Gunnar Ohlanders om RAAM (från Ljusdals-posten):
”– För att klara sig under maxtiden så måste man köra minst 40 mil om dagen i 12 dagar. Det var nog det extremaste lopp jag gjort, genom att man fick så lite sömn. Sömnbristen var nästan det svåraste. Jag sov i snitt två timmar per dygn, utspritt lite då och då.
Förutom extrema sittsår som han behövde söka vård för, så ledde sömnbristen till hallucinationer.
– Ibland kunde jag bara ta av på någon liten stickväg, så de tutade och ropade från följebilen.
Han stannade också mitt i natten för att sätta upp skyltar.
– Jag hade fått för mig att vi skulle sätta upp sådana där varningspilar i en skarp kurva. De som satt i följebilen sa åt mig att glöm det där Gunnar, cykla på du. Det kanske inte var det hälsosammaste men de hade ju koll på mig, hade jag börjat vingla eller något sådant så hade de ju stoppat mig.”
”År 2018 cyklade han åter ett lopp i USA som var 200 mil längre – Trans Am Bike Race, på 680 mil. Där måste man köra helt ensam och ha all packning med sig på cykeln.
– Då är man helt utlämnad till sig själv. Jag sov på hotell kanske hälften av nätterna, resten hade jag en sovsäck som jag rullade ut på sidan om vägen och la mig och sov några timmar.
I det loppet har man ingen följebil eller team med sig. Deltagarna får inte ta hjälp utifrån och fick inte cykla bredvid varandra någon längre stund.
– För att klara det loppet så måste man ha tankeverksamheten igång själv, då kan man inte vara som en zombie för då blir det för farligt. Där sov jag väl i alla fall 4-4,5 timme snitt per dygn.”