Cykla mot mötande trafik på landsväg...

moros

Aktiv medlem
Skall man gå ner i diket varje gång en bil kommer så kan man lika gärna gå med cykeln (på vänster sida) till sin slutdestination. (kanske lite annorlunda med rullskidor, såg att det handlade om det nu)

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Tidigare i somras skulle jag ut för att besöka familj som tillbringade ett par dagar på Österlen. Beslutade mig för att cykla ut och ta tåg från Tomelilla hem.

Hade gjort en rutt i strava men plötsligt blev det ont om tid, jag var trött och kollade Google maps för ett kortare alternativ.
Valde den kortare Google maps-vägen för att spara ca 15 min, vilket innebar ca 6 km på väg 19 istället för "omvägen" på mindre vägar.

En 90 väg med enkelt eller dubbelsidigt omkörningsförbud på stor del av sträckan och obefintlig vägren. Inte sjukt trafikerad vid tidpunkten men ändå. Skulle aldrig få för mig att cykla på fel sida här. (vill knappt cykla här alls). Om något så skulle jag känt döden vara bra mycket närmre varje gång jag blivit mött i 80-100 framifrån istället för bakifrån.
Screenshot_20200803-132107_Maps.jpg

fiskarn

Aktiv medlem
Skall man gå ner i diket varje gång en bil kommer så kan man lika gärna gå med cykeln (på vänster sida) till sin slutdestination. (kanske lite annorlunda med rullskidor, såg att det handlade om det nu)
Om man tänker sig ett scenario med en glest trafikerad landsväg med god sikt och en cyklist som är livrädd för bilar. Då kan man ju tänka sig att i god tid gå av cykeln och stanna vid sidan när en bil kör förbi.. Nä.. tveksamt kanske :) Cykla (och åk rullskidor) på höger sida alla :) Tack!

Crocko

Aktiv medlem
Så länge det finns ett på asfalten utmålat körfält för den cykelbana som går i fel riktning så är det väl hur bra som helst. När det däremot inte gör det så håller jag med om att det är mindre genomtänkt.
Gatorna jag refererar till har bilar parkerade på bägge sidor eftersom de är enkelriktade och det finns inte en tillstymmelse till körfältsmarkeringar eftersom det inte finns mycket mer plats än för 1 bil, fullkomligt idiotiskt, dessutom är det vanligaste mötet med en elektriskt kickbike med minst en vinglande förare och oftast även en passagerare.

Jensen

Aktiv medlem
Är väl ingen större skillnad mot att gå på vänstersida av vägen . Och antar man ska göra det pga av samma anledningar du också vill hålla till vänster.
Både ja och nej. Ur säkerhetssynpunkt är det kanske inte fel. Problemet är väll hur mötande reagerar och om det i längden spär på hatet mot cyklister eftersom man gör något som går mot vad som varit de normala trafiknormerna.

GoranS

Aktiv medlem
Om man cyklar i 30 km/h på en väg där bilarna håller 70 km/h och det är lika mycket trafik i båda riktningarna kommer man möta 150% fler fordon med den olagliga varianten jämfört med antal fordon som hinner ikapp en i den lagliga varianten.

mzi

Aktiv medlem
Om du berättar var du cyklar så kan du säkert få tips om rundor som är lite roligare.

mzi

Aktiv medlem
Men Munsö är väl inte jättesmalt och trafikerat?! Där cyklar ju till och med kidsen på rätt sida vägen för att ta sig till Blå lagunen.

mzi

Aktiv medlem
Lägg dig precis till höger om mitten i höger fil, så ska du se att till och med Ekeröborna klarar av att göra en omkörning i andra filen. Då kommer alla bli glada. Försök inte tränga ut dig själv längst ut till höger, för då är det många bilister som tror att ni båda får plats i samma fil.

Masjevel

Aktiv medlem
Den vägen är inte rolig. Stressade bilförare som ska hinna med Adelsöfärjan eller dito bilförare som har bråttom därifrån. Verkar vara fri fart på den vägen. Köp dig en MTB om du inte redan har och snirkla dig fram genom skogen istället.

johan44

Aktiv medlem
Lägg dig precis till höger om mitten i höger fil, så ska du se att till och med Ekeröborna klarar av att göra en omkörning i andra filen. Då kommer alla bli glada. Försök inte tränga ut dig själv längst ut till höger, för då är det många bilister som tror att ni båda får plats i samma fil.
Min erfarenhet är att till höger om mitten retar gallfeber på bilister. Brukar det funka för dig? Till höger i det högra bildäckets spår brukar funka tycker jag (psykologi, bilisten tycker att man är respektfull men de kan inte köra om vid möte)
Skärmklipp.JPG

mzi

Aktiv medlem
Jag tror vi pratar om samma placering. Till höger om mitten på vägen ligger jag med MC, till höger om mitten på filen ligger jag med cykel.

Eld

Aktiv medlem
Jag tror vi pratar om samma placering. Till höger om mitten på vägen ligger jag med MC, till höger om mitten på filen ligger jag med cykel.
Det fungerar jättebra. Ta plats och se till att ha bra belysning om det börjar skymma det minsta! Det är säkraste sättet att cykla på. En del bilister tutar glatt(?) när de kör om men det är deras problem. En cyklist har samma rätt till vägen som en bilist eller för den delen en långtradarchaufför.

Jag cyklar själv både LVG, MTB och kör MC, bil eller långtradare.

staine

Aktiv medlem
Dagens erfarenheter: Jäsiken vad reflexväst på cyklist syns bra, även i fullt dagsljus!
Samt: Gå inte på höger sida på en 90-väg utan vägren iförd grågröna kläder samt stora hörlurar! Gå för bövelen till vänster om du inte vill riskera livet! Toka där!

GoranS

Aktiv medlem
Det fungerar jättebra. Ta plats och se till att ha bra belysning om det börjar skymma det minsta! Det är säkraste sättet att cykla på. En del bilister tutar glatt(?) när de kör om men det är deras problem. En cyklist har samma rätt till vägen som en bilist eller för den delen en långtradarchaufför.

Jag cyklar själv både LVG, MTB och kör MC, bil eller långtradare.
En aspekt på det är att om bilisterna tutar är det sannolikt ett tecken på irritation. Ju mer irriterade bilisterna blir på cyklister desto större risk skulle man kunna tänka sig att det är att någon får frispel och gör något riktigt dumt. Eller m.a.o. att ligga längre ut i vägbanan än man egentligen behöver skulle på sikt kunna leda till ökade "aktioner", typ avsiktliga påkörningar. Troligen svårt att undersöka på något rimligt sätt men jag tycker det är en aspekt värd att ta i beaktande.

Det bästa vore förstås om man kunde få till s.a. det blir lag på avstånd i sidled vid omkörning och att bilister får lite spansk mentalitet i det avseendet så att det faktiskt följs.

staine

Aktiv medlem
Nja ett par korta tutningar i god tid före omkörning tolkar jag som hänsyn och medmänsklighet.

Jag skulle tro att många här är riktiga internetcyklister som inte varit med om obefintlig vägren kombinerat med rejäla fortkörningar på 80-väg på landet. Vi har torp på landsbygden och tyvärr åker det även viss tung trafik där pga dumma Google Maps som skickar ut den på kurvig väg för att spara 2-3 minuter.
Var ute med vår 3- och 5-åring och körde just mot trafiken för att ha en sportslig chans hellre än att inte ha koll på bakomkommande trafik.
Det var nog det dummaste jag läst sedan TS senaste inlägg om att cykla på fel/rätt sida vägen.

GoranS

Aktiv medlem
Nja ett par korta tutningar i god tid före omkörning tolkar jag som hänsyn och medmänsklighet.
Jag tolkade inte tutningarna som Eld beskrev på det sättet. Han skrev "när de kör om". För mig är det något annat än att "här kommer jag, se upp"-tuta i god tid innan.

mzi

Aktiv medlem
Man ska nog inte tolka alla inlägg precis så bokstavligt. "när de kör om" kan nog handla om hela processen och inte bara just passeringsmomentet.

jonte987

Aktiv medlem
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ska föras så nära den högra kanten av vägrenen som möjligt eller av den bana som används."

Låter extremt rimligt tycker jag som har haft bil o mc kort i typ 30 år.
Ska ni ligga i mc position i sväng eller bakom krön i 30 knyck? 10 knyck med femåringen?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Ja, jag föredrar cykelvägar, men "tvingas" nu emellanåt cykla 1,5 mil på en extremt smal landsväg. I min värld fixar jag inte att köra "lagligt" utan cyklar istället mot mötande trafik, för att ha en viss kontroll på alla lastbilar och fyllskallar. När vissa beskriver det som en bedrift att komma hem levande efter landsvägskörning, så känner jag att jag gör rätt som bryter mot lagen.

Denna sträcka har jag nu kört vid två tillfällen, och facit är att de flesta visar en jäkla hänsyn. En har dock tutat och två har blinkat med helljusen.

När jag beskriver detta för mina cykel-entusiaster till vänner, så tittar de på mig som om jag vore helt bombad...

Så frågan är - är jag helt bombad? Och är det fler än jag som cyklar på fel sida av vägen?
Cykla på att rätt sida! Gör som mig och skaffa en backspegel så kan du kasta dig i diket om någon inte håller av. Två av mina barn har redan förlorat en förälder i trafiken så jag är rädd om mig själv när jag cyklar och tar gladerligen bestraffningen som stilpolisen utfärdar när jag har backspegel. Kan varmt rekommendera cateye bm-45.

GoranS

Aktiv medlem
Man ska nog inte tolka alla inlägg precis så bokstavligt. "när de kör om" kan nog handla om hela processen och inte bara just passeringsmomentet.
Intrycket jag får när jag läser det Eld skriver är att det inte handlar om den typen av vänliga, uppmärksamhetsskapande tutningar som staine far efter. Varför skulle det i så fall vara "deras problem"? Det är väl inget problem utan något som är bra om de lite försiktigt ljudmässigt markerar att de kommer bakifrån!?

staine

Aktiv medlem
Jag far inte direkt efter något utan tycker bar det är trevligt om bilister anmäler sin ankomst lite diskret :)

oldpointbar

Ny medlem
Fel, fel, fel... jag cyklar alltid iväg relativt tidigt och då är trafiken väldigt begränsad. Då är det bara tunga lastbilar och fyllskallar som är ute o kör

GoranS

Aktiv medlem
Jag far inte direkt efter något utan tycker bar det är trevligt om bilister anmäler sin ankomst lite diskret :)
Håller helt med. Den typen av tutningar uppskattar jag. De som tokhänger på tutan, gärna lite efter de har passerat, känns däremot som de är rejält irriterade och potentiellt sådana som i förlängningen skulle kunna floppa ur och göra något riktigt dumt.

frause

Aktiv medlem
Jösses! Jag som får olustkänslor av att cykla i cykelbana som är dragen på "fel" sida av vägen...

Är TS en sån där som kör med rött lyse fram också? Fast det är kanske iofs att föredra om man håller till på fel sida?

moros

Aktiv medlem
Finns väl få garantier här i livet utöver att man skall dö vid något tillfälle. Nå, tror vi nått vägs ände i den här tråden i alla fall.

yonsson

Aktiv medlem
Så klart att det är lugnt så länge jag inte blir träffad bakifrån av ett annat motorfordon, men vem är du att garantera det?
Absurt att ens diskutera detta men om du kör i 30km/h och någon kommer bakom dig i 70km/h så blir skillnaden 40km/h.
om du däremot möter då blir det 30+70=100km/h.

Juhlin

Aktiv medlem
I de fall jag tvingas transportera mig på en asfalterad väg med bilar brukar jag använda ett baklyse. Är det en relativt hårt trafikerad väg eller om hastigheten generellt är hög ställer jag dagtid upp intensiteten på max.

IM

Aktiv medlem
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ska föras så nära den högra kanten av vägrenen som möjligt eller av den bana som används."

Låter extremt rimligt tycker jag som har haft bil o mc kort i typ 30 år.
Ska ni ligga i mc position i sväng eller bakom krön i 30 knyck? 10 knyck med femåringen?
Trafikförordningen 3:7 slår fast att TS beskrivna beteende är rakt motsatt vad lagen säger=olagligt.

Jag bryter själv mot lagen, den du refererar till ovan, då och då genom att ligga längre ut i körbanan än vag jag skulle kunna. Anledningen är att vissa bilister bryter mot lagen när de kör om mig trots att det innebär fara (3:32) och utan att lämna betryggande avstånd till mig (3:33). Allt är inte alltid enkelt och solklart...
Trafik är ett samspel, där vi alla (!) behöver dra vårt strå till stacken för att det skall flyta. Att framföra sitt fordon på rätt sida vägen torde vara en god start

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer