Cykla mot mötande trafik på landsväg...

Absurt att ens diskutera detta men om du kör i 30km/h och någon kommer bakom dig i 70km/h så blir skillnaden 40km/h.
om du däremot möter då blir det 30+70=100km/h.

Stämmer det där verkligen? Vid möte har ju mötande en negativ hastighet dvs
30 + (-70) = -40.
Alltså samma samma. 40 som -40.

Vet du vad en internetcyklist är? Om så, vad får dig att dra slutsatsen att HenryLee är en sådan utifrån det förslag som gavs?
Jag har trots allt försökt att hålla en god ton i tråden, trots att vissa inlägg har befunnit sig på ren sandlådenivå... var, hur eller när har jag påstått att det är så fruktansvärt läskigt i trafiken? Jag säger bara att jag själv vill ha koll på bilarna när jag kommer helt oskyddad på en cykel...

Så klart att det är lugnt så länge jag inte blir träffad bakifrån av ett annat motorfordon, men vem är du att garantera det?
Vilken typ av garantier är det du vill ha? Jag kan garantera att du kan bli påkörd även om du kör på fel sida vägen. Kommer det ett rattfyllo och kör av vägen där du befinner dig lär du ligga pyrt till exempelvis.

Fö hur många gånger per 1,5 mil hoppar du av cykeln och tar dig av vägbanan i snitt?

Tack för ditt mycket genomtänkta svar... din internetcyklist, där : )

Det finns såklart olika sätt att framföra budskapet. Men det är onekligen ett konkret förslag. Du har presenterat ett problem, samt din lösning på problemet. Den lösningen innebär dels att du bryter mot lagen, dels att du sätter andra trafikanter i situationer som de inte är tänkta att bli utsatta för och som är svåra att lösa och dels bidrar den lösningen med stor sannolikhet att spä på en negativ syn på cyklister.

Sammantaget ger det vid handen att du bör förändra ditt beteende, förslagsvis på ett sätt som även innebär att du känner dig trygg. Ovanstående förslag förefaller således inte helt orimligt, ehuru inte det enda eller nödvändigtvis det bästa.

Jag har trots allt försökt att hålla en god ton i tråden, trots att vissa inlägg har befunnit sig på ren sandlådenivå... var, hur eller när har jag påstått att det är så fruktansvärt läskigt i trafiken? Jag säger bara att jag själv vill ha koll på bilarna när jag kommer helt oskyddad på en cykel...
Det var inte svar på mina frågor.

Sen måste det väl ändå vara en viss läskighet du upplever eftersom du tycker det är lämpligt att bryta mot lagen.

Jag avslutar dagens diskussion med en "Brasse-citat", att två par ögon är fler än ett par, och således har större möjlighet att upptäcka eventuella risker betydligt snabbare...

Dock ska kolla upp det här med radarn samt eventuellt en backspegel

Häromdagen mötte jag, som bilförare, en cyklist på fel sida i en vinkel höger, det var ingen rolig upplevelse. Dessutom var var det i ett motlut så han kom med hög fart nedför. Det var inte många cm tillgodo.
Ifs var det i bebyggda trakter men det gör inte saken bättre
Åk på rätt sida av vägen!

Jag avslutar dagens diskussion med en "Brasse-citat", att två par ögon är fler än ett par, och således har större möjlighet att upptäcka eventuella risker betydligt snabbare...

Ser/förstår du själv hur ditt beteende i tråden formligen skriker kunskapsresistens?

Tack för ditt mycket genomtänkta svar... din internetcyklist, där : )

Du verkar ju onekligen livrädd för bilar eftersom du måste cykla på fel sida vägen, angående sandlådenivån så fick då jag lära mig i tidig ålder vilken sida av vägen man ska befinna sig när man vistas i trafiken =)
Sen om jag är internetcyklist eller inte kan inte jag svara på, jag föredrar att hålla till i skogen.
Lugnt och skönt där och man kan cykla på vilken sida av stigen man vill =)

Du verkar ju onekligen livrädd för bilar eftersom du måste cykla på fel sida vägen, angående sandlådenivån så fick då jag lära mig i tidig ålder vilken sida av vägen man ska befinna sig när man vistas i trafiken =)
Sen om jag är internetcyklist eller inte kan inte jag svara på, jag föredrar att hålla till i skogen.
Lugnt och skönt där och man kan cykla på vilken sida av stigen man vill =)
Cykla på vilken sida stigen du vill? Är du spritt språngande galen, människa? :sneaky:

Problemet är att du har beslutat dig för att det enda riskabla i trafiken är att en bilist ska köra in i dig utan att du ser det och då gör du allt för att minska den risken medan du samtidigt fullkomligen struntar i risker du utsätter dig själv och andra för i de situationer som kan uppstå pga att du cyklar på fel sida. Dessutom tillkommer risker för andra cyklister som kan komma av att du göder vissa människors uppfatnning om cyklister som laglösa svin.

Om jag skulle möta en trafikant som kör på fel sida vägen är min instinkt att bromsa och hålla så långt åt höger det går, ända ner i diket.
Väjar man åt vänster kanske den man möter kommer på sig själv och väjer tillbaka till rätt sida och frontalkrocken är ett faktor.

Håll dig på rätt sida!

\\Ulf

Som nybliven cykelpendlare var jag orolig över vintern, men den oron släppte fort.
Tack TS, nu känns det mer som 1a april.

"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen ska föras så nära den högra kanten av vägrenen som möjligt eller av den bana som används."

Låter extremt rimligt tycker jag som har haft bil o mc kort i typ 30 år.
Ska ni ligga i mc position i sväng eller bakom krön i 30 knyck? 10 knyck med femåringen?
Till att börja med... femåringen får inte cykla på en smal och trafikerad landsväg.

Det jag menade med att man ska ta plats är att man inte ska ligga så långt ut i kanten att det blir svårt att hålla sig kvar på vägen dessutom lockar det bilister att tränga sig förbi på fel ställen. Att cykla på de 20-30cm som finns utanför sidlinjen, som en del faktiskt gör, leder till vinglig, guppig färd och punkteringar. Oftast ligger jag i allmänhet nära kanten, kanske sista halvmetern till vänster om högra sidlinjen. Går det i 60 i en nerförsbacke kanske jag ligger i MC position.

och tutningarna sker sällan före omkörning. Men man ska inte ta åt sig för att tutaren haft en dålig dag. Man har rätt till plats på vägen.

En cyklist med bra belysning på fel sida vägen i mörker skulle leda mig mot diket till höger om cyklisten. Jag skulle kanske till och med stanna för att reda ut vad som pågick.

Nu cyklar jag inte landsvägscykel, men när jag är ute med traktorn brukar jag också välja vänster sida. Jag upplever att medtrafikanterna är bättre på att hålla avstånd när jag kör på vänster sida.
downloadfile.jpg

Till att börja med... femåringen får inte cykla på en smal och trafikerad landsväg.

Det jag menade med att man ska ta plats är att man inte ska ligga så långt ut i kanten att det blir svårt att hålla sig kvar på vägen dessutom lockar det bilister att tränga sig förbi på fel ställen. Att cykla på de 20-30cm som finns utanför sidlinjen, som en del faktiskt gör, leder till vinglig, guppig färd och punkteringar. Oftast ligger jag i allmänhet nära kanten, kanske sista halvmetern till vänster om högra sidlinjen. Går det i 60 i en nerförsbacke kanske jag ligger i MC position.

och tutningarna sker sällan före omkörning. Men man ska inte ta åt sig för att tutaren haft en dålig dag. Man har rätt till plats på vägen.

Jag förstår hur du tänker, och menar. Jag agerar själv på ungefär samma sätt från tid till annan, beroende på hur trafiksituationen ser ut just den dagen.
Jag tycker dock att det är viktigt att påpeka att texten du citerar är lagtext. En av våra skyldigheter som cyklister är att placera oss så nära den högra kanten på vägbanan som vi kan. Det skall vi vara medvetna om, inte minst när vi väljer att placera oss längre in på vägbanan än så - vid de tillfällena förefaller det mig rimligt att visa tillbörlig ödmjukhet inför det faktum att vi, på goda grunder vill jag påstå, gör någonting som vi inte får.

Så nära vägkanten vi kan, hur mäter man det? För mig kan det vara 30 cm, för någon annan 5 cm.
Ta rimlig plats, vi har också rätt till vägen.
(Har en Varia radar och är tok-nöjd med funktionen)!

Att man ska bli kallad internetcyklist för att man cyklar på rätt sida är nog något av det konstigaste jag läst inte bara på happy utan på hela internet under gårdagen. Jag kan ändå i viss mån förstå tanken men vill verkligen avråda från att cykla på fel sida. Jag vet inte om du trollar eller ej men på något sätt känns det inte så.

Så nära vägkanten vi kan, hur mäter man det? För mig kan det vara 30 cm, för någon annan 5 cm.
Så nära kanten som det är fysiskt möjligt gissningsvis (det finns säkert praxis på området att leta fram för den som känner sig hågad). Du är skyldig att anpassa din hastighet efter rådande omständigheter. Klarar du inte av att köra intill kanten utan måste hålla dig 30 cm in från den håller du fel hastighet. Trafikjuridik är förhållandevis enkel och tydlig juridik. Det gör den tillika ganska fyrkantig.

Mina poänger är i) vi har inga rättigheter i trafiken, i har skyldigheter ii) ibland förfaller det rimligt att tänja en aning på de skyldigheter vi har i trafiken och iii) när vi tänjer på det skyldigheter vi har i trafiken anser jag att vi bör vara mycket ödmjuka inför att vi de facto gör fel.

Med ovanstående tre principer i åminne är jag övertygad om att vi får en bättre trafikmiljö för i stort sett alla inblandade.

Och nej, när jag skriver tänja en aning på våra skyldigheter innebär det inte att jag förespråkar vänstertrafik när lagen säger högertrafik.
Och nej, jag anser inte att vi skall "cykla i 7 kilometer i timmen bara för att kunna hålla oss så nära kanten som möjligt". Bara för att slippa de eventuella diskussionerna. ?

Edit: "för fort" mot "fel hastighet".

Senast ändrad:
Cyklistens placering är ju ytterst sällan ett problem för mig som bilist. Oavsett om det är en cykel, mc, moped eller mopedbil så kör man ju om när det är lägligt.

Så nära kanten som det är fysiskt möjligt gissningsvis (det finns säkert praxis på området att leta fram för den som känner sig hågad)
Det står det inte alls i lagtexten. Det står att du ska ligga längst till höger. Att ligga i höger hjulspår är helt OK. Kolla hur mopeder och traktorer (som också nämns i lagtexten!) ligger på vägen så kan du se tillämpningen ganska väl.

Jag träffade TS raka motsats på Öland i somras. Han tyckte det var bäst att jogga på högersida av vägen med musik i öronen. Måste vara läskigt när en lastbil passerar i ryggen utan förvarning.

Lånar tråden lite grann då jag har en liknande fråga.

Har precis börjat cykla och läste lite grann i lagboken där det står följande
" Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den." Det kanske är bara jag men det finns lite rum för misstolkningar. Ska jag köra på höger sida vägen (nr 2 i bilden) eller kan jag också köra (nr 1) på vänster sida fast i höger körbana?

De svarta rutorna är bilar och röda är cyklisterna.

Bilagor

• Väg.png
    Väg.png
    2.8 KB · Besök: 261

" Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den." Det kanske är bara jag men det finns lite rum för misstolkningar. Ska jag köra på höger sida vägen (nr 2 i bilden) eller kan jag också köra (nr 1) på vänster sida fast i höger körbana?

Ja det kan du.

Cykelbanor är normalt dubbelriktade om inget annat anges med skyltar. Så ja du kan cykla valfritt 1 eller 2.

Glöm inte att hålla koll på om det är cykelbana eller cykelfält du är på.

---

Cykelbana
En cykelbana är en fristående eller avskild väg för cyklister och mopedister (klass 2).

När du ska korsa en cykelbana har du väjningsplikt.

Cykelfält
Ett cykelfält är ett körfält på en väg som bara cyklister och mopedister (klass 2) får använda.

Du får bara korsa ett om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för cyklister och mopedister (klass 2) i cykelfältet.

Det står det inte alls i lagtexten. Det står att du ska ligga längst till höger. Att ligga i höger hjulspår är helt OK. Kolla hur mopeder och traktorer (som också nämns i lagtexten!) ligger på vägen så kan du se tillämpningen ganska väl.
I https://lagen.nu/1998:1276#K2 står: Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. samt Cykel ... skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

För mig inte glasklart om bana i det andra citatet potentiellt syftar på körbana, d.v.s. att det är OK att ligga så nära högra kanten av körbanan eller om man som cyklist enligt lagen är tvungen att ligga så långt till höger som möjligt på vägrenen om sådan finns.

I praktiken är det dock totalt orimligt att ligga allra längst till höger av den asfalterade ytan då man i så fall med mycket stor sannolikhet skulle åka av vägen om det kommer en lastbil och kör förbi med liten marginal i sidled. Brukar ju typiskt vara att den trycker undan luftmassan och att den ger effekten av en "vindby" då lastbilen passerar. För att klara den typen av händelser bör man ha ett visst säkerhetsavstånd till asfaltskanten.

På t ex Västerbron i Stockholm sitter det "förbud mot infart med fordon"-skyltar på vänstra sidans cykelbana, och då gäller ju det. Men i övrigt så gäller det att cykelbanor är dubbelriktade, även om cykeln är målad i gatan i bara en riktning...

På t ex Västerbron i Stockholm sitter det "förbud mot infart med fordon"-skyltar på vänstra sidans cykelbana, och då gäller ju det. Men i övrigt så gäller det att cykelbanor är dubbelriktade, även om cykeln är målad i gatan i bara en riktning...

Om cykeln är målad på gatan(vägen) låter det som om du är i ett enkelriktat cykelfält.

Jag träffade TS raka motsats på Öland i somras. Han tyckte det var bäst att jogga på högersida av vägen med musik i öronen. Måste vara läskigt när en lastbil passerar i ryggen utan förvarning.
Jag har ett par gånger i sommar mött en joggare på Gamla Nynäsvägen (strax norr om Häringe). Hon har sprungit på vänster sida från sitt håll sett och jag cyklat på höger sida från mitt håll sett så vi har varit på kollissionskurs. Är en bred vägren som jag använder när jag cyklar den vägen. När jag mött joggaren har jag dock efter att ha sett att det varit fritt bakåt, gått ut i körbanan för att ge henne möjlighet att fortsätta på vägrenen. Hon har dock också gått ut i körbanan. Har ena gången blivit att jag passerade innanför henne och andra gången vice versa. Vet inte vad lagen säger men det kändes som att jag borde vara den som går ut i körbanan och hon fortsätter på vägrenen.

I praktiken är det dock totalt orimligt att ligga allra längst till höger

Precis, det var det jag avsåg. Lagtexten säger att det inte är OK att ligga på mittlinjen eller i vänsterfil om man är en moped, cykel eller ett fordon som inte går i mer än 40km i timmen, och i högerfil så ska man ligga till höger. Inte att man ska ligga så långt höger ut "som det är fysiskt möjligt".

Tillbaka
Topp