Cykla mot rött? vad händer? + andra regelfrågor
Var det inte de cyklande poliserna som pysslade med det? Har inte sett till dem på jättelänge. Finns de kvar?Det stämmer bra det. Jag har fått sådana böter vid detta ställe.
Pensionerade?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var det inte de cyklande poliserna som pysslade med det? Har inte sett till dem på jättelänge. Finns de kvar?Det stämmer bra det. Jag har fått sådana böter vid detta ställe.
Vad hade du gjort då? Har aldrig hört om det i man denna gång och har nog hört om ca hundra böter för detta genom åren.
Jag tror inte det är nån heldragen linje, men jag får kika nästa gång. Det vita feta strecket i ovankant är busshållplats.Det ser ut som att man då korsar en heldragen linje, det kan säkert bli vårdslöshet i trafik av det.
Ganska svårt om det inte finns någon som helst logik i att det är rött. I mitt exempel måste man korsa vägen två gånger på 200 meter till ingen som helst jävla nytta, vilket innebär stanna och kliva av vid första obevakade övergångsstället och sen stanna och trycka på knappen på nästa övergångsställe. Hade man blivit behandlad som övriga fordonstrafikanter så hade man fortsatt på höger sida (det det finns en apbred vägren dessutom) och sluppit stopp och rödljus.Hur svårt är det egentligen, att stanna vid rött?
Var det inte de cyklande poliserna som pysslade med det? Har inte sett till dem på jättelänge. Finns de kvar?
Pensionerade?
Vad hade du gjort då? Har aldrig hört om det i man denna gång och har nog hört om ca hundra böter för detta genom åren.
Det är ju astungt att få fart på sin fixie med velodrom-utväxling.Hur svårt är det egentligen, att stanna vid rött?
/Martin
Är det inte nå EU-grejs att alla cyklar som säljs ska ha ringklocka, reflexer och den där fula plastbiten bakom kassetten?<Daniel> skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch.. 500spänn om man saknar ringklocka!
> Det har i varje fall inte jag nån på min Kona.
>
> De flesta XC/downhill som säljs saknar väl både
> ringklocka o reflexer? innebär det då att
> affärerna säljer cyklar som inte får framföras
> i trafik?
Bilar registreringsbesiktigas och då ska de vara lagligt utrustade.
Cyklar är inte registrerade och besiktigas inte heller. LBS:n ansvarar alltså inte för att cykeln är laglig att framföras i trafiken.
Om man cyklar mot rött kan man desutom om det är i fel situation eller man säger mot polisen, bli åtalad för allmänfarlig vårdslöshet.
Om man går mot rött ut bland bilarna kan man bli åtalad för samma brott.
OBS fotgängare registreringsbesiktigas inte.
Tack för svaret. Då vet jag. Om det är inte är helt tomt på bilar så fortsätter jag som förut: trycka på knappen för gående och cykla över när gående har grönt. Är det helt tomt på bilar kan jag med gott samvete cykla över direkt.Har du ingen cykelsignal, eftersom du cyklar på cykelbanan till vänster om körbanan, så torde det innebära att du ska korsa vägen under iakttagande av väjningsplikt, oavsett vad gångsignalen säger. Du bör också vara medveten om att den enda djupstudie av cyklisters trafiksäkerhet i signalreglerade korsningar som gjorts i Sverige kom fram till att olycksrisken är tolv (12) gånger så stor för en cyklist som korsar vägen på det sättet, oavsett om det finns cykelsignal eller inte. Ökningen av olyckrisk är jämförbar med att köra bil med 1 promilles alkoholhalt i blodet (småpackad).
Så är det. Släckta trafiksignaler vid ett övergångsställe borde vara förbjudet att bygga och de som finns borde tas bort (eller alltid vara tända) omedelbart. Det är helt galet att de får finnas kvar eftersom de förvirrar alla inblandade angående vad som gäller.Min favvo är att släckt trafikljus vid övergångsställe betyder obevakat övergångsställe och företräde för gående. Hur många bilister har koll på det?
Absolut fast de har inget riktigt existensberättigande eftersom bilisterna ska lämna företräde till gångtrafikanterna oavsett om de är tända eller släckta. De två jag passerar dagligen visar aldrig någonsin grönt för bilisterna. De är antingen släckta eller så visar de rödgult eller rött. De är faktiskt helt onödiga.Har du körkort så ingår det i körkortsutbildningen.
1 promille om du inte supit många dagar i rad är rejäl fylla. I england gjorde de ett test med busschaufförer, en chaufför med 1.0 promille i blodet försökte köra igenom en port som var 1 meter smalare än bussen. Så, 1 promille gör att du är helt usel i trafiken.Har du ingen cykelsignal, eftersom du cyklar på cykelbanan till vänster om körbanan, så torde det innebära att du ska korsa vägen under iakttagande av väjningsplikt, oavsett vad gångsignalen säger. Du bör också vara medveten om att den enda djupstudie av cyklisters trafiksäkerhet i signalreglerade korsningar som gjorts i Sverige kom fram till att olycksrisken är tolv (12) gånger så stor för en cyklist som korsar vägen på det sättet, oavsett om det finns cykelsignal eller inte. Ökningen av olyckrisk är jämförbar med att köra bil med 1 promilles alkoholhalt i blodet (småpackad).
Det tror jag. Vet inte om det är en skröna, men jag har hört talas om en cyklist som fick hastighetsböter i nerförsbacken på Råbyvägen i Hörby.En annan fråga om man cyklar fortare än hänvisad hastighet får man fortkörningsböter då? Tanken slog mig nämligen när jag körde förbi en patrull som stod med pistolen uppe på en 40 väg, 40km/h är ganska lätt att komma upp i så :)
Jag ringde Uppsala kommun och de sa att det var fel anmäld men de har inte hunnit laga den! Saken att jag var på väg till jobbet och jag är busschaufför jag sa att jag kommer sen till jobbet men sa du får gå när jag är klar och lämnade tillbaka mitt körkort!Oj, hade säkert blivit lika för min del. Se till att få den felaktiga knappen dokumenterad om möjligt.
Tex ta bild, kolla med kommunen om den är felanmäld/ lagad.
De flesta hemförsäkringar har någon form av rättsskydd och rådgivning på telefon ?Jag ringde Uppsala kommun och de sa att det var fel anmäld men de har inte hunnit laga den! Saken att jag var på väg till jobbet och jag är busschaufför jag sa att jag kommer sen till jobbet men sa du får gå när jag är klar och lämnade tillbaka mitt körkort!
Han sa att Trafikverket får avgöra om återkallelse för körkort! Jag kom sent till jobbet!
Alltså blir det bara 1500 kr om jag förlorar i rätten och hur är det med advokat? Jag har aldrig varit med om detta förut eller varit uttalat.
Det har ju varit stökigt i Uppsala ett tag så polisen kanske känner att det är läge för lite hårdhandskar... (<- obs, ironi) https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-varst-drabbat-av-skjutningar-i-landet Hoppas det löser sig för dig! Har du erkänt på plats? För några år sedan jobbade min mor som administratör hos åklagare och hennes tips var att inte erkänna, sannolikheten är då stor att det avskrivs eftersom tingsrätten (eller vilka det nu är) inte har tid med småärenden. Vet inte om det stämmer fortfarande.Jag ringde Uppsala kommun och de sa att det var fel anmäld men de har inte hunnit laga den! Saken att jag var på väg till jobbet och jag är busschaufför jag sa att jag kommer sen till jobbet men sa du får gå när jag är klar och lämnade tillbaka mitt körkort!
Han sa att Trafikverket får avgöra om återkallelse för körkort! Jag kom sent till jobbet!
Alltså blir det bara 1500 kr om jag förlorar i rätten och hur är det med advokat? Jag har aldrig varit med om detta förut eller varit uttalat.
Låter lugnt med körkortet baserat på artikeln ?Det är ju maximal otur. Jag är stark förespråkare av att regler skall följas, samtidigt så har man ju dragit ett och annat rödljus på cykel i en helt folktom stad tidigt på morgon eller liknande.
Att de skulle dra körkortet är nog orimligt
![]()
Får man cykla "på lyset"?
Kan man verkligen bli av med körkortet genom att cykla mot rött ljus? Och vad händer om du cyklar berusad?Trafikpolisen Dennis Örnborg, svarar på...corren.se
Låter lugnt med körkortet baserat på artikeln ?
De måste bättra på statistiken när de misslyckas med massa annat , typ gängkriminalitet, rattfylla och misshandel mm…..?
Varför skulle de kunna ta körkortet om man cyklar mot rött. Är ju inte som att det krävs körkort för att cykla. Säga att man inte har körkort vad skulle straffet bli då?
Sen går man väl över gatan om ljuset / knappen är trasigt?
Om man gör det vid trafikljuset är går fortfarande fel. Men kanske OK i Sverige där man, mycket konstigt tycker jag, inte straffar folk som går mot röd.
Det är nog fortfarande olagligt men inte straffbart.Det var främst mitt eget tyckande att det är en vettig lösning.
Men, du har rätt. Gå mott rött är ej straffbart. Jag undrar om det ändrats nyligen? Tidigare var det olagligt men inget straff
Gissar att det var 20+ år sedan regelverket ändrades så att det inte är straffbart ;-) Men lite googling indikerar 37 år... https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/forbudet-att-ga-mot-rott-ljus_G8021050Det var främst mitt eget tyckande att det är en vettig lösning.
Men, du har rätt. Gå mott rött är ej straffbart. Jag undrar om det ändrats nyligen? Tidigare var det olagligt men inget straff
Jag erkände att jag cyklade för att det går inte att få grönt när man trycker på knapparna!Det är nog fortfarande olagligt men inte straffbart.
Om du går mot rött och ställer till med en olycka (en bil måste väja och kör in i en lyktstolpe t.ex.) så är risken stor att du får betala för det. Men det blir ingen bot om du går mot rött utan olycka.
Det är skillnad mot att gå mot rött och cykla mot rött.Jag erkände att jag cyklade för att det går inte att få grönt när man trycker på knapparna!
Hoppas att de lägger ner det polismannen sa att jag kommer att får 2 brev i fall jag missar den första och att om jag inte svarar på brevet räknas det som erkännande och får då böter.
Det är alltid rött ljus det går inte att trycka på knappen för att det ska bli grönt däremot underdel dagen är det alltid nertryckt och när bilar får grönt från övergångsstället grönt också!Men var signalen släckt eller cyklade du mot rött? Släckt signal är det ju glasklart lagligt att cykla mot!
Dra körkortet - nej, inte drog de mitt körkort iaf när jag cyklade mot 2 rödlysen som låg 10 meter efter varann.
Rätten, om det kostar, ingen aning. Men vänta en stund så kommer antagligen någon kunnig att svara strax!
Vallning på brottsplatsen.Bättre att rätten åker ut och inspekterar knappen.
Det är alltid rött ljus det går inte att trycka på knappen för att det ska bli grönt däremot underdel dagen är det alltid nertryckt och när bilar får grönt från övergångsstället grönt också! Problemet på kvällen och morgonen när det inte går att trycka sig gröntMen var signalen släckt eller cyklade du mot rött? Släckt signal är det ju glasklart lagligt att cykla mot!
Dra körkortet - nej, inte drog de mitt körkort iaf när jag cyklade mot 2 rödlysen som låg 10 meter efter varann.
Rätten, om det kostar, ingen aning. Men vänta en stund så kommer antagligen någon kunnig att svara strax!
Jag funderade på om det inte heller är ett brott nu? Utan straff har det varit ett tag jaGissar att det var 20+ år sedan regelverket ändrades så att det inte är straffbart ;-) Men lite googling indikerar 37 år... https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/forbudet-att-ga-mot-rott-ljus_G8021050
Nej det kostar ingenting att ta det till rättent, förutsatt att du inte har en försvarare som ska ha betalt.Mitt fråga är om jag går till rätten med Ärendet kostar det mycket då? Någon som vet?
Jag vill inte ha en räkning på 10 tusen! Tacksam för svar