Cykla mot mötande trafik på landsväg...

Jonatan F

Aktiv medlem
Inser inte vissa föräldrar vilken risk de utsätter sina barn för?

Att barnen Ska lära sig trafiken på 70-väg håller ju inte. Man börjar ju under säkra omständigheter. Det är som att tvinga femåringen som precis lärt sig simma att simma tvärs över den lokala badsjön medan du sitter på stranden och tittar. Om ungen lär sig lär den sig men om den inte lär sig snabbt nog dör ungen... vill inte vara krass men jag har varit med om alldeles för många barn i trafik. Jag cyklade (racer) på en 70-väg när en 6-7 åring som var ute och gick med sin pappa på motsatta sidan spontant började löpa för fulla muggar tvärs över vägen och in mellan mig och min polare. Polaren vejde och jag ställde mig på bromsen och det gick bra men fan vad obehagligt det var. Samma sak händer ofta på cykelbanan för där är ju barnen yngre. Såg häromdagen en löpare snubbla över en 4-åring på cykel som vinglade en meter utan förvarning.

Barn har inte den mentala simultanförmågan att vara ute i trafiken när de är små. Håll er till innergårdar, tomma grusvägar och möjligen en helt avskild cykelbana när de är redo. Eller påhängscykel.

Själv kör jag med reflexväst, färgglada kläder och en diskret backspegel på racer. Hellre kuf än död.

Jacke89

Aktiv medlem
Vägrenens tid är förbi och då är våra vägar smala nog...

gamla vägar har mer att gå på, medans nya mer eller mindre bara har en mindre stödremsa. Hade minskat olycksstatistiken men det är väl en pengafråga som så mycket annat.

ensamvarg

Aktiv medlem
Vägrenens tid är förbi och då är våra vägar smala nog...

gamla vägar har mer att gå på, medans nya mer eller mindre bara har en mindre stödremsa. Hade minskat olycksstatistiken men det är väl en pengafråga som så mycket annat.
Ja, pengar till vägren syns, men samhällskostraderna för en trafikskadad eller dödad person/familj på cykel är inte synliga på samma sätt. Nollvision? Någon som tror på den?

Jacke89

Aktiv medlem
Ja, pengar till vägren syns, men samhällskostraderna för en trafikskadad eller dödad person/familj på cykel är inte synliga på samma sätt. Nollvision? Någon som tror på den?
Nej det är skitsnack dom går den enkla vägen sänker farten istället för att göra det riktigt från början. Hade blivit så mycket säkrare/trevligare om alla landsvägar hade en riktig vägren för både gående, cyklister mopedister osv

IM

Aktiv medlem

"Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder transportsystemet."

Jag tror att det är klokt att gå till oss själva till att börja med, när det kommer till hur trafiksäkerheten kan förbättras. Nätet vi kör bil är det bra sätt att bidra till det senare att hålla hastigheten och i övrigt anpassa oss efter rådande omständigheter. När vi cyklar kan vi göra det bland annat genom att cykla på rätt sida vägen.

sdx

Aktiv medlem

"Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder transportsystemet."

Jag tror att det är klokt att gå till oss själva till att börja med, när det kommer till hur trafiksäkerheten kan förbättras. Nätet vi kör bil är det bra sätt att bidra till det senare att hålla hastigheten och i övrigt anpassa oss efter rådande omständigheter. När vi cyklar kan vi göra det bland annat genom att cykla på rätt sida vägen.
Jag pissar på nollvisionen den kommer aldrig att bli verklig möjligen i huvodet på en stats tjänsteman.

IM

Aktiv medlem
Spelar ingen roll vad du skriver jag ser verkligheten varje dag. Och hur trafiken fungerar och hur vägarna ser ut.
Jag ser också verkligheten varje dag. Inte en enda dödsolycka har jag bevittnat.

Jag skulle upprepa vad jag redan skrivit. Men...

IM

Aktiv medlem
Hur gör du det konkret, i praktiken? Eller gör du det bara i huvodet på dig själv?
Den riktigt stora frågan är väl varför personen i fråga önskar att fler personer skall dö och skadas allvarligt i trafik. Det är nog ganska få som intar den positionen i dagsläget.

sdx

Aktiv medlem
Varning: Personangrepp
Den riktigt stora frågan är väl varför personen i fråga önskar att fler personer skall dö och skadas allvarligt i trafik. Det är nog ganska få som intar den positionen i dagsläget.
Jag vet inte om du är d## eller något en nollvision kommer inte att gå att genomföra för att det skall ske då skall bilar, bussar, tungtrafik begränsas till 30km/tim mobiltelefoner förbjudas sociala medier förbjuds, Jag ser mera i trafiken varje dag och troligen mera än vad du gör på en månad. Bara denna veckan som gick så bevitade jag hur bilar höll på att frontal krocka 2 gånger olika dagar och alla idiot omkörningar det kan man inte en räkna på båda händerna.
Så fortsätt att lev i din lilla bubbla om nollvision om du tror på den.

IM

Aktiv medlem
Jag vet inte om du är d## eller något en nollvision kommer inte att gå att genomföra för att det skall ske då skall bilar, bussar, tungtrafik begränsas till 30km/tim mobiltelefoner förbjudas sociala medier förbjuds, Jag ser mera i trafiken varje dag och troligen mera än vad du gör på en månad. Bara denna veckan som gick så bevitade jag hur bilar höll på att frontal krocka 2 gånger olika dagar och alla idiot omkörningar det kan man inte en räkna på båda händerna.
Så fortsätt att lev i din lilla bubbla om nollvision om du tror på den.
Jag betackar mig för att bli informerad om vad jag ser och inte ser. Du har med största sannolikhet ingen aning om vem jag är, vad jag upplever om dagarna eller vilka kunskaper jag besitter.

Min poäng är, vilket torde framgå i mitt inlägg där jag hänvisar till Trafikverket, att vi alla har ett ansvar för trafiksituationen.

Därefter försökte jag, på ett skall medges mer subtilt sätt, påvisa vad en vision de facto är. Det finns en länk i ett tidigare inlägg för den som är intresserad.

Resten av ditt inlägg avstår jag från att kommentera.

sdx

Aktiv medlem
Jag betackar mig för att bli informerad om vad jag ser och inte ser. Du har med största sannolikhet ingen aning om vem jag är, vad jag upplever om dagarna eller vilka kunskaper jag besitter.

Min poäng är, vilket torde framgå i mitt inlägg där jag hänvisar till Trafikverket, att vi alla har ett ansvar för trafiksituationen.

Därefter försökte jag, på ett skall medges mer subtilt sätt, påvisa vad en vision de facto är. Det finns en länk i ett tidigare inlägg för den som är intresserad.

Resten av ditt inlägg avstår jag från att kommentera.
Och hur många tror du läser på Trafikverket hemsida eller trafikförodningen. Dom är nog lätt räknade.
Dom flesta får någon hint om vad Trafikverket vill uppnå och deras mål genom media men så länge man inte kan få trafikanten att ta sitt ansvar och följa dom regler som finns så kommer nollvisionen inte att vara genomförbar.

IM

Aktiv medlem
Och hur många tror du läser på Trafikverket hemsida eller trafikförodningen. Dom är nog lätt räknade.
Dom flesta får någon hint om vad Trafikverket vill uppnå och deras mål genom media men så länge man inte kan få trafikanten att ta sitt ansvar och följa dom regler som finns så kommer nollvisionen inte att vara genomförbar.
Jag förstår i ärlighetens namn inte vad du menar. Vi är alla skyldiga att känna till den lagstiftning som påverkar våra handlingar. (Exempelvis att framföra fordon.) Det är tillika inte någon annans uppgift att få oss trafikanter att "ta vårt ansvar och följa dom regler som finns" - det är vårt eget ansvar.

Och varför trafikanter skulle bli mindre benägna att försätta sig själv eller andra i situationer där de riskerar att dö eller skadas allvarligt för att de är inlästa på Trafikverkets Nollvision övergår åtminstone mitt förstånd.

Redigerat: inlåsta -> inlästa.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Jag förstår i ärlighetens namn inte vad du menar. Vi är alla skyldiga att känna till den lagstiftning som påverkar våra handlingar. (Exempelvis att framföra fordon.) Det är tillika inte någon annans uppgift att få oss trafikanter att "ta vårt ansvar och följa dom regler som finns" - det är vårt eget ansvar.

Och varför trafikanter skulle bli mindre benägna att försätta sig själv eller andra i situationer där de riskerar att dö eller skadas allvarligt för att de är inlåsta på Trafikverkets Nollvision övergår åtminstone mitt förstånd.
Jag tror att du inte förstår vad jag menar. Om man läser vad du skriver i andra stycket så verkar det som trafikanter är låsta vid Trafikverket nollvision så tolkar jag det. Och varför skulle dom vara det.
Mellan januari & juni så omkom det 96 i trafiken enligt statistiken från trps hur många blev skadade för livet under den perioden.
Det finns haveri rapporter på trv men dom kan vara lite svåra att få tag i och trv arbetar mycket där i från.
Men en nollvision är bara en vision som tyvärr inte är nåbar.

IM

Aktiv medlem
Jag tror att du inte förstår vad jag menar. Om man läser vad du skriver i andra stycket så verkar det som trafikanter är låsta vid Trafikverket nollvision så tolkar jag det. Och varför skulle dom vara det.
Mellan januari & juni så omkom det 96 i trafiken enligt statistiken från trps hur många blev skadade för livet under den perioden.
Det finns haveri rapporter på trv men dom kan vara lite svåra att få tag i och trv arbetar mycket där i från.
Men en nollvision är bara en vision som tyvärr inte är nåbar.
Inlästa skall det stå. Inte inlåsta. Men du har rätt i att jag har svårt att förstå vad du menar.

Jag förstår dock att du förefaller ha (fått?) klart för dig innebörden i begreppet vision. Där är vi överens. Däremot delar jag inte din uppfattning om att den är onåbar.

sdx

Aktiv medlem
Inlästa skall det stå. Inte inlåsta. Men du har rätt i att jag har svårt att förstå vad du menar.

Jag förstår dock att du förefaller ha (fått?) klart för dig innebörden i begreppet vision. Där är vi överens. Däremot delar jag inte din uppfattning om att den är onåbar.
Tyvärr så kan jag inte svara dig klokt för då anmäler väl du mig.

weldion

Aktiv medlem
Såg TS här i byn igår. En man och en kvinna cyklade mot färdriktningen genom byn.
Hoppas du uppskattar vad denna by har att erbjuda!

r72

Aktiv medlem
Och vi mötte honom (eller någon som blivit inspirerad av den här tråden...) på väg till Älgö i morse, i en t-korsning med dålig sikt, så långt till vänster som möjligt, några centimeter från frontalkrock. Fullständigt livsfarligt!

GoranS

Aktiv medlem
Nej då. Det är lugnt. Det som för en cyklist är viktigt är enligt TS att undvika att bli påkörd bakifrån av en lastbil. Cyklar man på vänster sida vägen finns ingen sådan risk och i synnerhet inte pga en bil i en T-korsning. Du måste ha missuppfattat situationen fullständigt.

IM

Aktiv medlem
Nej då. Det är lugnt. Det som för en cyklist är viktigt är enligt TS att undvika att bli påkörd bakifrån av en lastbil. Cyklar man på vänster sida vägen finns ingen sådan risk och i synnerhet inte pga en bil i en T-korsning. Du måste ha missuppfattat situationen fullständigt.
Nåja. Risken finns givetvis fortfarande, med en tillräckligt innovativ lastbilschaufför, men den minskar rimligtvis avsevärt. Rätt skall vara rätt.

Kold

Medlem
Är det en smal väg cyklar man ju i mitten så man kan välja vilket dike att dyka ner i vid möte.

Fojjer

Medlem
Det här är den sjukaste tråd jag läst på Happy.
Att vuxna människor ens diskuterar detta. Följ trafikreglerna, allt annat är farligt både för dig och (kanske främst) andra trafikanter.

Själv ogillar jag att behöva betala i mataffären för det missgynnar min privatekonomi. Tror jag ska börja snatta. Hoppas ironi gör sig väl i detta sammanhang.

Lejon

Aktiv medlem
Jag har både igår och idag mött en cyklist på vänster sida på en 90-väg cyklandes i vägrenen. Har aldrig skett förut. Känns lite obehagligt att möta I bil faktiskt.
Tråden har genomslag!

Åke

Aktiv medlem
Är väl ingen större skillnad mot att gå på vänstersida av vägen . Och antar man ska göra det pga av samma anledningar du också vill hålla till vänster.
Fast med den skillnaden att man väldigt sällan går ute i vägbanan när promenera mot trafiken på landsväg.

Jag har både igår och idag mött en cyklist på vänster sida på en 90-väg cyklandes i vägrenen. Har aldrig skett förut. Känns lite obehagligt att möta I bil faktiskt.
Tråden har genomslag!
Jag mötte också en cyklist (när jag satt i mördarmaskinen) som körde till vänster. Men han skulle tydligen svänga nästa till hans vänster sa han (helt OK då enligt honom). Jag förklarade att det känndes väldigt konstigt för mig att möta någon i samma fil...
30 km/h där så inga problem men det kändes konstigt.

nieves

Aktiv medlem
Ett gäng km mellan Jönåker och Stavsjö, ny randobeläggning. Allt annat än vänstercykling söderut var fruktlöst.
20200923_142512.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer