Cyklar vi på för stora cyklar?

EpicEra

Ny medlem
Håller precis på att bygga en cykel där jag passar på att trappa upp en storlek.
Smaken som baken, if it fits it sits.

Berk

Aktiv medlem
Jag är lång, men kort för min cykelstorlek. 193cm är i lägre änden av intervallet YT rekommenderar.

Kankse har du mättit din RAD fel?

RAD låter dom komplett bullshit, men nu blev jag nyfiken. Vill dock inte titta på en video. Hur mäter man RAD precis? Såg nagot mellan vevlagret och handtag, men var på vevlagret och var på handtag?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Kankse har du mättit din RAD fel?

RAD låter dom komplett bullshit, men nu blev jag nyfiken. Vill dock inte titta på en video. Hur mäter man RAD precis? Såg nagot mellan vevlagret och handtag, men var på vevlagret och var på handtag?
Tolkar det som att det bara är diagonala linjen från centrum av handtag till centrum av vevlager. Alltså hypotenusan av effektiv reach och stack

Berk

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Nej, jag pratar om RAD.

Utifrån hans kassa förklaring och bild i pinkbike så hade jag trott att man mäter direkt från bb till mitten av handtag - end of story. Alltså en linje ikke parallell med fram/bak.

Jag har senare fått förklarat för mig att man ska mäta från bb till mitten av ett snöre spänt mellan höger och vänster handtag.
Jag trodde att det står så om man läser noga - men nu kan jag inte hitta det.

Berk

Aktiv medlem
Nej, jag pratar om RAD.

Utifrån hans kassa förklaring och bild i pinkbike så hade jag trott att man mäter direkt från bb till mitten av handtag - end of story. Alltså en linje ikke parallell med fram/bak.

Jag har senare fått förklarat för mig att man ska mäta från bb till mitten av ett snöre spänt mellan höger och vänster handtag.
Jag trodde att det står så om man läser noga - men nu kan jag inte hitta det.

Det är vad UprightCitizen säger. Och jag min ens trådspäng mellan handtag i videon, det kan bara vara för att mäta till mitten. Vet dock inte om man i så fall ska mäta till baksidan eller ovansidan av handtag. Inte viktigt för mig dock, både min stig-HT och helstel är (mycket) för stora.

yonsson

Aktiv medlem
Det är vad UprightCitizen säger. Och jag min ens trådspäng mellan handtag i videon, det kan bara vara för att mäta till mitten. Vet dock inte om man i så fall ska mäta till baksidan eller ovansidan av handtag. Inte viktigt för mig dock, både min stig-HT och helstel är (mycket) för stora.
Handtagens mittpunkt

mtbloaf

Medlem
Jag tycker det här måttet stämmer ganska bra med vad som ger rörlighet på en cykel.
Om man mest kör över stock och sten utan att lyfta hjul, bunnyhoppa, pumpa, göra manuals, eller aldrig spenderar tid i luften, då kan man nog mer eller mindre bortse från de här siffrorna.
Personligen tycker jag att det finns många saker som blir betydligt svårare och framförallt tråkigare på en större cykel.

Berk

Aktiv medlem
Jag tycker det här måttet stämmer ganska bra med vad som ger rörlighet på en cykel.
Om man mest kör över stock och sten utan att lyfta hjul, bunnyhoppa, pumpa, göra manuals, eller aldrig spenderar tid i luften, då kan man nog mer eller mindre bortse från de här siffrorna.
Personligen tycker jag att det finns många saker som blir betydligt svårare och framförallt tråkigare på en större cykel.

Men stora problemet med den här måttet är att den inte tar hänsyn till vinkeln. Om man vinklar RAD linjen några grader upp eller ner ändrar avståndet till styren sig med några cm. Så måttet är helt värdelöst.

Berk

Aktiv medlem
Köp boken så kommer det tydligen en vinkel också.

Har nu förstod att RAD, och RAAD ("rider area angle distance" eller "rider angle area distance"?) är en sätt att sälja böcker. Utan vinkel är RAD nästan meningslöst och men vinkel är det samma som effektiva reach. Smart valt dock att RAD berör på reach, stack, stam, distanser och rise. Och RAD är enkelt att mäta, RAAD dock mindre enkelt. Nyfiken hur dom kan på faktorn 0,447.

Utan mer information säger det dock ingenting om om vi kör för på stora cyklar. Jag tycker att mycket är preferens och berör på hur proportioner i kroppen är. Enda objektiva sätt att mäta nagot är snabbheten i DN tävling, som enduro testen dom länkades tidigare, men inte alla är intresserad i att köra snabb(ast).

skier

Aktiv medlem
I den här videon tycker jag de förklarar RAD rätt tydligt ändå

Om man inte vill se videon så bifogar jag en bild, de har alltså ställt pedalerna på två pallar, står på pedalerna och drar sen styret mot magen, med rätt RAD så ska man kunna stå med raka ben och raka armar i den positionen.
De jämför det med ett marklyft, man har mycket sämre kraft att dra uppåt när man måste böja armarna (som man måste med en längre cykel).

Jag tror nog deras teori stämmer för manual, bunnyhop och allmän manöverbarhet, nackdelen är väl stabiliteten och kurvgreppet i högre fart som man tappar med kortare cyklar.

1619674756328.png

Emil777

Aktiv medlem
Jag tror även det stämmer för fart, mindre cyklar vinner.

Citat från Euro MTB:
"EWS professionals ride surprisingly short bikes – for good reason"

jag själv har en Canyon Strive storl L, den de testar Här är bl.a. en Strive storl L. Men tävlingsåkaren är 1,90. Jag är 1,79.

Jag önskar jag sett Joy of Bike-filmen innan jag köpte min cykel. Då hade jag valt storl M.

Men tack vare bra tips i den här tråden (@yonsson) har jag iaf nu kortare styrstam och mindre brett styre. Bästa grejjen på länge. Cykeln blev klart roligare direkt!
Så det stärker min tro på att jag är en "storl M".

Tyvärr är cykelkontot utblåst för 2021.

skier

Aktiv medlem
Jag gissar att proffsen har så bra teknik att de inte behöver de längsta/stabilaste cyklarna annat än på de riktigt raka och snabba banorna och att de på övriga banor vinner mer tid i kurvor och lågfartsstök med en kortare cykel. Så man får nog prova sig fram tyvärr, men det kan ju bli dyrt...

LDG

Aktiv medlem
Jag gissar att proffsen har så bra teknik att de inte behöver de längsta/stabilaste cyklarna annat än på de riktigt raka och snabba banorna och att de på övriga banor vinner mer tid i kurvor och lågfartsstök med en kortare cykel. Så man får nog prova sig fram tyvärr, men det kan ju bli dyrt...
Sant och då behöver ju gemene man med sämre teknik ännu kortare cyklar då man tappar mer i kurvor än rakt fram.

theBrand

Aktiv medlem

Om man inte vill se videon så bifogar jag en bild, de har alltså ställt pedalerna på två pallar, står på pedalerna och drar sen styret mot magen, med rätt RAD så ska man kunna stå med raka ben och raka armar i den positionen.
De jämför det med ett marklyft, man har mycket sämre kraft att dra uppåt när man måste böja armarna (som man måste med en längre cykel).

Jag tror nog deras teori stämmer för manual, bunnyhop och allmän manöverbarhet, nackdelen är väl stabiliteten och kurvgreppet i högre fart som man tappar med kortare cyklar.

Visa bilaga 485436
1619680705006.png

jonte987

Aktiv medlem

Visa bilaga 485436
Sen är det inte samma mått som RAD om inte pedalerna har samma bredd som styret. Nu vill han även ha smala styre (med ett källmaterial som verkar stämma dåligt med tesen) annars ändras även måttet på bilden med ett styre som inte tillåter armarna att hänga rakt ner längs med kroppen.

mikaeljc

Aktiv medlem
Jag tror även det stämmer för fart, mindre cyklar vinner.

Citat från Euro MTB:
"EWS professionals ride surprisingly short bikes – for good reason"

jag själv har en Canyon Strive storl L, den de testar Här är bl.a. en Strive storl L. Men tävlingsåkaren är 1,90. Jag är 1,79.

Jag önskar jag sett Joy of Bike-filmen innan jag köpte min cykel. Då hade jag valt storl M.

Men tack vare bra tips i den här tråden (@yonsson) har jag iaf nu kortare styrstam och mindre brett styre. Bästa grejjen på länge. Cykeln blev klart roligare direkt!
Så det stärker min tro på att jag är en "storl M".

Tyvärr är cykelkontot utblåst för 2021.
Är det verkligen så? Att proffs ofta är konservativa och förändringsobenägna är ingen nyhet. Men de flesta kör väl med modern geometri numera? Sam Hill är 175 cm och kör väl 470 reach? Jesse Melamed är bara 170cm och kör väl 452 reach? Richie Rude 182 cm har väl gått upp till L på sin SB150 med 480 reach?

Martin Maes sticker dock ut lite. 186 cm och 470 reach, men han verkar också köra 55mm stam där de flesta verkar köra 40mm.

Makten

Aktiv medlem

Visa bilaga 485436

Skärmdumpen säger ju allt. Tämligen irrelevant för stigcykling och antagligen de flesta som cyklar utför också. Dirtjump, slopestyle, trials och liknande däremot, visst.

jonte987

Aktiv medlem
Är det verkligen så? Att proffs ofta är konservativa och förändringsobenägna är ingen nyhet. Men de flesta kör väl med modern geometri numera? Sam Hill är 175 cm och kör väl 470 reach? Jesse Melamed är bara 170cm och kör väl 452 reach? Richie Rude 182 cm har väl gått upp till L på sin SB150 med 480 reach?

Martin Maes sticker dock ut lite. 186 cm och 470 reach, men han verkar också köra 55mm stam där de flesta verkar köra 40mm.
Sam verkar fortfarande kör medium 455,

Vilket jag nog skulle vara ok med (176cm) om jag slapp sitta ner. Kan inte vara så långt kvar från sadeln med modern STA.

Makten

Aktiv medlem
Det är ju inga megaskillnader heller. Jag är 185 och cyklar på 500 mm reach. Det är bara 4% längre i förhållande till min längd än om Sam Hill kör 455 mm reach.

mikaeljc

Aktiv medlem
Sam verkar fortfarande kör medium 455,

Vilket jag nog skulle vara ok med (176cm) om jag slapp sitta ner. Kan inte vara så långt kvar från sadeln med modern STA.
Helt rätt men 455 reach på 175 cm är ju inte särskilt kort det heller.

mikaeljc

Aktiv medlem
Det är ju inga megaskillnader heller. Jag är 185 och cyklar på 500 mm reach. Det är bara 4% längre i förhållande till min längd än om Sam Hill kör 455 mm reach.
Ja jag tror att det är lite av en myt att alla proffsen kör jättekorta cyklar. Reach + styrsatam hamnar nog på 28-29% av kroppslängden på de allra flesta.

jonte987

Aktiv medlem
Jag ligger nog runt RAD + 100mm om jag inte mäter eller fattar fel.
Använder jag istället formel så stämmer det bättre. (eller är 10ggr för litet beroende på var jag sätter "punkten".

Vad betyder det? Att jag gör fel,har långa armar eller båda?
Vill jag verkligen har kortare cykel för att jag har långa armar?

Kom däremot på att jag kanske skulle minska rise på styret från 20mm till 12 på enduron. Ser tramsigt ut jämfört med marinon.

EDIT. Är ju barfota. Får sätta på tjocka sulor så minskar skillnaden lite.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Skärmdumpen säger ju allt. Tämligen irrelevant för stigcykling och antagligen de flesta som cyklar utför också. Dirtjump, slopestyle, trials och liknande däremot, visst.
det är väl relevant om man tycker om att bunnyhoppa och göra manual i terrängen, vill man mest bara mosa på rakt fram är det förstås irrelevant. jag har cyklar med lite olika reach men det slutar alltid ändå med att jag justerar med styrstamslängd, backsweep och upsweep så att de olika cyklarna blir väldigt lika i avstånd handtag-vevparti.

För mig gör det stor skillnad för bunnyhop om styret är för långt fram, precis som att kurvtagningen blir sämre om styret är för långt bak, man får ju kompromissa fram till det som passar ens egen åkning.

theBrand

Aktiv medlem
Just för marklyft så funkar det nog så, för cykelstorlekar finns det ingen vetenskap, bara åsikter ;)
Marklyft utförs ju med raka armar, så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag.

Jag är 175cm lång men har ett apindex på +12cm, samtidigt som det finns folk som har negativt apindex.
I den fina illustrationen med pedalerna på en pall skulle jag då få kortare reach än någon med kortare armar men med samma kroppslängd.

Jag tycker det är ganska kasst att de försöker ge intryck av någon sorts uttänkt metodik, när de snarare verkar ha bestämt sig först och sen sökt med ljus och lykta för att något som ger skenet av att bekräfta deras övertygelse.

En cykel är summan av alla ingående delar, en cykel med lång reach är svårare att få upp på bakhjulet, även en med långa kedjestag. Min gissning är att det har en del att göra med att båda måtten gör det svårare att flytta tyngdpunkten bakom bakaxeln, och kanske inte har så mycket med marklyft att göra.

Jag har dock ingen "rad" formel för det.
(Men jag kanske kan hitta på något klatschigt om jag går och letar lite i fysikboken)

Emil777

Aktiv medlem
....man får ju kompromissa fram till det som passar ens egen åkning.
Synd att det är så dyrt bara, att byta ram...
Tror fasen jag sparar till encykel till istället.

Måste nog ut ikäll på endurostigarna och känna efter en gång till vad gäller storlekar.
Tyvärr brukar det kännas euforiskt, trots att jag kör en storl. L.
Goddammit !

Makten

Aktiv medlem
det är väl relevant om man tycker om att bunnyhoppa och göra manual i terrängen...
Vilket merparten av alla cyklister ändå inte fixar, så min poäng kvarstår. 😉 Edit: Sen är det rätt fånigt att antyda att man måste "mosa på rakt fram" bara för att man inte är en snidare på att ha hjulen i luften.

Sen kan man förstås spekulera i om det beror på att de cyklar på för långa cyklar, men det tror jag inte. Det var inte direkt fler som klarade bunnyhop och manual för 5-10 år sen, tvärtom om något.

N_sandstrom

Aktiv medlem

Visa bilaga 485436
Ser mycket relevant ut för stigcykling. Jag har alltid funderat på hur jag ska undvika att ha rumpan så långt över bakhjulet.

Får helt enkelt testa den där positionen nästa gång, spikrak liggandes över styret!

skier

Aktiv medlem
Marklyft utförs ju med raka armar, så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag.

Jag är 175cm lång men har ett apindex på +12cm, samtidigt som det finns folk som har negativt apindex.
I den fina illustrationen med pedalerna på en pall skulle jag då få kortare reach än någon med kortare armar men med samma kroppslängd.

Jag tycker det är ganska kasst att de försöker ge intryck av någon sorts uttänkt metodik, när de snarare verkar ha bestämt sig först och sen sökt med ljus och lykta för att något som ger skenet av att bekräfta deras övertygelse.

En cykel är summan av alla ingående delar, en cykel med lång reach är svårare att få upp på bakhjulet, även en med långa kedjestag. Min gissning är att det har en del att göra med att båda måtten gör det svårare att flytta tyngdpunkten bakom bakaxeln, och kanske inte har så mycket med marklyft att göra.

Jag har dock ingen "rad" formel för det.
(Men jag kanske kan hitta på något klatschigt om jag går och letar lite i fysikboken)
De är ju amerikaner, så självklart försöker de sälja något... man måste ju inte köpa deras bok om man inte vill...
Hänvisningen till marklyft tycker jag trots allt är ganska bra, vid bunnyhop och manual vill man ju lyfta styret med raka armar genom att flytta bak kroppsvikten, är cykeln för lång så kommer man inte att kunna få upp framhjulet lika högt utan att börja böja på armarna och lyfta med armar/axlar istället, en rörelse som man är mycket svagare i.

Personligen tycker jag formler för anpassning av cyklar är rätt värdelöst, bortsett från hur mycket det skiljer i armlängd, under/överbenslängd, rörlighet och vikt mellan olika cyklister så skiljer det ju rätt mycket i hur man vill att cykeln ska kännas. Lee like bikes verkar vilja att alla cyklar ska kännas som en dirt jump, det är säkert rätt för de kurser han håller, men kanske inte lika rätt för vanlig stigcykling.

skier

Aktiv medlem
Vilket merparten av alla cyklister ändå inte fixar, så min poäng kvarstår. 😉 Edit: Sen är det rätt fånigt att antyda att man måste "mosa på rakt fram" bara för att man inte är en snidare på att ha hjulen i luften.

Sen kan man förstås spekulera i om det beror på att de cyklar på för långa cyklar, men det tror jag inte. Det var inte direkt fler som klarade bunnyhop och manual för 5-10 år sen, tvärtom om något.
Fast man behöver ju inte ge upp i förväg :) jag har lärt mig bunnyhop de senaste åren trots att jag cyklat sen 90-talet, tycker det blir roligare och faktiskt lite snabbare att kunna ta rakare linjer över stockar och större stenar.

Jag menade inte att man måste mosa på rakt fram för att man inte klarar av bunnyhop, jag menar att en del helt enkelt inte har något intresse av det. När jag cyklar med min enduro/all mountain i Vallåsen och ligger bakom min kompis som kör på en riktig dh så måste jag anpassa mig till terrängen för att hålla farten uppe medan han mer behöver våga hålla i sig. Bägge delar är ju kul cykling men på lite olika sätt, och där är dh-cykeln definitivt snabbare helt utan att bunnyhoppa.

Makten

Aktiv medlem
Fast man behöver ju inte ge upp i förväg :) jag har lärt mig bunnyhop de senaste åren trots att jag cyklat sen 90-talet, tycker det blir roligare och faktiskt lite snabbare att kunna ta rakare linjer över stockar och större stenar.

Jag menade inte att man måste mosa på rakt fram för att man inte klarar av bunnyhop, jag menar att en del helt enkelt inte har något intresse av det. När jag cyklar med min enduro/all mountain i Vallåsen och ligger bakom min kompis som kör på en riktig dh så måste jag anpassa mig till terrängen för att hålla farten uppe medan han mer behöver våga hålla i sig. Bägge delar är ju kul cykling men på lite olika sätt, och där är dh-cykeln definitivt snabbare helt utan att bunnyhoppa.
Absolut. Frågan är om det är värt att anpassa cykeln till teknik som man kanske ändå inte skulle klara av att bemästra (särskilt inte på en icke slät stig), när man samtidigt förlorar massa goda egenskaper. Jag tror att de flesta vinner på en ganska lång cykel som tillåter att man cyklar aggressivare utan att riskera att stå på näsan titt som tätt. Känner själv att jag utvecklats snabbare som cyklist sen jag skaffat längre cykel och jag fixar knöligare saker både uppför och nedför. Samtidigt är det förstås ett jäkla åbäke i vissa situationer men det är ändå rätt sällan.

Tittar jag på de cyklister jag omger mig med och de jag ser ute i skogen så tror jag att jag känner till en eller max två personer som klarar av att hålla en manual i mer än 5 meter. Det säger kanske en del. De som klarar att kontrollerat bunnyhoppa över hinder och har nytta av det är fler, men ändå inte mer än kanske 10%, om ens det. Jag hör inte dit men smygövar så ofta jag kan, med mycket klent resultat. 😖😁

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer