Cykla med musik/hörlurar

Jonathan.042

Ny medlem
Cykla med musik/hörlurar
Hej,

Är det någon här som har testat hörlurarna i länkarna nedan? Jag tycker inte det känns säkert att lyssna på musik med vanliga in ear lurar när jag cyklar så jag tänker att de här kanske kan vara ett bra alternativ. Dock är det rätt dyra, vet ni något annat märke som har något likande?

Älskar musik och cykling men hade gärna velat kombinera det mer.😊

Azog

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Hej,

Är det någon här som har testat hörlurarna i länkarna nedan? Jag tycker inte det känns säkert att lyssna på musik med vanliga in ear lurar när jag cyklar så jag tänker att de här kanske kan vara ett bra alternativ. Dock är det rätt dyra, vet ni något annat märke som har något likande?

Jag är inte på mitt andra par aftershokz.
Gillar dem skarpt, man uppfattar omgivningen sjukt mycket bättre än med vanliga lurar.

Nackdelen med det är så klart att det blir svårare att höra om det är mycket ljud i omgivningen.

n3wton

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Har kört sådana, men de gav upp ganska snabbt dessvärre. Oklar anledning, och jag har varit för lat för att ta tag i det så nu är säkert garantin utgången. Dumt..

Men själva användandet är okej. Funkar fint att uppmärksamma ljud i omgivningen (vågar inte cykla med hörlurar som gör att man inte hör omgivningen - fullständigt livsfarligt ju!). Men så fort man är uppe i lite fart, säg 25 km/h, så hör man ljudet väldigt dåligt och man måste köra högsta volym.

Ljudkvaliteten är ju ganska sunkig dessutom. Det sagt av någon som inte bryr sig så mycket egentligen..

Gillar idén och användandet, men i praktiken är det inte jättebra även om det fungerar.

warmiz

Medlem
Cykla med musik/hörlurar
Kapar tråden lite med en liknande fråga.

Jag vill ersätta mina Samsung in ear lurar med nåt liknande, de ja har är andra generationens pluggar, kommer inte ihåg beteckningen exakt. Men har egentligen haft småproblem med dem sen start, mest irriterande just nu är att de tappar kopplingen mot huden så de tror att ja plockar ur den 48 gånger per löppass ungefär med stopp i musiken som resultat....

Jabra 75t har ja sneglat på, ganska bra pris känns de som, strax under tusingen.

Men har sett endel som klagar på bla räckvidden på BT och extremt mkt vindbrus även vid löpning? Nån som har erfarenheter av dessa?

Jag brukar spela musik från klockan som ja i regel har på vänsterarmen, och tydligen sitter mottagaren i höger snäcka vilket kan ge problem enligt vissa?

MrSthlm

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Hej,

Jag diggar dem som träningslurar men har enbart använt dem inomhus (Zwift) samt i bil, jag lyssnar inte på musik när jag cyklar landsväg. De enda lurarna hittills jag provat som aldrig ramlar av för mig oavsett hur svettig jag är. Däremot har de tyvärr lite halvtaskigt rykte angående hållbarhet. :cautious: (glad så länge mina håller) Misstänker att det bör bli problem med ljudet ute om det är mycket vinddrag.

Senast ändrad:

Juhlin

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Använder aftershokz.
Funkar bra för vad de är.

Det är inte kristallklart ljud men det är något att humma på.

Att klaga på vindbrus när man cyklar är lite som att klaga på att det är svettigt när det är 30 grader varmt.
🤷‍♂️

Edit:
Kan vara vettigt att ta med cykelhjälmen och prova att den passar med lurarna. Bågen sticker ut rätt mycket för mig så jag har utvecklat ett eget sätt att trä lurarna genom remmarna för att allt ska sitta bra på skallen.

n3wton

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Använder aftershokz.
Funkar bra för vad de är.

Det är inte kristallklart ljud men det är något att humma på.

Att klaga på vindbrus när man cyklar är lite som att klaga på att det är svettigt när det är 30 grader varmt.
🤷‍♂️

Edit:
Kan vara vettigt att ta med cykelhjälmen och prova att den passar med lurarna. Bågen sticker ut rätt mycket för mig så jag har utvecklat ett eget sätt att trä lurarna genom remmarna för att allt ska sitta bra på skallen.
Det är väl mest det att själva funktionen att höra musiken försvinner när man cyklar i normal fart som jag anser vara lite tråkig. Cykla och svettas går ju att kombinera på ett alldeles utmärkt sätt, men att lyssna på musik utan att höra är en lite sämre kombination.

Att cykla med något annat än just aftershokz (stavning?) eller att bara en i en av lurarna hade jag däremot inte kunnat tänka mig eftersom det är fullständigt livsfarligt..

Juhlin

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Det är väl mest det att själva funktionen att höra musiken försvinner när man cyklar i normal fart som jag anser vara lite tråkig. Cykla och svettas går ju att kombinera på ett alldeles utmärkt sätt, men att lyssna på musik utan att höra är en lite sämre kombination.

Att cykla med något annat än just aftershokz (stavning?) eller att bara en i en av lurarna hade jag däremot inte kunnat tänka mig eftersom det är fullständigt livsfarligt..
Ja, alltså jag håller i stort sett med dig.
Jag konstaterar bara att fartvind brusar.

Jag brukar dock sällan behöva maxa volymen på grund av enbart fartvind, men lägger man till lite blåsigt väder och har någon lite lågmäld musik så kan man lika gärna stänga av.

skier

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
jag har kört några rundor med Jabra elite 7 active, jag använder bara ena luren (i högerörat) och tycker det funkar bra. Inte så farligt vindbrus, däremot funkar inte genomhöring och noice cancellation så det får man slå av i appen, men de har rätt bra passiv ljuddämpning pga passformen. Funkar till att lyssna på poddar utan att behöva ha jättehög volym.

Man (jag) får dock definitivt sämre uppmärksamhet, så jag använder de bara på vägar med lite/ingen trafik.

Raemoe

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag cyklar ganska ofta med musik i öronen. Man behöver ju inte lyssna på hörselskadevolym för att det ska ge något. Mina nya lurar har både ANC och medhörning, men det fungerar bäst för mig utan dessa och med lagom låg volym.

Jag har inte provat benlurar utomhus, men man tar emot samma signaler från musiken i slutändan, så skillnaden ligger i den isolering som hörlurarna ger när du inte spelar musik. Tänker mig att vindbruset blir högre med benlurar än med traditionella, vilket kanske leder till samma nettoeffekt i slutändan.

Matte_82

Ny medlem
Cykla med musik/hörlurar
Testat någon runda med AfterShokz på cykel men håller med tidigare inlägg om för mycket vindbrus över 25. Något bökigt att få till med hjälm.
För löpning är de klockrena, första lurarna som jag inte måste bråka med för att sita kvar samtidigt som de är bekväma att använda.
Musiken saknar lite bas så det är ju inget man använder för musikupplevelsen.
Min är använda ca 2 år dagligen och inga problem.
Använder mest för pod och ljudbok när man är ute med hund.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
AirPods Pro i transparensläge tycker jag fungerar fint när jag cyklar.

Själv tycker jag att det går rätt kasst att cykla med mina AirPods Pro. YMMV alltså.

Jag har hittills inte hittat några som helst lurar som det gått att cykla med. Har inte testat AfterShokz dock (men känner inte att jag har behov av att lyssna på något när jag cyklar).

Salabaladala

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jabra 75t har ja sneglat på, ganska bra pris känns de som, strax under tusingen.
Köpte ett par och är sjukt missnöjd. Går inte att ha mobilen i ryggfickan, innerfickan, sadelväskan eller på nåt annat relevant ställe och ha mottagning när man cyklar eller gör ngt annat. Måste typ ha luren på ett sånt där armband på höger sida (höger lur är mottagaren). Går inte ens att ha luren i höger byxficka utan sprak ibland när man promenerar. Men ljudet är bra, använder dom till Netflix och YouTube på plattan i sängen. ANC funktionen är helt ok och tar bort brum och brus från bakgrunden.

Edit: 75t active har jag. Samma som 75t men med vattentätare skal.

Skruff

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag cyklar med mobilen på högtalare i bröstfickan. Tycker någon att det ser lustigt ut? Säkerligen. Stör det någon? Inte lika mycket som att hamna på deras motorhuv.
Är det härligt? Absolut.

Kan tilllägga att jag har haft problem med öronen så kan i princip inte använda in ear.

Binksama

Medlem
Cykla med musik/hörlurar
Kör med Jaybird Vista 2 och är mer än nöjd, speciellt då som släpper igenom vissa ljud: https://www.jaybirdsport.com/sv-se/vista2.985-000934.html

+1 på denna! Har likadana och är riktigt nöjd! Kört med Vista 1, X1, X2 och några andra liknande från andra märken men Vista 2 slår samtliga med råge. Vindbrus vid höga hastigheter eller vind är ett litet problem och som jag under vinter och vår undkommit med en mössa som reducerar bruset avsevärt.

Cykla med musik/hörlurar
Hej,

Jag har kört med Aftershookz Aeropex i lite över ett år nu och det är faktiskt så pass bra att de nästan uteslutande används även på kvällarna hemma och på jobbet vid skrivbordet.

Knappast något kannonljud om man jämför med dyrare och större lurar men de duger för det jag gör. Även för träning på Trainern är de perfekta, bara att kliva in i duschen och fortsätta lyssna på musik/podcast och vips så är även lurarna rena och fräscha.

Att cykla med in-ears eller något skulle jag ärligt talat vilja likställa till att cykla med solglasögon på kvällen. Dämpa ett sinne är inte sunt.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag har Samsung Galaxy buds plus. De skapar nästan inget vindbrus och har genomhörning av omgivningsljud.
Provade även Galaxy buds Pro men de hade rätt mycket vindbrus.
Plus-modellen går att få tag på även om det är en gammal modell. Billig är den åxå. Bästa ljudet också av det jag provat, tillochmed bättre än nya Pro-modellen.

Stalle

Höjdskräck

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Har inte testat själv men nya Sony LinkBuds verkar ha fått bra reviews generellt och har naturlig "transparens" i o med hålet i mitten.
1648791538608.png

WSMC

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag cyklar med mobilen på högtalare i bröstfickan. Tycker någon att det ser lustigt ut? Säkerligen. Stör det någon? Inte lika mycket som att hamna på deras motorhuv.
Är det härligt? Absolut.

Kan tilllägga att jag har haft problem med öronen så kan i princip inte använda in ear.
Kanonidé tycker jag.
Dock har jag själv problemet på min mobil(Sony Xperia) att när jag cyklar snabbare än ca 25 km/h blir vindbruset för högt för att jag ska kunna matcha det med volymen på mobilen.
Mitt alternativ(om jag ska lyssna på musik) blir istället en lur i höger öra. Inte optimalt, men känns ändå som att jag har rimlig koll på min omgivning.

mjarlson

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Köpte ett par och är sjukt missnöjd. Går inte att ha mobilen i ryggfickan, innerfickan, sadelväskan eller på nåt annat relevant ställe och ha mottagning när man cyklar eller gör ngt annat. Måste typ ha luren på ett sånt där armband på höger sida (höger lur är mottagaren). Går inte ens att ha luren i höger byxficka utan sprak ibland när man promenerar. Men ljudet är bra, använder dom till Netflix och YouTube på plattan i sängen. ANC funktionen är helt ok och tar bort brum och brus från bakgrunden.

Tror du fått ett måndagsexemplar tyvärr, mina fungerar perfekt på flera meter om man råkar glömma telefonen på ett bord eller något. Går och cyklar med dom varje dag. 75t visserligen men bör vara samma mottagning.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag har kört med Aftershookz Aeropex i lite över ett år nu och det är faktiskt så pass bra att de nästan uteslutande används även på kvällarna hemma och på jobbet vid skrivbordet.

Knappast något kannonljud om man jämför med dyrare och större lurar men de duger för det jag gör. Även för träning på Trainern är de perfekta, bara att kliva in i duschen och fortsätta lyssna på musik/podcast och vips så är även lurarna rena och fräscha.

Att cykla med in-ears eller något skulle jag ärligt talat vilja likställa till att cykla med solglasögon på kvällen. Dämpa ett sinne är inte sunt.
+1. Jag har den gamla Titanium modellen, ljudet ska tydligen vara klart bättre i de nyare Aftershokz lurarna. Men de är odödliga och funkar bra både med hjälm och glasögon. Vindbruset är svårt att slippa helt tror jag.

Cykla med musik/hörlurar
+1. Jag har den gamla Titanium modellen, ljudet ska tydligen vara klart bättre i de nyare Aftershokz lurarna. Men de är odödliga och funkar bra både med hjälm och glasögon. Vindbruset är svårt att slippa helt tror jag.
Jag körde med Titanium först, de pajade tyvärr men då pröjsade jag lite extra för att få aeropex.
Den största fördelen med Aeropex är att de är något mer slim på sidorna om man ska ha på sig hjälm.

Vindbrus är svårt att bli av med oavsett vilken öppen hörlur man använder skulle jag tro.

ViktorBL

Medlem
Cykla med musik/hörlurar

Väcker liv i detta efter att ha cyklat med hörlurar och musik för första gången.

Mina Jabra Elite 75t (ej Active) fungerade helt perfekt under en flera timmar lång runda. Körde bara höger lur och hade mobilen i benfickan på mina cargo bibs. Inga som helst problem med Bluetooth-anslutningen alls.

Upplevde framför allt att det kändes säkert i fråga om att höra omgivningen och bakomliggande/omkörande bilar.

MrSthlm

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Väcker liv i detta efter att ha cyklat med hörlurar och musik för första gången.

Mina Jabra Elite 75t (ej Active) fungerade helt perfekt under en flera timmar lång runda. Körde bara höger lur och hade mobilen i benfickan på mina cargo bibs. Inga som helst problem med Bluetooth-anslutningen alls.

Upplevde framför allt att det kändes säkert i fråga om att höra omgivningen och bakomliggande/omkörande bilar.

Frågan jag ställer mig är hur bra Jabra Elite 75t fungerar under hårt/tuff ansträngning/träning när man svettas i jämförelse med tex Aftershokz.

skier

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag har hunnit cykla en del med Jabra Elite 7 active i ena örat, har tappat luren en gång när jag fipplade med hjälmremmen så den kom åt hörluren. De är så pass lätta så de trillar inte ur av sig själv (för mina öron åtminstone), men lite känsliga för att man stöter till dem är de. Bluetooth-problem har jag inte haft alls, verkar vara rätt stabilt mellan min samsung-telefon och dem, kan ha telefonen på ovanvåningen och gå ner och göra kaffe på nedervåningen utan att tappa anslutningen vid telefonkonferenser.

Salabaladala

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar

Testade lurarna på en annan mobil nu efter att du skrev och tydligen så är det min mobil som strular. Happ. Helt ok mottagning nu, inte lika bra som större lurar och lurar med sladd mellan öronen som jag haft men går ju att ha luren i fickan och allt det där. Har varit sur i ett halvår i onödan på dom.

HåkanC

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Testade lurarna på en annan mobil nu efter att du skrev och tydligen så är det min mobil som strular. Happ. Helt ok mottagning nu, inte lika bra som större lurar och lurar med sladd mellan öronen som jag haft men går ju att ha luren i fickan och allt det där. Har varit sur i ett halvår i onödan på dom.
På en del mobiler kan man justera BT-uppkopplingen efter räckvidd, ljudkvalité o likn
Har du provat om det finns sådana inställningar i din trilskande telefon?

HanStröm

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Jag använder Windfree utanpå mina Airpods, det tar bort mycket vindbrus och gör att man inte behöver spela så högt och så håller dom lurarna på plats också 😌

Bosda

Medlem
Cykla med musik/hörlurar
+1 på denna! Har likadana och är riktigt nöjd! Kört med Vista 1, X1, X2 och några andra liknande från andra märken men

Vista 2 slår samtliga med råge. Vindbrus vid höga hastigheter eller vind är ett litet problem och som jag under vinter och vår undkommit med en mössa som reducerar bruset avsevärt.
+1
Jag har haft Vista 2 i en vecka och är mycket nöjd.

ANC är en funktion som kan slås på/av vid "dutt" på luren (eller i app). ANC på så hör jag (nästan) inte när jag själv klappar händerna. ANC av så hörs klapparna bra. Sen kan man ju välja att bara ha en lur i örat.

Vindbrus vid landsvägscykling är svårt att komma från. Vista 2 dock mycket bättre än AirPods Pro som jag provat tidigare. Sen använder jag Windfree (https://www.windfree.se/) som gör stor nytta. Att det sen är det mest osexiga jag någonsin haft på mig är en annan sak.;-)

-Passformen är superbra.
-Samtal har jag bara provat i bil och blåsfri miljö utomhus. Det funkar klockrent.
-Vattentäta

Låter som en företagsrepresentant, men jag är faktiskt bara väldigt nöjd :-)

Raemoe

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Själv är jag sjukt irriterad av mina Vista 2 och rekommenderar inte till någon.

- Den glömmer inställningar (vad knapparna gör, vilket ANC-läge som är inställt).
- Ibland är de tysta trots att media spelas på telefonen. Brukar få starta om Spotify eller vad det nu råkar vara, och måste starta spelningen med ett klick på hörlurarna - inte börja spela från mobilen. Ibland måste jag byta ANC-läge, ibland måste jag helt lägga in lurarna i fodralet och försöka igen.
- Ibland tappar en hörlur kopplingen trots att det är typ en halvmeter till telefonen.
- Alla klagar på att det är massa vindbrus när jag försöker ha telefonsamtal via Vista 2.

Det roliga är att jag har ett par antika Jaybird med tråd mellan lurarna som inte har något av dessa problem.

K.B

Medlem
Cykla med musik/hörlurar
Musik?
Äkta lvg musik kommer ju från däckens sjungande sång mot asfalten, och på det, det fina tickande ljudet av växlingarna

Där snackar vi musik.😉

Jocke1970

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Själv är jag sjukt irriterad av mina Vista 2 och rekommenderar inte till någon.

- Den glömmer inställningar (vad knapparna gör, vilket ANC-läge som är inställt).
- Ibland är de tysta trots att media spelas på telefonen. Brukar få starta om Spotify eller vad det nu råkar vara, och måste starta spelningen med ett klick på hörlurarna - inte börja spela från mobilen. Ibland måste jag byta ANC-läge, ibland måste jag helt lägga in lurarna i fodralet och försöka igen.
- Ibland tappar en hörlur kopplingen trots att det är typ en halvmeter till telefonen.
- Alla klagar på att det är massa vindbrus när jag försöker ha telefonsamtal via Vista 2.

Det roliga är att jag har ett par antika Jaybird med tråd mellan lurarna som inte har något av dessa problem.
Jag har inte haft några större problem med mina Vista 2. Däremot har vänsterluren tappat kopplingen någon gång.
Finns det ens lurar som inte vindbrusar vid telefonsamtal, om man har lite fart?

jesperC

Aktiv medlem
Cykla med musik/hörlurar
Har fortfarande inte hittat något med aktiv brusreducering som funkar mot vind/vägljud så jag kör vidare med Shures in-ear-lurar med deras gula skum-proppar.

1655493427856.png

//j

Topp