Cykla Rättvik-Sthlm. Hjälp!

Yrl

Ny medlem
Hej,
Jag ska cykla Rättvik-Sthlm på en gammal racer imorgon och undrar vilken väg som är bäst? Vill snoka upp asfalterade vägar med minsta möjliga trafik, genom små byar osv.
Utgår ifrån att ta omvägar, så gärna fina sträckor och tar gärna emot tips på goa ställen att fika på längs vägen. Finns det någon bra app för att lägga upp rutten? Om någon här sitter inne på bra tips vore det verkligen guld!

mzi

Aktiv medlem
En liten varning dock, du kan inte kliva av på Stockholms Central med cykel, och stationen innan - Odenplan - tillåter bara cyklar i utgången mot Vanadisvägen. I övrigt är du fri att ta cykeln förutom mellan 06-09 och 15-18. Men hojar du iväg i morgon så kanske du inte är framme i stan före 18?

När jag har cyklat upp till Gagnef så har alltid sista fikan varit vid Torsång. Så det kanske kan vara första stoppet?

GoranS

Aktiv medlem

Denna väg är fin, om du vill ta omväg så åk via Leksand
Om du kör via Falun hade jag valt att hålla mig öster om älven och sen åkt upp mot Garpenberg. Därefter kan man antingen åka via Fors eller Horndal för att återansluta till rutten vid Näs bruk och först där korsa älven. Är en backe upp mot Garpenberg när man lämnar älven men i övrigt inget problem.

Yrl

Ny medlem
En liten varning dock, du kan inte kliva av på Stockholms Central med cykel, och stationen innan - Odenplan - tillåter bara cyklar i utgången mot Vanadisvägen. I övrigt är du fri att ta cykeln förutom mellan 06-09 och 15-18. Men hojar du iväg i morgon så kanske du inte är framme i stan före 18?

När jag har cyklat upp till Gagnef så har alltid sista fikan varit vid Torsång. Så det kanske kan vara första stoppet?
Ok, bra att ta med i beräkningen. Vet du hur det ligger till med cykel på pendeln vid Stockholm södra?

GoranS

Aktiv medlem
Tack! Den ser bra ut faktiskt. Cykla förbi Tällberg känns givet och mot Leksand. Koll på om vägarna är små hela vägen eller någon sträcka som är hetsig?
72:an undviker jag gärna. Om man vill går det att köra ner till Sala och sen korsa ner mot Torstuna. Blir dock ett par sträckor med grusväg. Helt OK om det är torrt då de är mkt sparsamt trafikerade.

mzi

Aktiv medlem
På Stockholms Södra finns det inga restriktioner (mer än rusningstrafikstiderna). Följer du 60-milaren så går den hela vägen till Barkarby, och du passerar alla andra stationer mellan Bålsta och Barkarby så du kan fortsätta en bit till om du vill. Men jag tycker det är ganska oinspirerade vägar sista biten.

GoranS

Aktiv medlem
Vill man slippa korsandet fram och tillbaka över RV70 så kan man i Torsång ta vägen via St Skedvi till Fäggeby och där sen, som jag skrev ovan, hålla sig på norra/östra sidan om älven för att slippa RV69 som inte är jättekul.

Yrl

Ny medlem
Om du kör via Falun hade jag valt att hålla mig öster om älven och sen åkt upp mot Garpenberg. Därefter kan man antingen åka via Fors eller Horndal för att återansluta till rutten vid Näs bruk och först där korsa älven. Är en backe upp mot Garpenberg när man lämnar älven men i övrigt inget problem.
Tycker att det verkar så trevligt med sträckan Rättvik-Tällberg-Leksand men svårt att bestämma mig. Vilken skulle du rekommendera? Få bilar, trevlig vy osv.

weldion

Aktiv medlem
Tycker att det verkar så trevligt med sträckan Rättvik-Tällberg-Leksand men svårt att bestämma mig. Vilken skulle du rekommendera? Få bilar, trevlig vy osv.
Ja, håll dig på väster sida av RV70.
Sväng ner vid Kullsbjörken från Rättvik för att köra genom Tällberg och mot Leksand. Fortsätt förbi Häradsbygden ner mot Rälta.
Väldigt lite trafik hela vägen där och helt OK underlag hela vägen.

Yrl

Ny medlem
Vill man slippa korsandet fram och tillbaka över RV70 så kan man i Torsång ta vägen via St Skedvi till Fäggeby och där sen, som jag skrev ovan, hålla sig på norra/östra sidan om älven för att slippa RV69 som inte är jättekul.
Finns det nån bra app för att lägga in rutten?

Yrl

Ny medlem
72:an undviker jag gärna. Om man vill går det att köra ner till Sala och sen korsa ner mot Torstuna. Blir dock ett par sträckor med grusväg. Helt OK om det är torrt då de är mkt sparsamt trafikerade.
72 mellan Heby-Axsjön? Tror du man kan fortsätta på 254:an till Sörby alt Sör Hårsbäck och ta av mot c832? Då ser det ut som att man slipper den vägen. Borde vara asfalt?

GoranS

Aktiv medlem
72 mellan Heby-Axsjön? Tror du man kan fortsätta på 254:an till Sörby alt Sör Hårsbäck och ta av mot c832? Då ser det ut som att man slipper den vägen. Borde vara asfalt?
Precis det vägavsnittet, ja. Fast när jag tittar på det så ser jag att det går en cykelbana på södra sidan om vägen. Borde inte vara några problem att nyttja den om man kör solo.

Den länkade rutten ser ut att precis på väg in på Heby ge sig ut på 56:an (2+1-väg) i onödan. Ser ut att gå att undvika genom att ta av V strax före man kommer ut på den vägen och korsa rakt över den.

Yrl

Ny medlem
Precis det vägavsnittet, ja. Fast när jag tittar på det så ser jag att det går en cykelbana på södra sidan om vägen. Borde inte vara några problem att nyttja den om man kör solo.

Den länkade rutten ser ut att precis på väg in på Heby ge sig ut på 56:an (2+1-väg) i onödan. Ser ut att gå att undvika genom att ta av V strax före man kommer ut på den vägen och korsa rakt över den.
Menar du att korsa 56an, följa vitmarkerade vägen som går över i c623 och sedan c895 som sen korsar leden i Heby?

Marcusorca

Aktiv medlem
Väg 254 från Heby till Fjärdhundra är inga problem att köra relativt lite trafik vid Fjärdhundra kör du mot Torstuna
Vid Fjärdhundra övergår väg 254 till RV 70 som är 2+1 väg
Runt Hårsbäck är det som sagt grusvägar. men är de inte nyskrapade så är de farbara med racer.
De lite trevligare alternativen är Heby - Molnebo - Morgongåva - Torstuna k:a - Örsundsbro - Hjälsta - Bålsta
alternativt Heby - Molnebo - Siggefora - Järlåsa - Örsundsbro - Hjälsta - Bålsta

GoranS

Aktiv medlem
Tusen tack verkligen!!!
Tacka mig inte innan du kört det. Jag har aldrig cyklat där själv så ... ;-)

Den här sidan https://nvdb2012.trafikverket.se/ kan vara användbar om man vill kolla beläggning på vägar. Dock, ta det hela med en nypa salt. Allt stämmer inte. Dubbelkolla gärna mot google streetview. Allt stämmer inte där heller då det kan vara en del år sen de körde där och alla vägar är inte heller körda. Ffa är täckningen på grusvägar sämre.

Yrl

Ny medlem
Väg 254 från Heby till Fjärdhundra är inga problem att köra relativt lite trafik vid Fjärdhundra kör du mot Torstuna
Vid Fjärdhundra övergår väg 254 till RV 70 som är 2+1 väg
Runt Hårsbäck är det som sagt grusvägar. men är de inte nyskrapade så är de farbara med racer.
De lite trevligare alternativen är Heby - Molnebo - Morgongåva - Torstuna k:a - Örsundsbro - Hjälsta - Bålsta
alternativt Heby - Molnebo - Siggefora - Järlåsa - Örsundsbro - Hjälsta - Bålsta
Vad för typ av vägar är det mellan Heby - Molnebo - Morgongåva - Torstuna k:a - Örsundsbro - Hjälsta - Bålsta? Något jobbigt parti med mkt bilar? Och skulle jag kunna ta av redan vid c888 (följa vita vägmarkeringen som korsar 56:an) och följa c623 till Molnebo i så fall?

Yrl

Ny medlem
Vad för typ av vägar är det mellan Heby - Molnebo - Morgongåva - Torstuna k:a - Örsundsbro - Hjälsta - Bålsta? Något jobbigt parti med mkt bilar? Och skulle jag kunna ta av redan vid c888 (följa vita vägmarkeringen som korsar 56:an) och följa c623 till Molnebo i så fall?
Och är det asfalt hela vägen? Bakdäcket är torrt som sjutton...

Yrl

Ny medlem
Tacka mig inte innan du kört det. Jag har aldrig cyklat där själv så ... ;-)

Den här sidan https://nvdb2012.trafikverket.se/ kan vara användbar om man vill kolla beläggning på vägar. Dock, ta det hela med en nypa salt. Allt stämmer inte. Dubbelkolla gärna mot google streetview. Allt stämmer inte där heller då det kan vara en del år sen de körde där och alla vägar är inte heller körda. Ffa är täckningen på grusvägar sämre.
Haha ok, detta blir spännande!

WSMC

Aktiv medlem
Och är det asfalt hela vägen? Bakdäcket är torrt som sjutton...
När jag tittade på 7-8 punkter på google street view så ser det ut som fin asfalt hela vägen.
Såg du länken som GoranS rekommenderade(Trafikverket)? Där får du en bra uppfattning.

Senast ändrad:

Marcusorca

Aktiv medlem
Du kommer ut och får köra några hundra meter på 72:an vid Morgongåva annars är det är fina småvägar med bra asfalt hela vägen och i princip bilfritt tills du kommer ut på väg 263 sista milen till Bålsta och den är inte speciellt trafikerad den heller.

Vid Skattmansö delar sig vägen och det är lika långt på båda sidor men jag rekommenderar den västra sidan då får du fin utsikt över dalen och åkrarna

C623 från väg 56 till väg c858 har jag faktiskt aldrig kört så jag vet inte status på den. men från 858 till Molnebo är den fin

Utgår från Enköping så jag kommer sällan lägre norrut än Heby på rundorna

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tänk också på att se till att planera in för påfyllning av dricka. Det kommer att gå åt en hel del vätska imorgon. Om du ger dig ut på några av de vägar jag föreslog så finns en affär i Stora Skedvi, Lanthandel i Husby och en grill/minilivs i Garpenberg lite in på vänster sida vägen (tror det är skyltat centrum eller något dylikt). I Fors finns en Ica. Om man håller sig norr om älven från Fors så fanns i alla fall förut en mindre livs vid en mack där man kom ut på vägen från Näs bruk mot Horndal. Tror även det har funnits någon kiosk vid campingen på vänstra sidan vägen strax innan man passerar älven.

Vill du testa något helt annat går det ju även att köra från Garpenberg via Horndal, Österfärnebo, Gysinge, Östervåla och 272:an in till Uppsala. Går säkert att hitta roligare alternativ än den vägen när man börjar närma sig Uppsala. Från Uppsala går det ju pendeltåg om man vill "fuska".

ooms

Aktiv medlem
Vägarna nordost om Enköping är fantastiskt fina. Fina småvägar, ofta bra asfalt, och fina vyer över jordbrukslandskapet. Kommer du i rimlig tid går det nog att hitta nåt fint gårdscafé också, ex.vis Landsberga gård nära Biskopskulla kyrka.

ooms

Aktiv medlem
Tänk också på att se till att planera in för påfyllning av dricka. Det kommer att gå åt en hel del vätska imorgon. Om du ger dig ut på några av de vägar jag föreslog så finns en affär i Stora Skedvi, Lanthandel i Husby och en grill/minilivs i Garpenberg lite in på vänster sida vägen (tror det är skyltat centrum eller något dylikt). I Fors finns en Ica. Om man håller sig norr om älven från Fors så fanns i alla fall förut en mindre livs vid en mack där man kom ut på vägen från Näs bruk mot Horndal. Tror även det har funnits någon kiosk vid campingen på vänstra sidan vägen strax innan man passerar älven.

Vill du testa något helt annat går det ju även att köra från Garpenberg via Horndal, Österfärnebo, Gysinge, Östervåla och 272:an in till Uppsala. Går säkert att hitta roligare alternativ än den vägen när man börjar närma sig Uppsala. Från Uppsala går det ju pendeltåg om man vill "fuska".
Japp, det går att vika av 272 över Östfora ner till Järlåsa och vidare ner mot Örsundsbro (då passerar man nämnda Landsberga gård).

GoranS

Aktiv medlem
Japp, det går att vika av 272 över Östfora ner till Järlåsa och vidare ner mot Örsundsbro (då passerar man nämnda Landsberga gård).
Förvisso. Det jag menade var dock snarast småvägar in mot Uppsala. Att köra över Horndal och Gysinge är trots allt lite av en omväg om man ska ner mot Örsundsbro och Bålsta. Det hela var mest som ett lite kortare alternativ till pendeltåg från t.ex. Garpenberg. Ytterst snabb mätning ger att det skiljer ett par mil.

WSMC

Aktiv medlem
På tal om vatten, kan det kanske vara på sin plats att tipsa om kyrkor,
Där finns det ofta en kran eller dylikt där det går att fylla upp flaskorna(skulle det vara så att det ej är dricksvatten, går det ju alltid bra att blöta ner sig själv i värmen) om det är lång mellan affärer/caféer.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Cyklade motsatt riktning en bit. Om du tittar på hur jag cyklade från Morgongåva till Heby så är det cykelväg. Så du måste först över 72:an sedan första vänster och längst in är det ny cykelväg,
Sedan från Morgongåva är det asfalt heeeeeeela vägen till Bålsta

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    146.4 KB · Besök: 256

Yrl

Ny medlem

Trodde att jag hade vatten och godis så det räckte men lyckades ta mig vikarbyn(Rättvik) -strax efter Leksand sen vad det tvärstopp och yrsel och illamående. Svårt att handskas med värmen, särkilt eftersom det inte fanns vare sig skugga eller vind. Nya tag imorgon!

Yrl

Ny medlem

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Trodde att jag hade vatten och godis så det räckte men lyckades ta mig vikarbyn(Rättvik) -strax efter Leksand sen vad det tvärstopp och yrsel och illamående. Svårt att handskas med värmen, särkilt eftersom det inte fanns vare sig skugga eller vind. Nya tag imorgon!
salttabletter, salturka och drick massor massor, vad stoppar du i dig för mat?

NotReallyGunde

Aktiv medlem
En macka till frukost och en till mellanmål+en påse fruxo. Föll lite på mållinjen eftersom att jag precis skulle börja kika efter lunch. Är det värt att dricka resorb under morgondagen?
Oh ja stoppa en resorb i varje vattenflaska. och ät mer. mula i dig banan också så får du lite magnesium. tänk på att bara vatten dränerar kroppen på salter, inte bordssalt, när det är så här varmt. Drick resorb idag reda.

WSMC

Aktiv medlem
En resorb i varannan(eller varje som rekommenderas ovan) vattenflaska är inte fel när det är rejält varmt.
Hur långt hade du planerat att köra idag?
Hur ser morgondagen ut?
Kanske kan vara idé att sticka ut rejält tidigt då det i alla fall är lite svalare då.
Lycka till!

Köp & Sälj

Topp