Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

IM

Aktiv medlem
Så har befolkningen också ökat stadigt senaste åren. Precis som VA systemen måste byggas ut så måste också sjukvård, kriminalvård och annat byggas ut med ökad befolkning. Och det var ju inte svar på frågan om inlåstas situation.
Antalet intagna har ökat betydligt (mångdubbelt) mer än befolkningsökningen de senaste åren. Det bör, med ditt resonemang, minska antalet begångna brott. Det är lätt, för den som är intresserad, att ta reda på om så har skett.

fphotography

Aktiv medlem
Jag tänker att registrering av cyklar skulle kunna vara en väg att gå. Att man är skyldig att registrera sig som ägare liksom. Då skulle polisen kunna kolla cyklar i vanliga trafikkontroller och det skulle bli mindre attraktivt att cykla runt på en stulen cykel.

Jag har lite svårt att tro att allt skulle bli exporterat. Det ska ju finna nån i andra ändan som har råd att betala för stöldgodset. Det är ju liten mening med att sno cyklar för 40000kr om man i andra ändan bara får ut 2000kr. Men det kanske funkar… är ju inte i branschen direkt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Antalet intagna har ökat betydligt (mångdubbelt) mer än befolkningsökningen de senaste åren. Det bör, med ditt resonemang, minska antalet begångna brott. Det är lätt, för den som är intresserad, att ta reda på om så har skett.

Antalet intagna har ökat just för att dom numera är intagna och inte släpps direkt. Polischefen i göteborg säger att han är stolt över att skjutningar minskat när gängkriminella blivit inlåsta och inte kan gå runt och ställa till med oreda. Han måste ha missat PMet som säger att det är dåligt med inlåsta personer.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hur ska strängare straff begränsa cykelstölderna när problemet är att nästan inga brott uppklaras? Vem ska man läsa in under lång tid egentligen?

ooms

Aktiv medlem
D

Deleted member 68249

Guest
Hur ska strängare straff begränsa cykelstölderna när problemet är att nästan inga brott uppklaras? Vem ska man läsa in under lång tid egentligen?
Med strängare straff så tilldelas per automatik fler resurser för brott högre upp i straffskalan.

Carl A

Aktiv medlem
Är väl främst i Sverige man inbillar sig att hårdare straff ej minskar brottslighet.
Finns gott om forskning som visar att hårdare straff minskar brottslighet. (Finns oxå forskning som visar på motsatsen).

IM

Aktiv medlem
Jag tänker att registrering av cyklar skulle kunna vara en väg att gå. Att man är skyldig att registrera sig som ägare liksom. Då skulle polisen kunna kolla cyklar i vanliga trafikkontroller och det skulle bli mindre attraktivt att cykla runt på en stulen cykel.

Jag har lite svårt att tro att allt skulle bli exporterat. Det ska ju finna nån i andra ändan som har råd att betala för stöldgodset. Det är ju liten mening med att sno cyklar för 40000kr om man i andra ändan bara får ut 2000kr. Men det kanske funkar… är ju inte i branschen direkt.
Det är en tanke. Ett problem är väl dock, i förhållande till bilar, att cyklar är lätta att sälja i delar. Men i grund och botten en tänkvärd idé.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Med strängare straff så tilldelas per automatik fler resurser för brott högre upp i straffskalan.
Men om alla straff för alla brott blir strängare - då blir ju prioritetsordningen densamma. Enklast vore att börja med att tilldela resurser. Även mindre allvarliga brott måste utredas i rättsstater, annars fallerar ju rättstatens principer.

• Gilla
Reactions: IM
D

Deleted member 68249

Guest
Men om alla straff för alla brott blir strängare - då blir ju prioritetsordningen densamma. Enklast vore att börja med att tilldela resurser. Även mindre allvarliga brott måste utredas i rättsstater, annars fallerar ju rättstatens principer.
Man kan sänka prioritet för bilstölder och ge ökad prioritet för cykelstölder. 🙂

IM

Aktiv medlem
Är väl främst i Sverige man inbillar sig att hårdare straff ej minskar brottslighet.
Finns gott om forskning som visar att hårdare straff minskar brottslighet. (Finns oxå forskning som visar på motsatsen).
Källa på det?

Följ länken jag postade tidigare i tråden, för att få en bild av konsensus i frågan.

ooms

Aktiv medlem
Källa på det?

Följ länken jag postade tidigare i tråden, för att få en bild av konsensus i frågan.
Källa på att den länken sammanfattar ”konsensus”? Jag misstänker att det finns betydligt fler studier att titta på än den handfull som valts ut där.

IM

Aktiv medlem
Antalet intagna har ökat just för att dom numera är intagna och inte släpps direkt. Polischefen i göteborg säger att han är stolt över att skjutningar minskat när gängkriminella blivit inlåsta och inte kan gå runt och ställa till med oreda. Han måste ha missat PMet som säger att det är dåligt med inlåsta personer.
Du väljer att bortse från det resonemang jag framför som svar på ditt tidigare påstående. Istället väljer du att likställa grovt kriminellt belastade gängmedlemmar som häktas per automatik på grund av vapenbrott med cykeltjuvar. Att jämföra äpplen med päron är inget för mig.

ooms

Aktiv medlem
Du väljer att bortse från det resonemang jag framför som svar på ditt tidigare påstående. Istället väljer du att likställa grovt kriminellt belastade gängmedlemmar som häktas per automatik på grund av vapenbrott med cykeltjuvar. Att jämföra äpplen med päron är inget för mig.
Men det är alltså bra att låsa in de grovt kriminellt belastade?

IM

Aktiv medlem
Källa på att den länken sammanfattar ”konsensus”? Jag misstänker att det finns betydligt fler studier att titta på än den handfull som valts ut där.
Har du läst sammanställningen? Har du kikat på vem som står bakom den? Har du kunskap om hur den vetenskapliga metod dagens vetenskap baseras på är uppbyggd?

IM

Aktiv medlem
Men det är alltså bra att låsa in de grovt kriminellt belastade?
Jag har tidigare, om jag minns rätt vid mer än ett tillfälle, bett dig att inte lägga ord i munnen på mig. Det är ett önskemål som kvarstår.

fphotography

Aktiv medlem
Det är en tanke. Ett problem är väl dock, i förhållande till bilar, att cyklar är lätta att sälja i delar. Men i grund och botten en tänkvärd idé.
Så är det ju förstås. Men den delen delas ju med bilar exempelvis. Det är nog ändå rätt få förhållandevis som letar delar tänker jag. Det problemet existerar i så fall redan nu tänker jag.

Bilar säljs främst i delar ifall det är syftet med att stjäla dem och inte bara som tillfällig transport. De är svåra att exportera och det är svårt att sälja dem hela i Sverige. Toyota har exempelvis börjat installera larm på sina katalysatorer.

• Gilla
Reactions: IM

ooms

Aktiv medlem
Jag har tidigare, om jag minns rätt vid mer än ett tillfälle, bett dig att inte lägga ord i munnen på mig. Det är ett önskemål som kvarstår.
Jag lägger inte ord i din mun, jag ställer en fråga. Svara på den istället.

fphotography

Aktiv medlem
Perfekt, då går det att beskatta dem också! Mer resurser till polisen!
Helt övertygad om att ifall alla började cykla imorgon så skulle vi se en enorm skatt på cyklar. Inte en MP har väl en idé om vart man ska ta bortfallet av skatteinkomster ifrån. Annat än en vag idé om det skulle löna sig rent allmänt med mindre utsläpp.

Elhojtok

Aktiv medlem
Är det inte lättare att skippa registrering och helt enkelt kolla om cyklarna är stöldanmälda?

fphotography

Aktiv medlem
Är det inte lättare att skippa registrering och helt enkelt kolla om cyklarna är stöldanmälda?
Många cyklar anmäls inte eftersom ägarna inte tycker det är lönt eller inte har koll på vilket serienummer cykeln har. Tänker också att det blir lite av en signal till samhället att man tar ägandefrågan på cyklar på allvar.

• Gilla
Reactions: BJS

jonte987

Aktiv medlem
Hej.. Har du evidens för att strängare straff eller "hårdare tag" har funkat nånstans??. Tacksam för svar. mvh borano20

Vad är det som ska mätas? Det fungerar rätt bra under instängningen.
Gissar att vi valt ett mätvärde som passar vår ideologi och driver det som sanning? Inte olikt högerpopulististerna.

Är man inte ens överens om det är vård eller straff man pysslar med så det kanske tidigt att börja mäta.

Att jämföra med USA och göra tvärtom räcker nog inte så långt.

borano20

Aktiv medlem
Vad är det som ska mätas? Det fungerar rätt bra under instängningen.
Gissar att vi valt ett mätvärde som passar vår ideologi och driver det som sanning? Inte olikt högerpopulististerna.

Är man inte ens överens om det är vård eller straff man pysslar med så det kanske tidigt att börja mäta.

Att jämföra med USA och göra tvärtom räcker nog inte så långt.
Hej.. Ursäkta men ditt svar är obegripligt. Försök igen att svara på min enkla fråga: Har du, eller finns det evidens någon annanstans för att längre straff eller "hårdare tag" fungerar eller har fungerat som åtgärd NÅGONSTANS ?? Ursäkta om frågan är lång, men den är tydlig och består bara av en mening. Borde vara enkel att besvara med en mening eller två?? mvh borano20

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hej.. Ursäkta men ditt svar är obegripligt. Försök igen: Att svara på min enkla fråga. Har du, eller finns det evidens någon annanstans för att längre straff eller "hårdare tag" fungerar eller har fungerat som åtgärd NÅGONSTANS ?? Ursäkta om frågan är lång, men den är tydlig och består bara av en mening. Borde vara enkel att besvara med en mening eller två?? mvh borano20
Tycker du det funkar bra nu? Vi har ju kört den ”mjuka linjen” i några decennier nu, hur har det gått?
Jag tycker man kan testa nåt annat ett tag och se hur det går. Går det inte bra får vi väl ändra tillbaka.

jonte987

Aktiv medlem
Hej.. Ursäkta men ditt svar är obegripligt. Försök igen: Att svara på min enkla fråga. Har du, eller finns det evidens någon annanstans för att längre straff eller "hårdare tag" fungerar eller har fungerat som åtgärd NÅGONSTANS ?? Ursäkta om frågan är lång, men den är tydlig och består bara av en mening. Borde vara enkel att besvara med en mening eller två?? mvh borano20

Det är uppenbart att med längre straff sitter de inspärrade längre. Kan det, med annat än trams "evidens", påvisa att detta leder till FLER brott per Capita så får vi prata om hur detta kan lösas när vi kommit dit.

jonte987

Aktiv medlem
Finns det evidens för preventiva åtgärder utesluter straff?

ambientzz

Aktiv medlem
Tycker du det funkar bra nu? Vi har ju kört den ”mjuka linjen” i några decennier nu, hur har det gått?
Jag tycker man kan testa nåt annat ett tag och se hur det går. Går det inte bra får vi väl ändra tillbaka.
[/QUOTEverk
Så kan man ju göra. Eller testa att bränna häxor. Funkade kanske inte bra då men vem vet, kanske är lösningen idag? Bara att byta tillbaka i värsta fall ;). Problemet är väl att de som utför brott inte räknar med att åka fast hur hårda straffen än är? Annars borde dödsstraff fungera superbra att motverka mord, i USA t.ex..

båtbensbudet

Aktiv medlem

Fast de flesta cyklar som stjäls är inte värda tiden att demontera o sälja i delar. Nog en väldigt liten procent av cykelstölder som får denna behandlingen (skulle jag tro iaf)

Pfaff

Aktiv medlem
Happy.
Har tidigare avhandlats att Crescentar sålts på rumänska Blocket. De _kan_ ju ha köpts i Sverige, exporterats, därefter sålts billigt i Rumänien. Så visst jag kan ha fel.
Tvivelsutan går cyklar på "export". Det handlar ju om att det finns köpare nånstans. Till Sverige lär "import" av knark vara av större omfattning. Av precis samma skäl.

staine

Aktiv medlem
Tvivelsutan går cyklar på "export". Det handlar ju om att det finns köpare nånstans. Till Sverige lär "import" av knark vara av större omfattning. Av precis samma skäl.
Aha. Stulet knark som hälas bort i Sverige? Intressant! ;)

AdamLR

Aktiv medlem
Kanske intressantare (och mindre politiskt) att diskutera hur man undviker att få cykeln stulen och vad man gör om den blir stulen.

Själv blev jag förvånad senast jag anmälde över att polisen inte ens ville titta på övervakningsfilmen (finns flera kameror i området). Känns extra surt att tjuvarna troligen finns fångade på film som man själv inte har rätt att se.

Finns det något sätt man kan göra det tillräckligt "attraktivt" för polisen att göra en undersökning?

ooms

Aktiv medlem
Kanske intressantare (och mindre politiskt) att diskutera hur man undviker att få cykeln stulen och vad man gör om den blir stulen.

Själv blev jag förvånad senast jag anmälde över att polisen inte ens ville titta på övervakningsfilmen (finns flera kameror i området). Känns extra surt att tjuvarna troligen finns fångade på film som man själv inte har rätt att se.

Finns det något sätt man kan göra det tillräckligt "attraktivt" för polisen att göra en undersökning?
Det har vi ju redan tusen trådar om på happy, jag summerade de lösningarna i inlägg #11.

Vill man ha verklig förändring så måste man ju ge sig på problemet, dvs varför är det så attraktivt att operera som tjuv i Sverige. Är man nöjd som det är kan man fortsätta diskutera lås och cykelgarage på jobbet...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp