Cykla på hög höjd

puzzled

Ny medlem
Cykla på hög höjd
Tjo,

Skall ner till Alperna och ta lite höjdmeter nästa helg och det slog mig att jag inte cyklat så högt upp någon gång, bara ca 1.400 möh och nu skall jag upp över 2.300 möh ett par gånger, närmare bestämt 4 ggr på samma dag. Är det något man bör tänka på ?? Tänker mest på den fysiska biten. Eller är det som vanligt att bara hålla käften och trampa på ??

saltgurkan

Aktiv medlem
Cykla på hög höjd
I princip det sista, dvs shut up legs! Sen så kan det vara bra att ha med sig diverse extra kläder för nerfarterna då det kan bli ganska kallt.

DT

Aktiv medlem
Cykla på hög höjd
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen så kan
> det vara bra att ha med sig diverse extra kläder
> för nerfarterna då det kan bli ganska kallt.

Vill man vara riktigt manlig så stoppar man väl bara en Gazzetta dello Sport under tröjan vid varje topp?

Selast

Ny medlem
Cykla på hög höjd
+1 på att kämpa på. Jag upplevde inte några problem med andningen när jag åkte upp på Col du Galibier (2.645 möh) i sommras, tror att man måste upp på ännu högre höjder innan det börjar bita. Däremot är det viktigt att ta med en tunn skaljacka för utförskörningen. Även om det är 25 grader varmt och man svettas floder när man ska upp för berget blir det snabbt rejält kallt när man har någon/ra mil utför efteråt. Att stanna till på toppen och dra på en tunn jacka eller väst räddar dagen. Var förberedd på att vädret ändras snabbt! Det kan gå från strålande sol till snöblandat regn på en halvtimme! Så packa långfingrade handskar, 3/4 långa cykelbyxor, en buff och skaljacka när du åker ned tillsammans med sommarcykelkläderna. Drick mycket, på många ställen finns det vatten att fylla flaskorna med på vägen upp, gör det och drick hela tiden! Solen tar jättehårt på hög höjd, packa UV skydd. Jag körde med någon vattenfast spray som vi brukar spraya ungarna med på sommaren, solskyddsfaktor 50 eller nått liknande. Se till att du har bra bromsklossar och tänk på att kolfiberfälgar bromsar sämre än aluminium, försök öva hemma och lär dig hur dina hjul bromsar. Jag tycker bilisterna visade förvånansvärt stor hänsyn i Frankrike, försök att visa hänsyn tillbaka och hjälp bilar passera dig på vägen upp men se samtidigt till att du alltid har marginal själv i hur du tar plats på vägen.

Lycka till med bergscyklingen, jag är grymt avis på dig!

puzzled

Ny medlem
Cykla på hög höjd
Ja kläder "in-mass" & pass åker med, arrangören säger att det är att rekommendera ett pass när man skall tillbaka till Schweiz igen, ut får man alltid åka utan problem :) Solskyddet & buff hade jag inte tänkt på, tackar.

Nya däck & klossar åker på i helgen, vågar inte köra med mina FFWD 60 mm utför så det blir fulhjulen även om de väger mer, har upplevt en wobblande känsla utför när jag kommer upp över 65 km/h med ffwd, scary minst sagt. Om det här faller ut väl så blir det "alphjul" på önskelistan för då blir det TROPHEE DE L OISANS 2012.

Tille

Aktiv medlem
Cykla på hög höjd
puzzled skrev:
> nu skall jag upp över 2.300 möh ett par gånger,
> närmare bestämt 4 ggr på samma dag. Är det
> något man bör tänka på ?? Tänker mest på den
> fysiska biten. Eller är det som vanligt att bara
> hålla käften och trampa på ??

Klädtips har du ju fått.
Angående den fysiska biten av hög höjd borde det inte vara något större problem. Känslighet för hög höjd är individuell, men de flesta känner inga större effekter av den lägre syrenivån förrän ca 3 000 m. Det är bara att trampa på.

ÅL1

Ny medlem
Cykla på hög höjd
kapar tråden lite:

Hur sparar man fälg och bromsklotsar bäst? Bromsa sällan,hårt och kort tid? (vilket innebär stor rörelseenergi att omvandla till värme) eller Bromsa ofta, lite mjukare och under längre tid? (vilket innebär mindre rörelseenergi att omvandla)

[rörelseenergin är ju en funktion av hastigheten i kvadrat]

Ska man stanna ibland och se till att fälgarna inte blir för varma?

geologen

Aktiv medlem
Cykla på hög höjd
Kort, hårt och sällan hellre än lite hela tiden.
Alternera dessutom mellan bakbroms och frambroms, så får fälgarna extra lång tid på sig att kylas av. Risken finns annars att man värmer däcken så mycket att de smäller av fälgen av trycket. Jag har varit på vanliga klubbrundor här i platta Sverige där det hänt (inte mig dock) när folk släpbromsat ner för korta men branta backar (t ex Ellesbobacken).

kayaker

Medlem
Cykla på hög höjd
Det är bara att trampa på. Se till att ha kläder för nerfarterna. Normalt sett så räcker det med lösa ärmar och en väst men om man har otur så är det nära 0 på toppen och regn eller snö så det kan vara bra att ta med varmare kläder ner även om du förhoppningsvis aldrig behöver använda dem.

Bromsar brukar aldrig vara något problem annat än på riktigt extrema stigningar, t.ex. Prato Maslino. Bromsar och värmeutveckling var inget problem när jag cyklade utför Monte Zoncolan två gånger ifjol och då är ändå Monte Zoncolan rätt extrem.

Vad gäller passet så har schweizarna blivit smidigare sedan de gick med i Schengen. De var dock inte glada i gränskontrollen vid Tirano när vi bara hade körkort när vi kom ner från Passo Bernina innan de anslöt sig till Schengen... ;)

Tille

Aktiv medlem
Cykla på hög höjd
geologen skrev:
> Kort, hårt och sällan hellre än lite hela
> tiden.

+1 och dessutom i tillräckligt god tid så du inte tvingas bromsa i eller genom själva kurvan.
Det där med alternera har jag aldrig brytt mig om i praktiken, eftersom bromseffekten är för dålig bak.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer