Cyklar vi på för stora cyklar?

Makten

Aktiv medlem
Sist jag cyklade provade en kompis min cykel. Den har 500 mm reach och 76 graders sadelrörsvinkel. Han tyckte den kändes "jätteliten" jämfört med hans cykel som är betydligt kortare men har flackt sadelrör. Tror han är 180-185 cm lång ungefär.

Ergo: Brant sadelrör tillåter mycket större cykel när man sitter ner. För mig känns det också enormt mycket bättre när man ståcyklar eftersom man slipper "styret i famnen" med armarna för mycket nedåt, som det gärna blir på en mindre cykel. Har funderat på längre styrstam för att sträcka ut ännu mer (jag är 185 cm och nuvarande stam är 30 mm (edit: snavfel, 35 mm)).

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Sixten hade väl varken med apindex, STA, ETT eller SAG i sin kalkyl? Jag tror vi måste upp i mycket mer än 2 dimensioner. n+1 kanske.

Medan vi väntar så kan jag lägga upp min uträkning på ETT justerad för sadelhöjd. Det kanske muntrar upp. Det tog en hel dag.

jonte987

Aktiv medlem
Bra bromsar ja. Det håller jag med om, men det har jag ingen kalkyl på.

Här kommer en tabell för sittcykling
JETT.PNG

jonte987

Aktiv medlem

Jo, om man tycker måttet från head tube till sadelstolpe är "proprietary" och som författaren verkar tycka att det är svårt att mäta en "sloping tope tube" så får man ju stå upp och cykla - eller ta en djupdykning i gymnasiematten.
Författaren verkar inte heller ha funderat på ett galloperande STA.

EDIT: Det hela bottnar i att jag tycker Honzo ESD är JÄVLIGT kort till sadeln. Nu har jag inte provcyklat den men jag behövde 70mm stam på sentier som är circus 14mm längre vid sadeln.
Jag landade i 75.5 STA på custom vilket istället är 11mm längre än sentier och 25mm längre än ESD.

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Visa bilaga 472715
Jag har ingen aning om vad som är ”rätt” rent teoretiskt för mina 183cm, men 480mm reach och 33mm stam funkar kanon för mig. Hojen känns stabil men jag når bak så jag kan lyfta fronten vid dropp. Kortare ram och längre stam går såklart också, men viktfördelningen blir ju annorlunda. Jag gillar den kvicka känslan med kort stam.
Hmm, intressant...
går i tankar att trimma till det så att det går lättare (mindre ryggmuskler) att lyfta framhjulet. Tänkte iaf prova att plocka bort distanser och korta styrstammen.

Kul att höra att du är nöjd med kort styrstam. Har du provat med längre stam innan och märkte skillnad?

Jag mäter 178cm och har 470mm i reach och funderar på att byta från en befintlig 40mm till 32mm stam . Frågan är om jag kommer känna skillnad (definitivt placebo😁), det är ju bara några mm, men åt rätt håll iaf..

Beagleboy

Aktiv medlem
Tycker bättre om 642 än 635. Det är bristen på däck som gör att 642 blir söndagscykeln utan krav på nånting mer än att transportera mig i promenadtakt.

Spetsar starkt på en 36" men hittills är det pengar i förskott och väntetid på dessa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Sist jag cyklade provade en kompis min cykel. Den har 500 mm reach och 76 graders sadelrörsvinkel. Han tyckte den kändes "jätteliten" jämfört med hans cykel som är betydligt kortare men har flackt sadelrör. Tror han är 180-185 cm lång ungefär.

Ergo: Brant sadelrör tillåter mycket större cykel när man sitter ner. För mig känns det också enormt mycket bättre när man ståcyklar eftersom man slipper "styret i famnen" med armarna för mycket nedåt, som det gärna blir på en mindre cykel. Har funderat på längre styrstam för att sträcka ut ännu mer (jag är 185 cm och nuvarande stam är 30 mm).
Min cykel är lite kortare än din, men också med brant sadelrör. Den känns trots både längre reach, längre stam, längre hjulbas och större hjul mindre än min förra cykel när jag cyklar på den. Både sittande och stående. Magi, eller nåt..

yonsson

Aktiv medlem
Hmm, intressant...
går i tankar att trimma till det så att det går lättare (mindre ryggmuskler) att lyfta framhjulet. Tänkte iaf prova att plocka bort distanser och korta styrstammen.

Kul att höra att du är nöjd med kort styrstam. Har du provat med längre stam innan och märkte skillnad?

Jag mäter 178cm och har 470mm i reach och funderar på att byta från en befintlig 40mm till 32mm stam . Frågan är om jag kommer känna skillnad (definitivt placebo😁), det är ju bara några mm, men åt rätt håll iaf..
Jag har haft 47mm stam, 40mm stam och nu 33mm stam. Jag märkte tydlig skillnad mellan alla tre. Om du är känslig för förändringar så kommer du märka skillnad, testa!
Sänker du styret så blir hojen svårare att dra upp.

Emil777

Aktiv medlem
Jag har haft 47mm stam, 40mm stam och nu 33mm stam. Jag märkte tydlig skillnad mellan alla tre. Om du är känslig för förändringar så kommer du märka skillnad, testa!
Sänker du styret så blir hojen svårare att dra upp.
Tack!
...och riktigt gött att jag inte hann korta styrröret på gaffeln. (Jag kände faktiskt om bågfilsbladet hade skärpa häromkvällen)
Nu ska det trimmas innan säsongen äntligen börjar (april för min del)....

Emil777

Aktiv medlem
Jag har haft 47mm stam, 40mm stam och nu 33mm stam. Jag märkte tydlig skillnad mellan alla tre.

-bra, bättre bäst.

...i den ordnlngen ??

yonsson

Aktiv medlem
Jag har haft 47mm stam, 40mm stam och nu 33mm stam. Jag märkte tydlig skillnad mellan alla tre.

-bra, bättre bäst.

...i den ordnlngen ??
Ja, exakt. Ju kortare ju bättre. Hojen blir mer snabbstyrd och det blir lättare att få upp fronten. Det enda negativa jag upplevde i början var att hojen kunde upplevas lite instabil när man körde riktigt fort. Det märkte jag bara av första rundorna, vande mig snabbt. Att korta ner styret från 800mm till 780mm gav också en rappare känsla.

Makten

Aktiv medlem
Jag bytte nyss från 35 till 50 mm styrstam och höjde samtidigt styret ~1 cm. Det blev möjligen lite för högt men den längre stammen känns jättebra trots att cykeln är skitlång redan. Däremot märkte jag noll skillnad i hur styrningen beter sig.

Yonna

Aktiv medlem
Nu bytte jag också styrstam men tror jag behöver ännu kortare (ramen är lite för stort), men vad händer om jag byter även styret mot ett smalare, för det är egentligen också för stort. Får jag då en nervös cykel, eller som styr dåligt när den kör med några kg packning på styret? Ska några veckor på långtur och tvivlar nu om jag ska byta stam + styre :unsure:

Hittade den här "Who Needs A Zero Millimetre Stem" videon som hjälpte lite att förstå men inte 100% :)

Berk

Aktiv medlem
Nu bytte jag också styrstam men tror jag behöver ännu kortare (ramen är lite för stort), men vad händer om jag byter även styret mot ett smalare, för det är egentligen också för stort. Får jag då en nervös cykel, eller som styr dåligt när den kör med några kg packning på styret? Ska några veckor på långtur och tvivlar nu om jag ska byta stam + styre :unsure:

Hittade den här "Who Needs A Zero Millimetre Stem" videon som hjälpte lite att förstå men inte 100% :)

Pratar vi mtb (eller fatbike)? Med smalare styre känns cyklen lite kortare. Jag tycker att 4 cm på styren motsvarar 1 cm på stammen. Så kanske prova först smalare styren, kanske räcker det.

Yonna

Aktiv medlem
Pratar vi mtb (eller fatbike)? Med smalare styre känns cyklen lite kortare. Jag tycker att 4 cm på styren motsvarar 1 cm på stammen. Så prova först smalare styren, kanske räcker det.
Jo förlåt, jag glömde säga att det är racern jag pratar om. Bytte från 110 till 90 styrstam och styret är nu 42cm brett men jag är 34cm och det känns inte bra (jo det går men det kan bättre). Har på styret tempopinnar, två vattenflaskor och några kg handlebarbag. Undrar nu om cykeln skulle bli nervös eller nåt? Ja, kanske en dum fråga :)

Rholm

Aktiv medlem
Jo förlåt, jag glömde säga att det är racern jag pratar om. Bytte från 110 till 90 styrstam och styret är nu 42cm brett men jag är 34cm och det känns inte bra (jo det går men det kan bättre). Har på styret tempopinnar, två vattenflaskor och några kg handlebarbag. Undrar nu om cykeln skulle bli nervös eller nåt? Ja, kanske en dum fråga :)
Jag har 70mm styrstam på min grushoj (standard var 110) och tycker inte att den är nervös. Har inte tempopinnar och vatten på styret, men har däremot kört bikepacking med väska hängandes på styret utan problem med stabiliteten. Jag kör för övrigt 80mm på min racer och upplever inga problem där heller.

Edit: 440mm styre på båda cyklarna.

Berk

Aktiv medlem

På en racer gör bredde av styren ingenting med avståndet till styren.
Om du byter till 80 eller 70 mm stem blir cyklen inte nervös.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer