Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kais01

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
om man har en mer påkostad äldre cykel kan det vara uppenbara problem att hitta en som är 'likvärdiig'

dels tenderar ägare av exemplet 8 år gamla uppstyrda cyklar att inte sälja dessa, antar mest för att värdet är lågt, man får inte ut vad man kan tycka att en finare cykel erbjuder i bruksvärde. eller man är bara den trogna typen.

oavsett orsak dyker det helt enkelt inte upp särskilt många äldre cyklar av uppstyrd typ på beg-marknaden. det kommer ut mycket mer som är 2-4 år gammalt sålda av folk som byter upp sig till nytt oavsett om det egentligen behövs.

men äldre skrot finns det gott om.

och dels kan det vara vanskligt med det tekniska underhållet av framförallt mer komplicerade produkter som fs-cyklar. och har den varit återkommande misshandlad med högtryckstvätt får du mest en hög med lagerskrot.
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
om man har en mer påkostad äldre cykel kan det vara uppenbara problem att hitta en som är 'likvärdiig'

dels tenderar ägare av exemplet 8 år gamla uppstyrda cyklar att inte sälja dessa, antar mest för att värdet är lågt, man får inte ut vad man kan tycka att en finare cykel erbjuder i bruksvärde. eller man är bara den trogna typen.

oavsett orsak dyker det helt enkelt inte upp särskilt många äldre cyklar av uppstyrd typ på beg-marknaden. det kommer ut mycket mer som är 2-4 år gammalt sålda av folk som byter upp sig till nytt oavsett om det egentligen behövs.

men äldre skrot finns det gott om.

och dels kan det vara vanskligt med det tekniska underhållet av framförallt mer komplicerade produkter som fs-cyklar. och har den varit återkommande misshandlad med högtryckstvätt får du mest en hög med lagerskrot.
Precis, det går inte att hitta en gammal likvärdig cykel. De som gör som jag håller nog i sina grejer de med.

När jag tittar på nya cyklar hamnar jag i spannet 40-60 tusen innan jag tycker att det är en uppgradering värd att fundera över.

Min cykel har kostat ca 35k men då är många grejer köpta på bra reor så nypriset är kanske en bit över 40k. Försäkringen skulle väl antagligen inte ge mer än 10 om ens det. Då står jag med ett väldigt stort glapp för att kunna ersätta den med en likvärdig.

Men som vi konstaterat så bottnar det ju i att folk är oärliga och då inte bara de som snor cyklar. De som blåser försäkringsbolag är antagligen inte de som snor cyklarna även om det förekommer.
 

ooms

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Precis, det går inte att hitta en gammal likvärdig cykel. De som gör som jag håller nog i sina grejer de med.

När jag tittar på nya cyklar hamnar jag i spannet 40-60 tusen innan jag tycker att det är en uppgradering värd att fundera över.

Min cykel har kostat ca 35k men då är många grejer köpta på bra reor så nypriset är kanske en bit över 40k. Försäkringen skulle väl antagligen inte ge mer än 10 om ens det. Då står jag med ett väldigt stort glapp för att kunna ersätta den med en likvärdig.

Men som vi konstaterat så bottnar det ju i att folk är oärliga och då inte bara de som snor cyklar. De som blåser försäkringsbolag är antagligen inte de som snor cyklarna även om det förekommer.
Min bil kostade ca 500k när den var ny. Nu är den 12 år och värd ca 60k, men extremt välvårdad, många säger att den både ser och känns ny ut. Tycker du det är rimligt att jag ska få en ny bil för 500k, eller en ersättning på 60k om den blir stulen?
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Min bil kostade ca 500k när den var ny. Nu är den 12 år och värd ca 60k, men extremt välvårdad, många säger att den både ser och känns ny ut. Tycker du det är rimligt att jag ska få en ny bil för 500k, eller en ersättning på 60k om den blir stulen?
Jag tycker det är rimligt att du får en motsvarande bil i ersättning. Vilket är betydligt lättare än när det gäller cyklar.
 

DanielS

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag har min hemförsäkring via if. Även innan jag skaffade cykel. Jag har bytt rätt många komponenter på den och jag ringde if och frågade. De räknar varje komponent som ett "tillägg" eller vad de kallade det för och värdet på varje komponent räknas från när man köpt den. Så nu har jag en rigorös folder på datorn med foton på kvitton och på cykeln som bevis på att jag faktiskt monterat dem. Jag hat inte fått mågon cykel stulen ännu, så hur det fungerar i praktiken vet jag inte. if försökte blåsa oss på pengar, om än inte så mycket, i ett annat ärende nu under sommaren. Får väl se hur det blir den dagen cykeln blir stulen.

Har If, fick min cykel som kostat 15k stulen i början av sommaren. Eftersom den var under ett år fick jag full ersättning inkl uppgraderingar utan tjafs, hade inte kvitton på alla delar. Behövde inte ens betala självrisk men det kan ha berott på "självrisk-checkar" jag fått som bonus tidigare...

Lag och moral och nöd... Försäkringsbolag är överraskande bra på såna saker. Inför en särskild försäkring för cyklar avseende stölder.
Även om det kanske förstör hojens snygga look: Ett fullgott fast lås som går genom bakhjulet, och stöldmärk cykeln och tala tydligt om märkningen med dekaler och annat.
OT: Historikern i mig vaknade, sorry! Under tidig medeltid fick familj och hemförsamling eller -distrikt böta och betala för skada som begåtts på annan ort av en medlem. Hänger ni med?

Antar att de flesta ändå håller med om att det är rätt att polisen prioriterar skjutningar och våldtäkter framför cykelstölder.. Och så stora resurser att de hinner med alla cykelstölder lär polisen inte få oavsett politiskt styre. Den "allmänna moralen" är också svår att ändra i en handvändning.

Stöld av bilar och bilstereo är väl rätt ovanligt nuförtiden, ganska enkla tekniska landvinningar har till stor del löst den problematiken. Borde det inte gå att komma på liknande saker för cyklar även om inte min fantasi räcker till här?

Jag är lite inne på samma tankar att civilsamhället och tillverkarna kanske kan göra lite mer för att minska problemet:

1. utbildning, de flesta "vanliga människor" verkar inte känna till att cykelstölder är så vanligt och parkerar sina ganska dyra cyklar hur som helst.
2. arbetsgivare borde ha cykelrum med i kravställningen när man letar nya lokaler
3. kräv vettig cykelförvaring av din hyresvärd eller brf
4. går det inte att utveckla ett smidigt lås som klarar en batteridriven vinkelslip?
5. det här med fast monterat lås på cykel kanske inte är så dumt, ingen vill väl köpa en beg. cykel med ett uppbrutet fast monterat lås? Finns väl ett gäng nackdelar med dessa lås men på en pendelcykel kanske det inte är så dumt? Men någon slags standard för detta så man kan byta det fast monterade låset när det rostar ihop vore bra.
6. prioritera säker offentlig cykelparkering, det ska alltid gå att låsa fast ramen i ett cykelställ på stan, utanför butiker mm
7. försäkra cyklar separat, cykelstölder kostar sannolikt ganska mycket för försäkringsbolagen? Borde inte de vara intresserade av att minska cykelstölderna? Kräv ramnummer vid tecknande av försäkring så får vi åtminstone in alla ramnummer i ett register. Ger också en ny intäktsmöjlighet för våra lbs:er då dom kan sälja försäkringar :-)
 

hm

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Alla lösa alla stölder o sätta buset bakom bom har vi inte råd med .
Och att lösa problemet vid tullen finns det inga ekonomiska incitament för .
Skulle vi få bukt med "problemet" skulle alla Sveriges cykelhandlare, båtmotorförsäljare mm gå i konkurs och arbetslösheten skulle skena .
Vad nöjda istl med att ni får ekonomins hjul att snurra fortare genom att skänka gamlat mög utomlands och nya fina saker skeppas in från Kina.
 

fphotography

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Har If, fick min cykel som kostat 15k stulen i början av sommaren. Eftersom den var under ett år fick jag full ersättning inkl uppgraderingar utan tjafs, hade inte kvitton på alla delar. Behövde inte ens betala självrisk men det kan ha berott på "självrisk-checkar" jag fått som bonus tidigare...



Antar att de flesta ändå håller med om att det är rätt att polisen prioriterar skjutningar och våldtäkter framför cykelstölder.. Och så stora resurser att de hinner med alla cykelstölder lär polisen inte få oavsett politiskt styre. Den "allmänna moralen" är också svår att ändra i en handvändning.

Stöld av bilar och bilstereo är väl rätt ovanligt nuförtiden, ganska enkla tekniska landvinningar har till stor del löst den problematiken. Borde det inte gå att komma på liknande saker för cyklar även om inte min fantasi räcker till här?

Jag är lite inne på samma tankar att civilsamhället och tillverkarna kanske kan göra lite mer för att minska problemet:

1. utbildning, de flesta "vanliga människor" verkar inte känna till att cykelstölder är så vanligt och parkerar sina ganska dyra cyklar hur som helst.
2. arbetsgivare borde ha cykelrum med i kravställningen när man letar nya lokaler
3. kräv vettig cykelförvaring av din hyresvärd eller brf
4. går det inte att utveckla ett smidigt lås som klarar en batteridriven vinkelslip?
5. det här med fast monterat lås på cykel kanske inte är så dumt, ingen vill väl köpa en beg. cykel med ett uppbrutet fast monterat lås? Finns väl ett gäng nackdelar med dessa lås men på en pendelcykel kanske det inte är så dumt? Men någon slags standard för detta så man kan byta det fast monterade låset när det rostar ihop vore bra.
6. prioritera säker offentlig cykelparkering, det ska alltid gå att låsa fast ramen i ett cykelställ på stan, utanför butiker mm
7. försäkra cyklar separat, cykelstölder kostar sannolikt ganska mycket för försäkringsbolagen? Borde inte de vara intresserade av att minska cykelstölderna? Kräv ramnummer vid tecknande av försäkring så får vi åtminstone in alla ramnummer i ett register. Ger också en ny intäktsmöjlighet för våra lbs:er då dom kan sälja försäkringar :-)
Obligatorisk stöldförsäkring ungefär som trafikförsäkring för vanliga fordon kanske vore en bit på väg… Frågan är vad den landar på om det stjäls cyklar för en mille om dagen. Hur många cyklar säljs det i Sverige på ett år?
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Alla lösa alla stölder o sätta buset bakom bom har vi inte råd med .
Och att lösa problemet vid tullen finns det inga ekonomiska incitament för .
Skulle vi få bukt med "problemet" skulle alla Sveriges cykelhandlare, båtmotorförsäljare mm gå i konkurs och arbetslösheten skulle skena .
Vad nöjda istl med att ni får ekonomins hjul att snurra fortare genom att skänka gamlat mög utomlands och nya fina saker skeppas in från Kina.
;-) ja, jag är väl inte direkt imponerad över råden man får från de flesta cykelaffärer gällande lås och för att undvika få cykeln stulen.

Angående straff så anser jag att det är ett problem när straffen är så låga att buset totalt verkar tappat rädslan för att åka fast. Blir lite obehagligt i samhället när påföljderna är så mjuka för brott.
 

ooms

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
Jag tycker det är rimligt att du får en motsvarande bil i ersättning. Vilket är betydligt lättare än när det gäller cyklar.
Nej, du hittar inte motsvarande bil, redan när den var ny var den närmast unik. Därför får man oftast ersättning i pengar, som kan användas som grundplåt för att köpa nytt eller nåt annat. Vilket är helt rimligt, eftersom jag inte skulle fått mer vid försäljning eller inbyte. Varför skulle det vara annorlunda för cyklar?
Min nuvarande LVG-cykel hade ett nypris på ca 40k när jag köpte den 2015. Idag är den värd kanske 15k. Självklart räknar jag inte med att få nåt mer om den blir kraschad eller stulen, även om jag inte har för avsikt att byta än på länge. Det är bara att se det som ett tidigarelagt nyinköp. Precis som de som får en vattenskada i sitt hus eller lägenhet får punga ut för en tidigarelagd renovering pga åldersavdrag i försäkringen.
 

ooms

Aktiv medlem
Cyklar för en miljon stjäls… Varje dag
;-) ja, jag är väl inte direkt imponerad över råden man får från de flesta cykelaffärer gällande lås och för att undvika få cykeln stulen.

Angående straff så anser jag att det är ett problem när straffen är så låga att buset totalt verkar tappat rädslan för att åka fast. Blir lite obehagligt i samhället när påföljderna är så mjuka för brott.
Det gjordes väl nån undersökning för ett par år sedan (innan pandemin) som visade att Sverige ur ett europeiskt perspektiv var väldigt attraktivt för utländska stöldligor av tre skäl:
- Det finns väldigt mycket att stjäla
- Risken att åka dit är väldigt låg, både när själva brotten utförs och även när stöldgodset förs ut ur landet.
- Om man ändå åker dit, är straffen löjligt låga. För en brottsling fr vissa östeuropeiska länder är dessutom antagligen standarden i ett svenskt fängelse högre än den levnadsstandard han normalt har hemma.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer