Cykla MTB i alperna - tips...

Healons

Aktiv medlem
Hej

Fick i 40års present av frugan att över en lång weekend cykla i Alperna.

Nån som varit nånstans som var toppen eller tvärtom botten. Vi är väl hyfsat vana på cykel och gillar äventyr, antar att e-mtb är det som gäller där nere

Tips mottages tacksamt då world wide web svämmar över med olika destinationer... tänker att experterna på Happyride vet!

Självklart hänger det på utvecklingen av Corona så att det blir kanske 2023 som det blir av men värt att börja spana i tid.

Ett plus är det ju såklart om det finns Norwegian eller billiga bolag som man kan resa med (vi hyr cyklar där)

BOBCAB

Aktiv medlem
Jag o frugan var i Badgastein i höstas och gillade stället. Finns en hel del trevliga turer i Gasteindalen, men det är mest grusvägar o asfalt. Rejält med höjdmeter blir det så e-mtb är det som gäller om det ska bli trevligt. Cyklingen är inte "rätt ut i skogen" som vi känner det från hemmaplan då det dels är för brant, och inte heller tillåtet. Ligger några bilder under tråden "Visa din stenbro". Annars är norra delen av Gardasjön oxså fint, men det är Italien.

etnica

Aktiv medlem
Les arcs i Frankrike är fint. Finns/fanns lift för o ta sig upp.

Körde med trailaddiction där innan de blev stämda av fransmännen för att inkräkta. Men bör finnas franska guider att hitta.

stenmark

Aktiv medlem
Nu var ju kravlistan ganska tunn, så det är svårt att veta vad som faktiskt önskas.
Men om jag utgår från att det är just äventyr ni vill ha, och att det främst är single track och inte grusväg/traktorväg/duoubletrack som efterfrågas så har jag en hel del förslag att bjuda på.

Om man vill känna storbergskänsla men ändå inte ta några större risker, så rekommenderar jag att ta en natt i bergsrefuge. Alltid bra stämning på refugen, alltid trevligt att starta dagen med utsikt och ett par tusen höjdmeter utförsåka.

Två favoritomården är Tarantaise dalen (Sträcker sig i stort från Tignes till Courchevel)
Och Aosta dalen, som är den italienska förlängningen av Tarantaise, på andra sidan Bernard passet.

I båda dessa områden finns det tillräckligt med single track att nå från liftarna utan att behöva åka bike park.
Man behöver alltså inte E-bike på dessa ställen. Men möjligheterna att ta ut svängarna ökar såklart om man har en E-bike. Då kan man 1500 hm på grusväg och sen cykla utförs på stig.
Ett medium batteri klarar runt 1500-2000hm om man puttar in ungefär hälften själv.

Om budget finns, så är Verbier ett fint ställe också. Men Schweiz drar ju alltid iväg lite i pris. Speciellt om man vill äta på restaurang. Finns några riktigt fina åk med E-bike från Bruson (Eller med riktig cykel, men då tar det ju mer tid...)

Några exempel
Colle de Mille, Burson/Verbier (Refuge). 1000 hm upp från postbussens topp hållplats.
https://www.trailforks.com/trails/cabane-du-col-de-mille/ Otroligt fint åk tillbaka ner sen.

Aosta ridgeline. Bära cykel på alpås. Inget för den rädda kanske.
Fortstätt upp mot Pointe de la Pierre och sen har man 2000hm ner till dalen

Också i Aosta, Becca France/Rifugio Mont Fallère
Brant åkning... https://www.trailforks.com/trails/becca-france/ finns en snällare variant också.

Healons

Aktiv medlem
Jag o frugan var i Badgastein i höstas och gillade stället. Finns en hel del trevliga turer i Gasteindalen, men det är mest grusvägar o asfalt. Rejält med höjdmeter blir det så e-mtb är det som gäller om det ska bli trevligt. Cyklingen är inte "rätt ut i skogen" som vi känner det från hemmaplan då det dels är för brant, och inte heller tillåtet. Ligger några bilder under tråden "Visa din stenbro". Annars är norra delen av Gardasjön oxså fint, men det är Italien.
Just i BG har jag varit några gånger på vintern och spelat så vore kul att se ngt annat… men superfint ställe!!!

Healons

Aktiv medlem
Nu var ju kravlistan ganska tunn, så det är svårt att veta vad som faktiskt önskas.
Men om jag utgår från att det är just äventyr ni vill ha, och att det främst är single track och inte grusväg/traktorväg/duoubletrack som efterfrågas så har jag en hel del förslag att bjuda på.

Om man vill känna storbergskänsla men ändå inte ta några större risker, så rekommenderar jag att ta en natt i bergsrefuge. Alltid bra stämning på refugen, alltid trevligt att starta dagen med utsikt och ett par tusen höjdmeter utförsåka.

Två favoritomården är Tarantaise dalen (Sträcker sig i stort från Tignes till Courchevel)
Och Aosta dalen, som är den italienska förlängningen av Tarantaise, på andra sidan Bernard passet.

I båda dessa områden finns det tillräckligt med single track att nå från liftarna utan att behöva åka bike park.
Man behöver alltså inte E-bike på dessa ställen. Men möjligheterna att ta ut svängarna ökar såklart om man har en E-bike. Då kan man 1500 hm på grusväg och sen cykla utförs på stig.
Ett medium batteri klarar runt 1500-2000hm om man puttar in ungefär hälften själv.

Om budget finns, så är Verbier ett fint ställe också. Men Schweiz drar ju alltid iväg lite i pris. Speciellt om man vill äta på restaurang. Finns några riktigt fina åk med E-bike från Bruson (Eller med riktig cykel, men då tar det ju mer tid...)

Några exempel
Colle de Mille, Burson/Verbier (Refuge). 1000 hm upp från postbussens topp hållplats.
https://www.trailforks.com/trails/cabane-du-col-de-mille/ Otroligt fint åk tillbaka ner sen.

Aosta ridgeline. Bära cykel på alpås. Inget för den rädda kanske.
Fortstätt upp mot Pointe de la Pierre och sen har man 2000hm ner till dalen

Också i Aosta, Becca France/Rifugio Mont Fallère
Brant åkning... https://www.trailforks.com/trails/becca-france/ finns en snällare variant också.
Exakt så!

Single track, magiska vyer och god mat.,, ska spana in Tarantaise. TACK! 👍

stenmark

Aktiv medlem
Kastar in några stig tips då, som passar krav specen.

Meribel ridgeline. Jag har inte kört den själv, än, men ligger på önskelistan. Långåk som troligen tar en halv dag, med ett par 100 hm klättring. Man får ta bussen upp till meribel igen när man landat i dalen. Eller om man har E-MTB så kan man såklart åka moppen upp.

Courchevel till Meribel i lite lägre terräng. (Ta bussen upp från Brides Les Bains istället för att cykla till Mouties som spåret går) Fin skogsåka, en del gömda pärlor på riktigt smala stigar.

Avslutar med ett av alpernas bästa 2 dagar refuge med övarnattnings tips.
Les Arca till Refuge du Mont Jovet.
Det går kanske inte att åka exakt som spåret längre, det beror lite på vilka liftar som är öppna och inte. Men i stora drag kan man ta sig på detta sättet från Les Arcs till regugen. Har ni E-MTB så blir det relativt enkelt, har ni vanliga cyklar så är det en relativt tuff heldag. Vi startade kl 10 och var framme efter 18, i ett relativt lugnt tempo.
Dagen efter, när man vaknar med utsikten från Refguen så tar man:
Ner till dalen, därefter kan man antingen ta bussen upp till Courchevel och åka tex Corchvevel till Meribel som jag länkade ovan eller annat åk ner till dalen igen och sen ta tåget från Moutiers till Les Arcs igen.
Efter det är man värd en öl :)

Och en klassiker till i Les Arcs.
La varda. Den går precis på gränsen till National parken (som är cykel förbud i) Så det kan vara lite gnäll bland vandrarna där. Men som jag förstår det är det helt OK att cykla på den.
Det är stigen längst österut i logen ovan. (som inte finns med på TF)

Healons

Aktiv medlem
Ska kolla upp!
Stämmer det som jag fått för mig att Österrike är mest prisvärt och Schweiz dyrast? Italien o Frankrike i mitten… typ

stenmark

Aktiv medlem
Ja, men på en skala är Schweiz dyrast. Även om det går att klara sig inom rimliga pengar.
Man kan kosta på sig mer och godare mat i Italien.

På min pris skala skulle jag säga Schweiz - Frankrike - Italien - Österrike . Kanske.
Att tänka på är att i Österrike får man inte cykla stigar som inte är specfikt märkta som tillåtna med cykel. Grundregeln är alltså förbjudet. Medans i dom andra länderna är grundregeln "tillåtet". Det hindrar inte folk från att cykla stig i Österrike ändå...men bara så att du vet.

Healons

Aktiv medlem
Ja, men på en skala är Schweiz dyrast. Även om det går att klara sig inom rimliga pengar.
Man kan kosta på sig mer och godare mat i Italien.

På min pris skala skulle jag säga Schweiz - Frankrike - Italien - Österrike . Kanske.
Att tänka på är att i Österrike får man inte cykla stigar som inte är specfikt märkta som tillåtna med cykel. Grundregeln är alltså förbjudet. Medans i dom andra länderna är grundregeln "tillåtet". Det hindrar inte folk från att cykla stig i Österrike ändå...men bara så att du vet.
Intressant! Hade inte en aning om

GoranS

Aktiv medlem
Kanske kan du hitta någon RR som inspirerar bland länkarna i denna tråd? Kolla på de som har ett M (=MTB) främst på raden eller möjligen B (=Blandat).

stenmark

Aktiv medlem
Får passa på att slängs in en liten varning.
Många av mina tips innehåller exponering på delar av sträckan. Så, tänk på det.

En hel del innehåller också sträckor där stigarna går längs med berget, där stigen är smal och berget är brant....

Laan84

Aktiv medlem
Det är iaf viktigt med research, finns allt för många ställen där lederna till stor del är grusväg. Har inga bra tips i övrigt.

stenmark

Aktiv medlem
Ja, vill man köra singletrack så kan man inte använda den lokala turist informationens kartor eller lift systemens kartor utan noggrannare koll på vad de visar. Ofta kan en "Enduro route av blå svårighetsgrad" vara en ren grus fest.

Open Street Maps och trailforks är bättre kartunderlag för att få träff på single track.
Även olika vandringskartor kan vara bra. Tex så brukar de flesta"grand routes" i Frankrike vara bra att cykla på också. (när man ser att dom går på stig och inte på väg)

Franska latnmäteriets kartor är gratis:
Välj "Cartes"-> "Vois tous les fonds des cartes" -> "Cartes topographique"
Grand routes är märkta med "GR X"

Healons

Aktiv medlem
Tackar ödmjukast för tips!

Nån som har cyklat kring Saalbach/Hinterglemm?
Verkar prisvärt och lätt att hitta lågprisflyg…

johnny165

Aktiv medlem
Tackar ödmjukast för tips!

Nån som har cyklat kring Saalbach/Hinterglemm?
Verkar prisvärt och lätt att hitta lågprisflyg…
Japp! Var där för 3 år sen med frugan och vi gillade det starkt! Inte jättemycket stigar / leder men tillräckligt för en långhelg, och dom leder som fanns var riktigt trevliga!
Behövs inte en elhoj, dom få höjdmeter klarar man lätt av och klättra själv!
Stort plus för att man kan cykla över berget till leogang bikepark om man vill åka park.
Vi körde ner från sthlm på två dagar så där kanske man kan spara lite cash!

Healons

Aktiv medlem
Japp! Var där för 3 år sen med frugan och vi gillade det starkt! Inte jättemycket stigar / leder men tillräckligt för en långhelg, och dom leder som fanns var riktigt trevliga!
Behövs inte en elhoj, dom få höjdmeter klarar man lätt av och klättra själv!
Stort plus för att man kan cykla över berget till leogang bikepark om man vill åka park.
Vi körde ner från sthlm på två dagar så där kanske man kan spara lite cash!
Ja, jag kanske ska göra slag i saken och byta min lilla BMW mot en skåpbil och bila ner istället… låter mysigt! 👍

Hur var miljön o omgivningen? Alptoppar och fin miljö? Finns både liftburet och guidade turer fattade jag det som…

simoon

Aktiv medlem
Jag är också sugen på Alperna i sommar. Aldrig cyklat där innan. Är det stor skillnad på att lösa allt själv jämfört med resebyråer? Känns ju som att det är svårt att hitta rätt/bra stigar utan guide.
Jag gillar Åre och dess bikepark, speciellt de blåa lederna uppe på Skutan och hela vägen ner men också Shimano även om jag inte hoppar jättehögt. Så något liknande flowigt single track vore roligt.
Någon som varit i Aosta? Kollat lite på https://www.aostavalleyfreeride.com/ och de verkar intressanta, någon som har åkt med dem?
Visp verkar ju annars som bra utgångspunkt för mycket turer men kanske dyrt?

Sista alternativet är annars UCPA. Åkt flertalet vinterresor så kan konceptet även om det säkert skiljer sig lite sommartid. Det som gör mig tveksam är att jag inte riktigt är ute efter bikepark. Någon som cyklat med UCPA, t.ex. i Serre?

zinkpasta

Aktiv medlem
Aosta är grymt, och vill minnas att det var bra guide. @stenmark minns säkert bättre och kanske orkar skriva lite mer också, än jag från mobil just nu. :-) Vi körde ju mest naturstigar dock och ingen bikepark.

clara

Aktiv medlem
Du kan boka enduro med UCPA, då är det mer stigar utanför bikepark. Verkade rätt tufft fysiskt dock, vi åkte DH-grupp och fick skjuts till olika bike parks medan endurogruppen fick trampa själva i 30 grader värme 😅

stenmark

Aktiv medlem
Aosta är grymt, och vill minnas att det var bra guide. @stenmark minns säkert bättre och kanske orkar skriva lite mer också, än jag från mobil just nu. :-) Vi körde ju mest naturstigar dock och ingen bikepark.
Synd bara att jag inte var med på just den resan till Aosta när du var med och ni körde med Aosta Freeriders :)
men men...detaljer. Jag har vart där och åkt med en annan guide firma (https://threeseasonsbike.com/) som också var bra.
Om man är en större grupp, som vi var, så kan man boka en hel bil själv (3-6 pers) och därmed kan man också bestämma exakt vad man vill åka.
Är man ensam eller två pers, så blir det lite dyrt att hyra en hel bil + guide kanske... Då brukar dom flesta guide firmor även köra blandgrupper. Men då blir det ju svårare att bestämma själv exakt vad man vill ha.
Då får man beskriva för guiden när man bokar, vad vill man ha. Hur mycket pallar man att klättra. Vill man åka shuttle med bil eller försöka hålla sig till liftar. Vill man ha naturlig eller byggd stig. Hur bra är man på att cykla etc.

Dom flesta guider är bra även på detta, att förstå vad man vill ha och mixa ihop en grupp som funkar.

Aosta är grymt, man kan åka med guide. Men man kan också ta sig ut från liftsystemet på egna äventyr på naturlig stig. Om man har lite lite navigeringskunskaper.

Du nämner Shimano och Easy Rider i Åre. Samtidigt använder du ord som single track...Easy Rider och och Shimano är inte single track. Det är Bike Park.
Det finns en mycket fin Bike Park (Pila) i Aosta, om det är det som du är ute efter.
Men, om du säger till en guide i alperna att du vill åka naturlig single track. Då kommer du inte få något som liknar Easy Rider direkt...

zinkpasta

Aktiv medlem
Aosta verkar strålande!
Ni som var där tog ni med egna cyklar eller hyrde på plats?
Vi hade med egna cyklar. Tyvärr ingen aning om hyrcykelläget, men troligtvis finns det då det som sagt finns bikepark och ganska välutbyggd mtb-infrastruktur. Enklast är nog att maila till .. Freeride o höra dig för.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer