Cyklar vi på för stora cyklar?

Berk

Aktiv medlem
Artikelförfattarna på enduro-mtb såg ju samma resultat när de jämförde back-to-back större och mindre storlek, allt annat lika. De är säkerligen avancerade cyklare, men inte elit.

Det är inte bara din teori utan Lee som tråden började med säger detta också. Om man vill vara aktiv i sin cykling och kunna pumpa för extra fart, hoppa över hinder och liknande vill man välja storleken på cykeln enligt hans teori.

Om man mer vill vara en passagerare och hänga på cykeln väljer man en längre cykel.

OK!
Måste läsa det när jag har tid.

Det går nog att hitta exempel åt ”båda håll”. CS ändras sällan mellan storlekar så det kan säkert vara en anledning att vissa modeller är bäst i vissa storlekar.
Det var lite det jag frågade efter. Finns det något mer systematiskt test som visar fördelar med större cykel utöver anekdoter som att "Det funkar bättre för mig med xxl cykel"?

Lee har ju testat fram sitt system genom att ha hjälpt över 1000 personer hitta rätt mtb storlek och enduro-mtb visar i back-to-back jämförelser över flera cyklar och flera test-deltagare att den mindre cykeln är snabbare.

Berk

Aktiv medlem
Det var lite det jag frågade efter. Finns det något mer systematiskt test som visar fördelar med större cykel utöver anekdoter som att "Det funkar bättre för mig med xxl cykel"?

Lee har ju testat fram sitt system genom att ha hjälpt över 1000 personer hitta rätt mtb storlek och enduro-mtb visar i back-to-back jämförelser över flera cyklar och flera test-deltagare att den mindre cykeln är snabbare.

Ja, men snabbheten för elite-åkaren är irrelevant för de flesta (förutom om man vill ser ut som en elitåkare). För vanlig folk berör det mycket på vad man är ute efter. Många verkar ville köra snabbt rak utför, då är en lång cykel väl bra.

Jag vill köra långsamt med utmaningar och har en rolig cykel. Då skulle jag tänka att en kort cykel skulle vara bra. Men min helstel dom jag just byggde har 500 mm reach till min 179 cm och känns inte långt, mycket roligt och styrer snabbt, men då ståcyklar jag bara. Har också en FS med 445 mm reach som känns bra till sittcykling. Men all mina cyklar har kortare hjulbas än enduro för att dom har kortare gafflar och (lite) brantare gaffelvinkel.

yonsson

Aktiv medlem

Han som körde Pinkbikes Grim Donut bytte sponsor och gick upp en storlek efter att han märkte hur snabb den var, så att mindre alltid skulle vara snabbare köper jag inte. Han påtalade även att olika långa cyklar är bra till olika banor.

Han som körde Pinkbikes Grim Donut bytte sponsor och gick upp en storlek efter att han märkte hur snabb den var, så att mindre alltid skulle vara snabbare köper jag inte. Han påtalade även att olika långa cyklar är bra till olika banor.
Ja vi pratar naturligtvis generellt här. "En kille på pinkbike" är återigen en anekdot. Anektdoter har vi lika många som vi har cyklister. Jag undrade om det fanns något mer systematiskt A/B test som visade att större mountainbikes var bättre (snabbare/roligare/whatever) liknande enduro-mtb och Lee.

Ja en kille som säljer böcker på sin svada är nåt annat än en anekdot det.
Ja, om han har hjälpt över tusen cyklister med cykling så ger jag honom lite mer tillit än random enstaka person.

Som redan påpekat gjorde enduro-mtb en rätt intressant A/B test också som jag viktar än högre då de faktiskt varierade storlekar och höll resternade faktorer lika.

Av något skäl verkar dessa diskussioner vara känsliga och det är mer intressant att skjuta ner alla källor som påstår att mindre storlek verkar bättre för många mtb cyklister istället för att visa något liknande material för större cyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, om han har hjälpt över tusen cyklister med cykling så ger jag honom lite mer tillit än random enstaka person.

Som redan påpekat gjorde enduro-mtb en rätt intressant A/B test också som jag viktar än högre då de faktiskt varierade storlekar och höll resternade faktorer lika.

Av något skäl verkar dessa diskussioner vara känsliga och det är mer intressant att skjuta ner alla källor som påstår att mindre storlek verkar bättre för många mtb cyklister istället för att visa något liknande material för större cyklar.
Fast det är han själv som säger det? Möjligen kan Sam Hill välja storlek själv.

yonsson

Aktiv medlem

”Random person” var i detta fallet en av världens snabbaste. Att vissa cyklar är bättre i vissa storlekar har jag läst förut. För oss vanliga dödliga lär det inte göra så stor skillnad. Det tar även ett tag att vänja sig vid en ny cykel.

Sådana test är lika givande som när de mätte styrhöjden hos massa olika tävlande. Det finns för många variabler.

”Random person” var i detta fallet en av världens snabbaste. Att vissa cyklar är bättre i vissa storlekar har jag läst förut. För oss vanliga dödliga lär det inte göra så stor skillnad. Det tar även ett tag att vänja sig vid en ny cykel.

Sådana test är lika givande som när de mätte styrhöjden hos massa olika tävlande. Det finns för många variabler.
Jag märker att skribenterna inte ens läser det länkade källmaterialet så jag backar diskret ut ur diskussionen här.

jonte987

Aktiv medlem
Jojo, men jag förstår ändå inte varför ett kort RAD skulle ha hög trovärdighet medan test av en lång cykel på pinkbike är en anekdot. Det är väl i så fall snarare skit som skit.

Sen vad som är rätt vet jag inte. Att jag inte vill ha istrive i small vet jag däremot.

yonsson

Aktiv medlem
Jag märker att skribenterna inte ens läser det länkade källmaterialet så jag backar diskret ut ur diskussionen här.
Jag har läst, läste artikeln när den kom ut. Det skiljer ju en hel del i längd både på cyklarna och förarna.

”The test riders vary in height between 178–187 cm, which meant that they could all ride the same frame size”

Sedan har vi skillnaderna mellan modellerna. Commencal Meta (L) har 495mm Reach och väldigt flack gaffelvinkel. Det är 1mm längre reach än Canyonen i XL.

sgtprobe

Medlem
Som jag ser det med hela den här diskussionen som bakgrund, är väl att problematiken idag ligger i att folk som verkligen inte borde gå upp i en storlek (tänker mest på nybörjare då etc.) blir rekommenderade att göra precis så. På så sätt har de ju rätt. Sen har folk olika preferenser för hur de vill cykla, det är helt naturligt och helt okej att tycka olika, jag lovar!

När jag bytte cykel nu senast så satt jag mellan storlekar, alltså mellan Medium/Large (fördel Large i detta fallet) Men jag mätte upp alla vinklar mot min dåvarande cykel och kom fram till att det inte var någon större skillnad mellan ny medium och min gamla medium när man räknade in längden på styrstammen, väger in det faktum att jag alltid känt att Medium är något för litet för mig (oftast längre styrstammar än optimalt). Så när allt var sagt och gjort så fick det bli en Large, men med en kort styrstam (35mm)

Dimensionerna jämfört mot äldre Large-ramar jag haft är inte så stor heller, om man räknar in längd på styrstam då. Men skillnaden i geometrin mot det gamla är ju jättestor, skillnad i prestanda för mig är enorm till den nyas fördel. Dock får man vara mycket mer aktiv (motsatsen till passagerare m.a.o.) på cykeln för att nyttja den fullt ut. Vissa ser det som en nackdel, jag gör det inte.

/Edit, jag har 480mm reach om nån undrar

Senast ändrad:

Bergets

Medlem
Jag är 203cm lång med 72cm armar och 102cm ben dvs det finns knappt något som passar...
jag har helt snöat in på Merida One-Twenty 3000 är det totalt kört?

size.png

Makten

Aktiv medlem
Jag är 203cm lång med 72cm armar och 102cm ben dvs det finns knappt något som passar...
jag har helt snöat in på Merida One-Twenty 3000 är det totalt kört?

Visa bilaga 479754
Det ser inte ut att vara en lämplig modell för långa, nej. Nog för att det inte är en särskilt aggro geometri i största allmänhet, men den är rätt kort jämfört med mycket annat i samma segment. Dessutom ger det där knäckta sadelröret antagligen en arselposition låååångt bak över bakhjulet eftersom din sadel kommer rätt högt.

AndersJB

Aktiv medlem
Haha....när jag köpte Scott FS valde jag en medium,för det var det på hustruns gamla Specialized HT som jag började med.
När man sen läste geotabeller skillde dom sej åt ändå...

Har sakta men säkert anpassat/justerat saker,t.ex styrstam,styre och sadel för att den ska kännas rätt till mina 174cm,bara gått på hur den känns att cykla,inte brytt mej om "regler,mått eller normer".
Som nybörjare vet man ju inte riktigt hur det "bör" vara,så bara gjort så den känns bekväm och hanterbar.

Blev nyfiken och mätte upp mej och hojen enligt jänkarnas video.....reach någon mm för lång,och R.A.D var spot on på 805mm.

Om det innebär om dom har rätt eller ej skiter jag i,jag känner mej "trygg" på hojen och den känns rätt för mej! 😊
Anders.

s

Aktiv medlem
GMBN byter cyklar och tycker att en något för stor cykel är bättre än för liten.

Kan också vara så att vad de tror är normal storlek i själv verket är något för liten redan den och då är det såklart bättre att gå upp en storlek än att gå ner.

Går man till ytterligheter blir en för liten cykel jäkligt jobbig att cykla på medan en för stor blir helt omöjlig.

Fundadores

Aktiv medlem
Är själv jäkligt o-rad men så har jag extremt långa aparmar så vette fasen om en kort cykel blir bättre. Ny kortare stam kommer i morgon.

Svårt det här med storlek. har man tänkt att ha cykeln några år så vill man ju att det blir rätt.

Jag har en Scott Spark 2014 i medium idag, vad jag förstår så har storlekarna ändrats på scott så att den idag kanske motsvarar L? Ska köpa TREK fuel EX nu. M/L är upp till 178 enl. tabell. Jag är lite drygt 180cm med normala proportioner. Provade både M/L och L och tycker att på M/L så sitter jag lite för upprätt. Känns mer vant på L. Det jag funderar på är ju att det skiljer ju en del på cyklarna. Fuel:en kanske det är meningen att man ska sitta mer upprätt på än en Spark? Kan det vara så? Jag har ju bara provcyklat i butik så att säga så jag vet ju inte hur det fungerar långsiktigt.

Berk

Aktiv medlem
Svårt det här med storlek. har man tänkt att ha cykeln några år så vill man ju att det blir rätt.

Jag har en Scott Spark 2014 i medium idag, vad jag förstår så har storlekarna ändrats på scott så att den idag kanske motsvarar L? Ska köpa TREK fuel EX nu. M/L är upp till 178 enl. tabell. Jag är lite drygt 180cm med normala proportioner. Provade både M/L och L och tycker att på M/L så sitter jag lite för upprätt. Känns mer vant på L. Det jag funderar på är ju att det skiljer ju en del på cyklarna. Fuel:en kanske det är meningen att man ska sitta mer upprätt på än en Spark? Kan det vara så? Jag har ju bara provcyklat i butik så att säga så jag vet ju inte hur det fungerar långsiktigt.

Jag provade Fuel Ex i L. Jag är 179 cm med relativt lång överkropp. Trodde att den skulle vara perfekt, för att jag trivs bra på min stig-HT med 470 mm reach (med sag). Men den kändes kort. En anledning är att stack är lågt, så man behöver många spacer som gör effektiva reach kortare. Jag skulle välja XL. Tror att L skulle passa dig bra.

Jag provade Fuel Ex i L. Jag är 179 cm med relativt lång överkropp. Trodde att den skulle vara perfekt, för att jag trivs bra på min stig-HT med 470 mm reach (med sag). Men den kändes kort. En anledning är att stack är lågt, så man behöver många spacer som gör effektiva reach kortare. Jag skulle välja XL. Tror att L skulle passa dig bra.
Tack, då kör jag på den. Tyckte också den var kort men tänkte att den cykeltypen ska vara så... Har lagt en beställning nu så hoppas den går igenom. Den är sjukt snygg i svart ;)

Fundadores

Aktiv medlem
Ny stam från 50 till 40. Blev bättre för ståcykling som jag ägnar mig i huvudsak åt. Men här är ju intressant hur man uppfattar storlekar. Jag hade nog valt en Fuel Ex i M/L om jag köpt den nu, medan Berk gärna haft XL. Och vi har samma mått, 179 med lång överkropp, eller i varje fall armar för min del.

Berk

Aktiv medlem
Ny stam från 50 till 40. Blev bättre för ståcykling som jag ägnar mig i huvudsak åt. Men här är ju intressant hur man uppfattar storlekar. Jag hade nog valt en Fuel Ex i M/L om jag köpt den nu, medan Berk gärna haft XL. Och vi har samma mått, 179 med lång överkropp, eller i varje fall armar för min del.

Ännu intressantare är att jag just har byt från 40 till 50 mm stam på min helstel med 500 mm reach som jag tycker är bättre till ståcykling!

Berk

Aktiv medlem
Tror du har en starkare rygg än vad jag har.

Kanske.

Ville just skriva att jag kanske måste prova att byta från 50 till 40 mm stam på min stig-HT :) Den har "bara" 470 mm reach med sag och känns rätt, eller bara lite kort, vid ståcykling. Förstar inte riktigt vad skillnaden är med min helstel. Kanske står jag mer framåt på min helstel för att dämpa och lyfta framdelen mer aktivt som behövs utan dämpad gaffel.

jonte987

Aktiv medlem
finns det något sätt att räkna ut vilket reach man bör ha?
RAD ovan är ett och Sixtens formel ett annat. Problemet är att de inte alls tar hänsyn till att några vill kunna sitta ner på sadeln också.

RAD ger korta cyklar och Sixtens stämmer rätt väl med det som var modernt 2018.
Nu är sadelstolpen brantare och cyklarna ännu längre.

Berk

Aktiv medlem
Enligt jänkarna i videon som är i början av tråden ska man ta sin längd i cm gånger 2,5.
Rätt eller fel??
Det vette fasen,är ju detta som diskuteras här!🤣🤣

Jag skulle säga reach är emellan 0.26 och 0.27 gånger din längd. Vad det är precis diskuterarvu här och berör också på hur kroppen är byggd och vad dina preferenser är.

AndersJB

Aktiv medlem
Jag skulle säga reach är emellan 0.26 och 0.27 gånger din längd. Vad det är precis diskuterarvu här och berör också på hur kroppen är byggd och vad dina preferenser är.
Precis.
Nu är jag "ny" på MTB,men jag tror att det finns nog inga säkra mått,eller 100%:iga regler för hur det SKA vara.
För mej handlar det om känslan/trivseln på fordonet,vare sej det är en cykel eller mc.
Jag vill känna att jag har kontroll och att jag är bekväm.....sen är det säkert helt "fel" för t.ex ren XC,men handlar ju om vilken typ av körning man använder sakerna till.

Berk

Aktiv medlem
Detta.

Cyklars storlek är inte som passformen på en sko. Den är inte rätt eller fel, utan det handlar om tycke och smak.

Om du vet vad du behöver behöver du ingen formel. Men här diskuterar vi hur stor cyklar måste vara, då behöver vi någon sätt att relatera storleken av cykeln till storleken av cyklisten.

Sen är det också bra för nybörjare att har någon uppskattning hur stor cykel kommer att funka bra för dom.

Bergets

Medlem
RAD ovan är ett och Sixtens formel ett annat. Problemet är att de inte alls tar hänsyn till att några vill kunna sitta ner på sadeln också.

RAD ger korta cyklar och Sixtens stämmer rätt väl med det som var modernt 2018.
Nu är sadelstolpen brantare och cyklarna ännu längre.
jo det förstår jag, jag tänker mer "klassisk" reach och inte rad.
Sixten är en riktig legend, han hjälpte mig för ett par år sedan med just detta och han sa då att 555 från vevlagret till styret (dvs reach + stam) skulle passa mig

vet du hur Sixten räknar?
är det som @Berk säger Längd x 0.26 / 0.27

203 x 0.27 = 54,81 = 548mm - Är detta reachen på ramen eller hela vägen till styret?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer