Cykla Rättvik-Sthlm. Hjälp!

mamme1

Aktiv medlem
En macka till frukost och en till mellanmål+en påse fruxo. Föll lite på mållinjen eftersom att jag precis skulle börja kika efter lunch. Är det värt att dricka resorb under morgondagen?
Startlinjen? 2(?) av ca. 30 mil är väl inte att falla på mållinjen, eller förstår jag fel?

Lycka till med resten!

Yrl

Ny medlem
En resorb i varannan(eller varje som rekommenderas ovan) vattenflaska är inte fel när det är rejält varmt.
Hur långt hade du planerat att köra idag?
Hur ser morgondagen ut?
Kanske kan vara idé att sticka ut rejält tidigt då det i alla fall är lite svalare då.
Lycka till!
Siktade på att komma till Säter men det var länge sen jag cyklade så det är ju bara att inse att det inte är någon idé att stressa. Imorgon vill jag gärna komma till Hedemora (om det inte är för backigt).

WSMC

Aktiv medlem
Siktade på att komma till Säter men det var länge sen jag cyklade så det är ju bara att inse att det inte är någon idé att stressa. Imorgon vill jag gärna komma till Hedemora (om det inte är för backigt).
Ca 90 km fixar du imorgon!
Vilken väg har du tänkt dig?
Se till att fylla på med vätska under kvällen och morgonen så att du börjar på lite "plus".
Tänk sen på att äta och dricka innan du blir hungrig och törstig, och inte när du känner att du är hungrig och törstig. Oftast är det för sent då.

GoranS

Aktiv medlem
Nu vet jag inget om din träningsmässiga status, men jag skulle säga att med ett försiktigt tempo bör de flesta greja mer än 2-3 mil på en dag om inte något annat ställer till det. Det får mig att spekulera i att det var värmen som du inte tålde. Min erfarenhet från diverse resor i ffa italienska alperna under sommaren med andra cyklister i upp till 38 graders värme är att det är väldigt individuellt hur man reagerar. Vissa tål det inte alls, andra har lite jobbigt och/eller kräver lite tillvänjning och vissa älskar det.

Om jag vore i dina kläder skulle jag testa att,om möjligt, starta så tidigit som möjligt i morgon. Detta för att utnyttja de svalare morgontimmarna så mkt som möjligt. En positiv bieffekt är att det ofta är väldigt lugnt (både trafik- och vindmässigt) och rofyllt på morgonkvisten och ljuset gör landskapet ännu vackrare. Jag har själv cyklat från Stockholm upp till trakten av Siljan och det har hänt att jag stuckit redan i soluppgången - inte för värmen men för att få trafikmässigt lugn inledningsvis.

Se också till att hålla puls och andning på en bekväm nivå. Om du inte cyklat i någon större utsträckning på länge och kanske inte är i toppform så är det extra viktigt att inte ligga och pressa dig om du har som mål att komma långt i morgon.

Jag skulle inte beskriva sträckan ner till Hedemora som speciellt kuperad. Finns dock några backar. Skulle rekommendera att du tar det väldigt lugnt uppför dem.

Sen tror jag att det mentalt kan vara bra att förbereda dig på att det kan bli tufft att nå Hedemora imorgon. Jag säger inte att det är omöjligt om det var värmen som ställde till det och du antingen vänjer dig och tål den bättre imorgon eller om du kan komma iväg tidigare och få svalare väder. Är dock 8-9 mil från Leksand och om du kom knappt tre mil (Vikarbyn-Leksand) idag så du behöver greja tre gånger så lång sträcka imorgon.

Angående att äta och dricka så tror jag inte att man ska överdriva. Stoppa i dig något att tugga på emellanåt och drick så fort du känner dig det minsta törstig. Att svulla en massa mat eller bälga i dig vätska fast du inte alls är törstig kan dock stjälpa mer än hjälpa.

Just my 5 cents. Lycka till imorgon.

Yrl

Ny medlem
Nu vet jag inget om din träningsmässiga status, men jag skulle säga att med ett försiktigt tempo bör de flesta greja mer än 2-3 mil på en dag om inte något annat ställer till det. Det får mig att spekulera i att det var värmen som du inte tålde. Min erfarenhet från diverse resor i ffa italienska alperna under sommaren med andra cyklister i upp till 38 graders värme är att det är väldigt individuellt hur man reagerar. Vissa tål det inte alls, andra har lite jobbigt och/eller kräver lite tillvänjning och vissa älskar det.

Om jag vore i dina kläder skulle jag testa att,om möjligt, starta så tidigit som möjligt i morgon. Detta för att utnyttja de svalare morgontimmarna så mkt som möjligt. En positiv bieffekt är att det ofta är väldigt lugnt (både trafik- och vindmässigt) och rofyllt på morgonkvisten och ljuset gör landskapet ännu vackrare. Jag har själv cyklat från Stockholm upp till trakten av Siljan och det har hänt att jag stuckit redan i soluppgången - inte för värmen men för att få trafikmässigt lugn inledningsvis.

Se också till att hålla puls och andning på en bekväm nivå. Om du inte cyklat i någon större utsträckning på länge och kanske inte är i toppform så är det extra viktigt att inte ligga och pressa dig om du har som mål att komma långt i morgon.

Jag skulle inte beskriva sträckan ner till Hedemora som speciellt kuperad. Finns dock några backar. Skulle rekommendera att du tar det väldigt lugnt uppför dem.

Sen tror jag att det mentalt kan vara bra att förbereda dig på att det kan bli tufft att nå Hedemora imorgon. Jag säger inte att det är omöjligt om det var värmen som ställde till det och du antingen vänjer dig och tål den bättre imorgon eller om du kan komma iväg tidigare och få svalare väder. Är dock 8-9 mil från Leksand och om du kom knappt tre mil (Vikarbyn-Leksand) idag så du behöver greja tre gånger så lång sträcka imorgon.

Angående att äta och dricka så tror jag inte att man ska överdriva. Stoppa i dig något att tugga på emellanåt och drick så fort du känner dig det minsta törstig. Att svulla en massa mat eller bälga i dig vätska fast du inte alls är törstig kan dock stjälpa mer än hjälpa.

Just my 5 cents. Lycka till imorgon.
Cyklade genom Österrike för två somrar sen och hann jag ca 10mil/dag. Var iof ganska platt men hade andra sidan en tung cykel utan växlar och konstant motvind, skulle säga att jag är i samma form nu ungefär. Dvs otränad men harvar på. Det var ca 35grader någon av dagarna och då reagerade kroppen på samma sätt och svimmade men löst sig med vila och sportdryck. Samma känsla idag, det känns som att kroppen egentligen orkar mkt mer men blir för yr och illamående, väldigt irriterande.

Yrl

Ny medlem
Ca 90 km fixar du imorgon!
Vilken väg har du tänkt dig?
Se till att fylla på med vätska under kvällen och morgonen så att du börjar på lite "plus".
Tänk sen på att äta och dricka innan du blir hungrig och törstig, och inte när du känner att du är hungrig och törstig. Oftast är det för sent då.
Tänkte följa denna på ett ungefär, från leksand imorgon då.

WSMC

Aktiv medlem
Tänkte följa denna på ett ungefär, från leksand imorgon då.
Inga överdrivna backar på den sträckan. Den "värsta" delen verkar vara från Nedre Tosarby till lite efter Kullsäter där du har cirka 75-80 höjdmeter på ca 19 km. Bara att ta det i lagom tempo och stanna och vila(i skugga såklart) när det går tungt.
Kanske ett uppfriskande bad i Österdalälven, Dalälven eller någon trevlig sjö längs med vägen?

GoranS

Aktiv medlem
Om man inte vill dra upp till Pungmakarbo efter Säter går det att hålla sig söder om RV70 och korsa över på norra sidan om RV70 söder om Pungmakarbo. Blir en liten bit cykelbana parallellt med stora vägen då.

Yrl

Ny medlem
Om man inte vill dra upp till Pungmakarbo efter Säter går det att hålla sig söder om RV70 och korsa över på norra sidan om RV70 söder om Pungmakarbo. Blir en liten bit cykelbana parallellt med stora vägen då.
Just jag, blev rekommenderad att i Torsång ta vägen via St Skedvi till Fäggeby och där sen, hålla sig på norra/östra sidan om älven för att slippa RV69

GoranS

Aktiv medlem
Just jag, blev rekommenderad att i Torsång ta vägen via St Skedvi till Fäggeby och där sen, hålla sig på norra/östra sidan om älven för att slippa RV69
Ja, den vägen är trevlig, men för mig känns det mer som ett alternativ om man tänker sig att fortsätta över Garpenberg än om man tänker sig till Hedemora. Ffa biten runt Husby är riktigt fin längsmed älven.

GoranS

Aktiv medlem
Upp mot Garpenberg är det f.ö. en med svenska mått ordentlig backe. Absolut inte något omänskligt, bara i med lågväxeln och trampa på en stund så kommer man upp, men är man oförbredd och backovan kan den kanske komma som en liten chock.

GoranS

Aktiv medlem
Slipper man stora vägen helt då?
Du får korsa över den vid några tillfällen, men du kör aldrig på stora vägen. Typ så här:

Skärmklipp.JPG

Länk: Rutt

GoranS

Aktiv medlem
Enligt uppgift från äldre generation kommer man om kör in den vägen i Hedemora också att komma att åka på en del av den gamla TT-banan som användes vid lopp på ffa 50-talet men även några upplagor på 30- och 40-talen och då enligt uppgift med uppemot 100000 åskådare.

WSMC

Aktiv medlem
Bra kämpat!
Bara att njuta av turen och vara riktigt nöjd när du når målet.
Bra att sätt klockan tidigt i morgon, det är en njutning att cykla tidigt på morgonen när det är varmt men ändå svalt(?) i luften.

Yrl

Ny medlem
vad har du för app att navigera med, tänkte på Borlänge
Ingen egentligen, har en lapp med lite tips och den där länken med rutten på all trials. Har lärt mig massor idag, exempelvis att man kan få kramp i tårna av att cykla med mjuka gympaskor och att dåligt lindat styre ger blåsor i händerna. Sen var en tunnel avstängd så jag fick dra cykeln längs en grusväg i 5km. Annars en härlig dag helt klart. Väldigt skönt att vara framme i Säter.

GoranS

Aktiv medlem
Angående nattcykling så är ju en nackdel att provianteringsmöjligheterna typiskt är betydligt sämre.

Sen är jag inte riktigt säker på hur övernattning sker. Om det är ordnat boende kan det ev. vara lite knöligare med incheckning om man anländer till boendet på fm och vill checka ut på kvällen.

Om man vill utnyttja de svalare timmarna skulle jag nog snarare se till at starta tidigt.

Topp