Cykla Östersund - Idre!

GoranS

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
En aspekt är också i vilken mån du tänker dig att cykla oavsett väder eller om du tänker dig att ta en vilodag om vädret är för eländigt. I det förstnämnda fallet kan det krävas mer och mer ”motståndskraftiga” kläder än annars.

Håller i övrigt med motionisten om att man bör testa för att veta hur något funkar.

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
En aspekt är också i vilken mån du tänker dig att cykla oavsett väder eller om du tänker dig att ta en vilodag om vädret är för eländigt. I det förstnämnda fallet kan det krävas mer och mer ”motståndskraftiga” kläder än annars.

Håller i övrigt med motionisten om att man bör testa för att veta hur något funkar.
Ja hällregnar det så blir man kanske tvungen att ta en vilodag. Men lättare regn hade jag tänkt försöka trampa mig igenom 🙈
Hade tänkt boka allt boende i förväg och då blir det vanskligare med att ta en oväntad vilodag 😬
Har en regnjacka men den är lite fodrad så det kanske blir för varmt... Ska kika runt och se om man hittar något prisvärt!

Aron

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Om det är kallt och blåsigt uppe på kalfjället kan det kanske vara skönt med ett par regnbyxor. Temperaturen kan ju bli ensiffrig även på sommaren. Lägg sedan vindfaktor på det. Ytterligare en aspekt är vad du gör under den tid när du inte cyklar. Om du vill gå ut och äta på kvällen och det ösregnar, hur klär du dig då?

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Om det är kallt och blåsigt uppe på kalfjället kan det kanske vara skönt med ett par regnbyxor. Temperaturen kan ju bli ensiffrig även på sommaren. Lägg sedan vindfaktor på det. Ytterligare en aspekt är vad du gör under den tid när du inte cyklar. Om du vill gå ut och äta på kvällen och det ösregnar, hur klär du dig då?
Ja men då tar jag med min fodrade regnjacka och regnbyxor! Vilken tur man kan skriva här och få massa tips och input 🙌

Bikzz

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Flatruetvägen. Mkt Husbilar som vanligt, så du kan ju alltid stanna och fråga om dom kan bjuda på lite vin & ost & kex & vindruvor -:)
.
fr3.jpg
fr7.jpg

havet

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Ja hällregnar det så blir man kanske tvungen att ta en vilodag. Men lättare regn hade jag tänkt försöka trampa mig igenom 🙈
Hade tänkt boka allt boende i förväg och då blir det vanskligare med att ta en oväntad vilodag 😬
Har en regnjacka men den är lite fodrad så det kanske blir för varmt... Ska kika runt och se om man hittar något prisvärt!
Ett tips är att hitta en regntät skaljacka utan foder som andas okej. Då fungerar det att bygga på med mellanlager under (t.ex. fleece, ull) när det är kallare, eller köra med något tunt under om det är varmare. Jag använder min skaljacka året runt på det sättet vid alla sorts uteaktiviteter. Skönt och bra med endast en jacka till allt.

Fint att du ska ut på äventyr!

patten

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Kolla vädret innan. För två år sedan var det väldigt varmt och då behövdes varken långa byxor eller någon längre tröja. Det regnade en dag, hade med regnjacka men svettades enormt, det var varmt...glöm inte solskyddsfaktor.

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Ett tips är att hitta en regntät skaljacka utan foder som andas okej. Då fungerar det att bygga på med mellanlager under (t.ex. fleece, ull) när det är kallare, eller köra med något tunt under om det är varmare. Jag använder min skaljacka året runt på det sättet vid alla sorts uteaktiviteter. Skönt och bra med endast en jacka till allt.

Fint att du ska ut på äventyr!
Det är så jag använder jackan nu innan det är sommarvärme så den borde nog funka 😊
Annars får jag svettas om det regnar 😂

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Kolla vädret innan. För två år sedan var det väldigt varmt och då behövdes varken långa byxor eller någon längre tröja. Det regnade en dag, hade med regnjacka men svettades enormt, det var varmt...glöm inte solskyddsfaktor.
Kommer följa vädret slaviskt veckan innan!! Och hålla tummarna för att det ska vara regnfritt 😊
Solskyddsfaktor ska skrivas in på packlistan på en gång!

Bikzz

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Hoppas du får en fantastiskt tur, och att allt funkar ok ! Med lite fight såklart, det behövs för att göra det bäst !!

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
IMG_20200605_080114.jpg

Som vanligt så packas det i sista minuten 🙈 I eftermiddag går bilen mot Östersund för en helg på hotell och på söndag börjar jag cyklingen!
Har förlängt rutten nån mil, sista stopp blir Särna istället för Idre.
Synd att det verkar ska regna hela söndagen men lika bra att få regn på en gång 😂

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Visa bilaga 421654
Som vanligt så packas det i sista minuten 🙈 I eftermiddag går bilen mot Östersund för en helg på hotell och på söndag börjar jag cyklingen!
Har förlängt rutten nån mil, sista stopp blir Särna istället för Idre.
Synd att det verkar ska regna hela söndagen men lika bra att få regn på en gång 😂
Hoppas att du får en riktigt fin cykeltur! Hinner du skriva några rader undertiden kommer det uppskattas av alla som av olika anledningar sitter bakom sina skärmar.
Lycka till!
P.S ska du verkligen plocka med dig den vita renfällen på bilden :sneaky: ? D.S

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Hoppas att du får en riktigt fin cykeltur! Hinner du skriva några rader undertiden kommer det uppskattas av alla som av olika anledningar sitter bakom sina skärmar.
Lycka till!
P.S ska du verkligen plocka med dig den vita renfällen på bilden :sneaky: ? D.S
Tack så mycket! Det tror jag nog, kommer ha lite att göra på kvällarna 😂
Klart fällen ska med, en prinsessa måste få sova mjukt 😎

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
IMG_20200607_090830.jpg

Idag var det äntligen dags! Min man skjutsade ut mig till Frösön, väskorna hängdes på cykeln och äventyret var äntligen på gång!
Det första milen fram till Myrviken gick som en dans även fast det regnade. 😎
Hade sån tur att konditoret hade öppet så jag åt och köpte med mig en extra bulle.

Med mat och bulle i magen så fanns det inga bekymmer i världen. Det var iaf vad jag trodde.
När det var 4 mil kvar till Börtnan så kom den längsta jävla backe som jag varit med om. Cykeln kändes otroligt tung, benen ville dö och jag flåsade värre än en hund under högsommaren...

I typ två mil kändes det som att backarna aldrig ville ta slut men än var inte humöret på botten!

Helt plötsligt säger Google Maps att jag ska svänga vänster, självklart gör man det men tyckte att det var ett konstigt val av väg. Cyklade på och vägen blev bara sämre och sämre. En gammal skogsbilväg som ingen kan ha kört på i evigheter.
Otroligt tungcyklat då vägen var blöt, mjuk och däcken skar ner. 🙈

Nu tänkte jag att det här kan aldrig vara rätt! Men nu har jag cyklat så långt så jag tänker fan inte vända. Trampade på och det är nu humöret störtdyker!
IMG_20200607_144356.jpg

Fy fan! Vägen försvann!!! En bäck kom från ingenstans.😂
Inte heller nu tänker jag vända om så jag klev av cykeln och vadade genom bäcken från helvetet...

Hungrig, sur och blöt så var det inte bättre av att jag såg björnbajs! Nu kommer tankarna att jag kommer aldrig komma fram utan jag kommer bli björnmat och ingen kommer hitta mig 😂

Med gråten i halsen så trampade jag på och när jag helt hade gett upp hoppet om att jag skulle hitta fram till Börtnan så kommer jag äntligen ut på en vanlig grusväg!
Äter en proteinbar i regnet och tycker synd om mig själv. Tittar på Google Maps och se att det bara är en mil kvar!
IMG_20200607_160342.jpg

Kom tillslut fram! Cykeln var lerig, jag var lerig men lättnaden över att äntligen vara framme va fantastisk! Tyvärr var fiket stängt men hade ju köpt med en extra bulle 👌

Efter den här pissfärden kan det inte bli annat än bättre! Ska regna imorgon med men inte hela dagen iaf och det ska vara asfalt hela vägen 🥳🥳

patten

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Bra kört! Skönt att möta motgångarna första dagen så kommer det bli fincykling resten av turen :)
Njut av färden och lycka till!

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Härligt kört första dagen!
Hur ser sovarrangemanget ut för natten? Tält, vandrarhem, hotell eller kanske ett obebott björnide :giggle:
Vilket är målet för morgondagens etapp?

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Härligt kört första dagen!
Hur ser sovarrangemanget ut för natten? Tält, vandrarhem, hotell eller kanske ett obebott björnide :giggle:
Vilket är målet för morgondagens etapp?
Har hyrt en lägenhet i ett radhus för 200:- 😎 Fantastisk service, gubben plockade fram vattenslang så jag kunde spola av cykeln och kom springandes hit för en stund sedan då jag inte fick upp luckan på tvättmaskinen 😂🙈

Imorgon ska jag till Ljungdalen! 🥳

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Har hyrt en lägenhet i ett radhus för 200:- 😎 Fantastisk service, gubben plockade fram vattenslang så jag kunde spola av cykeln och kom springandes hit för en stund sedan då jag inte fick upp luckan på tvättmaskinen 😂🙈

Imorgon ska jag till Ljungdalen! 🥳
Snäll gubbe!
Blir det söder eller norr om Gruckensjöarna/Storsjön?
Tar du vägen norr om, får du förbereda dig på en slakmota på ca 3 km och 100 höjdmeter som börjar ca 5 km efter avtaget till Torsborg. Hoppas du slipper alltför mycket regn i morgon.

Senast ändrad:

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Snäll gubbe!
Blir det söder eller norr om Gruckensjöarna/Storsjön?
Tar du vägen norr om, får du förbereda dig på en slakmota på ca 3 km och 100 höjdmeter som börjar ca 5 km efter Torsborg. Hoppas du slipper alltför mycket regn i morgon.
Det blir norra vägen så jag har någonstans att stanna och äta 😊 Det ska regna men inte lika mycket som idag tror jag 😁

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
IMG_20200608_073450.jpg
Började dagen i Börtnan med den här fantastiska frukosten!
Mätt i magen så gav jag mig av mot Ljungdalen. Det var kallt och blåsigt och under den första milen så funderade jag över varför jag hade påbörjat detta. Gårdagen sög till största del och nu var det kallt och jävligt och knäna gjorde ont. Men så helt plötsligt så får jag syn på några fjälltoppar och kommer ihåg vad min vision var med cyklingen!
Resten av vägen känns det som att jag flyger fram, inga backar som jag tyckte var särskilt jobbiga och vägen var otroligt fin.

Sista milen fick jag motvind och det började suga i låren igen.
Väl framme så möts jag av att caféerna är stängda pga Corona och restaurangen är också stängd. Blev två french hot dog och en pucko.

Besvikelsen är enorm att jag inte hittade ett café med en tårtbit. För idag är ingen vanlig dag utan det är min 30årsdag! 🥳😂

Kvällen blev iaf bra, solen kom fram och jag va upp till fjället en tur. Hade tänkt dricka min mousserande Rosé som jag har släpat med mig men nu har jag bestämt att dricka den i Särna istället och fira att jag är klar 😊
IMG_20200608_120425.jpg
IMG_20200608_192709_705.jpg

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Stort grattis på födelsedagen och bra kämpat!
Hoppas att du får fin medvind över Flatruet i morgon.
När du når "toppen" på Flatruetvägen kommer du få en skön utförslöpa på ca 7-8 km ner mot Mittådalen.
Lycka till!

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Stort grattis på födelsedagen och bra kämpat!
Hoppas att du får fin medvind över Flatruet i morgon.
När du når "toppen" på Flatruetvägen kommer du få en skön utförslöpa på ca 7-8 km ner mot Mittådalen.
Lycka till!
Tack så mycket! 😊 Det hoppas jag med, är lite rädd inför imorgon. Alla jag träffat på idag har sagt att det är så mycket uppförs och mycket värre än det jag cyklat hittills 🙈

motionisten

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Bra jobbat i ruskväder! Du har pannben ! Glöm inte att slitet uppför betalar sig med fina utförslöpor ibland samt ofta vacker utsikt. Glöm inte fota längs vägen :giggle:

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Bra jobbat i ruskväder! Du har pannben ! Glöm inte att slitet uppför betalar sig med fina utförslöpor ibland samt ofta vacker utsikt. Glöm inte fota längs vägen :giggle:
Tack! Pannben vet jag inte men jag måste ta mig framåt, hur ska jag annars komma hem 😂 Ja det är så man får tänka! Ska försöka fota mer imorgon 👌

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Jorå, visst är det uppför från Ljungdalen till högsta delen på Flatruet, men med det du har visat hitills kommer det gå som en dans!
Inte långt efter t-korsningen Messlingen/Funäsdalen har du https://www.facebook.com/mittadalensfjallgard/ på vänster hand. Verkar som de öppnade i helgen, så där kanske du kan få din födelsedagstårtbit? 🙂

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Jorå, visst är det uppför från Ljungdalen till högsta delen på Flatruet, men med det du har visat hitills kommer det gå som en dans!
Inte långt efter t-korsningen Messlingen/Funäsdalen har du https://www.facebook.com/mittadalensfjallgard/ på vänster hand. Verkar som de öppnade i helgen, så där kanske du kan få din födelsedagstårtbit? 🙂
Tack för peppen, den behövs verkligen! 😊 Jag hoppas verkligen att jag kan få hitta en tårtbit och kanske äta något annat än korv och fryspizza 😂 Dina tips är ovärderliga 👌

Bikzz

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Uppe på flatruet nu ? Skicka några bilder. Men tänk på att käka mkt, och ta det lagom. Det håller inte med nödmat flera dar i sträck, då kan det ta stop. Kul att det blev av !

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Med skräckblandad förtjusning drog jag iväg imorse! Att cykla upp på flatruet var inget att skämta om.🙈 Oj vad jobbigt det var. Backarna började på en gång och jag kunde inte göra annat än att skratta när jag kom bakom varje krön och såg att dom bara fortsatte.
Jag har nog aldrig cyklat så sakta i hela mitt liv men oj vad det var värt varenda svettdroppe!
Vägen upp var helt magisk, just då önskade jag att jag hade släpat med mig en kamera så man hade fått fina bilder men tyvärr. Ni får nöja er med mobilbilder.😎
IMG_20200609_110125.jpg

IMG_20200609_110132.jpg
IMG_20200609_114713.jpg
IMG_20200609_114626.jpg

Så sjukt vackert! 😍
Men också väldigt kallt där uppe. När jag väl cyklade ner igen så längtade jag efter några backar så jag kunde få upp värmen igen. Fingrarna domnade bort medans jag tog en miljon bilder och åt. Men det vart det värt!

Väl framme i Funäsdalen så var jag helt slut. Flatruet tog all min energi. Gick in på fiket men fegade ur att hälsa från dig Claes så jag betalade själv.🙈
Åt en cheesecakebit och drack en dricka. Kände att jag måste äta mera, i Tännäskröket visste jag att det inte fanns något att äta. Gick på pizzerian och åt en hamburgertallrik och funderade länge på hur jag ska kunna orka cykla två mil till...
IMG_20200609_134947.jpg

På något vis gick det för nu är jag framme i Tännäskröket!
Nu ska jag äta och vila inför morgondagens cykling till Lofsdalen, men den kan knappast vara lika jobbig som flatruet. Eller?

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Med skräckblandad förtjusning drog jag iväg imorse! Att cykla upp på flatruet var inget att skämta om.🙈 Oj vad jobbigt det var. Backarna började på en gång och jag kunde inte göra annat än att skratta när jag kom bakom varje krön och såg att dom bara fortsatte.
Jag har nog aldrig cyklat så sakta i hela mitt liv men oj vad det var värt varenda svettdroppe!
Vägen upp var helt magisk, just då önskade jag att jag hade släpat med mig en kamera så man hade fått fina bilder men tyvärr. Ni får nöja er med mobilbilder.😎
Visa bilaga 422813
Visa bilaga 422814Visa bilaga 422815Visa bilaga 422816
Så sjukt vackert! 😍
Men också väldigt kallt där uppe. När jag väl cyklade ner igen så längtade jag efter några backar så jag kunde få upp värmen igen. Fingrarna domnade bort medans jag tog en miljon bilder och åt. Men det vart det värt!

Väl framme i Funäsdalen så var jag helt slut. Flatruet tog all min energi. Gick in på fiket men fegade ur att hälsa från dig Claes så jag betalade själv.🙈
Åt en cheesecakebit och drack en dricka. Kände att jag måste äta mera, i Tännäskröket visste jag att det inte fanns något att äta. Gick på pizzerian och åt en hamburgertallrik och funderade länge på hur jag ska kunna orka cykla två mil till...
Visa bilaga 422817
På något vis gick det för nu är jag framme i Tännäskröket!
Nu ska jag äta och vila inför morgondagens cykling till Lofsdalen, men den kan knappast vara lika jobbig som flatruet. Eller?
Nix , lättaste delen framför dig nu, bara asfalt(stora delar iaf) och hemlängtan....:)
Du fixar morgondagen galant, det är jag helt övertygad om.
Tänk vad gott det kommer smaka med 30-årigt rosébubbel när du kommer fram!

Jay Jay

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Morgondagen är faktiskt mest bara en kanonfin tur. Brukar vara väldigt mkt renar på vägen där så här års men när man cyklar är de ju en mindre olägenhet än när man kör bil.

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Nix , lättaste delen framför dig nu, bara asfalt(stora delar iaf) och hemlängtan....:)
Du fixar morgondagen galant, det är jag helt övertygad om.
Tänk vad gott det kommer smaka med 30-årigt rosébubbel när du kommer fram!
Men va skönt att höra! Längtar tills jag är framme, ta en vilodag och tvätta innan jag fortsätter mot Idre 😊

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Idag var jag så himla trött och slut så jag bara cyklade och cyklade så jag skulle komma fram fort.🙈
Tog i princip inga bilder då jag ändå ska tillbaka 1.5 mil typ på fredag för att ta mig till Idre.
Imorgon ska jag vila är det tänkt. Men det börjar redan krypa i kroppen så nånting måste jag göra för att fördriva tiden. Kom gärna med tips!
IMG_20200610_120346.jpg

Bubblet korkas upp på lördag då jag kommit fram till Särna och cyklingen är slut.🥳

Ewolina

Medlem
Cykla Östersund - Idre!
Bra kämpat!
Mellan vilka orter gick dagens etapp och hur var vädret?
Tännäskröket - Lofsdalen.
Jättefin cykling bara synd att jag inte hade orken att uppskatta den.
Det skulle vara molnigt med solglimtar men det regnade såklart nån mil.😂 Vädret har än så länge INTE varit på min sida. Men håller tummarna för shortsväder imorgon!

WSMC

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Låter skönt med en dags vila.
Är det fint väder så kanske det kan vara skönt med ett bad i Lofssjön där det även brukar gå att hyra kanot, kajak eller SUP.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer