Cykling och underlivsproblem

me.I.am

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Hej.

Efter några timmar i sadeln brukar jag känna mig lite avdomnad i snoppen och pungen. Det sitter i några dagar, en högst oskön känsla. Efter en längre runda i dag nämnde min bäste kompis att det finns studier som tyder på att intensiv cykling kan orsaka impotensproblem (och lite annat underlivsrelaterat smått och gott). Mycket riktigt, detta tycks vara relativt väl belagt, i alla fall bland proffscyklister. Jag såg någon tråd om detta på nätet men där var en del inlägg av den rena pundhuvudtypen, som ”Övervikt orsakar också impotens så det är bättre att cykla, mindre risk” och liknande jävla idiotgrejer. Ungefär som att valet står mellan att cykla eller inte göra något alls. Visst, löpträning sliter också på kroppen, men jag har hellre ont i knäet än lever med domnad snopp. Men nu råkar jag gilla att cykla och är glad över att ha funnit denna trevliga motionsform.

Hur tänker ni, och vad gör ni åt liknande problem?

"efter några timmar i sadeln", är det något du är van vid eller något nytt? När jag började cykla fick jag såna domningar efter en tur, men efter att jag kommit igång med träning så fick jag inte såna domningar. Självklart ska man göra något åt det om det är likadant efter att man "vant" sig, men vissa domningar kan bero på ovana. T.ex. första turerna på våren brukar jag få lite domningar i fingrarna, men det försvinner ganska snabbt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
"efter några timmar i sadeln", är det något du är van vid eller något nytt? När jag började cykla fick jag såna domningar efter en tur, men efter att jag kommit igång med träning så fick jag inte såna domningar. Självklart ska man göra något åt det om det är likadant efter att man "vant" sig, men vissa domningar kan bero på ovana. T.ex. första turerna på våren brukar jag få lite domningar i fingrarna, men det försvinner ganska snabbt.
Bra fråga. Det är längesen jag cyklade så mycket som jag gör nu, så kanske är det en del ovana inblandat.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Det finns MÅNGA sorters bibs. Somliga funkar inte alls och ger smärtor, andra funkar perfekt och låter mig sitta i sadeln hela dagen. Vilka som är bra och vilka som är dåliga kommer man underfund med genom att prova och förkasta eller omfamna.
Och även s.k. byxsalva kan hjälpa eller stjälpa.
Det är tyvärr en fråga om personliga preferenser och erfarenheter så av mig får du inga råd om märke eller modell.
Även kombinationen av blöjbibs och sadel spelar in. För mig.


Edit; men jag kan verkligen rekommendera en lädersadel som har den magiska förmågan - efter ett par hundra mil - att forma sig efter röven istället för tvärtom. Och där är Ideale 90 och Berthout Aravis överlägsna alla Brooks IMHO. Och jag har alla tre. Ideale 45 däremot är rätt… tuff.
Ser nu att du har en Ideale 52. Kan den vara för smal?

Edit 2; det slår mig, är din sadel för hårt spänd? Klart man inte ska sitta på sadelns underrede men drar man åt för hårt blir sadeln obekväm. Allt IMHE
Min Idéale är den bästa sadeln jag haft - inte jag som kört in den men det spelar tydligen ingen roll. 😉

Jag har också en Lepper Tourer, en Gusti och en Brooks B17. Tourern är bredast av dem men den sitter på en hoj jag inte använder så mycket. Jag ska nog byta runt lite och kolla vid tillfälle.
 

Mange.

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Prova att vinkla upp en skvätt och sitt långt bak på sadeln.
Inte för min del. Nästan alla sadlar har "vingar" som lutar nedåt sidorna, och därmed blir kanten på hålet i sadeln ändå en förhöjning i förhållande till var sittbenen vilar. Dessutom brukar hålet vara antingen för smalt eller ha vassa hårda kanter.
Kan tänka mig att hålet gör större nytta om man sitter väldigt framåtlutad, för då hamnar delarna av sittbenen som man sitter på tätare ihop och längre fram.
Att du vinklar upp sadeln framtill ger ju samma effekt som att luta sig framåt, och sitta mer på sittbenen.
 

glitch

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Sittbenens bredd varierar beroende på var på sittbenen du sitt er vilket beror på hur bäckenet är roterat. Alla de här mäta sittbenenverktygen utgår från en statisk upprätt position, och så sitter ingen på cykeln som cyklar aktivt. Vidare så är allas underrede olika utformat. För vissa funkar en välvd sadel, för vissa behövs en platt sadel osv. Kanal med utskärnning hjälper många, för andra är kanal utan utskärning bättre för att det sprider trycket över större områden. Cyklar man långt är sittproblem något man får ägna en del tankekraft åt, cyklar man ett par timmar bör de flesta kunna hitta en hyfsat problemfri sittställning med relativt enkla medel. pelvic-bone-diagram-bicycle-saddle-contact-points.jpg
 

Eddy

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Min lösning blev Selle smp full carbon. Aldrig haft domningar sen jag skaffade den, oavsett sittposition på cykeln. Innan jag skaffade den så domnade jag efterhand, bytte sadlar väldigt ofta innan jag hittade rätt.

//E
 

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag skaffade mig en BROOKS 1983 och har aldrig ångrat det.
Första 300 milen var jobbiga på vintern sedan var den masserad och formad efter underredet.
 

Hek

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Som nån skrev, sittställningen påverkar nog mkt. Körde ett tag med lite bakåtlutad sadel och fick ont efter någon timme. Ändrade till horisontell eller nästan aningen framåtlutad och kan cykla obegränsat. Kanske har att göra med cykeltyp hur sadeln ska ställas.
 

123456789

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
En kompis till mig hade samma problem.
Hon envisades med stenhårda smala sadlar.
Nu kör hon med en bredare ' delad' sadel med ti räls. Vips var problemet borta 😊
 

Lejon

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Sammanfattning: testa olika sadlar och olika vinklar.
Viktigast tror jag dock är att man flyttar på röven ganska ofta, dvs växlar med kortare stunders ståcykling då och då.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Sammanfattning: testa olika sadlar och olika vinklar.
Viktigast tror jag dock är att man flyttar på röven ganska ofta, dvs växlar med kortare stunders ståcykling då och då.
Nu har mitt ståcyklande förvisso andra orsaker än de i tråden diskuterade problemen, men jag får lov att erkänna att jag känner mig lite larvig om jag vid cykling i helt platt terräng ställer mig upp. Inte för att det hindrar mig att göra det, men känns onaturligt. Jag vill helst att det går uppför när jag ståcyklar.
 

Lejon

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Nu har mitt ståcyklande förvisso andra orsaker än de i tråden diskuterade problemen, men jag får lov att erkänna att jag känner mig lite larvig om jag vid cykling i helt platt terräng ställer mig upp. Inte för att det hindrar mig att göra det, men känns onaturligt. Jag vill helst att det går uppför när jag ståcyklar.
Jo jag menar kanske inte egentligen att man ska stå längre stunder på platten, men är det en liten knäppa eller motvind etc så kan man ju passa på för underlivets skull.
 

Makten

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Rätt storlek på cykeln är ett bra utgångsläge för en bra inställning. Men smaken är som baken (eller, baken är som baken är).
Fast för sittande cykling är det ju mest sadelrörsvinkeln som har betydelse, förutsatt att det finns möjlighet till den styrstamslängd som krävs. Är cykeln 5 cm för lång kan man få identisk position med 5 cm kortare styrstam och vice versa.

Sen har det naturligtvis inverkan på massa andra egenskaper, men det har ingen påverkan på det tråden handlar om.
 

Naugas

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag har bestämt för mig att det fanns en butik i Göteborg, som hade ett bibliotek av lånesadlar, så man kunde pröva sig igenom en bunt. Kanske inte finns kvar dock?
Själv hävdar jag kategoriskt att lädersadlar är totalt överlägsna alla andra och det enda som borde vara tillåtet enligt lag. Materialet betyder allt, spelar ingen roll om det är en fåtölj med fotpall man har på sadelstolpen eller ett gammalt skärp.
För egen del, som pendlarcyklist och med långfärdsambitioner är jag mycket glad över att ha hittat Brooks B17 och Flyer. Jag tror jag sitter så bra på dem som man kan sitta på en sadel.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem

Själv hävdar jag kategoriskt att lädersadlar är totalt överlägsna alla andra och det enda som borde vara tillåtet enligt lag. Materialet betyder allt, spelar ingen roll om det är en fåtölj med fotpall man har på sadelstolpen eller ett gammalt skärp.
För egen del, som pendlarcyklist och med långfärdsambitioner är jag mycket glad över att ha hittat Brooks B17 och Flyer. Jag tror jag sitter så bra på dem som man kan sitta på en sadel.
Jag har hört att lädersadlar är den värsta skiten som finns. Det har jag läst på internet.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
1: sitt på sittbenen - inte mellangården. Ofta på äldre lädersadlar sitter jag på mellangården pga. Breda sittben.

2: Sportslab har riktigt bra bikefit och jag har varit där med min stål-crescent utan problem. Mycket handlar ju om pedaler och sadelvinkel/höjd och det kan man justera enklare än styrstamslängd. Dessutom hade de en väldigt skön inställning till min gamla stålcykel - sittställning och styrka är viktigare än nyast cykel sa de. Sedan har de någon form av tryck-mätar-sadel också tror jag men det är sedan efter jag var där. Vet inte om det finns på hemsidan men ring eller mejla dem så löser de det. Nackdelen är att det inte är gratis eller lätta att få tag på ;) Fördelen med dem är att om man har en kropp utanför normen (jag har knän som är utanför normen) så kan de hantera det utan att försöka pressa in en i en standard-sittställning vilket många andra försöker göra.

3: ett alternativ jag hört andra köra på är dam-sadel. Stora fina hål för underlivet :) men inte vackert.
4BC57DFC-9625-4601-B3BA-FE3705C711AD.jpeg
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Innan man skyller på sadeln måste man försäkra sig om att sadelhöjden och övrig sittställning är korrekt. Använder man tex Lemond-metoden eller andra uppskattningar för att räkna ut sadelhöjd kommer man garanterat att hamna fel.

Sitter man för högt upp på sadeln (vilket vi med korta ben gärna tenderar att göra för att se mer proffsiga ut) så kommer underlivet domna oavsett vilken sadel du har. En korrekt position på cykeln minskar trycket på sadeln och underlivet. Börja där
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Innan man skyller på sadeln måste man försäkra sig om att sadelhöjden och övrig sittställning är korrekt. Använder man tex Lemond-metoden eller andra uppskattningar för att räkna ut sadelhöjd kommer man garanterat att hamna fel.

Sitter man för högt upp på sadeln (vilket vi med korta ben gärna tenderar att göra för att se mer proffsiga ut) så kommer underlivet domna oavsett vilken sadel du har. En korrekt position på cykeln minskar trycket på sadeln och underlivet. Börja där
Sitter snarare för lågt faktiskt.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Intressant det här med ”bikefit” ändå. Det måste vara ett väldigt nytt fenomen, att betala 2500 kronor (eller mer) för att någon ska ställa in cykeln åt dig och så? En kompis till mig var lovande ungdomscyklist i början av 90-talet, vann nåt SM, och vi hängde en del i klubblokalen, jag var med på träningsrundor o s v. Minns inte att det snackades om bikefit överhuvudtaget då.
 

aben

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Tror det har skrivits redan men en bred, platt, styv och hård sadel så att man sitter på "baken", dvs sittbenen. En aggressiv låg körställning kan också ge problem. En del sadlar jag provat har varit hemska ur din synpunkt men den jag har nu kan jag helt obehindrat cykla tio timmar eller mer i sträck utan några som helst besvär. Synd att du bor så långt bort annars skulle du kunnat låna min ena (har två likadana) och testa.
 

ooms

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Intressant det här med ”bikefit” ändå. Det måste vara ett väldigt nytt fenomen, att betala 2500 kronor (eller mer) för att någon ska ställa in cykeln åt dig och så? En kompis till mig var lovande ungdomscyklist i början av 90-talet, vann nåt SM, och vi hängde en del i klubblokalen, jag var med på träningsrundor o s v. Minns inte att det snackades om bikefit överhuvudtaget då.
Kunskapen går väl framåt. Sedan handlar ju inte bikefit enbart om att ”ställa in cykeln”, det handlar ju i första steget om att ta reda på vilken geometri och mått som passar just dig. Det är ju oerhört värdefullt när man letar cykel så att man får en i rätt storlek och bra geometri. Och andra steget är ju att anpassa cykeln så att den får exakt de mått som passar dig. Men är ramen fel från början (ex.vis för stor) så är det ju svårt att få det rätt även med en bikefit (mer än att man får veta att den är just fel, och vad man bör leta efter istället).
 

BFS

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Fast för sittande cykling är det ju mest sadelrörsvinkeln som har betydelse, förutsatt att det finns möjlighet till den styrstamslängd som krävs. Är cykeln 5 cm för lång kan man få identisk position med 5 cm kortare styrstam och vice versa.

Sen har det naturligtvis inverkan på massa andra egenskaper, men det har ingen påverkan på det tråden handlar om.
Det som har betydelse är avstånden mellan sadeln, styret och pedalerna. Om sadelstolpen lutar framåt eller bakåt spelar ingen större roll bara sadeln är i rätt position (krångligheten att justera fram rätt position ignorerad).
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Kunskapen går väl framåt. Sedan handlar ju inte bikefit enbart om att ”ställa in cykeln”, det handlar ju i första steget om att ta reda på vilken geometri och mått som passar just dig. Det är ju oerhört värdefullt när man letar cykel så att man får en i rätt storlek och bra geometri. Och andra steget är ju att anpassa cykeln så att den får exakt de mått som passar dig. Men är ramen fel från början (ex.vis för stor) så är det ju svårt att få det rätt även med en bikefit (mer än att man får veta att den är just fel, och vad man bör leta efter istället).
Så kan det vara. Det är möjligt att cyklister sitter bättre på sina cyklar i dag än på 90-talet. Svårt att säga. Det hänger antagligen på om man tror att ens sittställning alltid blir bättre efter en bikefit, eller om man kan fixa en bra position själv genom att lyssna på kroppen, experimentera, följa tumregler o s v.

Själv är jag lite förvirrad och kanske skulle bli hjälpt av en bikefit, men jag tycker att det känns som en stor utgift. Sedan är det förstås så att de som lagt en ordentlig summa på detta har ett ekonomiskt incitament till att tro att det alltid blir bättre, annars hade det kanske varit mindre väl spenderade pengar.
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Så kan det vara. Det är möjligt att cyklister sitter bättre på sina cyklar i dag än på 90-talet. Svårt att säga.

Jag vågar mig på en spaning:

1: Du köper din första racer. Har aldrig gjort det innan. Går till butiken och de hjälper dig köpa en cykel i rätt storlek. Rimligt usecase för bikefit.

2: Du har ont och/eller vill prestera bättre. Då kan en avancerad bikefit i kombination med styrkeanakys och test av rörlighet visa var du är svag och var du behöver stärka upp. Om jag hade varit av normal-kropp och kört ett bra träningsprogram hade det nog inte behövts en bikefit men nu har jag knepiga knän och inte exv tränat bål/core och då finns det poänger att se var jag är svag. Analysen gjorde att jag kunde ställa in klossarna så att de delvis korrigerade mina knän och så syntes att jag hade en svag bål. Jag vann mer på lite core-övningar i veckan än två timmar cykling i veckan såhär i efterhand :)

3: Du vill vindtunnel-optimera din sittställning pga du kör den typen av cykling. Rimligt usecase för en annan typ av bikefit.
 

freddes

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Hade samma problem när jag körde genom Sverige. Körde distanser på 12h pass typish. Men hade med mig två par bibs, använde ett par till en början men efter några etapper körde jag med båda samtidigt vilket löste problemet.

Så med vadd i brallan? Kör alltid vadderat nu så om de e xc, enduro eller gravel.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Ultra romance hävdar att moderna byxor ger för mycket padding för att passa till lädersadel och att sämskskinn är det enda som duger. Men Ultraromance är ju också lite av en performancekonstnär…
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag vågar mig på en spaning:

1: Du köper din första racer. Har aldrig gjort det innan. Går till butiken och de hjälper dig köpa en cykel i rätt storlek. Rimligt usecase för bikefit.

2: Du har ont och/eller vill prestera bättre. Då kan en avancerad bikefit i kombination med styrkeanakys och test av rörlighet visa var du är svag och var du behöver stärka upp. Om jag hade varit av normal-kropp och kört ett bra träningsprogram hade det nog inte behövts en bikefit men nu har jag knepiga knän och inte exv tränat bål/core och då finns det poänger att se var jag är svag. Analysen gjorde att jag kunde ställa in klossarna så att de delvis korrigerade mina knän och så syntes att jag hade en svag bål. Jag vann mer på lite core-övningar i veckan än två timmar cykling i veckan såhär i efterhand :)

3: Du vill vindtunnel-optimera din sittställning pga du kör den typen av cykling. Rimligt usecase för en annan typ av bikefit.
Håller med om allt ovanstående. Jag har säkert fel när jag säger ”bikefit” och menar en sån där undersökning som du verkar ha gjort. Att köpa en ram i rätt storlek tänker jag är en service som ingår om jag köper en ny cykel från en seriös cykelaffär, och vindtunneloptimering tänker jag är ”beyond bikefit”.

Min spaning är att elitmotionärer och proffs i princip alltid har anpassat eller fått hjälp med att anpassa sin cykel, men att cykelbranschen har insett att det finns pengar att tjäna även på oss amatörer och därför lanserat tjänsten ”bikefit” vilken känns lockande att köpa när man funderar på om ens sittställning är rätt.

Obs: Tar inte ställning för eller emot eller någonting sånt, men jag tycker att det kan vara värt att fundera på den här typen av grejer.

Jag ska börja med att anpassa cykeln efter de gamla klassiska tumregler som finns, innan jag bokar en bikefit i alla fall. Det tycks vara en stor skillnad på geometrin hos en gammal racerram och en modern, så jag kan nog ha nytta av de gamla goa knepen som har många år på nacken, ity jag kör uppdaterade äldre hojar.
 
Senast ändrad:

Pqz

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag vågar mig på en spaning:

1: Du köper din första racer. Har aldrig gjort det innan. Går till butiken och de hjälper dig köpa en cykel i rätt storlek. Rimligt usecase för bikefit.
Sedan kan man fundera kring vilken hjälp man kan förvänta sig vid ett cykelköp. Köper man en cykel för (säg) 30k känns det inte orimligt att säljaren vet vad hen snackar om, och kan se till att man som kund hamnar någorlunda rätt beträffande sittställning.
 

NiklasL

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Innan man skyller på sadeln måste man försäkra sig om att sadelhöjden och övrig sittställning är korrekt. Använder man tex Lemond-metoden eller andra uppskattningar för att räkna ut sadelhöjd kommer man garanterat att hamna fel.

Sitter man för högt upp på sadeln (vilket vi med korta ben gärna tenderar att göra för att se mer proffsiga ut) så kommer underlivet domna oavsett vilken sadel du har. En korrekt position på cykeln minskar trycket på sadeln och underlivet. Börja där
Sitthöjden avgörs av benen, i synnerhet knäna. Där spelar även vevarmslängd och sadelns position i längsled in. Om jag får domningar eller inte har inget med sitthöjden att göra utan beror på vilken sadel jag väljer.
 

NiklasL

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Tror det har skrivits redan men en bred, platt, styv och hård sadel så att man sitter på "baken", dvs sittbenen. En aggressiv låg körställning kan också ge problem. En del sadlar jag provat har varit hemska ur din synpunkt men den jag har nu kan jag helt obehindrat cykla tio timmar eller mer i sträck utan några som helst besvär. Synd att du bor så långt bort annars skulle du kunnat låna min ena (har två likadana) och testa.
Den aggressiva, låga körställningen hanterar jag genom att välja en sadel som går upp lite baktill, för att ge stöd åt sittknölarna när man är framåtlutad, och har en bred urskärning, typexempel Specialized Power. Sadelns främre del vinklas sedan ner så att trycket framtill försvinner.
 

ooms

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Håller med om allt ovanstående. Jag har säkert fel när jag säger ”bikefit” och menar en sån där undersökning som du verkar ha gjort. Att köpa en ram i rätt storlek tänker jag är en service som ingår om jag köper en ny cykel från en seriös cykelaffär, och vindtunneloptimering tänker jag är ”beyond bikefit”.

Min spaning är att elitmotionärer och proffs i princip alltid har anpassat eller fått hjälp med att anpassa sin cykel, men att cykelbranschen har insett att det finns pengar att tjäna även på oss amatörer och därför lanserat tjänsten ”bikefit” vilken känns lockande att köpa när man funderar på om ens sittställning är rätt.

Obs: Tar inte ställning för eller emot eller någonting sånt, men jag tycker att det kan vara värt att fundera på den här typen av grejer.

Jag ska börja med att anpassa cykeln efter de gamla klassiska tumregler som finns, innan jag bokar en bikefit i alla fall. Det tycks vara en stor skillnad på geometrin hos en gammal racerram och en modern, så jag kan nog ha nytta av de gamla goa knepen som har många år på nacken, ity jag kör uppdaterade äldre hojar.
Jag kan tycka att är man intresserad av cykling så kommer man troligtvis lägga ner lite pengar på cyklar genom åren. Då är 2500kr en skitsumma i sammanhanget för att få reda på vilka mått och geometri som passar just mig. Det räcker ju med ett dåligt köp som man får hålla på att kompensera med sadlar, styrstammar och annat för att tjäna in kostnaden flera gånger om.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Sedan kan man fundera kring vilken hjälp man kan förvänta sig vid ett cykelköp. Köper man en cykel för (säg) 30k känns det inte orimligt att säljaren vet vad hen snackar om, och kan se till att man som kund hamnar någorlunda rätt beträffande sittställning.

Ja och en sådan bike-fit som jag nämner i punkt 1 brukar väl ofta ingå va? Jag vet inte för jag har aldrig köpt en ny cykel :D

Håller med om allt ovanstående. Jag har säkert fel när jag säger ”bikefit” och menar en sån där undersökning som du verkar ha gjort. Att köpa en ram i rätt storlek tänker jag är en service som ingår om jag köper en ny cykel från en seriös cykelaffär, och vindtunneloptimering tänker jag är ”beyond bikefit”.

Min spaning är att elitmotionärer och proffs i princip alltid har anpassat eller fått hjälp med att anpassa sin cykel, men att cykelbranschen har insett att det finns pengar att tjäna även på oss amatörer och därför lanserat tjänsten ”bikefit” vilken känns lockande att köpa när man funderar på om ens sittställning är rätt.

Obs: Tar inte ställning för eller emot eller någonting sånt, men jag tycker att det kan vara värt att fundera på den här typen av grejer.

Jag ska börja med att anpassa cykeln efter de gamla klassiska tumregler som finns, innan jag bokar en bikefit i alla fall. Det tycks vara en stor skillnad på geometrin hos en gammal racerram och en modern, så jag kan nog ha nytta av de gamla goa knepen som har många år på nacken, ity jag kör uppdaterade äldre hojar.

Som vanligt är det nog en kombination av möjligheten att tjäna pengar och att ”gemene man” kanske inte alltid är så bra på att känna efter. Men det är ju absolut inte utan en del ”konstruerade behov”.

Ja jag tänker att bikefit är lite som inlägg. Har du inte ont behöver du det antagligen inte. Och - om du behöver bikefit/inlägg är det nog bara en del av lösningen där även styrketräning och rörlighet måste tas i beaktande för att lösa problemet.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag kan tycka att är man intresserad av cykling så kommer man troligtvis lägga ner lite pengar på cyklar genom åren. Då är 2500kr en skitsumma i sammanhanget för att få reda på vilka mått och geometri som passar just mig. Det räcker ju med ett dåligt köp som man får hålla på att kompensera med sadlar, styrstammar och annat för att tjäna in kostnaden flera gånger om.
Japp. Men om man lyckas komma fram till en bra sittställning själv har man 2500 spänn över till andra goa grejer.
 
Topp