Cykla på trainer samtidigt som man arbetar med laptop?

n00blurd

Ny medlem
Hej alla glada (och mindre glada)!

Jag kom på tanken att man skulle kunna cykla på inomhustrainern och jobba med bärbaringen på ett sådant litet bord som bla wahoo säljer (givet att man har möjlighet till distansarbete dvs).

Det här förutsätter lite kallare väder och låg träningsintensitet för att inte dränka datorn i svett.

Att pilla i excel eller dyl. i 2h borde väl funka samtidigt som man cykla på 55-60% av maxpuls - eller?
Tankar eller rent av erfarenheter tas tacksamt emot :)

r72

Aktiv medlem
Jobba i excel vette fan om jag skulle fixa, men seminarier och olika typer av infomöten är ju perfekt att sitta på trainern och följa. Har bättre fokus på innehållet då eftersom man inte kan sväva iväg och börja jobba med annat istället :)

n00blurd

Ny medlem
Undrar mest varför man ska sitta på trainern på 55% i två timmar.
Tid är en bristvara och om man kan öka träningsmängden med lågintensiv distansträning (som i princip inte kräver någon återhämtning) under arbetsdagen (utan att tumma på jobbet såklart) borde vara positivt tänler jag.

n00blurd

Ny medlem
Jobba i excel vette fan om jag skulle fixa, men seminarier och olika typer av infomöten är ju perfekt att sitta på trainern och följa. Har bättre fokus på innehållet då eftersom man inte kan sväva iväg och börja jobba med annat istället :)
Det tänker jag också, om seminarier alltså, men tänker om någon testat detta som ett sätt att boosta totala volymen återkommande varje vecka.

SIE

Aktiv medlem
Jag har med klurat på detta, dock måste bordet placeras rätt annorlunda än det du hänvisar till då du antagligen vill sitta med ryggen lodrätt dvs utan händerna på styret.

Velocipeden

Aktiv medlem
Testa så kommmer du nog hitta både bra och dåligt.
Ja, upprätt sittställning kan nog vara en bra grej.
Har noterat att "trampstolar" (har de ett namn?) har väldigt korta vevarmar, jag gissar för att minska hoppandet och svängandet av övrig kropp vid skrivbordet.

SIE

Aktiv medlem
Jag frågade f ö min kollega, level 50 på Zwift, om detta för någon vecka sedan.
”Varför i helvete skulle du vilja jobba medans du cyklar?” var hans spontana svar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Går väl att köra talsyntes i värsta fall tänker jag. För oss på mac kanske Siri.
Ett par långluncher i veckan är väl ok om 30 min övriga dagar?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tid är en bristvara och om man kan öka träningsmängden med lågintensiv distansträning (som i princip inte kräver någon återhämtning) under arbetsdagen (utan att tumma på jobbet såklart) borde vara positivt tänler jag.

Spontant hade ett intervallpass på 30 minuter och sen 90 minuter arbete varit mer effektivt för mig.
Är 2 timmar zon 2 givande?

Om man bara är ute efter motionen är det väl en sak.

jonte987

Aktiv medlem
Arbetar ja
computer-drinking.gif

n00blurd

Ny medlem
Spontant hade ett intervallpass på 30 minuter och sen 90 minuter arbete varit mer effektivt för mig.
Är 2 timmar zon 2 givande?

Om man bara är ute efter motionen är det väl en sak.
Tänker alltså att detta skulle adderas på befintlig träningsmängd - dvs högintensivt är uteslutet då det kontot redan är rätt fullt (dock inte på cykel men löpning och skidträning).
"Är 2 timmar zon 2 givande?" - Ja, det är den uppfattning jag har fått genom åren att det är.

NLC

Aktiv medlem
De gånger jag har försökt trampa och titta (presentation / seminarie / instruktionfilm) har det alltid slutat med att något av jobben som utförs blivit lidande. "Walk and talk" fungerar men där är ju intensiteten betydligt lägre.

Kanske först pröva med att trampa och spela TV-spel? Presterar du lika bra som sittandes i soffan kanske du även kan koordinera med mer styrda arbetsuppgifter

Fredrik Å

Aktiv medlem
Apropå ställ.
Beställde och fick hem det här stället för någon dag sen.
Har provkört det vid en zwiftsession och för mig funkar det verkligen superbra.
Viss prisskillnad när det inte står cykel på kartongen...

Topp