Cykla på natten vid ultradistanscykling

Transwave

Aktiv medlem
Ska man cykla de längsta loppen så kommer inte dagen att räcka till utan man cyklar även på natten. Jag har alltid undrat hur klarar man av att cykla så pass långt att man cyklar både dag och natt? Är en sådan bedrift endast reserverat för naturbegåvade ultraendurance-atleter eller kan en vanlig motionär göra detta? I så fall hur tränar man inför något sådant? Att ha en bekväm cykel och att hålla ett sansat tempo så att man inte bränner ut sig för tidigt är givet. Hur håller man energin och koncentrationsförmågan igång när man varken vilat eller sovit på länge?

d_anders

Aktiv medlem
Att cykla i trafiken utan tillräckligt med sömn är förstås inte riskfritt. Förutom energitillförsel är det viktigt att undvika att bli nerkyld.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ska man cykla de längsta loppen så kommer inte dagen att räcka till utan man cyklar även på natten. Jag har alltid undrat hur klarar man av att cykla så pass långt att man cyklar både dag och natt? Är en sådan bedrift endast reserverat för naturbegåvade ultraendurance-atleter eller kan en vanlig motionär göra detta? I så fall hur tränar man inför något sådant? Att ha en bekväm cykel och att hålla ett sansat tempo så att man inte bränner ut sig för tidigt är givet. Hur håller man energin och koncentrationsförmågan igång när man varken vilat eller sovit på länge?

Ja, du...

Det varierar nog kraftigt hur ultra-cyklisterna gör här, förhoppningsvis kommer någon mer erfaren räv hit till tråden och skriver. 🙃 En hel del lopp har ställen man kan sova (typ mat/sovstationer) men sedan kan det finnas andra lopp där detta mer är på cyklistens ansvar hur han/hon löser det.

En del sover kanske hmmm "relativt mycket", andra "ganska lite" och en sista hardcore kategori som knappt sover alls (eller mycket sparsamt åtminstone).

Däremot tänker jag inte ge mig in i någon diskussion om riskerna med att cykla utan så mycket sömn. Det hela bygger nog rätt mycket på att man litar på cyklisternas omdöme. Det här kompliceras väl en hel del av att olika människor kan hantera det här olika bra, reagerar olika på extrema utmaningar etc.

Men den som kommer först behöver inte nödvändigtvis vara den som håller högst tempo under själva cyklingen utan den som sovit minst, tagit kortast pauser och hanterar hela den biten bäst, på det sättet är lopp av denna typ något speciella. 🙃 Sedan finns det väl en mängd olika typer av lopp och utmaningar så dumt att försöka generalisera. För många som cyklar dessa lopp är väl själva genomförandet/upplevelsen/äventyret den stora grejen, inte direkt att pris delas ut, det varierar också mellan olika lopp.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag la upp min träning som sådan att jag spelade dator hela nätterna redan vid tidig ålder.

Lite skämt men att vara vaken en hel natt är något vissa klarar helt utan problem medans andra börjar tycka det är jobbigt efter kl 23. Man får testa och i den mån det går träna på det, helt enkelt vara vaken länge. Vad man gör mer än att vara uppe tycker jag inte är så viktigt. På just Sverigetempot t ex så sov jag varannan natt, det berör mig inte så värst egentligen.

Tempot får man klart dra ner, men det får man redan från start, ingen skillnad på dag eller natt. Oavsett om det är 40 eller 200 mil så behöver veta sin pace. Sen är det också så att efter ett tag så blir det inte värre, det är bara mer av samma.

Mer noga med kläder på natten då man inte klarar att hålla sig varm av ansträngningen och svensk sommar är inte alltid så varm när det är mörkt.

Min rumpa bryr sig inte om natt eller dag heller, långa dagar i sadeln med en sadel som passar är melodin. Fyll på med chamois och håll hygienen så bra den kan vara.

Jag är absolut bara en klen och lite tung motionär. Men cykla lagom fort långt, det sitter till störst del precis under hjälmen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja mat ja. ingen skillnad mot på dagen för mig heller. Lite hela tiden, kanske lite roligare godis på natten för humöret om det regnar t ex. Annars gillar jag köra på natten, mindre trafik om inte annat. Passerar man en bensinmack så gör en varm korv gott i nattfukten.

Bara en kommentar angående säkerheten så är man trött på dagtid med, man behöver själv ha den sinnesnärvaron att man vet när man behöver en kvart i diket och då tar sig den tiden med.

bsandborgh

Aktiv medlem
Det är en erfarenhetsfråga. Innan man cyklat igenom sin första natt så kan det verka skrämmande och läskigt. När man väl gjort det så rycker man bara på axlarna och trampar på. Om det blir totalt omöjligt att hålla ögonen öppna så tar man en 20 minuters ”power nap” i diket.
Träna specifikt på detta är svårt. Det är, som sagt, erfarenhet som gäller. Att veta hur du reagerar på trötthet. Att känna igen signalerna. Veta hur du klär dig och ha koll på energi och vätskeintag.
Det kan vara helt magiskt att cykla igenom en hel natt och uppleva när ljuset och värmen kommer tillbaka!

moros

Aktiv medlem
Nu har jag inte själv cyklat sådana sträckor men tycker det är väldigt intressant att se och lyssna på deras berättelser. En dag kanske...

Den här lyssnade jag på häromdagen, där tar man upp sömnbiten en del.

Screenshot_20230322_190211_Spotify.jpg

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Sista natten på UTU i somras försökte jag cykla rakt igenom, det gick sådär. Började hallucinera och såg vita små julgranar i diket och tomtar med röda ögon, samt lite klippblock som sköt ut över vägen... det var på platten med mest äng och åker... då vart det att vila en stund. en natt kan man väl överleva i början men efter ett par dygn verkar nte jag funka så bra.

aben

Aktiv medlem
Jag cyklar ibland på natten, dock inte lopp, och jag gör så att jag sover några timmar på eftermiddagen istället. Nattcykling kan vara riktigt trevligt, lätt att hitta en fin rytm och man slipper bilarna och det är en speciell känsla att vara uppe på natten, ungefär: Midnatt råder, endast cyklisten är vaken.

mkallstrom

Aktiv medlem
Första natten går generellt utan problem. Två nätter i rad mot slutet av Sverigetempot gick dåligt, tog tvärstopp och fick trycka i mig socker och samla mig för att ta mig vidare. Var aldrig nära att somna på cykeln, men hade ordentliga obehagskänslor och konstiga idéer om vad som gömde sig i mörkret utanför lampljuset.

På UTU i somras cyklade jag bara genom första natten, men fick istället problem för att jag sov för lite i Särna på vägen hem. När man drabbas av sömnbrist på dagen är det nästan ännu skummare symptom och ännu svårare att fatta vad det är som händer. Powernaps hjälper mycket för mig.

Det hjälper att ha god självkännedom så att man kan stanna och vila i tid och undvika att hamna i riktigt dåliga lägen. Tyvärr skaffar man sig ofta självkännedom genom att gå över gränsen och ställa till det lite för sig 🙂

d_anders

Aktiv medlem
Poängterar nedkylning igen. En gång skulle jag "bara" cykla till Halmstad mitt i sommaren (ca 5 timmar) och tog ingen packning alls. Väderprognosen stämde "så där" och sista 3 timmarna i mörkret blev det ösregn och några grader varmt. Det slutade med att jag frös så att jag skakade och knappt hittade vägen genom stan som jag har cyklat 30 gånger förut. Hade jag haft flera timmar kvar i det läget hade jag inte kunnat fortsätta

SIE

Aktiv medlem
Jag cyklar ibland på natten, dock inte lopp, och jag gör så att jag sover några timmar på eftermiddagen istället. Nattcykling kan vara riktigt trevligt, lätt att hitta en fin rytm och man slipper bilarna och det är en speciell känsla att vara uppe på natten, ungefär: Midnatt råder, endast cyklisten är vaken.
Att vistas ute på natten utan direkt (läs: fest eller resa) anledning är som du säger speciellt. När jag pluggade sommarjobbade jag och några polare några somrar nattskiftet på Findus’ fabriker i Bjuv, 01-06, 7 dagar/v. Under de perioderna levde vi som i en parallell dimension, några timmar på dagen i synk med de andras verklighet, men i övrigt aningen förskjutna. ”Endast nattstäd är vaken”..

aben

Aktiv medlem
Jag har också sett en del skumma saker när jag cyklat på natten, har hänt ett antal gånger att jag vänt för att det känts för farligt som när jag kl 2.00 i Sölvesborg i ett annars helt öde industriområde ser en bil parkerad mitt på gatan med fem-sex mörkklädda individer intill. Det blev full fart åt andra hållet och in på cykelbanor där inte bilar kunde komma in.

Knäskadan

Aktiv medlem
Jag brukar hälla i mig en burk monster vid 21 tiden på kvällen. Sen bara trycka så mycket choklad och sura tutti frutti jag kan resten av natten, är välsignad med en kolhydratsvänlig mage känns det som. Att köra långa dagar på cykeln för att vänja kroppen att hålla igång länge är en bra grej. Tjofsa in massa vaselin i cykelbyxorna så klarar en rumpan helt okej.

Pannlampa är bra att ha med sig om en behöver kissa. Rekommenderar inte att försöka kissa från cykeln när en cyklat i 24+ timmar.

Transwave

Aktiv medlem
Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om att lära känna sin kropp och skaffa erfarenhet av att cykla riktigt länge. Ta med extra kläder, mat, energidryck och vila när man måste. Har verkligen lust att testa hur långt klarar jag av att cykla på en dag nu när jag har en riktigt bra randonneur hoj.

Tänk vilken upplevelse och vilket äventyr det måste vara att genomföra ett lopp som detta!!
48a3e4f3-317f-43dc-a775-3844ace3ef6e.png

kais01

Aktiv medlem
i london är det en återkommande cykelsocial grej typ happyride att samlas ett gäng på en plats och sedan cykla genom natten på bilfria vägar till något utsatt mål.

t ex valfri stad på sydkusten. eller åt något annat håll från vilket det går ett morgontåg tillbaka.

en lite mer uppstyrd och mycket större happening är dunwich dynamo.

aben

Aktiv medlem
Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om att lära känna sin kropp och skaffa erfarenhet av att cykla riktigt länge. Ta med extra kläder, mat, energidryck och vila när man måste. Har verkligen lust att testa hur långt klarar jag av att cykla på en dag nu när jag har en riktigt bra randonneur hoj.

Tänk vilken upplevelse och vilket äventyr det måste vara att genomföra ett lopp som detta!!
48a3e4f3-317f-43dc-a775-3844ace3ef6e.png
Jag tror upplevelsen blir större att cykla den turen utom tävlan, när man börjar pressa sig minskar naturupplevelsen i motsvarande grad, åtminstone är det så för mig. Fast inget hindar förstås att man gör både och :)

aben

Aktiv medlem
Appropå långcykling: Stig Johansson som är 75 år cyklar Vätternrundans 32 mil i ett naffs och det i träskor och jeans på en gammal cykel från 1936. Det tycker jag är en prestation!

Edit. 77 år är han!

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
Stämmer in i kören att nattcykling är spännande. Speciellt om natten är kort, höstnätter kan vara riktigt kämpiga. Under de 60 mila brevets och fleches jag kört har jag alltid stannat och tagit en lite tupplur.

Vad jag inte förstår är hur många ultra bikepackers type Sofiane och andra klarar av att cykla igenom många nätter i sträck.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Alla randorävar har sina knep och känner sina begränsningar för nattcykling. En natt klarar de flesta av bra. Sedan växer utmaningen exponentiellt. För mig är ofta vargtimmen, innan gryningen värst.

Barkarby 40-milare är en bra första övning med sin kvällsstart. Sedan valfri 60-milare.

Att ta en powernap vid behov är alltid en bra lösning.

RL

Aktiv medlem
Kul tråd.

En natt är oftast inget problem och som andra skrivit bara trevligt, lugnt och inga bilar. Speciellt när man cyklar genom små sovande samhällen.

Andra natten brukar det bli tuffare, man blir långsammare och hjärnan ställer till det för en. Börjar man sen övertrassera sovkontot under ännu längre tid så går det snabbt utför. Jag körde en längre tur i somras som gav mig insikt i vad som händer.

------------------------
1:a natten - Allt OK. Ingen sova.
2:a natten - Seg, börjar tro att jag cyklar i cirklar. Upplever om och om igen att jag har redan cyklat samma sträcka. Sover någon timme i busskur. Värsta morgonpresent när happysällskap dyker upp i mörkret @chripers sällskap sen under dagen
3:e natten - Börjar natten ensam. Det börjar bli motigt och långsamt. Minns det kompakta mörkret med blixt och åska i fjärran. Hittar återigen Christian, vilket är grym hjälp när det är som tuffast. Minns en helvetessträcka med kullersten, som hemsökte mig senare. Vi pressar oss vidare eftersom det blir vila senare
4:e natten - Har fått sova på färja på eftermiddag-kväll så startar sent men utvilad in i natten. Skiljs åt så jag kör själv. Känns hyfsat bra efter vilan men visst kan jag känna att tiden börjar ta ut sin rätt.
5:e natten - Riktig lågpunkt. Långsam, avviker från rutten, ser syner, hemsöks av kullerstenen från natt 3 även om jag cyklar på slät asfalt. Upplever det som för mörkt för att stanna. Tillslut kommer jag fram till en upplyst plats (parkourbana) och bäddar ner mig någon timme.
6:e natten - Jippi! Nattfärja, sova ända till morgonen.
7:e natten - Cyklar genom natten. Hoppades på att vara pigg men har även under dagen varit farlig för mig själv och sommnat på cykeln. Nu är det kallt och regn svårt att motivera sig att stanna och kanske knäna som börjar paja håller mig vaken.
8:e natten - Regn och kallt. Gör kvällsläger hyfsat tidigt för att inte upprepa natten innan. Sover i en lada, tur för det regnar sen. Kör en rejäl ipren och Voltaren kur. Egentligen blir det inte så många timmar. När jag börjar cykla tidigt så är jag nästan direkt lika trött som dagen innan. Men lyckas ha tur och hittar sållskap som hjälper att hålla mig vaken.
9:e natten - Sover på hotell, värsta lyxen. Absolut mer utvilad även om det bara var några timmar. Fortfarande sällskap inför nästa dag annars så tröttspöket håller sig borta.
10:e natten - Vi kör genom natten, midnatts sol, snart framme (allt är relativt), så även om man är trött så är det ändå slutspurten.
Kommer i mål tidigt på morgonen.
Hänger ett tag vid målet, innan jag tar mig till (med buss) hotellet och tokkraschar

----------------------------------------------
Och vad har jag lärt mig?

-Jag är riktigt dålig på sovstrategi.
-Hybris för att jag klarar 2-3dygn utan att sova gör att jag inte har en plan när det blir längre.
-Men jag gissar att jag är rädd att planera in sova som kanske blir "för tidigt", men ska man cykla långt (mer än 3dygn) så är det nog smart ändå.
-Svårt att säga när tiden man förlorar på att sova vinner över att man blir långsammare för att man inte sover
-Man är inte så smart efter några dygn så det är svårt att improvisera.
-Det är svårt att hitta ställen att sova när det är för sent. Smartare att hitta sovställe tidigare och cykla vidare tidigare kanske redan 2-3 på natten.

Annat:
-Det här var med bestämd och enkel rutt. Hade det varit svårnavigerat så hade jag nog inte kommit fram.
-Det var landsväg. Är det i skogen så måste man sova mer för att ha hjärnan med sig.
-Tur att jag var som tröttast när vägarna började vara glestraffikerade. Har vaknat både under pågående OTB i diket, på väg ner i diket och även cyklande mot trafiken. Så det är inget att rekommendera.
----------------

Var inte rädd för äventyren...men gör det lite smartare (än vissa andra🙄)
//Roger

Peth

Aktiv medlem
Gunnar Ohlanders om RAAM (från Ljusdals-posten):

”– För att klara sig under maxtiden så måste man köra minst 40 mil om dagen i 12 dagar. Det var nog det extremaste lopp jag gjort, genom att man fick så lite sömn. Sömnbristen var nästan det svåraste. Jag sov i snitt två timmar per dygn, utspritt lite då och då.

Förutom extrema sittsår som han behövde söka vård för, så ledde sömnbristen till hallucinationer.

– Ibland kunde jag bara ta av på någon liten stickväg, så de tutade och ropade från följebilen.

Han stannade också mitt i natten för att sätta upp skyltar.

– Jag hade fått för mig att vi skulle sätta upp sådana där varningspilar i en skarp kurva. De som satt i följebilen sa åt mig att glöm det där Gunnar, cykla på du. Det kanske inte var det hälsosammaste men de hade ju koll på mig, hade jag börjat vingla eller något sådant så hade de ju stoppat mig.”

”År 2018 cyklade han åter ett lopp i USA som var 200 mil längre – Trans Am Bike Race, på 680 mil. Där måste man köra helt ensam och ha all packning med sig på cykeln.
– Då är man helt utlämnad till sig själv. Jag sov på hotell kanske hälften av nätterna, resten hade jag en sovsäck som jag rullade ut på sidan om vägen och la mig och sov några timmar.
I det loppet har man ingen följebil eller team med sig. Deltagarna får inte ta hjälp utifrån och fick inte cykla bredvid varandra någon längre stund.
– För att klara det loppet så måste man ha tankeverksamheten igång själv, då kan man inte vara som en zombie för då blir det för farligt. Där sov jag väl i alla fall 4-4,5 timme snitt per dygn.”

Laan84

Aktiv medlem
Jag är väldigt försiktig iaf, utan att ha varit i närheten av de äventyr som delges här ovan har jag trillat två gånger pga sömn. En gång på grusväg utan trafik, en gång så att jag såg en bil det första jag gjorde nere från asfalten.. Det var dock längesedan nu..

SIE

Aktiv medlem
Jag är väldigt försiktig iaf, utan att ha varit i närheten av de äventyr som delges här ovan har jag trillat två gånger pga sömn. En gång på grusväg utan trafik, en gång så att jag såg en bil det första jag gjorde nere från asfalten.. Det var dock längesedan nu..
Liknande erfarenhet, i tonåren på väg hem från en fest ”vaknade” jag på rygg tre meter in i ett större buskage. Klev ut och fortsatte hemåt lite mera skärpt, men påmindes ofta om händelsen då det tog rätt lång tid för återväxt av landningsplatsen och stegen ut.

Transwave

Aktiv medlem
Intressant läsning! Vad var det för lopp du körde RL som du beskriver? Gunnar Ohlanders äventyr låter verkligen extrema på alla sätt och vis, men jag antar att man får en unik upplevelse av att pressa sig själv så pass hårt. För bara ett par år sedan lärde jag mig att kallbada vilket breddade min syn på vad som är möjligt och vad kroppen klarar av, kan tänka mig att cykla en distans som kräver både dag & nattkörning ger breddar ytterligare ens perspektiv och självkännedom. Längtar efter att utforska detta!

Den enda erfarenheten jag har av långdistanskörning är när jag genomförde en IronButt körning SS1000, som gick ut på att köra 1000 miles (drygt 1600km) inom ett dygn på MC. Jag gjorde det på en lätt 125:a mestadels över småvägar så det tog sin tid men var inga problem allt som allt. Gjorde det nära inpå midsommar för att få så mycket ljustid som möjligt, startade sent på natten/tidigt på morgonen beroende på hur man väljer att se på det. Var magiskt att uppleva soluppgången och dygnets alla faser och väderlekar medan man var ute på vägarna! De sista timmarna var motorväg vilket eliminerade behovet av att navigera, vilket kändes tacksamt eftersom jag började bli lite mosig i huvudet och ville undvika tänka mer än nödvändigt. Var dock aldrig tillräckligt trött för att utgöra nån trafikfara, det var jag noga med.

Amenvafan

Aktiv medlem
-> Detta tror jag på. Att våga ta regelbunden nattvila redan från start.
den taktiken var helt avgörande för mig på Sverigetempot.
Var mitt första längre tramp och visste inte hur kroppen skulle reagera dag 5. Safe:ade upp med några timmar på hotell redan första natten.

På så sätt nollade jag aldrig riktigt sömnkontot, även om det inte är riktigt rando att sova i säng redan första natten men jag tog mig i mål vilket var målet…

Men till TS; ta en gubblur på eftermiddagen sen ut och kör vid 23 tills morgonen gryr. Lägg en rutt som går hyfsat nära hem så du kan baila ut om det skulle behövas✌️

Dr D

Aktiv medlem
För mig funkar druvsockertabletter för att rycka mig tillbaka in i verkligheten, när sömnbristen gör att jag börjar hallucinera.

moros

Aktiv medlem
Koffein i mängder verkar ju driva i alla fall Jimmy Rönn, intressant när han berättar hur han satt och sökte på hur stor mängd koffein som är dödlig :D och det är tydligen ganska stor dos som behövs

BJS

Aktiv medlem
Koffein i mängder verkar ju driva i alla fall Jimmy Rönn, intressant när han berättar hur han satt och sökte på hur stor mängd koffein som är dödlig :D och det är tydligen ganska stor dos som behövs
Problemet är att mår rätt risigt på vägen dit...

SIE

Aktiv medlem
Litegrann på temat: kör folk flerdagas self-supported-lopp med sina fina lätta kolräsrar eller lämpar sig grövre tillhyggen bättre för uppgiften?

BJS

Aktiv medlem
Litegrann på temat: kör folk flerdagas self-supported-lopp med sina fina lätta kolräsrar eller lämpar sig grövre tillhyggen bättre för uppgiften?
Folk gör rätt olika. Dock verkar de som gör detta seriöst ofta ha en dedikerad cykel för ändamålet. Däck, sittställning, växlar är nog för övrigt viktigare än rammatetialet. Bengt S. som är en av våra mest rutinerade långcyklister kör på finfina stålcyklar. Men alla material förekommer och duger för jobbet. Dock vill man inte ha onödigt tungt, trögt eller segt - allt som bromsar förlänger tiden på vägen...

Personligen har jag en Cf cykel med tempopinnar som långcyklingscykel. Fungerar bra för mig, men är inte heller snabb eller uthållig.

IMG_20220423_190227_164.jpg

Froste

Aktiv medlem
Intressant att höra från erfarna långdistanscyklister. Min längsta brevet är 1000km. Då körde vi fort på dagen och sov länge på hotell på natten. Blev 3 x ca 333km i 30km snittfart. Sov ca 7 timmar båda nätterna. Detta var Gamblers1000 i Nevada 2019.

Tror inte att jag har ambitionen att cykla mycket längre än så. Iaf inte just i det här skedet i mitt liv. Men den som lever får se.

Historier om folk som kör i diket av sömn ger mig ont i magen. Där har risken överskridit värdet för mig. Med Mike Halls bortgång och min bekanta Metin Uz död förra året är det inte något jag vill utsatta mig för.

Ni som sover lite hur resonerar ni då? Är det. Hur lite sömn kan jag överleva på för att komma fram så fort som möjligt.
Vad hade hänt om man vänder på kakan. Hur mycket kan jag sova om jag vill anlända vid samma tidpunkt?

Topp