt här.
Tasarte är nyligen beskrivet här av Bottecchia.
Nedan ett litet reklamavbrott för Tejeda

Senast ändrad:
Ugh. Skitväder idag :( Blev ingen Pico, inte heller kustvägen - helt värdelöst.

Tråkigt då benen kändes ok. Men fick iaf, igår, komma under 21 min på "en @pinarello18 " 🤩
Jag såg att ni diskuterade att starten borde vara vid Bar Nicholas. Bättre än att starta vid rondellen lite före. Det tycker jag låter bra, det är så jag sett klättringen. Har ni satt ett nytt segment då? Fantastiskt bra kört, jag kommer ihåg att när jag körde typ 2016 så tog jag ut mig fullständigt. Och det gäller att disponera, så fort det plattar till så ställer man sig och ökar hårt. Sen inte ligga på blodrött för länge utan släppa två hjärtslag. Typ så.
Hur kändes det för dig?
/Johan

kroem

Aktiv medlem
Jag såg att ni diskuterade att starten borde vara vid Bar Nicholas. Bättre än att starta vid rondellen lite före. Det tycker jag låter bra, det är så jag sett klättringen. Har ni satt ett nytt segment då? Fantastiskt bra kört, jag kommer ihåg att när jag körde typ 2016 så tog jag ut mig fullständigt. Och det gäller att disponera, så fort det plattar till så ställer man sig och ökar hårt. Sen inte ligga på blodrött för länge utan släppa två hjärtslag. Typ så.
Hur kändes det för dig?
/Johan
Egentligen tycker jag hela första biten innan kyrkogården är ganska "kass", en annan typ av cykling emot resten. Tryckte på för mycket där, man blir ju lite inbjuden till det, så låg typ runt 370w snitt innan kyrkogården.
Sen fick jag pace'a lite för att klara dugligt hela - hade inte riktigt koll på tiden men gick ju vägen. Man kan vila lite lungor i switchbacksen om man växlar upp och står, sen lite platta partier. Jag var trött när jag kom upp 😅
Tycker nog "gc-60 test climb" segmentet är bättre, hade tre ryck i den tidigare i veckan med fruktansvärd motvind, som syns i tiderna vs watten.
692B23D8-D37C-4DC3-ACA8-41B0D851F6ED.png

Bilagor

• BFA75E53-FA13-4F1A-A739-22744E9AE053.png
    BFA75E53-FA13-4F1A-A739-22744E9AE053.png
    190.9 KB · Besök: 21
Egentligen tycker jag hela första biten innan kyrkogården är ganska "kass", en annan typ av cykling emot resten. Tryckte på för mycket där, man blir ju lite inbjuden till det, så låg typ runt 370w snitt innan kyrkogården.
Sen fick jag pace'a lite för att klara dugligt hela - hade inte riktigt koll på tiden men gick ju vägen. Man kan vila lite lungor i switchbacksen om man växlar upp och står, sen lite platta partier. Jag var trött när jag kom upp 😅
Tycker nog "gc-60 test climb" segmentet är bättre, hade tre ryck i den tidigare i veckan med fruktansvärd motvind, som syns i tiderna vs watten.
Visa bilaga 605718
Helt sant att första delen är "kass". Men det är ju också så att har man inte pannben där så blir det ingen topptid. Du är stark, det ser jag. Själv har jag nog sett mina bästa dagar...

kroem

Aktiv medlem
Jag har nog sett mina bästa dagar med, är ju gubbe på titan-hoj nu! Dock alltid kul att pressa sig lite. Mina tider var bättre tidigare, tror det måste ha att göra med kolfiberhoj!

Igår lite längre runda, Soria - ner/upp Serenity - upp till Ayacata - ner GC60. Blev lite väl hårt upp Soria (313w, 24min) och (inte platta biten längst ner) Serenity (290w, 38min). Biten emot Ayacata är ju FRUKTANSVÄRT dålig väg, att Tauro pass är dåligt visste jag, men var inte med på typ en timme till med hoppande fram. Sen hade jag glömt hur dåligt det var ner från Ayacata. Men Serenity...wow. En av dom dagarna, klart och grym utsikt!

Fick iaf besöka kurvan där jag la mig över styret för ett år sen - gick lugnare ned nu!

Bilagor

• D53D49A6-DD8E-4D97-A0C4-05F6E73888EB.jpeg
    D53D49A6-DD8E-4D97-A0C4-05F6E73888EB.jpeg
    826.2 KB · Besök: 48
  • 436A76BE-0588-4214-81BC-A13941DE3E6B.jpeg
    436A76BE-0588-4214-81BC-A13941DE3E6B.jpeg
    720.4 KB · Besök: 45

Paul D

Aktiv medlem
Jag har nog sett mina bästa dagar med, är ju gubbe på titan-hoj nu! Dock alltid kul att pressa sig lite. Mina tider var bättre tidigare, tror det måste ha att göra med kolfiberhoj!

Igår lite längre runda, Soria - ner/upp Serenity - upp till Ayacata - ner GC60. Blev lite väl hårt upp Soria (313w, 24min) och (inte platta biten längst ner) Serenity (290w, 38min). Biten emot Ayacata är ju FRUKTANSVÄRT dålig väg, att Tauro pass är dåligt visste jag, men var inte med på typ en timme till med hoppande fram. Sen hade jag glömt hur dåligt det var ner från Ayacata. Men Serenity...wow. En av dom dagarna, klart och grym utsikt!

Fick iaf besöka kurvan där jag la mig över styret för ett år sen - gick lugnare ned nu!
Nästa lördag passerar cykelloppet Epic Gran Canaria Soria, Tauropass och mål i Ayacata. Möjligt de smetar lite betong i de värsta groparna upp Tauropass. De har gjort så tidigare år.
Sett många asfaltsläggar team sista veckorna men tyvärr bara längs syd och ostkusten där de flesta bilarna kör.
På söndag passeras Pinarello sträckan. (Sopbacken) och mål i San Bartolome.

Dabib

Ny medlem
Jag åker ner 10/2 för lite semester och cykling. Bör man undvik vägen maspalomas- Ayacata lör,sön pga av epic gran canaria?

Paul D

Aktiv medlem
Jag åker ner 10/2 för lite semester och cykling. Bör man undvik vägen maspalomas- Ayacata lör,sön pga av epic gran canaria?
VÄLKOMMEN!!!
Tycker inte du behöver undvika den sträckan. På lördagen efter målgång tar sig cyklisterna utom tävlan ner från Ayacata till PdI via San Bartolome och Fataga. Inga stora klungor. Brukar gå lugnt till. Man ligger oftast på ett led. Tror inte det är mer än 500st. Troligen färre.
Söndag morgon rullar klungan motsatt riktning med mål i San Bartolome. Masterstart från RIU nere vid sanddynerna. Klungan släpps fri i början av ”Sopbacken”. Alltså vid sista husen i norra San Fernando mot Fataga. Skulle du bli hindrad här så handlar det inte om många minuter. Är ju skapligt brant så klungan EXPLODERAR tidigt.
Möjligt att eliten håller ihop och kör taktik men längre ner där jag håller till blir FTP skillnader på halv watt snart uppenbara.
Hmmmm tänker att utförskörningen efter första Miradoren med tävlande amatörer är enda riskmomentet. Hamnar du mitt i smeten där så vänta en stund tills anländande cyklister matchar din prestanda i utförskörning.

Paul D

Aktiv medlem
Körde Soria, Tauropass och GC605 till Ayacata idag. Ännu inget betongkladd över Tauropass inför tävlingen nästa helg.
GC605 är som Kroem skrev riktigt dålig. Jag kom ju ner där Testbacken börjar och därifrån till Ayacata är det drygt 14km. Toppen av Testbacken ligger på knappt 1000 möh och Ayacata på 1300 m. (Enligt min 810 Edge idag). Alltså inget för den som vill ha långa ihållande backar. Första 4-5km är riktigt bra men ca 4 km på mitten är en katastrof. Funkar där bäst att ligga mitt i vägen.
Stannade och tog en Epi(s)c bild på cyklisternas bästa vänner.
C9F65AD5-324B-43CE-827E-6389A5B0F46F.jpeg

Man lappade de värsta groparna med asfalt och spade.
Även sista kilometrarna är riktigt bra.
GC605 är egentligen en riktigt trevlig väg. Kommer säkert att nytjas av fler cyklister när väl önsketunneln för oss cyklister nere vid Puerto de Mogan blir klar.
En hel del ny perfekt asfalt i San Fernando och även i trakten av El Doctoral.
Ni som kommer ner i morgon kan se fram emot lagom svala dagar och troligen ingen svår Calima.
110 km o 2000 höm klarades på mindre än 750 ml dricka. Alltså inte för varmt.

kroem

Aktiv medlem
Fick ihop GC120/130 upp till Pico idag. 120 igenom Cazadores var INGEN lek... Huva. Fina vägar UPP men fan va dålig vägen är pico - Ayacata. Blivit sämre?

Mör när jag kom hem. 110k och 3300m.

Fick iaf gött sällskap av två andra ti-hojar i övre prisklass jämfört med min... Jävlar så fina! Curve 🥰

Bilagor

• 1341CC06-216B-4555-816A-9E8023663487.jpeg
    1341CC06-216B-4555-816A-9E8023663487.jpeg
    1.2 MB · Besök: 61
  • AA1B7296-3F83-4669-AE2E-B8A88FB4052D.jpeg
    AA1B7296-3F83-4669-AE2E-B8A88FB4052D.jpeg
    339 KB · Besök: 62

Manurhin2

Aktiv medlem
Fick ihop GC120/130 upp till Pico idag. 120 igenom Cazadores var INGEN lek... Huva. Fina vägar UPP men fan va dålig vägen är pico - Ayacata. Blivit sämre?

Mör när jag kom hem. 110k och 3300m.

Fick iaf gött sällskap av två andra ti-hojar i övre prisklass jämfört med min... Jävlar så fina! Curve 🥰
Hmmmm, tokig stackare som har den i mitten utan bromsar. Är väl snabb både uppför och nedför förstås...

Köp & Sälj

Topp