Cykla med hund. Springer vs Bälte vs ?

mtb565

Aktiv medlem
Nu när barmarken börjar komma fram och tempen fortfarande är låg tänkte jag försöka cykla lite med hunden.

Det är inte meningen att vi ska träna drag utan bara ge han lite mer motion.

Ska man välja Springer eller ett dragbälte runt midjan? Eller kanske något annat? Det vore trevligt och slippa montera på extra grejer på cykeln men det känns som det kanske kan bli lite trassligt med linan hägnades från midjan? Det ska cyklas på motionsspår, skogsväg och grusväg så övrigt trafik är inget problem, där springer har en fördel med att alltid hålla hunden på rätt sida.

Tips?

MVH

H. och jag kör med bröstsele (köps i klätter/höghöjdsbutik) det funkar bra, men vpra hundar drar inte så mkt. H.s är för liten och min är för lat. Har man en större hund som ska dra är väl risken att det känns som om man är på väg över styret hela tiden. Men det äe bättre än midjan iaf.

H.

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
H. och jag kör med bröstsele (köps i klätter/höghöjdsbutik) det funkar bra, men vpra hundar drar inte så mkt. H.s är för liten och min är för lat. Har man en större hund som ska dra är väl risken att det känns som om man är på väg över styret hela tiden. Men det äe bättre än midjan iaf.
Kalle B kör(de?) med bröstsele med sin husky. Så det funkar nog med mer dragvilliga hundar också.

Och så kan man köra ganska fritt trots koppel.

tmp_21644-IMG_20160225_230908710963302.jpg

Foto: Luthman

Arsozath

Aktiv medlem
Springer funkar oväntat bra. Min hund gillar att dra, så det är sele på som gäller och springer. Nu får hon dock gå bredvid hästvagnen, i springer det med, och där kan hon dra bäst hon vill. Jag har inte testat bröstsele, så kan inte säga vad som är bäst. En annan negativ sak med springer är att den inte passar riktigt alla dimensioner och former samt att även monteringen kan störas av att hälen tar i.

mtb565

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:

Ah det har jag inte tänkt på, typ en sån här då?
https://www.addnature.com/black-diamond-vario-chest-harness-gray-407463.html

Kör ni med en elastisk lina eller stum?

H. sa:

Grymt kort! :)

H.

Aktiv medlem

mtb565

Aktiv medlem
H. sa:
mtb565 sa:

Jag har exakt den. Funkar bra. Använder ett flexikoppel med utbytt lina (kortare och grövre ön original) där änden är ersatt med ett elastiskt band så att det inte blir stumt när linan sträcks.

Flexikoppel?
https://www.haromi.se/flexikoppel-classic-lina-p-2254.html?cPath=81_82

darkforce

Aktiv medlem
jag körde förr med ett brett bälte o så flexi med grövre lina o elastisk sista bit fäst på höger sida i bältet funkad skitbra tills jycken 30kg schäfer fick för sig då hon sprang före att jaga en hare åt vänster....... sen blev de Luthmans modell bröstsele med flexi

Crocko

Aktiv medlem
Om du har rakt styre så funkar det bra med vilket som, om hunden har en tendens att dra eller rycka på vilt så skulle inte jag vilja ha den i springer iaf, men det kan ju vara storleksberoende.
Jag cyklar så ofta tillfälle ges med 2 hundar 45 och 30+ kilo då har hundarna sele och sitter via flexande koppel fast i midjebälte, vilket fungerar kanon om man inte åker drop styre eftersom vinkeln från midjan ner till hunden sele skär styrets drop och kan orsaka en del obehagliga upphakningar som inte är så kul.

När vi är i mindre tätbefolkade områden springer de löst bredvid, eftersom det oftast rullar på i hygglig fart har de inte tid med mycket annat än att hålla koll på mig, ignorera andra vid möten för att inte tappa bort mig.

Springer funkar säkert bra i många lägen, men jag vill inte testa hur det känns om 80kg som driver på 8 ben bestämmer sig för att byta riktning och tar med hela bakänden på cykeln med sig, då har man mer möjlighet att korrigera och förutse situationen om de drar i koppel från midjan.

mtb565 sa:
H. sa:
mtb565 sa:

Jag har exakt den. Funkar bra. Använder ett flexikoppel med utbytt lina (kortare och grövre ön original) där änden är ersatt med ett elastiskt band så att det inte blir stumt när linan sträcks.

Flexikoppel?
https://www.haromi.se/flexikoppel-classic-lina-p-2254.html?cPath=81_82

Typ ett sånt. Jag har klippt av den sista platta biten och ersatt med en halvmeter 8mm elastiskt repsnöre. Tjockleken på repsnöret kan man ju variera beroende på hundens styrka.

jekyll

Aktiv medlem
På gammelcykeln har jag en sån här dragstång monterad
https://www.balanshoj.se/product/dragarm
Funkar fint om man vill ha hunden till att dra. Kombinera gärna med någon form av expanderlina så att det blir jämnt drag hela tiden Sele på hunden naturligtvis.

Nuförtiden brukar dock ha hunden lös när jag cyklar, ger lite mer frihet i skogen och man kan köra lite mer stök.

fyrbåk

Aktiv medlem
Har denna fulmeckade lösning där flexikopplet sitter i sadeln. Spec sadlar har M5 (tror jag) skruvhål längst bak. Har 30-kilohund i detta och kräver förstås att hunden är hyfsat väluppfostrad, följer mig och hela tiden håller sig på rätt sida. Inga incidenter hittills, utom förstås när jag lärde henne att följa mig rätt och hon vid ett tillfälle tvärnitade för att skita och jag flög som en vante. Det största problemet är faktiskt andra hundar och deras ägare med nollkoll som hittar på en massa oförutsägbart elände.
Sorry för rörig bild. Garaget är en katastrofzon nu.
IMG_5104.JPG

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
darkforce sa:
jag körde förr med ett brett bälte o så flexi med grövre lina o elastisk sista bit fäst på höger sida i bältet funkad skitbra tills jycken 30kg schäfer fick för sig då hon sprang före att jaga en hare åt vänster....... sen blev de Luthmans modell bröstsele med flexi

Luthman Photography sa:
Typ ett sånt. Jag har klippt av den sista platta biten och ersatt med en halvmeter 8mm elastiskt repsnöre. Tjockleken på repsnöret kan man ju variera beroende på hundens styrka.

Flexikopplet hänger alltså fram på bröstet? Är inte det ivägen eller störande? Det vore ju såklart mycket bättre men den varianten än en lös lina som kan släpa.

jekyll sa:
Funkar fint om man vill ha hunden till att dra. Kombinera gärna med någon form av expanderlina så att det blir jämnt drag hela tiden Sele på hunden naturligtvis.

Nuförtiden brukar dock ha hunden lös när jag cyklar, ger lite mer frihet i skogen och man kan köra lite mer stök.

Yes det vore det optimala men jag har bara en MTB och montera av och på den känns inte aktuellt och jag vill inte ha den där jämt.

fyrbåk sa:
Har denna fulmeckade lösning där flexikopplet sitter i sadeln. Spec sadlar har M5 (tror jag) skruvhål längst bak. Har 30-kilohund i detta och kräver förstås att hunden är hyfsat väluppfostrad, följer mig och hela tiden håller sig på rätt sida. Inga incidenter hittills, utom förstås när jag lärde henne att följa mig rätt och hon vid ett tillfälle tvärnitade för att skita och jag flög som en vante. Det största problemet är faktiskt andra hundar och deras ägare med nollkoll som hittar på en massa oförutsägbart elände.

Är nog mer inne på bröstsele men helt klart värt att tänka på, tack för idén!

Det optimala vore givetvis att ha honom lös men disciplinen finns inte riktigt där om man möter människor, andra hundar eller vilt. Han är visserligen snäll men alla gillar inte hundar och det får man ha respekt för.

mtb565 sa:
darkforce sa:

Luthman Photography sa:

Flexikopplet hänger alltså fram på bröstet? Är inte det ivägen eller störande? Det vore ju såklart mycket bättre men den varianten än en lös lina som kan släpa.

Inte så att det stör, visst kör man väldigt köttigt och väldigt fort så kan det kanske vara lite störande om det slår upp och ner mycket, men för vanlig stigcykling tycker jag att det fungerar utmärkt. Ska man köra grusväg kan jag inte tänka mig att det skulle vara sämre.

mtb565

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Inte så att det stör, visst kör man väldigt köttigt och väldigt fort så kan det kanske vara lite störande om det slår upp och ner mycket, men för vanlig stigcykling tycker jag att det fungerar utmärkt. Ska man köra grusväg kan jag inte tänka mig att det skulle vara sämre.

Nej mer extremt än vanligt stig lär det nog inte bli med hunden, beställde selen från addnature nu. Tack för all hjälp!

fyrbåk

Aktiv medlem
mtb565 sa:
darkforce sa:

Luthman Photography sa:

jekyll sa:

Yes det vore det optimala men jag har bara en MTB och montera av och på den känns inte aktuellt och jag vill inte ha den där jämt.

fyrbåk sa:

Är nog mer inne på bröstsele men helt klart värt att tänka på, tack för idén!

Det optimala vore givetvis att ha honom lös men disciplinen finns inte riktigt där om man möter människor, andra hundar eller vilt. Han är visserligen snäll men alla gillar inte hundar och det får man ha respekt för.

Har liknande problem och kan inte ha henne lös eftersom hon är ung, lite impulsiv och har lite jakt i sig. Dock inte tillstymmelse till aggressivitet vilket gör henne helt oduglig som vakthund i huset när ingen är hemma. Vår "gamla" hund körde jag helt utan koppel, hon var 100% pålitlig och mycket mindre jakt i.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har nött med att styra min Portis utan koppel sedan hon var liten, för att kunna cykla med henne. Har testat ett antal gånger på grusväg och hon följer mig utmärkt. Skiter i folk och hundar så länge det går hyggligt fort. Utmaningen i skogen blir väl att jag är för långsam.

Ska skaffa sele och lina då jag rör mig i hyggligt befolkade områden. Om hon gillar att dra då återstår att se. Flexikoppel i sadeln kanske är en lösning då.

fyrbåk

Aktiv medlem
Fjärdebrunn sa:
Jag har nött med att styra min Portis utan koppel sedan hon var liten, för att kunna cykla med henne. Har testat ett antal gånger på grusväg och hon följer mig utmärkt. Skiter i folk och hundar så länge det går hyggligt fort. Utmaningen i skogen blir väl att jag är för långsam.

Ska skaffa sele och lina då jag rör mig i hyggligt befolkade områden. Om hon gillar att dra då återstår att se. Flexikoppel i sadeln kanske är en lösning då.

Helt ärligt så skulle det antagligen gå alldeles utmärkt att ha vår hund lös på grusvägar och stigar osv, men det är lite för mycket folk och andra hundar ute där vi normalt sett rör oss så jag känner mig inte helt bekväm. Man träffar ideligen på så många besynnerliga människor i stockholmsområdet som bara letar fel hos andra att hetsa upp sig över och hata. Exempelvis så plingar man en bit bakom folk som blir förbannade för att man plingar och om man inte plingar så blir folk förbannade för att man inte plingar så de vet att man kommer. En del blir förbannade för att man plågar hunden som får springa (hundar springa = plågas......?), andra blir förbannade för att man skrämmer deras egna bjäbbande feta byrackor, osv, osv. Varianterna är oändliga och jag har mött samtliga. Försöker numera alltid se till att hålla mig så långt från andra som möjligt, men ibland går det bara inte.

Det är alltid en befrielse att komma ut på landet där man sköter sig själv och vinkar lite glatt till de få man möter som vinkar tillbaka. Och hunden får göra det hon älskar.

Annars följer hunden mycket bättre efter en stund då hon börjar bli lite trött och har fullt sjå med att hålla tempot och kan fundera mindre på annat runt omkring. Men som sagt, får hon vittring på en hare eller rådjur på nära håll så sticker hon som en rem.

larsaw

Aktiv medlem
Kan bara instämma i allt ovan, har hela tiden försökt träna vår nu 19-månaders Portis-hane att sprina lös BAKOM, men som det är nu så går han igång för mycket i springandet och ligger för när, vilket resulterar i att han springer in i det roterande bakhjulet (aj...). Går det för långsamt, dvs normalt "HppyRide-tempo" så blir han uttråkad och vill hellre ta små lovar.
F.o.m. årsskiftet har jag honom kopplad framför mig i flexi+elastiskt förankringsband närmast hans sele, flexi't har jag fäst i ryggsäckens midjebälte. Denna setup funkar fint för allt utom när det ska jagas KOM på endurosträckorna, då blir det lite väl spännande när han DRAR en genom ev. knixigheter och bröt... så då får han springa lös med massor av beröm när vi kommer till MÅL :)

JojjeM

Aktiv medlem
larsaw sa:
...jagas KOM ... han DRAR en ... till MÅL :)

Men hallååå! Jag ämnar inkomma med en skrivelse till stravakommissarierna om misstänkt hetsande med otillbörlig draghjälp ;)

Själv har jag alltid kört med vovven lös men har ju en ganska sävlig labbe. Numer är hon pensionerad från allt utom väldigt stillsamma turer i närområdet.

/Johan

larsaw

Aktiv medlem
Haha, life a gamble... ;)
Skämt-o-sido, att hetsa i nedförslutande stigar med draghund är en MYCKET dum ide, hunden behöver ju liksom aldrig bromsa för att runda hinder iom att den kan hoppa över (utan att sakta ner...)
Däremot på transporterna uppför så funkar det fint med dragande hund ?

ratatosk

Aktiv medlem
Jag har lättviktslösning, en karbinhake. Sätter den i öglan på kopplet samt i vovvens sele, så kopplet blir vikt på mitten. Tvinnar kopplet något varv, och sätter det runt sadelstolpen. Då hamnar han lagom långt från cykeln, och på ett stabilt ställe.

Stövare på ca 23 kg, med mycket jakt. Skulle han få för sig att jaga hare har han inte så mycket att sätta emot, jag+cykel 80kg på väg åt ett håll mot en flärp som hittar på något annat, men eftersom hundar har mycket dålig simultankapacitet är det sällan ett problem.

På liggcykeln fäster jag kopplet i sätet, bakom axeln. Väldigt roligt att cykla liggis med hund, vi har en annan kontakt o känslan av "du o jag" när vi är på samma höjd.

Jag cyklar inte i skog med honom, det är jag för usel cyklist för.

mtb565

Aktiv medlem
Första turen idag, funkade mycket bra :) Det blev alltså bröstsele med flexikoppel, glad jycke!

H. sa:
Använder ett flexikoppel med utbytt lina (kortare och grövre ön original) där änden är ersatt med ett elastiskt band så att det inte blir stumt när linan sträcks.

Då utgår jag från att du har öppnat kopplet? Innan jag pillar isär det tänkte jag fråga om du tror att det går att göra nånting åt "spänningsmekanismen", hade gärna sett att den håller linan något mer spänd.

H.

Aktiv medlem
mtb565 sa:
Första turen idag, funkade mycket bra :) Det blev alltså bröstsele med flexikoppel, glad jycke!

H. sa:
Använder ett flexikoppel med utbytt lina (kortare och grövre ön original) där änden är ersatt med ett elastiskt band så att det inte blir stumt när linan sträcks.

Då utgår jag från att du har öppnat kopplet? Innan jag pillar isär det tänkte jag fråga om du tror att det går att göra nånting åt "spänningsmekanismen", hade gärna sett att den håller linan något mer spänd.

Japp. Det är ganska lättmekat. Dels blir det mer spänt bara av att korta ner linan, men man kan också snurra upp rullen några varv extra.

Ripskan

Ny medlem
Japp. Det är ganska lättmekat. Dels blir det mer spänt bara av att korta ner linan, men man kan också snurra upp rullen några varv extra.
Hej! Har haft min Engelska Setter lös och bakom/bredvid i skogen/grusvägar, och det funkar kanon till 95%. Men de där sista 5% är inte så bra den här årstiden. Måste börja med lina, men är orolig för att han kommer att dra omkull mig. När jag springer med honom i sele drar han så in i h-vete. Vilket är säkrast att fästa i, mig eller sadelstången tror? Hur tjock lina har du bytt till, och vad är det för typ av elastiskt band jag ska leta efter? Glad att jag hittade den här tråden, då jag aldrig haft en tanke på flexikoppel. Tacksam för tips!

H.

Aktiv medlem
Hej! Har haft min Engelska Setter lös och bakom/bredvid i skogen/grusvägar, och det funkar kanon till 95%. Men de där sista 5% är inte så bra den här årstiden. Måste börja med lina, men är orolig för att han kommer att dra omkull mig. När jag springer med honom i sele drar han så in i h-vete. Vilket är säkrast att fästa i, mig eller sadelstången tror? Hur tjock lina har du bytt till, och vad är det för typ av elastiskt band jag ska leta efter? Glad att jag hittade den här tråden, då jag aldrig haft en tanke på flexikoppel. Tacksam för tips!
Min hund är ju rätt liten (8kg) så även om hon är dragvillig blir det ju inte så stor kraft. Men som jag skrev tidigare i tråden så vet jag att folk kört med rena draghundar kopplade till bröstsele (på människan alltså) och det funkar. Kör man i skog skulle jag säga att koppel till dig är nödvändigt, med kopplet nånstans på cykeln lär balansen bli väldigt påverkad.

Ripskan

Ny medlem
Min hund är ju rätt liten (8kg) så även om hon är dragvillig blir det ju inte så stor kraft. Men som jag skrev tidigare i tråden så vet jag att folk kört med rena draghundar kopplade till bröstsele (på människan alltså) och det funkar. Kör man i skog skulle jag säga att koppel till dig är nödvändigt, med kopplet nånstans på cykeln lär balansen bli väldigt påverkad.
Jag hittade både ett flexikoppel med grovt band och elastiskt band på djuraffären. Tog ett avbärarbälte från en gammal ryggsäck. Funkade jättebra! Ska bara försöka få honom att inte dra...Tack för tips.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
@H. och @Luthman Photography Hur långt flexi kör ni med? Räcker 5 meter? Är sugen på att testa. Det lockar mer än bikejouring-stuff med antenn och elastiskt koppel fäst i cykeln, det känns lurigt på tekniska stigar.

Vid löpning drar han en del (väldigt mycket i början) men håller man bara 12-13 km/h så är han rätt nöjd med det så stigcykling borde fungera bra.

Han väger drygt 30 kg så det blir ett stort flexikoppel som får dingla i bröstselen, får nog fundera ut någon vettig lösning. Kanske en karbinhake kopplet får löpa igenom och sedan flexikopplet i bältet.

20230119_123307.jpg

Senast ändrad:

Ljungberg90

Medlem
jag kör koppel i handen när jag måste (i stan) annars lös.
då man är billös då sambon jobbar cyklar jag överallt och hunden är med jämt.
är mycket ute i skogen och till div ställen. blir lätt en 10-15 mil veckan så länge det är åkbart 9-11 månader per år.

Köp & Sälj

Topp