Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Absurt att ens diskutera detta men om du kör i 30km/h och någon kommer bakom dig i 70km/h så blir skillnaden 40km/h.
om du däremot möter då blir det 30+70=100km/h.
Tack för ditt mycket genomtänkta svar... din internetcyklist, där : )Om det nu är så fruktansvärt läskigt i trafiken kanske du ska hålla dig ifrån den..
Vet du vad en internetcyklist är? Om så, vad får dig att dra slutsatsen att HenryLee är en sådan utifrån det förslag som gavs?Tack för ditt mycket genomtänkta svar... din internetcyklist, där : )
Jag har trots allt försökt att hålla en god ton i tråden, trots att vissa inlägg har befunnit sig på ren sandlådenivå... var, hur eller när har jag påstått att det är så fruktansvärt läskigt i trafiken? Jag säger bara att jag själv vill ha koll på bilarna när jag kommer helt oskyddad på en cykel...Vet du vad en internetcyklist är? Om så, vad får dig att dra slutsatsen att HenryLee är en sådan utifrån det förslag som gavs?
Vilken typ av garantier är det du vill ha? Jag kan garantera att du kan bli påkörd även om du kör på fel sida vägen. Kommer det ett rattfyllo och kör av vägen där du befinner dig lär du ligga pyrt till exempelvis.Så klart att det är lugnt så länge jag inte blir träffad bakifrån av ett annat motorfordon, men vem är du att garantera det?
Tack för ditt mycket genomtänkta svar... din internetcyklist, där : )
Det var inte svar på mina frågor.Jag har trots allt försökt att hålla en god ton i tråden, trots att vissa inlägg har befunnit sig på ren sandlådenivå... var, hur eller när har jag påstått att det är så fruktansvärt läskigt i trafiken? Jag säger bara att jag själv vill ha koll på bilarna när jag kommer helt oskyddad på en cykel...
Jag avslutar dagens diskussion med en "Brasse-citat", att två par ögon är fler än ett par, och således har större möjlighet att upptäcka eventuella risker betydligt snabbare...
Dock ska kolla upp det här med radarn samt eventuellt en backspegel
Nej, det stämmer inte. Du får välja räknesätt. Du kan inte både byta räknesätt och negera hastigheten, då åker bilen åt andra hållet.
Lite rätt har du: En mötande bilists hastighet bör nog betraktas som väldigt negativ :-)Stämmer det där verkligen? Vid möte har ju mötande en negativ hastighet dvs
30 + (-70) = -40.
Alltså samma samma. 40 som -40.
Tack för ditt mycket genomtänkta svar... din internetcyklist, där : )
Cykla på vilken sida stigen du vill? Är du spritt språngande galen, människa?Du verkar ju onekligen livrädd för bilar eftersom du måste cykla på fel sida vägen, angående sandlådenivån så fick då jag lära mig i tidig ålder vilken sida av vägen man ska befinna sig när man vistas i trafiken =)
Sen om jag är internetcyklist eller inte kan inte jag svara på, jag föredrar att hålla till i skogen.
Lugnt och skönt där och man kan cykla på vilken sida av stigen man vill =)
Exakt. Hur 17 skall vi bilister då veta vilken sida vi skall tuta på? ?Cykla på vilken sida stigen du vill? Är du spritt språngande galen, människa?![]()
Problemet är att du har beslutat dig för att det enda riskabla i trafiken är att en bilist ska köra in i dig utan att du ser det och då gör du allt för att minska den risken medan du samtidigt fullkomligen struntar i risker du utsätter dig själv och andra för i de situationer som kan uppstå pga att du cyklar på fel sida. Dessutom tillkommer risker för andra cyklister som kan komma av att du göder vissa människors uppfatnning om cyklister som laglösa svin.Jag avslutar dagens diskussion med en "Brasse-citat", att två par ögon är fler än ett par, och således har större möjlighet att upptäcka eventuella risker betydligt snabbare...
Dock ska kolla upp det här med radarn samt eventuellt en backspegel
Till att börja med... femåringen får inte cykla på en smal och trafikerad landsväg."Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ska föras så nära den högra kanten av vägrenen som möjligt eller av den bana som används."
Låter extremt rimligt tycker jag som har haft bil o mc kort i typ 30 år.
Ska ni ligga i mc position i sväng eller bakom krön i 30 knyck? 10 knyck med femåringen?
Nu cyklar jag inte landsvägscykel, men när jag är ute med traktorn brukar jag också välja vänster sida. Jag upplever att medtrafikanterna är bättre på att hålla avstånd när jag kör på vänster sida.
Är det en New Holland med union jack på huven? Så konceptuellt. Sinnebilden av det svunna europeiska imperiet.
Till att börja med... femåringen får inte cykla på en smal och trafikerad landsväg.
Det jag menade med att man ska ta plats är att man inte ska ligga så långt ut i kanten att det blir svårt att hålla sig kvar på vägen dessutom lockar det bilister att tränga sig förbi på fel ställen. Att cykla på de 20-30cm som finns utanför sidlinjen, som en del faktiskt gör, leder till vinglig, guppig färd och punkteringar. Oftast ligger jag i allmänhet nära kanten, kanske sista halvmetern till vänster om högra sidlinjen. Går det i 60 i en nerförsbacke kanske jag ligger i MC position.
och tutningarna sker sällan före omkörning. Men man ska inte ta åt sig för att tutaren haft en dålig dag. Man har rätt till plats på vägen.
Jag har trots allt försökt att hålla en god ton i tråden, trots att vissa inlägg har befunnit sig på ren sandlådenivå... var, hur eller när har jag påstått att det är så fruktansvärt läskigt i trafiken? Jag säger bara att jag själv vill ha koll på bilarna när jag kommer helt oskyddad på en cykel...
Så nära kanten som det är fysiskt möjligt gissningsvis (det finns säkert praxis på området att leta fram för den som känner sig hågad). Du är skyldig att anpassa din hastighet efter rådande omständigheter. Klarar du inte av att köra intill kanten utan måste hålla dig 30 cm in från den håller du fel hastighet. Trafikjuridik är förhållandevis enkel och tydlig juridik. Det gör den tillika ganska fyrkantig.Så nära vägkanten vi kan, hur mäter man det? För mig kan det vara 30 cm, för någon annan 5 cm.
Ta rimlig plats, vi har också rätt till vägen.
(Har en Varia radar och är tok-nöjd med funktionen)!
Cyklistens placering är ju ytterst sällan ett problem för mig som bilist. Oavsett om det är en cykel, mc, moped eller mopedbil så kör man ju om när det är lägligt.Så nära vägkanten vi kan, hur mäter man det? För mig kan det vara 30 cm, för någon annan 5 cm.
Ta rimlig plats, vi har också rätt till vägen.
(Har en Varia radar och är tok-nöjd med funktionen)!
Du är skyldig att anpassa din hastighet efter rådande omständigheter. Klarar du inte av att köra intill kanten utan måste hålla dig 30 cm in från den kör du för snabbt.
Det står det inte alls i lagtexten. Det står att du ska ligga längst till höger. Att ligga i höger hjulspår är helt OK. Kolla hur mopeder och traktorer (som också nämns i lagtexten!) ligger på vägen så kan du se tillämpningen ganska väl.Så nära kanten som det är fysiskt möjligt gissningsvis (det finns säkert praxis på området att leta fram för den som känner sig hågad)
Lånar tråden lite grann då jag har en liknande fråga.
Har precis börjat cykla och läste lite grann i lagboken där det står följande
" Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den." Det kanske är bara jag men det finns lite rum för misstolkningar. Ska jag köra på höger sida vägen (nr 2 i bilden) eller kan jag också köra (nr 1) på vänster sida fast i höger körbana?
De svarta rutorna är bilar och röda är cyklisterna.
Lånar tråden lite grann då jag har en liknande fråga.
Har precis börjat cykla och läste lite grann i lagboken där det står följande
" Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den." Det kanske är bara jag men det finns lite rum för misstolkningar. Ska jag köra på höger sida vägen (nr 2 i bilden) eller kan jag också köra (nr 1) på vänster sida fast i höger körbana?
De svarta rutorna är bilar och röda är cyklisterna.
I https://lagen.nu/1998:1276#K2 står: Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. samt Cykel ... skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.Det står det inte alls i lagtexten. Det står att du ska ligga längst till höger. Att ligga i höger hjulspår är helt OK. Kolla hur mopeder och traktorer (som också nämns i lagtexten!) ligger på vägen så kan du se tillämpningen ganska väl.
På t ex Västerbron i Stockholm sitter det "förbud mot infart med fordon"-skyltar på vänstra sidans cykelbana, och då gäller ju det. Men i övrigt så gäller det att cykelbanor är dubbelriktade, även om cykeln är målad i gatan i bara en riktning...
Jag har ett par gånger i sommar mött en joggare på Gamla Nynäsvägen (strax norr om Häringe). Hon har sprungit på vänster sida från sitt håll sett och jag cyklat på höger sida från mitt håll sett så vi har varit på kollissionskurs. Är en bred vägren som jag använder när jag cyklar den vägen. När jag mött joggaren har jag dock efter att ha sett att det varit fritt bakåt, gått ut i körbanan för att ge henne möjlighet att fortsätta på vägrenen. Hon har dock också gått ut i körbanan. Har ena gången blivit att jag passerade innanför henne och andra gången vice versa. Vet inte vad lagen säger men det kändes som att jag borde vara den som går ut i körbanan och hon fortsätter på vägrenen.Jag träffade TS raka motsats på Öland i somras. Han tyckte det var bäst att jogga på högersida av vägen med musik i öronen. Måste vara läskigt när en lastbil passerar i ryggen utan förvarning.
I praktiken är det dock totalt orimligt att ligga allra längst till höger
Ja, visst låter det som det! Men utan andra skyltar så är banan fortfarande dubbelriktad.Om cykeln är målad på gatan(vägen) låter det som om du är i ett enkelriktat cykelfält.
Ja, visst låter det som det! Men utan andra skyltar så är banan fortfarande dubbelriktad.