Cyklar stjäls, tänk på vart de förvaras!

exydo

Aktiv medlem
Min känsla är att det stjäls mycket cyklar sista tiden vilket är riktigt tråkigt.
Förvarar du dina cyklar i garage eller förråd kolla med ditt försäkringsbolag vilket värde som täcks.
Är det värde / cykel eller totalt en summa oavsett hur många cyklar.

Det skiljer dessutom hos vissa bolag om du har fristående garage eller om du tar dig in via ditt hus till garaget.

Hoppas fler slipper bli av med sina cyklar👍

nadderf

Aktiv medlem
Får mig att tänka på vissa annonser där det står ”förvaras ej hemma”.

nadderf

Aktiv medlem
Jag har oftast bara en cykel hemma.
Bor ute på vischan så när jag ska sälja en cykel brukar jag ha den på jobbet inne i stan. Mest praktiskt för folk som vill komma och titta.
Ja kan förstå att vissa ha det så, men man skriver så för att tjuvarna inte ska försöka göra inbrott trodde jag, och då tänker jag att det nästan triggar en tjuv att försöka göra inbrott.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ja kan förstå att vissa ha det så, men man skriver så för att tjuvarna inte ska försöka göra inbrott trodde jag, och då tänker jag att det nästan triggar en tjuv att försöka göra inbrott.
Absolut är det så. Det är ju inte bara presumtiva köpare som ser vad du har i garaget; även tjuvarna ser det.

Däremot är det nog rätt sällan som cykeln faktiskt står på annan adress när säljarna skriver så. 🙃

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är precis av denna anledningen som det sällan numer finns resultat från pistoltävlingar i media. Buset har börjat tänka.

M

Eld

Aktiv medlem
Både mailadress och mobilnummer som är helt anonyma/hemliga. Då behöver man inte bekymra sig om buset mär man annonserar.

Flurken

Aktiv medlem
Nää, mina stulna cyklar förvarar jag naturligtvis inte hemma.
Skämt å sido. Kollade med Länsförsäkringar och enligt den i telefon var det inga särskilda krav på lås eller annat om den var 'i ett låst utrymme där ingen annan har tillträde'.
Mitt låsta förråd med egen dörr utåt dög. Typ gemensamt cykelgarage skulle kräva godkänt lås.

kais01

Aktiv medlem
trist detta. förråd och garage är ofta lättforcerade, det är förresten även flertalet egnahem också.

för att i viss mån öka besväret och minska risken förvarar jag för mina något värdefullare cyklar bakhjulet på separat plats.

hithit

Medlem
trist detta. förråd och garage är ofta lättforcerade, det är förresten även flertalet egnahem också.

för att i viss mån öka besväret och minska risken förvarar jag för mina något. värdefullare cyklar bakhjulet på separat plats.
Tycks vara ett genidrag du kommit på spåren. Har man bara tillräckligt långt mellan grejjorna så kan man ta billighetscykeln mellan prylarna och låta finprylarna stå i sin glans

GoranS

Aktiv medlem
Min tanke är att om man förvarar cyklarna på ställen som är mer svåråtkomliga än där majoriteten av cyklar förvaras bör man vara hyggligt säker. Sen kan det förvisso vara ngn som bryter sig in ändå, men med tanke på hur mkt lättillgängliga cyklar det förefaller finnas borde det vara bättre att stjäla dem med mindre än att det antingen är riktigt fina cyklar eller att det finns annat intressant i samma utrymme.

Nää, mina stulna cyklar förvarar jag naturligtvis inte hemma.
Skämt å sido. Kollade med Länsförsäkringar och enligt den i telefon var det inga särskilda krav på lås eller annat om den var 'i ett låst utrymme där ingen annan har tillträde'.
Mitt låsta förråd med egen dörr utåt dög. Typ gemensamt cykelgarage skulle kräva godkänt lås.
Jag har också länsförsäkringar och har varit igenom en lång diskussion med dem.
Tydligen gör de skillnad på var cyklarna förvaras. I uthus eller garage - avdrag på ersättningen.
Även om de är låsta med godkända lås.
Skall förvaras i bostadsutrymme för att man ska få full ersättning utan avdrag.
Jag vet inte om det förekommer regionala skillnader eller skillnader mellan olika avtal, men det var mitt trista besked i alla fall.

Hälsingland

Aktiv medlem
Larmat garage nära huset, golvögla och mc-kedja som cyklarna sitter låsta i. Med en skivkap får dom ju loss cyklarna ändå men man hoppas ju att det ska avskräcka/försvåra en del iaf. Sen har jag en sjukpensionär som granne som verkar sitta i köksfönstret hela dagarna, hon är nog det bästa larmet!

jojje.p

Ny medlem
Tydligen gör de skillnad på var cyklarna förvaras. I uthus eller garage - avdrag på ersättningen.
Jag vet inte om det förekommer regionala skillnader eller skillnader mellan olika avtal, men det var mitt trista besked i alla fall.
Jag med, kontentan av det hela blev förvaring inne i huset eller låst men godkänt lås i fast föremål i låst garage

SIE

Aktiv medlem
Jag är i vår trappuppgång killen som alltid åker hiss med sin cykel, och har övat upp en riktigt bra ”hoppsan”-shrug när folk som vill kliva in på vägen ner inte får plats.

Jag är ironiskt nog även den enda i trappuppgången som fått sin cykel snodd, när jag lämnade den i hallen utanför dörren på 6e vån i 20 minuter en lördageftermiddag.

IM

Aktiv medlem
Jag är i vår trappuppgång killen som alltid åker hiss med sin cykel, och har övat upp en riktigt bra ”hoppsan”-shrug när folk som vill kliva in på vägen ner inte får plats.

Jag är ironiskt nog även den enda i trappuppgången som fått sin cykel snodd, när jag lämnade den i hallen utanför dörren på 6e vån i 20 minuter en lördageftermiddag.
Någon granne som tröttnat på att bli nekad hissplats måhända? 😉

SIE

Aktiv medlem
Låter troligt. Grannen kastade nog helt sonika ut cykeln genom fönstret i rent vredesmod, när han såg sin chans. Kollat eventuella buskage nedanför?
Jag håller mina trappgrannar högt, och har full respekt för att man gör det som krävs för att lösa ett problem. Skall nog sticka ut och rota i skogspartiet på baksidan av kåken senare idag ;)

fedde

Aktiv medlem
Jo, jag tänker en hel del på var tjuvarna förvarar de cyklar
som dom stjäl.
Och jag tänker en del på vart de åker med cyklarna som dom stjäl.

/Fedde

ers

Aktiv medlem
Enligt Länsförsäkringar på min ort krävs det bara att mitt garage är låst som du sitter ihop med huset för att ersättning skall betalas. Cykeln behöver inte ens vara låst även de givetvis rekommenderar det och de givetvis är det.

SIE

Aktiv medlem
Jag har min FS på i vindsförråd i flerfamiljshus. Dörren till vinden är i plåt och känns rätt inbrottssäker, mitt personliga förråd I korridoren är låst med kätting+hänglås, och cykeln där inne är låst med godkänt lås. Är sista momentet overkill ur försäkringshänseende?

anders_

Aktiv medlem
Jag har min FS på i vindsförråd i flerfamiljshus. Dörren till vinden är i plåt och känns rätt inbrottssäker, mitt personliga förråd I korridoren är låst med kätting+hänglås, och cykeln där inne är låst med godkänt lås. Är sista momentet overkill ur försäkringshänseende?
Om det är ett gallerförråd som man ser in i från korridoren så hade jag inte velat ha min cykel där även om den är låst.

SIE

Aktiv medlem
Om det är ett gallerförråd som man ser in i från korridoren så hade jag inte velat ha min cykel där även om den är låst.
Den stöldrisken är jag ok med (i brist på enligt mig bättre alternativ), så länge försäkringen gäller. Hoppas även att ev skurkar satsar på förrådet på bottenplan ist för det längst upp på 7e vån, det hade jag iaf gjort :)

Flurken

Aktiv medlem
Hmm, mysko. Kanske som du säger spelar roll vars i landet eller storlek på ort.

Laan84

Medlem
Man borde kunna bygga ett litet gömställe med flyttkartonger, tejp och kniv för att slippa risken. Det vore ju coolt om det ser ut som några staplar flyttkartonger :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer