Cykling MTB kring Öregrund/gräsö/östhammar

glitch

Aktiv medlem
Då man blivit med landställe för drygt ett år sen på Gräsö börjar det bli hög tid att lära känna trakterna på cykel. Har sett mycket cyklister ute på vägarna, både landsväg och MTB och undrar nu vilka områden som bjuder på roligast cykling (främst stig, landsvägen är ju bara följa kartan :) ).

Finns det några mtb slingor eller roliga leder? Föredrar teknisk stig men allt av intresse.

Kanske finns några locals här också?

Hälsningar

C

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Föresten nån som ska köra i morgon? Tänkte försöka få med en hoj i helgen. :)

Ante76

Ny medlem
Det ordnas relativt organiserad cykling med utgångspunkt från Östhammar tisdag- och torsdagskvällar samt en tur på helgen (oftast söndagar) som Öskar nämnde.

Om du har Fb så kan du pm:a mig ditt namn så kan jag lägga till dig i den lokala fb-gruppen där turerna annonseras.

Hälsningar Andreas

glitch

Aktiv medlem
Ante76 sa:
Det ordnas relativt organiserad cykling med utgångspunkt från Östhammar tisdag- och torsdagskvällar samt en tur på helgen (oftast söndagar) som Öskar nämnde.

Om du har Fb så kan du pm:a mig ditt namn så kan jag lägga till dig i den lokala fb-gruppen där turerna annonseras.

Hälsningar Andreas
Tack för allt engagemang från alla locals!
Jag har ju vägrat fejjan kategoriskt så lite sent att börja nu. Är ju mestadels frågan om helger för min del och primärt lördag då söndag bruksar vara hemfärdsdag förutom på semestern då man är uppe längre tider. Organiserad cykling på vardagar funkar inte då tyvärr och söndagar blir nog svårt för det mesta.

Men ös gärna på med tips på stigar/gps spår osv. Så jag kan göra ett gediget rek-jobb för Skogling ;-)

glitch

Aktiv medlem
I påskhelgen fick jag med en cykel ut och försökte hitta lite kul stigar på Gräsön.
Lättare sagt än gjort.....
Första turen blev mest bara bred grusväg där jag hela tiden hoppades på att det skulle dyka upp nån stigsnutt som skulle leda in mig på en massa slingrig drömsk stig - icke. Jakttorn efter jakttorn passerades och några försök gjordes på avstickare men det slutade alltid tvärt eller på kalhyggen där skogsmaskiner köttat fram.
Till slut hittade jag en stigsnutt med tillhörande markering - idekvistmyren! Glad i hågen cyklade jag på men allt för snart hamnade jag vid en informationstavla och stigen var slut.

Dag två gav jag mig söderöver mot färjeläget. Hittade den korta uppmärkta västerbystigen som bjöd på typ 234 färistor på alldeles för kort stig.
Hittade även början på Skogsstigen och Kostigen hann dock inte med dessa.

Revansch dagen efter, körde skogsstigen och kostigen och körde samma idag igen. Skogsstigen är 3.5 km, börjar med brötig skogsstig med mycket rötter och nedfallet men leder sen in i en riktigt kul sektion med hällar och många små tricksigheter. Det är inte någon flowig stig men en del tekniska roliga utmaningar. Kostigen är typ vad namnet säger...
20170417_090638.jpg

20170417_090730.jpg

Sammanfattningsvis ingen direkt framgångssaga om man vill ha single track. Hittills känns det mer lämpat för landsvägs/grusvägscykling på gräsön. Verkar dåligt med stigar, jägarna verkar mest sitta i sina torn respektive åka bil och skogsmaskinerna lämnar krigszoner efter sig.

jonasls

Ny medlem
Hej! Hur går det, hittat några stigar? Svärföräldrarna har hus i Snesslinge som är mellan Öregrund och Forsmark. Har sökt desperat efter stigar i det området men i princip gått bet. Misstänker att lokalinnevånarna undviker skogen pga alla jävla fästingar, det kryllar av dem! Därav inga stigar

Öskar1

Ny medlem
Inte så mycket stigar just i Snesslinge men cykla mot Lindersvik och sen Norrskedika gruvor och det finns en hel del. Sen är det många olika slingor runt Östhammar med olika MTBspår. Finns på Strava.
Jag brukar även cykla en del på västra sidan av 76an där det går en del fina stigar mellan grusvägarna.

rayDreamer

Ny medlem
Jag tror jag behöver ta med mig cykeln nästa gång jag åker hem till barndomshemmet Snesslinge.
Man cyklade ju mycket i skogarna där när man va liten tyckte man, och åkte moppe. Tog med cykeln en gång och till min stora besvikelse var det inte mycket som fanns kvar. Igenväxt eller bortbyggt.

Men ser på Strava att det verkar finnas en del segment som behöver testas.

Så jag är också sugen på en guidning nångång.

Hittat 3 roliga sektioner nära Öregrund. A. börjar längst vattnet i Öregrund på grus gång/cykelväg men blir snabbt mer stökig med rötter/stenpartier genom tallparken och sen bakom viken. B. området har en del stigar också. Finns någonting som liknar en mini motorcross bana med mycket lera och stenar och korta backar och svängar. Område C. finns 2 markerade stigar rött och gul. Den röda är på 5 km och den gula är på 7.5 km. Bra sätt att hitta och starta banan är på Sunnanö camping men det går att starta var som helst egentligen för finns ganska bra markering. Tycker detta område har många roliga partier med stenar och rötter!

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer