Cykla mot rött? vad händer? + andra regelfrågor

<Daniel>

Ny medlem
Hm en liten fundering..
Kan man åka dit om man cyklar mot rött ljus på cykeltrafikljusen? Nån som vet?
Har för mig att man inte kan åka dit om man går mot röd gubbe, tror bara det är en rekommendation å andra sidan en väldigt bra sådan. Frågan är om det är samma med cykeltrafikljusen.

Kör man bil mot rött åker ju körkortet men om man cyklar mot rött biltrafikljus, blir man av med sitt körkort då med?

Har vi nån polis bland oss som kan reda ut det?

Senast redigerad av en moderator:

rikard

Aktiv medlem
cykla mot rött vid "billljusen" ger 1500 i böter. osäker på vad som gäller för cykellysena. På vissa platser finn bara herr gårman med en tillägstavla som säger "gäller även cykel". Tillägstavlan uppfyller dock inte gällande normer för trafikskyltar och är inte giltig.

BFS

Aktiv medlem
Böter. Så hoppa av cykeln, spring mot rött och hoppa upp på cykeln igen. Om det inte kommer bilar såklart...

Strand

Medlem
man kan få böter om man går mot rött också!
800:- tror jag det är om inte mer.

kayaker

Medlem
Strand skrev:
-------------------------------------------------------
> man kan få böter om man går mot rött också!

Nej, det finns inget straff för det.

freman

Ny medlem
Det spelar ingen roll om det är rött "bil"-ljus eller "cykel"-ljus. Att cykla mot rött ger en böter på 1500kr. Personliga erfarenheter: http://www.hisingensck.se/forum/viewtopic.php?t=5290

Att gå mot rött är olagligt, inte straffbart. Däremot har kronprincessan fått böter när hon gått mot rött (fångat på bild). Detta eftersom hon skall ses som en förebild anställd av staten (eller Sverige? who knows...).

/Joakim

Senast redigerad av en moderator:

Jensen

Aktiv medlem
Strand skrev:
> man kan få böter om man går mot rött också!
> 800:- tror jag det är om inte mer.

säker på det? jag tror inte man kan få det nämligen.

600 kr kostar det för övrigt att cykla på övergångsställe

Kneecap

Aktiv medlem

<Daniel>

Ny medlem
Usch.. 500spänn om man saknar ringklocka!
Det har i varje fall inte jag nån på min Kona.

De flesta XC/downhill som säljs saknar väl både ringklocka o reflexer? innebär det då att affärerna säljer cyklar som inte får framföras i trafik?

bengt

Ny medlem
<Daniel> skrev:
> Usch.. 500spänn om man saknar ringklocka!
> Det har i varje fall inte jag nån på min Kona.
>
> De flesta XC/downhill som säljs saknar väl både
> ringklocka o reflexer? innebär det då att
> affärerna säljer cyklar som inte får framföras
> i trafik?

Bilar registreringsbesiktigas och då ska de vara lagligt utrustade.

Cyklar är inte registrerade och besiktigas inte heller. LBS:n ansvarar alltså inte för att cykeln är laglig att framföras i trafiken.

Om man cyklar mot rött kan man desutom om det är i fel situation eller man säger mot polisen, bli åtalad för allmänfarlig vårdslöshet.
Om man går mot rött ut bland bilarna kan man bli åtalad för samma brott.
OBS fotgängare registreringsbesiktigas inte.

Oscar

Aktiv medlem
haha denna tråden är så underbar å belyser sverige i ett nöskal härlig att läsa nu när man sitter med en iskall Staro i näven en regnig lördagskväll

Stervelo

Aktiv medlem
Du, inte bara Sverige det belyser. I Australien där jag bott är det hjälmtvång och snuten är otrevlig direkt, det är inte alla Svenska poliser, än. Med tanke på vad som hänt de senaste veckorna tror jag svensk polis kommer att bli mer "skjut först fråga sen". Nu menar jag inte att de skjuter cyklister som cyklar mot rött.

Bara en kommentar, sluta för FAN att cykla mot rött, det skapar bara irritation, gångtrafikanter och billister blir sura på kollektivet cyklister, sen när de möter en cyklist på stig, och cyklisten inte är helt perfekt i sitt beteende, då kommer ilskan över rödljuskörningar med, och sen blir det förbud mot att cykla på stigar. Så, get fucking real och sluta med det.

Waylost

Medlem
Jag återlivar denna med 13år,
På min väg till jobbet i listad cyklar jag längst samma cykel/gångbana. Det finns obevakade övergångsställen, övervakade cykel/övergångsställe (röd gubbe samt röd cykel) och så finns det bevakade övergångsställen (enbart rödgubbe).
Alla dessa är alltså längst samma väg.

Jag har cyklar ALDRIG mot röd cykel,
men på de ställen det endast är rödgubbe har jag lärt mig rytmen på trafikljusen och vet när jag kan cykla mellan de olika körbanor utan att träffa på trafik. Skulle länsman ge mig böter för den röda gubben?

Och varför är man inte konsekvent med att ha både cykel/gångljus?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Polisen kan förövrigt tydligen ordna med att ens körkort kan dras in från en rödljuskörning på cykel oxå. Har en vän som fick ett brev hem om att hans körkort var under utredning lr dylikt från att ha kört mot rött (och dessutom tjafsat med konstapeln förvisso).

SIE

Aktiv medlem
Vafan, då bumpar jag med: om polisen i Göteborg vill dra in lite extra deg så är det bara att dra fram stora bötesblocket och ställa sig vid valfritt rödljus längs övre husargatan och nya allén. Utdelningen torde lätt klå Maddoffs!

Berk

Aktiv medlem
men på de ställen det endast är rödgubbe har jag lärt mig rytmen på trafikljusen och vet när jag kan cykla mellan de olika körbanor utan att träffa på trafik. Skulle länsman ge mig böter för den röda gubben?

Och varför är man inte konsekvent med att ha både cykel/gångljus?
Tror tyvärr att svaret är att Sverige är en bilnation och man bryr sig inte tillräckligt mycket om cyklister och gångtrafikanter. Har dock blivit lite bättre sista åren. Jag har nu cykelljus på alla korsningar på min pendling. Antar att tanken är att cyklister också ska stanna vid röd gångljus när den finns ingen cykelljus, men vet ingenting om juridiken.

NAnders

Medlem
Gångsignal kan aldrig gälla fordonstrafik. (Se vägmärkesförordningen.) Det omvända kan gälla, med tilläggstavla.

roller

Aktiv medlem
Vafan, då bumpar jag med: om polisen i Göteborg vill dra in lite extra deg så är det bara att dra fram stora bötesblocket och ställa sig vid valfritt rödljus längs övre husargatan och nya allén. Utdelningen torde lätt klå Maddoffs!
Förr stod de i alla fall regelbundet vid korsningen Skånegatan - Ullevigatan och plockade rödljuscyklister.

Makten

Aktiv medlem
En intressant fråga är vad som händer om man cyklar över vägen låt säga 5 meter från ett övergångsställe där det är rött. Tekniskt sett cyklar man ju inte mot rött eftersom man inte bevistar övergångsstället och/eller den eventuella cykelöverfarten. :unsure:

Edit: Till exempel såhär...

2.jpg

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det ser ut som att man då korsar en heldragen linje, det kan säkert bli vårdslöshet i trafik av det.

MrSpock

Medlem
Här i Lund har vi dubbelriktade cykelbanor. Cyklar man på vänster sida av vägen på en sådan cykelbana kommer man ibland till en korsning där det bara finns trafikljus för gångare och knapp för denna men inget för cyklister i.o.m. att man kommer från fel håll. (Det är målat enkelriktat men skyltarna förbjuder inte dubbelriktad trafik.)

Vad ska man göra där? Trycka på knappen för gångare och cykla över när det är grönt? Eller får man alltid cykla över om det inte kommer biltrafik?

Jag ser ju ovan i tråden att trafikljus för gångare inte gäller för cyklar men är det grönt för gångare är det i denna sorts korsningar grönt även för biltrafik.

SIE

Aktiv medlem
Förr stod de i alla fall regelbundet vid korsningen Skånegatan - Ullevigatan och plockade rödljuscyklister.
Japp minns att tjejen alltid stötte på dem där när hon jobbade på Telia för typ 10 år sen.
Lite OT: i korsningen Engelbrektsgatan-Aschebergsgatan instruerar en pil vid cykelmyran en att korsa Engelbrektsgatan (syns om man kisar på bilden). När man väl kommer över står man på trottoaren och ingen cykelväg finns längre. Hur är det tänkt där?
2E0AA5CE-A32D-4976-9257-9BF21C7A67AA.jpeg

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är i princip alltid dubbelriktade cykelvägar i Sverige.
Det är några broar som är rätt utformade med skyltning och juridik som blir enkelriktade.

Masjevel

Aktiv medlem
En intressant fråga är vad som händer om man cyklar över vägen låt säga 5 meter från ett övergångsställe där det är rött. Tekniskt sett cyklar man ju inte mot rött eftersom man inte bevistar övergångsstället och/eller den eventuella cykelöverfarten. :unsure:

Edit: Till exempel såhär...

Visa bilaga 421621
Är det inte en heldragen linje bör man väl få korsa en väg var man vill bara man är försiktig och lämnar företräde för andra fordon som är på den väg man korsar eller? Som gående får man iaf det.
Avståndet till ett övergångsställe borde inte ha något med saken att göra. Killgissar lite.

MrSpock

Medlem
Det är i princip alltid dubbelriktade cykelvägar i Sverige.
Det är några broar som är rätt utformade med skyltning och juridik som blir enkelriktade.
Ja. Vi har några få enkelriktade här i Lund och då har kommunen satt upp liten förbudsskylt (röd ring och gult i mitten) när man cyklar åt fel håll, t.ex. vid Victoriastadion. Vad jag förstår är det dubbelriktat om en sådan skylt saknas oavsett vad som är målat på marken (t.ex. nybyggda Sölvegatan under E22 vid Ericsson).

Det är skapar en del arga blickar när man kommer på fel håll, men det bjuder jag på, hehe.

MrSpock

Medlem
Är det inte en heldragen linje bör man väl få korsa en väg var man vill bara man är försiktig och lämnar företräde för andra fordon som är på den väg man korsar eller? Som gående får man iaf det.
Avståndet till ett övergångsställe borde inte ha något med saken att göra. Killgissar lite.
Men om jag kommer på cykelbana och trafikljus saknas för mig men finns för gående och biltrafik, vad gäller då?

Micke.78

Ny medlem
Polisen kan förövrigt tydligen ordna med att ens körkort kan dras in från en rödljuskörning på cykel oxå. Har en vän som fick ett brev hem om att hans körkort var under utredning lr dylikt från att ha kört mot rött (och dessutom tjafsat med konstapeln förvisso).
Är det verkligen så?Jag hade uppfattningen att det jobb som polisen gör är att upprätthålla lag och ordning. Således kan du av dem få böter om du inte följer lagen.

Din lämplighet att framföra fordon i trafiken är det transportstyrelsen som beslutar över. När polisen rapporterar om ditt brott i trafiken, så är det därför transportstyrelsen som tar sig en funderare på om du ska få ditt körkort kvar.

johan44

Aktiv medlem
Ja. Vi har några få enkelriktade här i Lund och då har kommunen satt upp liten förbudsskylt (röd ring och gult i mitten) när man cyklar åt fel håll, t.ex. vid Victoriastadion. Vad jag förstår är det dubbelriktat om en sådan skylt saknas oavsett vad som är målat på marken (t.ex. nybyggda Sölvegatan under E22 vid Ericsson).

Det är skapar en del arga blickar när man kommer på fel håll, men det bjuder jag på, hehe.
Cykelbanor är dubbelriktade. En av många saker som 99% inte har koll på. Min favvo är att släckt trafikljus vid övergångsställe betyder obevakat övergångsställe och företräde för gående. Hur många bilister har koll på det?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Är det verkligen så?Jag hade uppfattningen att det jobb som polisen gör är att upprätthålla lag och ordning. Således kan du av dem få böter om du inte följer lagen.

Din lämplighet att framföra fordon i trafiken är det transportstyrelsen som beslutar över. När polisen rapporterar om ditt brott i trafiken, så är det därför transportstyrelsen som tar sig en funderare på om du ska få ditt körkort kvar.

Jo men så har jag nog oxå uppfattat det. Men det verkade som om polisen utöver boten ska ha rekommenderat ngt till transportstyrelsen i detta fall. Jag har iaf aldrig hört talas om att det kommer hem ett sådant brev från transportstyrelsen efter en rödljuskörning på cykel

Rassemouse

Aktiv medlem
Varför ger man ens polisen ens uppgifter?! Håller man bara käft om vem man är så brukar det gå att slippa undan mycket 😏

Micke.78

Ny medlem
Jo men så har jag nog oxå uppfattat det. Men det verkade som om polisen utöver boten ska ha rekommenderat ngt till transportstyrelsen i detta fall. Jag har iaf aldrig hört talas om att det kommer hem ett sådant brev från transportstyrelsen efter en rödljuskörning på cykel
Jo jag fick nog ett sådant brev hem från transportstyrelsen när jag blev haffad för att ha cyklat mot rött vill jag minnas.

NAnders

Medlem
Här i Lund har vi dubbelriktade cykelbanor. Cyklar man på vänster sida av vägen på en sådan cykelbana kommer man ibland till en korsning där det bara finns trafikljus för gångare och knapp för denna men inget för cyklister i.o.m. att man kommer från fel håll. (Det är målat enkelriktat men skyltarna förbjuder inte dubbelriktad trafik.)

Vad ska man göra där? Trycka på knappen för gångare och cykla över när det är grönt? Eller får man alltid cykla över om det inte kommer biltrafik?

Jag ser ju ovan i tråden att trafikljus för gångare inte gäller för cyklar men är det grönt för gångare är det i denna sorts korsningar grönt även för biltrafik.
Har du ingen cykelsignal, eftersom du cyklar på cykelbanan till vänster om körbanan, så torde det innebära att du ska korsa vägen under iakttagande av väjningsplikt, oavsett vad gångsignalen säger. Du bör också vara medveten om att den enda djupstudie av cyklisters trafiksäkerhet i signalreglerade korsningar som gjorts i Sverige kom fram till att olycksrisken är tolv (12) gånger så stor för en cyklist som korsar vägen på det sättet, oavsett om det finns cykelsignal eller inte. Ökningen av olyckrisk är jämförbar med att köra bil med 1 promilles alkoholhalt i blodet (småpackad).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer