Cykla på Nynäsvägen?

bruse

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Ska cykla till en konferens i Nynäshamn hade jag tänkt mig om nåra veckor. Men får man cykla på Nynäsvägen, säg ifrån Handen och söderut? Norr om det är det väl motroväg om jag förstått rätt.

Eller hur cyklar jag annars? Kortaste snabbaste och säkraste vägen?

Senast redigerad av en moderator:

toshiba

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Finns en cykelled som heter Nynäsleden som går hela vägen och är skyltad. Kanske inte snabbast, men snabbare än att cykla fel.

anderski

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Jag skulle undvika Nynäsvägen av säkerhestskäl en jävla mess nu med motorvägsbygget oxå.

Kör istället Handen/Västerhaninge/Tungelsta/ höger vid macken, sedan vänster in på Sorundavägen vid en skola efter nån km till Sorunda sedan mot St:Vika och Nynäs så får du en kvalitets cykling.
Denna sträcka är runt 5 mil.
handen-tungelsta har bra cykelbana som är sopad sedan i slutet på förra veckan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
Du *får* cykla från Fors och söderut, men jag skulle inte rekommendera det. Gör som Anders säger, eller så surfar du in på en site som heter Stigoteket och hämtar Nynäsleden-spåret, delar upp i lagom stora delar för din GPS och tankar in det.

kaipartai

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Vill bara lägga till; sväng vä mot Väggarö/Ösmo vid Sunnerbyhallen, det är kortaste vägen mellan Sorundavägen och Ösmo! Sedan kör du bara rakt över 225:an ner mot Vikavägen! Det är lite längre , men 73:an är som sagts inte att rekommendera!

bruse

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Vad duktiga ni är på sökverktyget ;~) Hade ju tänkt cykla _kortaste- vägen, inte bästa.

Tack, då ska jag undvika 73:an. Glömde ju bort att bilen är normen i samhället. Inte människan.

Blir nog en fin tur, dit på morgonen dag 1 och hem på eftermiddagen dag 2.

bruse

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> annars går det något skramligt och troligen
> försenat på ett spår från sthlm till nynäs..
> :)

Ja, och sen cykla från stationen i Nynäshamn till konferens å påstå att jag cyklat hela vägen? Det är ju en tanke det med.

anderski

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
kaipartai skrev:
> Eller ta pendeln med MTB, kliv av i Segersäng och
> ta Sörmlandsleden till Nynäs, då lär det synas
> att du cyklat!
Eller cykla mtb på grusvägarna från Tungelsta till Sergesäng, och sedan på s-leden... :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
Fiket på lövhagen är öppet på helgerna iaf. Och tokfullt med folk.

Bilen är inte norm längs med 73an länge till, Bruse! Det ska bli cykelbana längs med gamla 73:ans sträckning när motorvägen är klar, så simma lugnt.

bruse

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
jomper skrev:
> Fiket på lövhagen är öppet på helgerna iaf.
> Och tokfullt med folk.
>
> Bilen är inte norm längs med 73an länge till,
> Bruse! Det ska bli cykelbana längs med gamla
> 73:ans sträckning när motorvägen är klar, så
> simma lugnt.

Sedär! Fast nu var det väl cykla jag ska göra, inte simma?
Vilken kalascykelbana det kommer att bli isåfall.

glitch

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
bruse skrev:

> Tack, då ska jag undvika 73:an. Glömde ju bort
> att bilen är normen i samhället. Inte
> människan.

Javisst är de hemska de där bilarna som bara går av sig själva utan människans inverkan och tar över. Eller var det så att vi bodde i en demokrati där de flesta nog är mer måna om att Nynäshamn och Stockholm knyts samman med bilvägar än med cykelvägar?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
För att citera vägverket ang cykling och motorvägsbygget:

Paralellt byggs en lokalväg för långsamtgående fordon, lokaltrafik, bussar, gående och cyklister.

Här möjliggörs också ett regionalt cykelstråk. Det förutsätter att Nynäshamns kommun bygger ut cykelstråket från hamnen till Älgviken och att Haninge kommun utför motsvarande utbyggnad från Fors till Västerhaninge.

Jag tycker det låter inte det låter som att allt är skit och nattsvart i alla fall!

kaipartai

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Ja, glitch, man kan ju tycka vad man vill, men "cykelvägen" Nynäsleden går på 73:an sista biten, ingen separat cykelbana där inte! Undrar hur det blir när motorvägen är klar?!

Tobe

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
jomper skrev:
> För att citera vägverket ang cykling och
> motorvägsbygget:
>
> Paralellt byggs en lokalväg för långsamtgående
> fordon, lokaltrafik, bussar, gående och
> cyklister.
>
> Här möjliggörs också ett regionalt
> cykelstråk. Det förutsätter att Nynäshamns
> kommun bygger ut cykelstråket från hamnen till
> Älgviken och att Haninge kommun utför
> motsvarande utbyggnad från Fors till
> Västerhaninge.
>
> Jag tycker det låter inte det låter som att allt
> är skit och nattsvart i alla fall!

Nåja, det tog ju bara 30 år att bygga en ny infart till Nynäs, för samhällsnormen - bilen.
Sen när prioriterades cykling i den politiska debatten? Det är en sak att prata och vilja, och sedan en helt annan att realisera visionerna...

bruse

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
glitch skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Tack, då ska jag undvika 73:an. Glömde ju
> bort
> > att bilen är normen i samhället. Inte
> > människan.
>
> Javisst är de hemska de där bilarna som bara
> går av sig själva utan människans inverkan och
> tar över. Eller var det så att vi bodde i en
> demokrati där de flesta nog är mer måna om att
> Nynäshamn och Stockholm knyts samman med
> bilvägar än med cykelvägar?

Hade inga synpunkter på att det finns en väg eller att den byggs ut, utan frånvaron av cykelbana.

(det är inte alltid majoriteten i en demokrati vet bäst. Tänk på att Clinton och Hitler blev valda av en majoritet i demokratiska val...)

kaipartai

Ny medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Jag har haft kontakt med ansvarig på vägverket angående separat cykelbana mellan Grödby och Sunnerby; det kostar alldeles för mycket för kommunen! Tror knappast de har råd med så mycket mer än motorvägen!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
Motorvägen finansieras av vägverket, cykelbanan du tänker på skulle däremot kommunen få betala.

När motorvägen är klar kommer lokala vägnätet gå längs med nya motorvägen till Älgviksbron, där kommer det gå längs med den ännu äldre sträckningen över järnvägsbron. Finns bra karta, tyvärr som pdf, hos Vägverket.

Även utan de kommunalt byggda cykelbanorna som "krävs" enl ovan så kommer det bli helt ok.

anderski

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
jomper skrev:
<klipp>
> När motorvägen är klar kommer lokala vägnätet
> gå längs med nya motorvägen till Älgviksbron,
> där kommer det gå längs med den ännu äldre
> sträckningen över järnvägsbron. Finns bra
> karta, tyvärr som pdf, hos Vägverket.
>
> Även utan de kommunalt byggda cykelbanorna som
> "krävs" enl ovan så kommer det bli helt ok.
Var ute på en grusrunda, och rekade en bit av den nya lokalgatan som redan är klar, på hemvägen.
Det var mellan gamla Stav avfarten och troligen ned till Söderby brygga.
Vi cyklade norrut, på nylagd asfalt, inga bilar en våt dröm med en racer då...
Cyklade även igenom en av dessa tunnlar, under motorvägen, det ser ut att bli riktigt bra!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
Den har jag rekat med bil, ser riktigt bra ut. 24 september öppnar vägen ner till Ösmo förbi Landfjärden då blir det än bättre! Som det är nu så tar ju lokalkörbanan slut lite abrupt om man ska vidare längs mde 73an.

dans

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Kommer på söndag till Nynäshamn med färjan från Gdansk, Polen.
Efter en månads cykling i Europa på vår tandem, så vill mest "hem på enklaste sätt".

Så vad är nuförtiden bästa sättet att cykla Nynäs- Sthlm ?
Kanske hänt nåt positivt v g cykelvägar sen ovanstående tips från 2009?

Grusha

Medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Jag skulle helt klart cykla den gamla 73:an från Nynäshamn upp till Haninge/Handen sen vidare på cykelvägarna via Vega, Länna, Skogås, Trångsund, Farsta och vidare mot Sthlm.

JockeP

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Grusha sa:
Jag skulle helt klart cykla den gamla 73:an från Nynäshamn upp till Haninge/Handen sen vidare på cykelvägarna via Vega, Länna, Skogås, Trångsund, Farsta och vidare mot Sthlm.

+1
Det är skyltat hela vägen och iom att gamla 73:an numera är en "lokalväg" så är trafiken i det närmaste obefintlig.
Ni kommer ända upp till Västerhaninge innan ni måste börja läsa vägskyltar på allvar men inte ens det är speciellt svårt. Det står "Stockholm" på skylten redan där = i det närmaste omöjligt att cykla vilse.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
Johnnys rutt är i det närmaste identisk med den jag skulle rekommendera och har kört själv. Haninge-Stockholm har jag rekat runt rätt mycket och det är enklaste vägen. Till Haninge är det inte så mycket att snacka om, den delen går dessutom ganska fort. Bara ladda in GPX:en och köra!

Sen går det ju att köra mycket finare vägar, men det är en annan sak.

dans

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
Tack för alla tips, låter ju som bättre än förr i tiden.

Pendeltåg jo, men man cyklar inte genom halva Europa och sen tar tåget sista biten - inte bra för imagen ;-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Cykla på Nynäsvägen?
dans sa:
Tack för alla tips, låter ju som bättre än förr i tiden.

Ja, det är verkligen mycket bättre. Hela vägen upp till Västerhaninge är det lågtrafierad lokalkörbana med vägren vikt åt cykel.

elason sa:
73:an är bra. Den skyltade turistvägen Nynäsleden ska ni inte följa.

Osäker på om den ens är skyltad hela vägen numera.

DT

Aktiv medlem
Cykla på Nynäsvägen?
JockeP sa:
elason sa:
73:an är bra. Den skyltade turistvägen Nynäsleden ska ni inte följa.

Nej. Inte den. Inte bra.
Ådranvägen, delen ut mot Södertäljevägen, är mera hål än vägbana.
Synd att cykla genom halva Europa för att sluta med rambrott med 22 km kvar hem.

Så undvik den här: https://swedenbybike.com/cykelleder/nynasleden/

Om bara Ådranvägen hade varit i bra skick så hade det varit en väldigt trevlig rutt (om än en omväg). Är det en enskild väg eller varför fixar de inte till den, tro?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer