Cykla stiligt-tråden

Makten

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Det är helt korrekt att manifestation av grupptillhörighet, eller ett avståndstagande från en viss grupp, ligger till grund för bildandet av subkulturer. Hela Birminghamskolans forskning bygger på det antagandet.

Men det är inte exakt samma sak. Detaljerna skiljer dem som vet från dem som inte vet, som har köpt stilen rakt av. Det är de små koderna som bara kan tolkas av den egna gruppen som är avgörande.
Att du tror att de som använder sportkläder har "köpt stilen rakt av" säger mest att du inte vet något om det. 😁
Men du följer precis samma mönster som de flesta andra, i det att du verkar anse att just din preferens är överlägsen. Vilket såklart är hela grejen med att ha en viss "stil".

Vi är bara apor. Även du. 😉

Berk

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
tråden har spårat i att diskutera vad som är bra/dålig funktion, när den ursprungliga frågan var vad som är stiligt. form före funktion.

Men exemplen av Haglöfs (eller Fjällräven) i skogen är riktigt bra! I Sverige är det tydligen stiligt att kläda sig i utekläder (byxorna måste har två färgar) när man är ute. Just för att funktionen ofta inte behövs är det stilen som verkar vara viktigt.

aben

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Det har jag haft och det funkar fint. Framför allt Harristweed är fantastiskt bra på det sättet. Gjord för långa regniga timmar på heden medelst hagelbössa.
Den bästa kvaliteten av ylleväv för ytterbruk användes i skepparrockarna. Jag hade en sådan i många år och den gick att använda i regn men så särskilt bra för det var den inte och inte heller att den knäpptes med knappar även om den var dubbelknäppt så man kunde ändra knäppningen efter vindriktning.

aben

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Tycker om "all road"-idéen när det gäller cyklar och samma gäller även kläder, här är en variant som jag själv skulle vilja ha och inte bara att cykla i och priset är inte heller extremt ($79) :
Bend_now.jpg

Lejon

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden

Kvaliteten, inte minst när det gäller ull, är det viktigaste och det är det svåra med att beställa på nätet.
Men hur avgör man den på förhand då? Min erfarenhet av merinounderställ och strumpor är att de billigaste hållit bäst och kliat minst och varit skönast och luktat minst. De dyraste har varit stickiga och gått sönder orimligt snabbt.

Makten

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Inte sportkläder. De vet jag inget om. Däremot extrema funktionskläder för bergsklättring, hiking o s v. De vet jag mycket om. I fallet med Kungsbackaskogen, ja där var det många som handlat ihop ett färdigt kit på nätet. Råkar dessutom veta att flera av dem inte ägnar sig åt något annat skogs- och fjällrelaterat än just promenad på ordnad skogsstig. Men skit i det, det var bara en observation.

Det var ju märkvärdigt att du måste slänga in något om att jag skulle anse att min smak är överlägsen andras. Folk får ha vilken stil de vill, jag ville ha tips på kläder som jag gillar och som jag inte lyckas hitta själv. En del kommentatorer här vill gärna göra det till någon personlig vendetta. Det är det inte. Jag lovar.
Du fattar tydligen fortfarande inte att det är precis lika märkligt att du känner dig tvungen att påpeka att det är "fånigt" att ha extrema funktionskläder om man har lust med det. Bara en observation, även det.

Freddie L

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Den här tråden får mig att undra om det inte vore enklare om alla cyklade nakna? I källaren för säkerhetsskull. Eller möjligen i Skoglings källare om alla får plats. Det vore väl stiligt?

Berk

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Tycker om "all road"-idéen när det gäller cyklar och samma gäller även kläder, här är en variant som jag själv skulle vilja ha och inte bara att cykla i och priset är inte heller extremt ($79) :
Bend_now.jpg

Snygg och trevligt när man cyklar långsamt. Men skulle tänka att ull är otrevligt när man kör snabbt för att fartvinden går igenom.

Oskar

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Linnekavaj är ett härligt plagg! Betydligt härligare än Haglöfs. Det är väl utmärkt med löjligt dyra bergsklättringskläder när du ska klättra i berg, men ganska fånigt om du köpt dem för att ta en promenad i skogen.

Frågan är vad som är fånigast att köpa för en promenad i skogen, en haglöfsjacka eller en linnekavaj.

Oskar

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Låter konstigt att köpa något av det för en promenad i skogen. Promenerar du ofta i skogen är säkert jackan att föredra. Frågor på det?

Jamen då håller du ju med om att de personer som hade tagit på sig haglöfsbrallor vid sommarträffen i Kungsbackaskogen var mer ändamålsenligt klädda än du själv, som dök upp i linnekavaj och brogues. Ändå väljer du att raljera över dessa personer, varför då?

aben

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Den här tråden får mig att undra om det inte vore enklare om alla cyklade nakna? I källaren för säkerhetsskull. Eller möjligen i Skoglings källare om alla får plats. Det vore väl stiligt?
De som känner för det behöver inte hålla till i källare, finns särskilda lopp där den klädseln, eller närmare avsaknad av den, är det som gäller:

1643324077137.jpeg

Emil777

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Nej. De var inte mer ändamålsenligt klädda. Det var en träff, ingen vandring i bushen. Funktionen i deras dyra brallor var helt meningslös i sammanhanget, men de äger ett signalvärde. Dessutom är de dyra, viktigt i Kungsbacka där den ekonomiska statusen är hög. Priset är viktigare än funktionen.

Jag berättade vad jag tycker är humoristiskt - jag kommer i kavaj (vilket påpekades givetvis) och resten står redo för apokalypsen. Skillnaden är rolig. Synd att du väljer att se det annorlunda.
Jag vet vad du menar. Har tänkt samma sak...tror jag.

Jag tror det beror på att nya t.ex. friluftskläder eller prylar ger en air av att man är nybörjare eller malplacé.

Som klättrare säger: "never trust a guy with shiny gear"

Peth

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Du fattar tydligen fortfarande inte att det är precis lika märkligt att du känner dig tvungen att påpeka att det är "fånigt" att ha extrema funktionskläder om man har lust med det. Bara en observation, även det.
Vill minnas någon som, i väldigt raljant ton, gick loss på cyklister med keps i en tråd för ett tag sedan. Ord som ”ängsliga”, ”mode” och ”trams” nämndes. Detta utan att ens ett uns egen erfarenhet av att cykla med keps.

För att citera: ”Ibland undrar jag om inte grupptänkande och mode är bland de största bromsklossarna i mänsklighetens utveckling.”

Makten

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Vill minnas någon som, i väldigt raljant ton, gick loss på cyklister med keps i en tråd för ett tag sedan. Ord som ”ängsliga”, ”mode” och ”trams” nämndes. Detta utan att ens ett uns egen erfarenhet av att cykla med keps.

För att citera: ”Ibland undrar jag om inte grupptänkande och mode är bland de största bromsklossarna i mänsklighetens utveckling.”
Ja? Poängen kvarstår: använd det som fungerar bäst istället för det du tror att andra har störst acceptans för. Det löjliga var inte att cykla med keps, utan att anse att skärm på hjälmen är för fult eller töntigt.

Makten

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Suck. Vadå ”kände mig tvungen”? Du verkar inte vilja förstå att jag sa det i en kontext efter att jag plötsligt blivit anklagad för att förbjuda alla andra plagg än linnekavaj i skogen. (Min fråga om detta har jag f ö inte fått svar på.) Faktum är att jag från början av någon märkvärdig anledning blev ifrågasatt och pådyvlad uppfattningar jag inte har enkom av den anledning att jag ställde en fråga om ”stiliga cykelkläder”. Märkligt lågt i tak med tanke på en del andra trådar där det förekommer inlägg som närmast liknar idiotförklaringar.

Japp, jag tycker att det är lite fånigt att klä sig i extrema plagg om man aldrig utövar det som kläderna är tänkta för. Det är ingenting jag funderar särskilt mycket på, det är bara något jag känner. Det kan ha med socioekonomisk status att göra, jag kanske innerst inne är avundsjuk för att jag inte har råd att köpa mina ungar en helt ny hockeyutrustning för att de ska testa på att åka skridskor (exempel från verkligheten). Att det skulle innebära att jag tycker att min stil är bättre än någon annans, det är något du uppfunnit i ditt huvud.

Jag vet att det finns saker du också tycker är lite fåniga. Det har säkert hänt att du sagt det. Inga konstigheter. Det är mänskligt och har med grupptillhörighet att göra. Vi är bara apor, även du.

Ha du dina funktionskläder om du vill det. Ha vad fan du vill.
Nej. De var inte mer ändamålsenligt klädda. Det var en träff, ingen vandring i bushen. Funktionen i deras dyra brallor var helt meningslös i sammanhanget, men de äger ett signalvärde. Dessutom är de dyra, viktigt i Kungsbacka där den ekonomiska statusen är hög. Priset är viktigare än funktionen.

Jag berättade vad jag tycker är humoristiskt - jag kommer i kavaj (vilket påpekades givetvis) och resten står redo för apokalypsen. Skillnaden är rolig. Synd att du väljer att se det annorlunda.

Detta är komiskt på riktigt. Du förlöjligar och ifrågasätter folk i friluftskläder och blir sen kränkt när någon försöker tala om att ditt val av kavaj är EXAKT samma sak, ett "signalvärde" (som kan ha med socioekonomisk status att göra, till exempel).

Ingen har sagt att du inte ska ha din kavaj i skogen. Men det är helt obegripligt att du inte förstår att även det valet sänder signaler och att de du anser fåniga troligen anser samma sak om dig. Att "köpa hela kitet" är inte ett dugg konstigare än att försöka vara så annorlunda som möjligt bara för sakens skull. Gruppidentitet eller medvetet avståndstagande från andra grupper.

Edit: Och för att förtydliga; givetvis ska du ha precis vilka kläder du vill, när du vill (utom möjligen på arbetet om det är olämpligt av nån anledning). Jag ifrågasätter inte ditt klädval, utan det ologiska i att tycka att andra är fåniga utan att förstå sin egen fånighet. (y)

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Cykla stiligt-tråden
Detta är komiskt på riktigt. Du förlöjligar och ifrågasätter folk i friluftskläder och blir sen kränkt när någon försöker tala om att ditt val av kavaj är EXAKT samma sak, ett "signalvärde" (som kan ha med socioekonomisk status att göra, till exempel).

Ingen har sagt att du inte ska ha din kavaj i skogen. Men det är helt obegripligt att du inte förstår att även det valet sänder signaler och att de du anser fåniga troligen anser samma sak om dig. Att "köpa hela kitet" är inte ett dugg konstigare än att försöka vara så annorlunda som möjligt bara för sakens skull. Gruppidentitet eller medvetet avståndstagande från andra grupper.

Det är väl klart att det ska visas upp att man är bättre än alla andra?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer