Cykla Kungsleden sommaren 2020

Har en stor dröm om att cykla delar av kungsleden till sommaren och skulle vilja höra från någon som gjort det i somras. Vad funkar och vad funkar inte? Har googlat på allt jag hittar och läst Kungsleden på Mountainbike och känner att en bok från 2011 med dåtidens MTB kanske inte riktigt stämmer med dagens cyklar och min egen vilja/teknik.
Så ni som gjort det nyligen berätta vad och hur ni gjort :)

Godhjul :)

marran

Aktiv medlem
Godhjul!

Tyvärr är det nog så att när det gäller att cykla platt/uppförs genom klapperstenshav har det inte hänt sjukt mycket sen 2011.
Dagens cyklar går fortare nerför, men i övrigt är skillnaden inte så stor. Risken är att det blir mycket promenad, men jag tycker inte att du ska låta dig avskräckas av det.

Planera gott om tid och mycket käk, och se det som ett äventyr. Vissa delar går att cykla, andra mindre så, speciellt om du redan har några dagar i benen, men när du rullar ut sista biten i flack nerförsbacke på stenhård jordstig till Abisko kommer det säkert att vara värt det!

Disclaimer: Jag har bara cyklat bitar av den, men redan första sträckan från Hemavan till Viterskalsstugan är något att bita i. Jag vet inte vad din tidigare erfarenhet är, så om du kommer njuta av det eller inte låter jag vara osagt, men det är knöligt, lätt uppför, tekniskt och ganska jobbigt. Och du korsar många jokkar. Jag har hört både en och annan svordom bara längs den sträckan, som nog ändå bör anses tillhöra de mer cyklingsbara. Har du ingen tidigare erfarenhet av fjällcykling norr om Åre kan jag rekommendera att börja med t.ex. Hemavan - Viterskalsstugan - Stabre - Solberg - Hemavan, det är en bra runda för att få en känsla för hur de mer cykelbara bitarna är.

Yeti

Aktiv medlem
Nu minns jag inte vad det var för cykel som användes i boken 2011, har den inte tillgänglig just nu, men om det var en 26-tummare, så kanske teknikens framsteg kan hjälpa lite. En 29+-cykel tar sig över stöket betydligt bättre, en 27.5+ i aningen mindre grad.

Jag har cyklat Ammarnäs-Hemavan 1,7 ggr och tycker det nog är helt görbart och värt det.

cakenyo

Medlem
I slutet av juli 2017 va vi några som tänkt cykla från Abisko till keb.
Starten va med 15-20 grader och sol. 2 dagar in +5 och regn.
Vi avbröt och tog oss tillbaka till Abisko..
Kom ca 3 mil.
Mycket stök, spång. Bära cykel som jag kommer ihåg det iaf.

Vi mötte även flertalet vandrare som gått från keb till Abisko som sa att det va mycket snö längs vägen. Vilken va en del av varför vi avbröt.

Så vi tog oss till Björkliden och cyklade runt där istället. Riktigt fint.

Något som är bra att ha med sig:
Lättviktig packning
Bra motivation och motiverade medresenärer
Tid..
Växelöra.. (dom går alltid sönder mitt ute i ingenstans)

Lite bilder

https://www.instagram.com/p/BfgONwVA56i/?igshid=cuu2w5476fww

https://www.instagram.com/p/BbXdI9YAbjI/?igshid=3x9l05imlcw4

https://www.instagram.com/p/BXie1RagFxY/?igshid=1zn5z4jc4tpm

Tack för info :)
Vad jag menade med lite nyare info än 2011 är att enl mig hänt sjukt mycket med cyklar och hur vi tar oss fram med dom sista 9åren.
Sen förstår jag oxå att det är ruskigt individuellt hur ”lätt” det är att ta sig fram. Tror att jag själv kvalar in i den bättre skaran med mycket pannben och envishet : )

Min tanke är att inte sova i tält! Sover hellre under bar himmel 😂

Rholm

Aktiv medlem
Jag hade nog inte gett mig ut på Kungsleden på cykel utan ett tält. Väderomslag sker snabbt i fjällen och det kan vara långt till skydd. Som beskrivet ovan är terrängen inte alltid cykelvänlig och etapper kan ta mycket längre tid än planerat med cykel. Vandrar man har man generellt mer kontroll över tempot och då är det lättare att planera för stugturer. Men att planera för sömn under bar himmel är ingen bra idé. Förutom dåligt väder finns det ett par myggor som vill vara kompis med dig. Ha respekt för fjällen.

Senast ändrad:

Alfakrull

Medlem
Rholm sa:
Jag hade nog inte gett mig ut på Kungsleden på cykel utan ett tält. Väderomslag sker snabbt i fjällen och det kan vara långt till skydd. Som beskrivet ovan är terrängen inte alltid cykelvänlig och etapper kan ta mycket längre tid än planerat med cykel. Vandrar man har man generellt mer kontroll över tempot och då är det lättare att planera för stugturer. Men att planera för sömn under bar himmel är ingen bra idé. Förutom dåligt väder finns det ett par myggor som vill vara kompis med dig. Ha respekt för fjällen.
+1. I fjällen vill du prioritera att vara torr, varm och mätt, det lär vara svårt utan en plan b för oväder. Dock kan kanske fullt tält kompromissas ner till bivy-tält eller vindsäck.

svpe

Aktiv medlem
Vissa sträckor är cykelvänligare än andra. Helt upp till dig om det är värt det eller inte. Abisko till Nikkaluokta är inte hopplöst. Satsa på att bo i de stugor som finns längs leden så slipper du tält.
Jag brukar cykla på Kungsleden vintertid med fatbike, det är enklare än på sommaren.

Snakepit

Aktiv medlem
Har man pannben går allt bra. Skantz som cyklade hela sträckan på en fs 26:a är en erkänt seg kille.

Har en vän som sprang hela sträckan, övre halvan var snötäckt, detta var på våren så det var sursnö med dålig bärighet. Men han bet ihop.

Kör på säger jag, går ju att kliva av på flera ställen och ta bussen tillbaka :)

Om man bortser ifrån väder, material och annat skit som kan hända. Vilka ställen/stugor m.m. är värt att stanna vid eller bara passera och satsa på nästa?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kul. Funderar också på Kungsleden. Men hur tar man sig dit? Får man ta cykel på tåget? På bussarna som nämndes ovan? Till Hemavan då kanske sedan vet man ju aldrig vart man vänder hemåt kanske 😀

jolov

Aktiv medlem
Glöm inte att ni inte får cykla sträckorna Kaitumjaure-Vakkotavare(25km) och Saltoluokta-Kvikkjokk (70km)

Förstår charmen med kungsleden, men hade antagligen kollat på något mindre söndervandrat ifall jag skulle cykla

svpe

Aktiv medlem
Per Björk sa:
Om man bortser ifrån väder, material och annat skit som kan hända. Vilka ställen/stugor m.m. är värt att stanna vid eller bara passera och satsa på nästa?
Stugor med bastu är ställen jag rekommenderar att stanna vid. Dvs Abiskojaure, Alesjaure, Sälka och Kebnekaise om man tänker cykla Abisko till Nikkaluokta.

svpe

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Kul. Funderar också på Kungsleden. Men hur tar man sig dit? Får man ta cykel på tåget? På bussarna som nämndes ovan? Till Hemavan då kanske sedan vet man ju aldrig vart man vänder hemåt kanske 😀

Cykel på tåg kan fungera om man packar ner den i en låda. Norrbottens Länstrafiks bussar tar också cyklar men det går inte garantera plats så under högsäsong kan det vara osäkert.
Hemavan kan man flyga till/från men då skall cykeln också vara nedpackad.
När jag cyklat vintertid har jag kört egen bil till startplatsen och sedan betalat någon lokal person att förflytta bilen till/hämta oss vid slutmålet mot ersättning.

TeamLars

Ny medlem
Gäller cykelförbudet även vintertid? Jag har också tänkt på kungsleden många gånger men skulle vilja köra hela sträckan. Sedan några år finns en fatbike i stallet ;)

svpe

Aktiv medlem
TeamLars sa:
Gäller cykelförbudet även vintertid? Jag har också tänkt på kungsleden många gånger men skulle vilja köra hela sträckan. Sedan några år finns en fatbike i stallet ;)

Cykelförbudet i Stora Sjöfallet har inget undantag för snötäckt mark men det går en allmän skoterled genom nationalparken så antagligen skulle ingen protestera om man cyklar på skoterleden. Men när cykelförbudet infördes för några år sedan var det väl ingen hos Naturvårdsverket som kunnat föreställa att någon skulle vilja cykla där vintertid. Vill man ändå vara laglig kan man söka dispens hos Länsstyrelsen mot en kostnad på 2300kr. (2900kr från 1 januari).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
svpe sa:
Sambal Oelek sa:

Cykel på tåg kan fungera om man packar ner den i en låda. Norrbottens Länstrafiks bussar tar också cyklar men det går inte garantera plats så under högsäsong kan det vara osäkert.
Hemavan kan man flyga till/från men då skall cykeln också vara nedpackad.
När jag cyklat vintertid har jag kört egen bil till startplatsen och sedan betalat någon lokal person att förflytta bilen till/hämta oss vid slutmålet mot ersättning.
Ok. Tack. Det där blir en utmaning hör jag. Tål att funderas på.

jolov

Aktiv medlem
Har varit i kontakt angående vintercykling. Fick ett nej rakt av, även då jag förtydligade att jag skulle färdas efter skoterleden.

Däremot fick jag inget svar när jag frågade vad straffet skulle vara ifall man ertappades med att cykla på skoterspåret skulle vara :)

Yonna

Aktiv medlem
Cyklade nästan hela kungsleden (på en fatbike) och den första sträckan från Abisko några gånger (t.ex till Aktse, Sarek (var inte meningen men jag var vilse), Låktatjåkko, Kebnekaise, Ritsem mm). Typ varje år sedan jag har fattien (cirka 5 år). Har alltid tält med mig för tycker inte om att sova i snö, regn, storm och myggor (tält, sovsäck plus liggunderlag väger <2kg så det är ju inte alls ett problem. Jag kör alltid i aug/sept för då finns det inga myggor och snö/smältvatten är då också mestadels borta så det kör mycket bättre. Och cyklar alltid ensam för det krävs en särskilt typ av cyklist (en som är mycket galen) och dem är svårt/omöjligt att hitta.
Känner förresten tre personer som försökte också cykla hela Kungsleden men den första bröt fotleden, den andra några revben och den tredje ramlade på knän och flög i en räddningshelikopter tillbaka (utan cykel). Kanske bra att veta ;)

Nu har jag iofs bara vandrat Kungsleden men vill minnas att cykla där är inget jag skulle vilja göra. Inte om du gillar att cykla iaf.. :) Kommer bli väldigt mycket bära och svära och någon etapp vill jag minnas är enbart sprängblock mer eller mindre. Men visst, allt går om man bara ser det som en utmaning att göra det med cykel.

Bikzz

Aktiv medlem
Har också fjällvandrat en hel del på olika ställen i fjällen, och det är mkt sten överallt. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att cykla där, jag gillar att det blir lite fart och flow när man cyklar. Bilden är inte från Kungsleden, men ändå ----
.

Bilagor

• K33.jpg
    K33.jpg
    208.3 KB · Besök: 229
[/quote]cyklar alltid ensam för det krävs en särskilt typ av cyklist (en som är mycket galen) och dem är svårt/omöjligt att hitta. [/quote]
Tror faktist att just detta kommer vara svårast, men kanske enklast i längden... Ensam är stark 😂

Yeti

Aktiv medlem
Blockterräng är ju kul i lämpligt små doser (runt 15 km efter Ammarnäs).
vlcsnap-2013-07-20-19h49m11s8.jpg

Jag kollade just boken Kungsleden på Mountainbike. På den sträcka jag känner till, Ammarnäs-Hemavan, är bokens bedömning av hur cykelbart det är nog aningen pessimistisk. Jag cyklade betydligt mera, trots en fullastad fatbike.

Topp