Cykla i Schweiz

• Trådstartare Trådstartare __a
  • Start datum Start datum

__a

Medlem
Cykla i Schweiz
Jag planerar en liten resa ner till Schweiz någon gång i mars-april för att slipa formen inför säsongen. Om det blir MTB eller LVG spelar egentligen ingen roll, bara jag hittar ett bra ställe att åka till.

Man har ju hört mycket om Verbier här på forumet, men har jag förstått det rätt om jag tror att det mer är ett ställe för downhillcyklister??

Jag har sökt lite på internet, men där handlar det mesta om cykelsemester, och det är ju inte det jag är ute efter! Kan också tillägga att jag har en morbror bosatt i Bern som har försökt hjälpa mig.

Några tips/råd på vart jag ska åka?!!?!?!?

Cykla i Schweiz
Gillar du att klättra, så är Verbier finfint. Sen går det att skråa på bergen. Mao är det inte bara fartfantomer som trivs i Verbier...men det är rackarns kul! =D

Cykla i Schweiz
Så sant så, Verbier funkar lika bra för ren XC cykling också. Däremot så funkar det inte alls att åka dit i mars/april för att cykla, då pågår fortfarande skidsäsongen för fullt. Lite tungcyklat i snön kan det bli... ;-)

/Leo

Cykla i Schweiz
Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Så sant så, Verbier funkar lika bra för ren XC
> cykling också. Däremot så funkar det inte alls att
> åka dit i mars/april för att cykla, då pågår
> fortfarande skidsäsongen för fullt. Lite
> tungcyklat i snön kan det bli... ;-)

Det är det som är en del av problemet; det vore ju bra om jag hittar nånstans att åka där snön har hunnit tinat bort :) Kanske är enlkast att ta racern med tanke på årstiden/lera/snö/etc...

Cykla i Schweiz
Italien har nog en hel del trevliga ställen att bjuda på, fina landsvägar och allt. Spana in t.ex. de ställena som Cykelresor fixar turer till, eller häng på dom? <http://www.cykelresor.se/>

/Leo

Cykla i Schweiz
Några råd från en Schweizare:

Att köra mtb i Verbier mellan mars & april är ingen bra idé. De brukar stänga liftor i slutet av mars-början av april och det brukar att vara rätt mycket snö kvar tills i början av maj. Rent allmänt kan man säga att de bästa mtb-upplevelse i Rhone dalen (Verbier, Nendaz etc. på vänster sidan av dalen och Crans-Montana, Anzère på höger sidan) ligger mellan 1'400m. och 3'000m. höjd ...

Om du ska ändå åka dit i mars-april rekommendera jag att du ta din racer med i stället. Rhone dalen är väldigt fint att köra då. Mellan städerna Martigny, Sion (själv kommer jag därifrån) och Sierre finns det en hel del fina vägar. Och vädret där är ofta bättre (och varmare) än i resten av Schweiz. Om du vill har en idé hur ser det ut är det bara att clicka runt där:

http://www.velcanto.ch/Velo/Parcours/ValaisCentral/PagesValaisCentral/ParcoursValaisCentral.htm

Och för att ändå se Verbier kan du så klart köra dit på racer. Sion-Verbier är ungefär 6mil: 2.5 mil till Martigny och sedan är det bara att "klättra" till Verbier ...

Vet inte vad du planerar att göra annars i Schweiz eller hur länge du tänker stanna med det är bara att säga till om du vill ha lite mer detaljerad tips.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i Schweiz
Alltid velat åka till Schweiz o Österrike för att cykla..Grym natur! Synd bara man inte kan åka dit på vårträningsläger...skulle va lite väl kallt kanske.
Hoppas du får en bra resa!

Cykla i Schweiz
alain: Skulle vara trevligt med lite mera tips. Hur är vädret i början av april? temperatur, risk för regn, väglag etc?? Finns det något bra ställe att bo på så man slipper åka bil för att kunna träna och kan du ge några konkreta turtips?
Jag hade tänkt att stanna ungefär en vecka, "planen" såhär långt är väl ungefär att köra lite upp och ner i bergen några dagar, köra lite lugnt på något platt ställe mitt i veckan, hälsa på min morbror och sen klättra lite till.

profeten: det är inte jättevarmt i schweiz, men det var lite av tanken att det inte skulle bli en så stor temperaturskillnad; jag är lite dålig på att cykla i 25 gradig värme... Dessutom har jag som sagt en morbror som jag inte hälsat på sen han flyttade ner till Scweiz.

anderski: jo, jag vet. det är ett alternativ om jag bestämmer mig för att inte åka till schweiz, men av ovan nämnd anledning åker jag helst just till schweiz.

Cykla i Schweiz
Lite mera tips:

Kanton Valais och speciellt området Sion-Sierre i Rhone dalen är där du har största chansen att ha bra väder (och så lite regn som möjligt) i april i Schweiz. Räkna med en temperatur runt 12-15 grader. Det brukar inte vara något problem med väglag i april upp till ungefär 1'500m (men på en sådan höjd är det fortfarrande kallt i april ...). Och eftersom huvudstaden Sion t.ex. ligger på 500m. finns det en hel del att göra ...

Om man vill köra lugnt cyklar man mitt i Rhone dalen och man vill köra lite mer intensivt är det bara att "svänga" till höger eller till vänster och då går det uppför!

När det gäller boende skulle jag rekommendera att bo i Sion eller Sierre. Det finns t.ex. ett vandrarhem i Sion och därifrån finns det mycket att göra med en racer.

Berne ( en vacker stad!) ligger 1 tim. & 20 min. med bil från Sion.

När det gäller konkreta turtips behöver jag veta vilka distans/tid du vill köra och ... lite om din form :-)

Cykla i Schweiz
När det gäller priser går det inte att konkurrera med Mallorca ... att bo, att äta, att flyga dit: allt är tyvärr dyrare i Schweiz. Men det går inte eller att jämföra Mallorca med schweiziska alperna när det gäller cykelupplevelsen man får både på racer eller på mtb.

Men om man handla och lagga mat själv, hittar ett billigt flyg, bor i vandrarhemmet, försöker undvika att bo i trendiga ställe som Verbier och väljer i stället mindre kända skidort/städer är det inte så dyrt som man tror att ta sina cykelsemester i Schweiz.

Nu går det att flygga direkt från Arlanda till Genève med SAS Snowflake t.ex. och att bor i vandrarhemmet i en stad som Sion (huvudstaden i kanton Valais) kostar ungefär 180 sek./natt.

Några länkar:

http://www.youthhostel.ch/
http://switzerland.isyours.com/e/guide/roughguide.html
http://www.siontourism.ch/?ref=000_main&code_lang=en

husch, om med allt det där om Schweiz längtar jag hem fruktansvärt mycket ...

Cykla i Schweiz
"En cross kanske så man kan cykla överallt"

Nja, det går kanske att köra cross i skogen eller på grusväg här i Sverige men i Schweiz och speciellt i alperna behöver man en mtb så fort man sluta köra på asfalt ... ja, en riktig "mountain" bike helt enkelt med allt som ingår typ 3 klingor fram, en dampgaffeln och däck utan "supersonic" dekaler ... ;-)

Tillbaka
Topp