Cyklar vi på för stora cyklar?

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Däremot vore det nog nice med en kort hoj utan spd för att träna manuals....

EDIT, Kan vi säga att jag BEHÖVER det, eller det är smart att vänta några månader?
 

Emil777

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Däremot vore det nog nice med en kort hoj utan spd för att träna manuals....

EDIT, Kan vi säga att jag BEHÖVER det, eller det är smart att vänta några månader?
Du behöver inte utan MÅSTE skaffa !
Väldigt osmart att vänta några månader, då är det ju vinter.

Jag har samma fråga som du gällande ny kort hoj, gäller svaret även mig ?
😀
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Du behöver inte utan MÅSTE skaffa !
Väldigt osmart att vänta några månader, då är det ju vinter.

Jag har samma fråga som du gällande ny kort hoj, gäller svaret även mig ?
😀
Ja, det lär behövas men vi har redan en ny ht med korta cs. Jag får börja med den. Kan jag inte är det materialfel och jag måste bygga en dirt. Eller street tror jag att jag ska ha.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Kunde inte riktigt släppa det här. Testade att ställa cykeln med tramporna på var sin stol som han säger att man ska göra i en video. Kan konstatera att det nog inte är cyklarna som är för långa (iaf inte min), det är stolarna som är för låga.

Tror att hela bakgrunden till RAD kommer från tekniken han kallar för "the hinge" vilket tydligen ska vara det enda man behöver lära sig så kommer allt annat på köpet. Tror han har vissa poänger, men också att han gör en stor grej av ett koncept som är lite av gammal skåpmat inlindat i BS. Mycket captain obvious moments och retorikspel. Klart det är fel med attackposition, man kan ju inte attackera ett berg och vinna! (stor suck).

 
Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Kunde inte riktigt släppa det här. Testade att ställa cykeln med tramporna på var sin stol som han säger att man ska göra i en video. Kan konstatera att det nog inte är cyklarna som är för långa (iaf inte min), det är stolarna som är för låga.

Tror att hela bakgrunden till RAD kommer från tekniken han kallar för "the hinge" vilket tydligen ska vara det enda man behöver lära sig kommer allt annat på köpet. Tror han har vissa poänger, men också att han gör en stor grej av ett koncept som är lite av gammal skåpmat inlindat i BS. Mycket captain obvious moments och retorikspel. Klart det är fel med attackposition, man kan ju inte attackera ett berg och vinna! (stor suck).

Vilket VM i ordbajseri. Inte för att jag inte håller med, men precis som du säger känns det som att de snackar flr snackandets skull. Ingen har väl påstått att "attack"-position är något statiskt? Klart som korvspad att man måste låta cykeln jobba under sig.
 

Makten

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
En av de saker som Lee tjatar mest om är ju "getting low on the bike", vilket ÄR "attackposition". Eller?

Edit: Alltså inte i videon ovan (har inte sett den) utan generellt.
 

Xiro

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag gillar Lees metod med RAD (avståndet från vevaxel till centrum av handtag, projicerat på cykelns centerplan) och RAAD (vinkeln) för de går direkt på det som relaterar till kroppsmått och hur du vill sitta på cykeln.

Om jag förstått rätt är tanken att RAAD ska vara ungefär såhär i sag:
XC 55°
Trail/AM/allround 57-60°
DH 62-64°

RAD +/-0 är tänkt för allround, - är för "manöveribilitet" (DJ, BMX?), + för högfartsstabilitet (snabb DH?), om jag fattat rätt.

Lee förespråkar SHO (horisontella avståndet mellan greppens centrum och styraxeln) nära 0. Återigen om jag fattat rätt...

Här är en av mina hojar uppmätt på några mm när (perspektivfel i vissa mått, och FO gjorde jag fel på), med Lees mått i gult:
20210423_134935_edit.jpg

(780 mm styre med 9 grader back sweep, 15 mm rise. Allt mätt med gratisappen Image Meter i android. Kontrollmätt RAD och SHO med tumstock, utan avvikelse från bilden.)

Jag är 175 cm, och råkar ligga prick på RAD för denna hoj. Har kört smått moderniserad nittiotals-MTB tills förra året :) och denna cykel må vara från 2014 men känns väldigt bra och ger mig mod och kontroll som saknades med min gamla. Prio för mig är att ha kul, lära mig hoppa ordentligt och annat bus, på stig såväl som på hårdpackat, i Skåne. Kommande uppgradering blir nog en insert i backdäcket.

Missar jag mycket om jag kör vidare på denna, istället för nåt nyare?

:)

Ps. Nu när jag kontrollmäter styrstammen i bilden ser jag att mätskalan skulle kunna vara runt 2,5% off, gaaah. Får ta mig omaket att ta ordentligt telefoto med finkamera nån dag och mäta om alltihop. RAD och SHO stämmer i alla fall hyfsat, och säkert även RAAD.
 
Senast ändrad:

Xiro

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Vad gäller kroppsposition tycker jag denna är väldigt intressant, och den ser ut att sammanfalla hyfsat med Lees tänk:

(För den som inte pallar titta - grundposition ur sadeln på platten: Hälarna ner, ganska rak rygg, halvhög armhävningsposition med armarna, hakan över styrstammen. Fokus på flow och rörelseförmåga, snarare än attack.)

Och här intressant just om "chin over stem":

(Hakan över styrstammen på platten men notera vad som händer när det börjar luta.)
 

Xiro

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Sett flera diskussoner där flera mätt RAD fel, ska vara från centrum av greppen, både i höjd och sida. Man brukar också hänga upp sig på förenklingen 2,5 x kroppslängd = reach, och missa att Lee förespråkar att man mäter sitt RAD, vilket är skitenkelt. Och ska man mäta rätt ska händerna vara på rätt inbördes avstånd, som om man höll dem på styret.

Vidare är det ofta folk inte sett att det finns vinkeln RAAD. Missar man den så kan RAD te sig ganska märkligt.

Och, som grädde på moset, så har Lee även måttet SHO, se min post ovan :)

Oavsett vilken RAD-offset, RAAD och SHO man föredrar så är det väldigt smidiga mått att jobba med, tycker jag.
 

theBrand

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag lanserar härmed mitt eget system:
RÖV
(Rätt Över Vevlagret)

Det hela är mycket enkelt, försök cykla med en utgångsposition där du har din tyngdpunkt placerad ungefär rakt över vevlagret sett från en tänkt linje i 90 grader från marken.
Om du upplever att du har svårt att bibehålla denna position när stigen börjar luta så kan det bero på att din cykel inte matchar din kropp och/eller färdighet.
 

Berk

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag lanserar härmed mitt eget system:
RÖV
(Rätt Över Vevlagret)

Det hela är mycket enkelt, försök cykla med en utgångsposition där du har din tyngdpunkt placerad ungefär rakt över vevlagret sett från en tänkt linje i 90 grader från marken.
Om du upplever att du har svårt att bibehålla denna position när stigen börjar luta så kan det bero på att din cykel inte matchar din kropp och/eller färdighet.

Jättebra koncept! Det saknas bara en jobbig video (och kankse en bok).
 

Schreddan

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag lanserar härmed mitt eget system:
RÖV
(Rätt Över Vevlagret)

Det hela är mycket enkelt, försök cykla med en utgångsposition där du har din tyngdpunkt placerad ungefär rakt över vevlagret sett från en tänkt linje i 90 grader från marken.
Om du upplever att du har svårt att bibehålla denna position när stigen börjar luta så kan det bero på att din cykel inte matchar din kropp och/eller färdighet.
Inget måttband eller youtube-kanal?
Då ere säkert snake oil. :)
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag vet inte, jag försökte lansera JETT(Taiwanese) och jag har inte tjänat en spänn varken i natura eller annat. Å då hade jag ändå både cosinus och Exceltabell.

Tror berk har rätt. Du måste ha en störig video annars går det inte. Kidsen kan inte läsa.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag vet inte, jag försökte lansera JETT(Taiwanese) och jag har inte tjänat en spänn varken i natura eller annat. Å då hade jag ändå både cosinus och Exceltabell.

Tror berk har rätt. Du måste ha en störig video annars går det inte. Kidsen kan inte läsa.
Vilka kids? 🙂 Är strax 35 och känner mig oftast som rena ungtuppen i skogen
 

jonte987

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
En app för remote RÖV coaching vore nog bra skit nu i coronatider.

Nog bra att kolla ålder och dokumentera samtycke först bara.....
 

Fundadores

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Lösningen på det här är ju en dropper stem. Utsträckt när man behöver det och med ett klick blir det en hoj för manuals och hopp.
 

solgule

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Hade varit bra med en checklista i vetenskaplig metod för dummies, som man kan skicka till behövande. Var hittar man en bra sådan?

Roxy verkade ha hyfsad vetenskaplig metodik när hon analyserade cykling i de ovan länkade filmerna. Blev lite annat fem minuter in i nedan video, där Einstein blandas ihop med något om tankevibrationer. Det fortsätter i beskrivning och kommentarer. En länk som skulle vara omotsägligt bevis handlade om bön som läkande kraft, men orkade inte läsa så noga.

 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Colin Furze har hittat den slutgiltiga lösningen på geometriångesten
Ja, han lyckades ju bygga något som aldrig kan vara lagom.

Så nu slipper man ha ångest över om man ska ha för lång, för kort, för hög, eller för låg cykel, denna löser allt.
Garanterat fri från bunnyhops också :D
 

Xiro

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Colin Furze har hittat den slutgiltiga lösningen på geometriångesten

Inspirerande!

Med lite mer finess hade man haft en rigg där man kunde prova ut olika geometrier, t ex behålla RAD-offset konstant, och samtidigt variera RAAD. Eller prova olika RAD-offset. Innan man börjar prototypa vidare med kap o svets.

Vidare vore det intressant vilken RAD-offset, RAAD-vinkel och SHO ni trivs med till olika former av MTB-cykling! Jag trivs bra med det hojen enl ovan för skånskt stigbus och DJ-ish. När jag försöker lära mig wheelies känns det gött med min Cotic Soul 26, kanske för dess kortare kedjestag, liiite kortare RAD, lite lägre RAAD. Dock kan nog en hoj som är lätt att dra upp på bakhjulet vara svårare att hålla där?
 

s

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jo, en variant med justeringsmöjlighet inom rimliga gränser och någon sorts skruvlösning istället för hydraulik skulle kunna bli fullt cyklingsbar. Med mindre justeringsmöjlighet kan man sannolikt också skippa lederna och istället låta rören böja sig lite vilket ytterligare håller nere vikt och ökar styvheten.
Något för EST att ta tag!
 

Azrael

Medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?

Jag vet inte, borde jag ha köpt en Trek M/L istället för L på min Fuel EX?
Jag testade med min hoj (all mountain) efter att ha sett det där. Den var för lång, så jag har flyttat med styret och vridit det bakåt så att ”RAD” är rätt. Ska bli sjukt spännande att komma ut med den igen, jag håller precis på att lära mig att hoppa (kör mest i Flottsbro).
 

Azrael

Medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag testade med min hoj (all mountain) efter att ha sett det där. Den var för lång, så jag har flyttat med styret och vridit det bakåt så att ”RAD” är rätt. Ska bli sjukt spännande att komma ut med den igen, jag håller precis på att lära mig att hoppa (kör mest i Flottsbro).
Testade idag. Lite ovant men jag hoppade fan så mycket längre!
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Köpte mig en gammal dirtjumper i storlek XXXS känns det som (se bilden på apan i tidigare inlägg). Alla RAD o RÖV-mått kan nog slänga sig i väggen. Sitter med knäna vid öronen om jag sitter ner. Testade den ordentligt för första ggn i helgen o måste nog tyvärr konstatera att jag har en del att öva på... Det behövs inte att röra sig många centimeter fram eller tillbaka med kroppen för att få helt olika hopp-resultat. Man lär sig mkt på den hojen snabbt!

Som kontrast testade jag en Spesh Enduro i XL/S5 som förmodligen är den största hoj jag äntrat. Fick enkelt till otroligt sköna hopp med den i Isaberg, knappt utan att ens försöka.

Jag konstaterar att ALLT har som vanligt med materialet att göra. Ju mer kolfiber desto högre o längre hopp!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer