Cykla stiligt-tråden

n3wton

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Fast ylle är ju värdelöst. Det blir blött av svetten, torkar aldrig å sen blir man kall som fan i fartvinden.
Satan! Då gör ju jag fel på alla mina vinter- och regnrundor! Måste sluta cykla 20 mil i veckan vid denna tid på året på det tokiga viset...😣

Till trådens ämne så håller jag med om att det är väldigt svårt att hitta kläder som är smakfulla och ändamålsenliga. Förutom att cykla ganska mycket lägger jag stor del av min tid på att hitta just snygga cykelkläder.😛 Tror dock det jag hittat inte passar TS enligt vad som beskrivs som önskvärt, då jag gillar ganska raceiga saker.

Cyklar inte Jan Heine runt i lite annorlunda kläder? Fanns en tråd där det efterfrågades strumpor för att matcha cykelbyxor i gammal stil, men minns inga vettiga sökord för att hitta tråden. Tror det kan finnas inspiration där!

Skogling

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Undertecknad. Ingen tweed iaf. 😉

Bilagor

• IMG_8265~2.jpg
    IMG_8265~2.jpg
    950.9 KB · Besök: 136

HåkanC

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Tränar inte sällan i ull på vintern. Håller inte med. Sommartid blir det lite för varmt, dock.
Kraven varierar med användningsområde och person. Att du har hittat vad som funkar för dig är förstås bra för dig.
Men det betyder inte att dina erfarenheter är exakt likadana som alla andras.

Trådar om yllets "magiska" egenskaper brukar dyka upp så gott som varje vinter,
här är en från 2004

Omnic

Ny medlem
Cykla stiligt-tråden
Dessa märken passar möjligen bättre för gruscykling, pendling och ”stadscykling” men har du kikat på Chrome Industries och swrve?

n3wton

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Kraven varierar med användningsområde och person. Att du har hittat vad som funkar för dig är förstås bra för dig.
Men det betyder inte att dina erfarenheter är exakt likadana som alla andras.

Trådar om yllets "magiska" egenskaper brukar dyka upp så gott som varje vinter,
här är en från 2004
Inlägg om yllets avsaknad av magiska egenskaper är ganska frekventa med, gubbe lille. Dåligt argument för din sak.

Jag har bara anekdotiska bevis för yllets fina egenskaper, i form av en genomsnittsvecka som baseras på 40 h arbete utomhus, 5-10 h utecykling och 2-8 h övriga friluftsaktiviteter utomhus. Jag sover dock oftast inomhus. Under täcke av ylle.. 😄

Annan rolig anekdot i sammanhanget är att vi har 50 pälsfårstackor (ca 150 djur med lamm inräknat) av rasen gotlandsfår. Ingen ull från oss går dock till industriell klädindustri, så jag har inga kommersiella åsikter i frågan mer än att jag har svårt att föreställa mig min fritid utan ylleplagg.

HåkanC

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Det är knappast en myt, ull har använts för de egenskaperna så långt tillbaka man kan gå.
Nja
Både att ylle inte värmer när det är blött eller är särskilt fuktgenomsläppligt är lätt att testa själv:
Tvätta en bra ylleundertröja och en bra syntetundertröja(gärna Brynje) samtidigt, med ylleprogram och centrifugering
Väg tröjorna innan och efter, vem har ökat mest i vikt? Varför då?
Ta sedan de båda tröjorna och stoppa dem i en hink med kallt vatten och ställ hinken utomhus några timmar, så här års då förstås, eller ngt annat tillfälle när det är så kallt som möjligt. Ta sedan upp tröjorna och krama ur dem så pass mkt att det inte droppar från dem och ta dem på dig direkt mot bar hud. Gå sedan gärna ut i kylan med endast denna tröja på dig.
Gör om samma sak med den andra.
Vem av dem kylde ned dig mest? Varför då?

Jag har svårt att tro att det är många som har egen praktisk erfarenhet som tycker något annat.
Det finns det

Missförstås mig rätt
Ylle har många bra egenskaper och jag använder dem själ ofta

Men ylletröjor värmer inte när de är blöta, de kyler länge eftersom de torkar så långsamt
och de är värdelösa på att transportera ut fukten till utsidan, även det pga den långsamma torkningen.

Redigerat: Länk

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Oj oj oj. Tack för att du tog dig tid att skriva. Detta går att svara på på så många olika sätt. Jag skulle kunna skriva om proportionalitet och snitt. Eller om vikten av att känna sig bekväm i sin klädsel. Eller om vad stil innebär och huruvida man klär sig på ett visst sätt enbart för sin egen skull eller om man är en del av en grupp och av en komplicerad samhällsapparat som utövar en påverkan på vad man uppfattar som stiligt. Men det tänker jag inte göra för det lär bli en långdragen diskussion som gör att andra happyiter inte orkar läsa tråden, som trots allt är tänkt att handla om cykelkläder.

Jag stannar vid att jag tycker att du har fel på flera punkter:
• Jag letar inte efter plagg som ”inte sticker i ögonen på folk”. Jag letar efter plagg som inte sticker i ögonen på mig.
• Du har ingen aning om vem jag är, så det blir lite fånigt när du spekulerar i att jag skulle vilja vara stilig i ögonen på cykelhatare, eller att jag räddhågset skulle fly min identitet. Du vet, dels kan man cykla utan att det är ens identitet, och är ”cyklist” ens identitet (eller del av den) så innebär inte det att man måste klä sig likadant som en annan cyklist, eller som du anser att en cyklist ska klä sig.
• Tycker ”andra cyklister”, alltså ALLA andra cyklister, att lycrakläder är stiligt? Det tror jag inte, ty då skulle ju de kläder det länkas till här i tråden inte tillverkas alls. Det skulle inte finnas någon marknad för dem.
• För femtio år sedan var cyklistens kläder helt andra än i dag, och även om de inte var lika aerodynamiska som dagens plastkläder så var de förstås praktiska för cykling de också. Eller hur?

Jag uppfattade @freddag's inlägg som skämtsamt, men vad vet jag, jag kör bara ut mjölken.

I alla tider har cyklister (som tävlar) haft det bästa som finns att få tag på. Hade lycra funnits för 50 år sedan hade dom inte cyklat runt i ylle. Att man gillar lite nostalgi är väl inte sämre/bättre än att tycka lycra är snyggt.

Jag för min del tävlingscyklade 1 år på högstadiet för längesen, ramväxlar, och hade ylletröja och byxor med sämskskinn. Började cykla igen 36 år senare men minns fortfarande hur dålig utrustningen var jämfört med dagens. Jag tycker det är apfult och obekvämt med ramväxlar, och skulle aldrig dra på mig den tidens kläder igen. Själv föredrar jag svarta bibs, och lycratröja med något mönster i svart/rött/vitt, då känner jag mig stilig.

Och oavsett vilken stil man gillar så tror jag de flesta tänker på vad man drar på sig.

me.I.am

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Och hjälm?

aben

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Nja
Både att ylle inte värmer när det är blött eller är särskilt fuktgenomsläppligt är lätt att testa själv:
Tvätta en bra ylleundertröja och en bra syntetundertröja(gärna Brynje) samtidigt, med ylleprogram och centrifugering
Väg tröjorna innan och efter, vem har ökat mest i vikt? Varför då?
Ta sedan de båda tröjorna och stoppa dem i en hink med kallt vatten och ställ hinken utomhus några timmar, så här års då förstås, eller ngt annat tillfälle när det är så kallt som möjligt. Ta sedan upp tröjorna och krama ur dem så pass mkt att det inte droppar från dem och ta dem på dig direkt mot bar hud. Gå sedan gärna ut i kylan med endast denna tröja på dig.
Gör om samma sak med den andra.
Vem av dem kylde ned dig mest? Varför då?

Det finns det

Missförstås mig rätt
Ylle har många bra egenskaper och jag använder dem själ ofta

Men ylletröjor värmer inte när de är blöta, de kyler länge eftersom de torkar så långsamt
och de är värdelösa på att transportera ut fukten till utsidan, även det pga den långsamma torkningen.

Redigerat: Länk
Fast jag har inte sagt att ull är bättre än syntet när det gäller att värma i vått tillstånd och transportera ut fukt utan bara att ull har dessa egenskaper. De syntetunderställ jag haft har också funkat men jag tycker det är lite svårt att jämföra rakt av för ullplaggen har varit tjockare och mera isolerande än de av syntet.

kais01

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
största problemet med lycra är att folk envisas med för små storlekar. och många konstiga närmast smaklösa tryck och färgställningar. toppa det att och att en del av de de som trafikerar cykelbanor med dessa kläder tyvärr är skitstövlar.

brukar inte pendla med lycra, men använder det mycket vid övrig cykling. ett på alla sätt bra material.

tycker alltså den där plastfobin är överdriven

har en cykeljacka typ lätt skaljacka från dedicated gjord av recirkulerade pet-flaskor. den är skönt behaglig på insidans lite fluffiga foder, och skönt luftig i känslan. inte svettig det minsta trots att yttertyget är slätt.

samt föranleder komplimanger gång på gång. trots plastursprunget skulle den säkert passa in i ts önskelista.

min huvudsakliga pendlarjacka.

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Vad det spårar ibland..

Jag brukar ju för min del sällan doppa kläderna i isvatten innan jag använder dem ;)

Det här med att ull värmer när det är blött är väll i relation till bomull som inte gör det? Även polyester har ju samma förmåga att inte kyla lika mycket vid väta. Däremot leder ju själva vattnet kyla - det kommer man inte ifrån. När jag har cyklat 2 mil till jobbet på vintern upplever jag att ullunderstället blir blött men då har jag för varma kläder och ryggsäck. Klär man sig lagom tempererat så blir man ju inte plaskblöt utan bara lite fuktig och då är ull fint.

Sedan är ju brynje en egen design - det finns ju nät-ull-underställ som inte heller tar upp lika mycket fukt.

Sedan är ju inte ull ett mirakel (om man inte jämför med bomull). Polyester fungerar ungefär lika bra. Polyester torkar fortare men luktar fort väldigt illa.

Sedan vet jag fler som inte klarar känslan av polyester. Det är ju inte så tätt som en plastpåse men vissa verkar avsky känslan och då är det ju bra att det finns alternativ:)

Emil777

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Vad det spårar ibland..

Jag brukar ju för min del sällan doppa kläderna i isvatten innan jag använder dem ;)

Det här med att ull värmer när det är blött är väll i relation till bomull som inte gör det? Även polyester har ju samma förmåga att inte kyla lika mycket vid väta. Däremot leder ju själva vattnet kyla - det kommer man inte ifrån. När jag har cyklat 2 mil till jobbet på vintern upplever jag att ullunderstället blir blött men då har jag för varma kläder och ryggsäck. Klär man sig lagom tempererat så blir man ju inte plaskblöt utan bara lite fuktig och då är ull fint.

Sedan är ju brynje en egen design - det finns ju nät-ull-underställ som inte heller tar upp lika mycket fukt.

Sedan är ju inte ull ett mirakel (om man inte jämför med bomull). Polyester fungerar ungefär lika bra. Polyester torkar fortare men luktar fort väldigt illa.

Sedan vet jag fler som inte klarar känslan av polyester. Det är ju inte så tätt som en plastpåse men vissa verkar avsky känslan och då är det ju bra att det finns alternativ:)
Precis, ull håller fräschören mycket bättre än plastkläder.
Varför är det så?

Jag är för ylle när jag vill vara varm.
Jag vill egentligen ha allt i ylle.

Men i brist på bröd får man äta limpa...

IM

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Jag har ett par cykelbyxor i ylle med sämskskinn i skrevet, inköpta nångång på 70-talet skulle jag tro, om det nu ska va på det viset.
Du kan få dom. 😁

Kanske även en tröja i äkta åttiotalsakryl skulle kunna behaga herrn?

Visa bilaga 535497

(den tidsenliga, tillhörande hjälmen har jag tyvärr slängd då frigoliten började smula)
Det förefaller mig som de enda fulländade cykelbyxor som skapats - något av er dröm att snubbla över. Hur var de i praktiken?

HåkanC

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Nej, man blir blötkall.
+1

Brukar ha ylle i sockorna och då blir jag lätt blöt och kall om fötterna.
Ett sätt att slippa detta är med fuktspärr i skorna (hos en del även i handskarna) i praktiken blir det oftast en plastpåse över en tunn inner(syntet-)strumpa och med en värmande(ylle-)strumpa/socka utanpå

Detta är ganska vanligt bland "vinterskogsmullar", googlar man på "vapour barrier" och "shoes" hittar man därför en hel del, tex denna bild
vlbcombo1.jpg

Jag tillhör oxå de som använder fuktspärr, med tunna syntetstrumpor("liners") mot huden. För mig fungerar det bättre än ylleliners, gissningsvis pga dåliga egenskaper när det blir blött och att mina fötter fryser lätt.

Händerna fryser jag inte lika lätt om, så där har jag ännu inte behövt fuktspärr, men jag vet de som har gjort det och då använder tunna plasthandskar, (jag har iofs sådana handskar med mig för att inte skita ned mig för mkt vid punkalagning o likn)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer