Cykla MTB Växjö-Kalmar-Norra Öland utan tung bil trafik?

ScottSparky

Ny medlem
Hej alla cyklister!, funderar på att trampa rubricerad sträcka och hoppades på många fina tips på sträckor där man kan undgå stora vägen och inte behöver cykla på helspänn pga det.

steen

Aktiv medlem
Hej alla cyklister!, funderar på att trampa rubricerad sträcka och hoppades på många fina tips på sträckor där man kan undgå stora vägen och inte behöver cykla på helspänn pga det.
Jag har gps-plott på en hel del på Öland i format för Garmin. Bara hör av dig om du vill ha nåt av det. Tycker du har gjort ett bra vägval f.ö. Ett tips för sista biten in till Löttorp. Kör längs kustvägen upp till Alvedsjö och ta höger till Löttorp där. Då får du några riktigt fina km på slutet. Kustvägen från Alböke och norrut är episk. Numera så är det en fin cykelbana från Köpingsvik upp till Alböke där du säkerligen kan få syn på Bengans kameler han föder upp. Behöver du bunka nåt så finns det ICA i Sandvik. Har som vana att varje sommar ta bussen upp till Byxelkrok och sedan cykla sträckan norrifrån hem till Färjestaden. Man tröttnar aldrig på omgivningarna. Välkommen till ön!

/steen

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Jag bor på Öland, men har faktiskt aldrig cyklat norr om Köpingsvik. Fruktar alltid vinden; bara för att man haft motvind upp betyder inte det
Cykelman vid kvarn ok år.jpg
att man har medvind hem. :-)
Vad gäller trafiken beror det mycket på när på dygnet du cyklar. Upp till Borgholm är sällan några bekymmer, om man bortser från ovana husbilsförare.

steen

Aktiv medlem
Jag bor på Öland, men har faktiskt aldrig cyklat norr om Köpingsvik. Fruktar alltid vinden; bara för att man haft motvind upp betyder inte det Visa bilaga 490105 att man har medvind hem. :-)
Vad gäller trafiken beror det mycket på när på dygnet du cyklar. Upp till Borgholm är sällan några bekymmer, om man bortser från ovana husbilsförare.
Vem behöver höjdmeter när vi har vinden på Öland. Ibland känns den som en konstant uppförsbacke. Under värsta sommartrafiken får det bli kvällsturer på småvägarna.

/steen

rödblå

Aktiv medlem
Kommer man norr om Löttorp kan man fly vinden genom att hålla sig i lä på alla skogsvägar som går kors och tvärs över större delen av norra udden. Missa dock inte sträckan längst med kusten som Steen säger. Det finns en alldeles ny cykelväg norr om Byxelkrok som löper parallellt med bilvägen längst med natursköna Neptuni åkrar och in i tallskogen till Grankullavik. Går nog att cykla hela vägen till Böda utan några bilmöten.

Herrcykel

Aktiv medlem
På sträckan Kosta-Nybro kan du få en trevligare tur om du från Kosta cyklar på de mindre vägarna mot Fiskesjö => Hermanstorp => Nybro. Håll dig också ifrån väg 25 (hårt trafikerad 2+1-väg) öster om Växjö, kolla småvägarna norr om 25:an istället. God tur!

Kneecap

Aktiv medlem
På sträckan Kosta-Nybro kan du få en trevligare tur om du från Kosta cyklar på de mindre vägarna mot Fiskesjö => Hermanstorp => Nybro. Håll dig också ifrån väg 25 (hårt trafikerad 2+1-väg) öster om Växjö, kolla småvägarna norr om 25:an istället. God tur!

Tjena!

Att hålla sig söder om 25:an är rätt fint också. Men aldrig cykla på 25:an, det är allt annat än bra. Dock blir det en längre sträckning.

Om du väljer rutten som BikingSouthEast länkade så finns det gratis kaffe om man tar en omväg på 200 meter i Nybro. Mer specifikt i min trädgård.

Herrcykel

Aktiv medlem
Tjena!

Att hålla sig söder om 25:an är rätt fint också. Men aldrig cykla på 25:an, det är allt annat än bra. Dock blir det en längre sträckning.

Om du väljer rutten som BikingSouthEast länkade så finns det gratis kaffe om man tar en omväg på 200 meter i Nybro. Mer specifikt i min trädgård.
Jaha, där ser man - Du och jag (som bor på Hagvägen) verkar bo bara några stenkast från varandra med Sandbergs kondis (bra vattenhål i Nybro för cyklister) ungefär mittemellan.

Fritt kaffe finns även här för passerande cyklister!

Kneecap

Aktiv medlem
Jaha, där ser man - Du och jag (som bor på Hagvägen) verkar bo bara några stenkast från varandra med Sandbergs kondis (bra vattenhål i Nybro för cyklister) ungefär mittemellan.

Fritt kaffe finns även här för passerande cyklister!

Tjena!

Bor bara där tillfälligt faktist. Misstänker att han ska cykla under semestern och då har jag flyttat till Strandvägen istället.

coupas

Aktiv medlem
När du cyklar hem igen kan du ta färja byxelkrok - Oskarshamn och sedan leta dig fram på småvägar etc till Växjö från "andra hållet"

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer