Cykla på retro-cyklar?

Makten

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Ska inte undre delen av bocken vara parallell med marken?
Ska inte styret vara justerat så det är så bekvämt som möjligt för den specifika cyklisten? Som så ofta förstår jag verkligen inte LVG-tänket med "regler" istället för att prova sig fram till det som funkar bäst till en själv. :oops:

uandt

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Ska inte styret vara justerat så det är så bekvämt som möjligt för den specifika cyklisten? Som så ofta förstår jag verkligen inte LVG-tänket med "regler" istället för att prova sig fram till det som funkar bäst till en själv. :oops:
Eftersom vill du vara bekväm så skaffar du liggcykel eller tar i värsta fall bussen. Är väl lite som mtb cyklister som envisas att köra på ställen där det går snabbare att gå eller springa i skogen?

Makten

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Eftersom vill du vara bekväm så skaffar du liggcykel eller tar i värsta fall bussen. Är väl lite som mtb cyklister som envisas att köra på ställen där det går snabbare att gå eller springa i skogen?
Du kan inte klämma ur dig nåt mer seriöst svar? Varför inte anpassa cykeln till cyklisten istället för till nån annan?

uandt

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Du kan inte klämma ur dig nåt mer seriöst svar? Varför inte anpassa cykeln till cyklisten istället för till nån annan?
Det seriösa svaret är att ingen bryr sig. Annars, estetik är viktigt och det är mycket roligare att cykla runt på en cykel som är fin än på en som är ful. Vad det nu innebär.

Ni mtb'are håller på med samma sak fast det syns tydligast på retrogrejjer. Se te.x miyata tråden.

Annars så trodde jag att du bara skojade lite och nog förstod. En person med så specifika åsikter på en sån sak som baknav som du borde väl fatta att andra kan ha liknande åsikter om vinkel på styren?

mattel

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag har två retrohojar enligt @Kneecap uppsatt gräns, en kona fire mountain från -94 och en Wasa, ett tioväxlat staket från 1986 som liknar Monarken tidigare i tråden.

Wasan är perfekt att trampa till/från skolan med kidsen, ner till centrum eller till pendeln. Ingen linda, tröga växlar, tung som ett as men rullar som en dröm.

Konan hänger mest i garaget och får komma ut på en grustur någon gång per år, kan inte riktigt förstå att jag trampade på i skogen med den då det begav sig. I dagsläget tar det en bra stund av anpassning för att få till en känsla av att det funkar och inget kommer gå sönder på cykel eller cyklist.

Sen har jag en hardtail från 2006 som får en liten makeover inför vinterns skogsrundor..

Singular

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Att cykla på gammalt (MTB-)skrot gör en väldigt, väldigt tacksam för hur långt vi har kommit i utvecklingen. Med det sagt har jag två järn från 2003/2004 i källarn som av olika anledningar fortfarande har sina kvalitéer.

Makten

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Det seriösa svaret är att ingen bryr sig. Annars, estetik är viktigt och det är mycket roligare att cykla runt på en cykel som är fin än på en som är ful. Vad det nu innebär.

Ni mtb'are håller på med samma sak fast det syns tydligast på retrogrejjer. Se te.x miyata tråden.

Annars så trodde jag att du bara skojade lite och nog förstod. En person med så specifika åsikter på en sån sak som baknav som du borde väl fatta att andra kan ha liknande åsikter om vinkel på styren?
Då var min misstanke alltså helt riktig, att en del tycker att regler är viktigare än funktion. Fullständigt obegripligt, och jag vill nog påstå att detta är extremt ovanligt inom MTB. Nå, jag tänker inte hindra nån att göra helt vansinniga prioriteringar. 😂

Edit: Mina specifika åsikter om baknav handlar om bästa möjliga funktion. Skiter fullständigt i hur det ser ut.
Och visst har estetik betydelse, men jag låter det inte gå ut över funktionen.

andben

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag har två retrohojar enligt @Kneecap uppsatt gräns, en kona fire mountain från -94 och en Wasa, ett tioväxlat staket från 1986 som liknar Monarken tidigare i tråden.

Wasan är perfekt att trampa till/från skolan med kidsen, ner till centrum eller till pendeln. Ingen linda, tröga växlar, tung som ett as men rullar som en dröm.
Det är rullet som räknas, resten är mest kosmetika och växla behöver man inte göra stup i kvarten heller.

uandt

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Och visst har estetik betydelse, men jag låter det inte gå ut över funktionen.
Men vad gör du då i den här tråden? Folk som gillar retrovarianter av bruksföremål gör det ju inte av rent funktionella skäl, vare sig den nu rör sig om cyklar, bilar, elektronik, kök, kläder eller vadsom?

Makten

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag trodde du ville ha tysta nav, inte de bästa?
Tystnad är en del av funktionen.

Men vad gör du då i den här tråden? Folk som gillar retrovarianter av bruksföremål gör det ju inte av rent funktionella skäl, vare sig den nu rör sig om cyklar, bilar, elektronik, kök, kläder eller vadsom?
Åh, förlåt, jag visste inte att det fanns trådar som man bara får besöka om man har rätt åsikter.

Nu handlade det ju inte om retrogrejen som sådan, utan om hur man justerar ett styre. Eller du kanske tror att alla hade sina styren exakt likadant på den gamla goda tiden? :unsure:
Blir cykeln mindre retro om man vinklar retrostyret så det passar ens sittställning och handposition istället för efter nån outtalad regel?

freddag

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
jag är benägen att hålla med om det här. bryt alla regler om det är bekvämare.

men jag har fått några aha-upplevelser genom åren, när "obegripliga" regler visar sig ganska vettiga, efter att jag provat runt diverse egna idéer. det kan handla om att en nybörjare inte har tekniken, musklerna, rätt sadel osv. om man följer regeln trots initialt motstånd kanske det kan bli en genväg till bekväm cykel, ett sätt att slippa omvägen om ens egna killgissningar som bubblar upp.

en regel/norm kan vara objektivt vettig även om dess förespråkare inte är begåvade med en vettig förklaring.

Makten

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
jag är benägen att hålla med om det här. bryt alla regler om det är bekvämare.

men jag har fått några aha-upplevelser genom åren, när "obegripliga" regler visar sig ganska vettiga, efter att jag provat runt diverse egna idéer. det kan handla om att en nybörjare inte har tekniken, musklerna, rätt sadel osv. om man följer regeln trots initialt motstånd kanske det kan bli en genväg till bekväm cykel, ett sätt att slippa omvägen om ens egna killgissningar som bubblar upp.

en regel/norm kan vara objektivt vettig även om dess förespråkare inte är begåvade med en vettig förklaring.
Det var ett vettigare resonemang, ja. Skillnaden är att då är regeln mer ett riktmärke än en regel och bör naturligtvis brytas om man av nån anledning inte tycker att det funkar ergonomiskt bra.

En herrans skillnad mot att justera efter utseendet i alla fall. Vad som anses snyggt är naturligtvis bara det som man är mest van att se. Ett ganska uselt argument för att göra likadant, tycker i alla fall jag. 😙

IM

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Vad som anses snyggt är naturligtvis bara det som man är mest van att se. Ett ganska uselt argument för att göra likadant, tycker i alla fall jag. 😙
Så kan du ju inte resonera - tänk om alla skulle göra det. Då blir det ju helt plötsligt inte vanligast längre och jag cyklar omkring med fula opraktiska vita strumpor i min ensamhet. 😱😉

Skogling

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag kan berätta en hemlis.

Man kan justera styret så det är mer eller mindre vågrätt. Och flytta upp reglagen. Berätta inte för någon. :)

andben

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Folk som gillar retrovarianter av bruksföremål gör det ju inte av rent funktionella skäl, vare sig den nu rör sig om cyklar, bilar, elektronik, kök, kläder eller vadsom?
Jag gör i de fall kvaliteten, funktionen och prisvärdheten är bättre än för nyproducerade saker, och det är inte så sällan de är det faktiskt. Sen kan man förstås diskutera om retro är rätt ord, i mitt fall känns det fel så på sätt och vis kan man säga att min användning inte är "retro".

Peth

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag tänker vinkla fram styret för jag tycker det är skönare att hålla i bocken om den är mer parallell med marken. Nöjd så?

ulffo

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Justera gärna med rätt längd på styrtapp så kan du även ha styret i rätt position

uandt

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag kan berätta en hemlis.

Man kan justera styret så det är mer eller mindre vågrätt. Och flytta upp reglagen. Berätta inte för någon. :)
Tack för tipset! Men nu når jag inte bromsen från bocken på gammelhärket! Det får vara så ändå... Nu är bocken nästan vågrät så den är skön att ligga i, det går knappt bromsa när en ligger där bara.. skitsamma... Moderna reglage och styre löser problemet att det är ganska fult och lite dåligt. Men det är ju inte riktigt poängen med den cykeln... Jag får skaffa en "riktig" retrohoj till fincykling alltså...

Jag gör i de fall kvaliteten, funktionen och prisvärdheten är bättre än för nyproducerade saker, och det är inte så sällan de är det faktiskt. Sen kan man förstås diskutera om retro är rätt ord, i mitt fall känns det fel så på sätt och vis kan man säga att min användning inte är "retro".

Där håller jag inte helt med. Även om tex ett gammalt platsbyggt kök har oslagbart mycket högre kvalitet och prisvärde än ett nytt från ikea så är funkisen avsevärt mycket sämre. Cyklar, skor, bilar, hemelektronik... allt nytt av ok kvalitet är oftast vansinnigt bra funktionsmässigt jämfört med även med toppklass från förr.

Sen att den gamla skiten är snyggare, lättare att laga, osv, osv. Det kanske men funktionsmässigt....

andben

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Där håller jag inte helt med. Även om tex ett gammalt platsbyggt kök har oslagbart mycket högre kvalitet och prisvärde än ett nytt från ikea så är funkisen avsevärt mycket sämre. Cyklar, skor, bilar, hemelektronik... allt nytt av ok kvalitet är oftast vansinnigt bra funktionsmässigt jämfört med även med toppklass från förr.
Både och skulle jag vilja säga. Ta skor och kängor som exempel, det mesta som säljs nu är rena skräpet jämfört med förr. Det går att köpa nytt av bra kvalitet även idag, randsytt och bra läder men priset är därefter, ett par helt vanliga promenadskor eller kängor kostar minst femtusen och den typen av lite grövre kängor jag tycker om som tillverkades i Docksta fram till åttiotalet kostar ännu mer om man vill ha kvalitet.

uandt

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Både och skulle jag vilja säga. Ta skor och kängor som exempel, det mesta som säljs nu är rena skräpet jämfört med förr. Det går att köpa nytt av bra kvalitet även idag, randsytt och bra läder men priset är därefter, ett par helt vanliga promenadskor eller kängor kostar minst femtusen och den typen av lite grövre kängor jag tycker om som tillverkades i Docksta fram till åttiotalet kostar ännu mer om man vill ha kvalitet.

Jag håller med dig nästan helt. Folk sprang inte runt i dockstakängor för 30-40-50 år sedan utan vi hade tygskor gympadojjer och en massa skit på fötterna. Allt det där är tackolov slängt nu och bara det som dög finns kvar.

Nu går jag in i fullt killgisningsläge men jag kan nästan lova dig att justerat efter inflation så är nog en av de ovan hyllade kängorna idag billigare än de var då. Samtidigt är slit och slänget därunder mycket bättre nu än då + dessutom rent funktionellt oftast överlägsna. Cyklar är likadant.

ulffo

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Tänkte kyla av den heta debatten med ytterligare en bild på ett av mina retro åk.
Eddy Merckx MXL Leader med fåglums 20 års jubileumslackering.
Fantastiskt go att åka på, slår alla mina andra stålracers på den punkten.

Bilagor

• 20180808_173929.jpg
    20180808_173929.jpg
    621.2 KB · Besök: 49

uandt

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Tänkte kyla av den heta debatten med ytterligare en bild på ett av mina retro åk.
E väl för att den e byggda av Columbus Max eller variant därav. Går väl fortfarande inte köpa något speciellt mycket bättre i stålväg nuförtiden?

andben

Aktiv medlem
Cykla på retro-cyklar?
Jag tror det kan vara att geometrin på Merckx var lite mera avslappnad med mindre branta vinklar.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer