Cykling och underlivsproblem

Bornlikethis

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Sitthöjden avgörs av benen, i synnerhet knäna. Där spelar även vevarmslängd och sadelns position i längsled in. Om jag får domningar eller inte har inget med sitthöjden att göra utan beror på vilken sadel jag väljer.
”Sitthöjden avgörs av benen” det är väl klart. Hur tolkade du mitt påstående? Att jag menade att den bestämdes av längden på armarna?

Att sadeln påverkar är ju självklart men att det är den enda faktorn som påverkar är ju kontrafaktiskt. Höjer man sadeln får man efter en punkt mindre kontakt med pedalerna och då måste ju tyngden fördelas någon annanstans…

Flera seriösa bikefitters menar snarare att om än viktigt, så är ofta sadelns betydelse sekundär, inte primär.
Här (04:30) har du tex James Thomas som bland annat bikefittade Tao Geoghegan Hart som säger just det.
 

NiklasL

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
”Sitthöjden avgörs av benen” det är väl klart. Hur tolkade du mitt påstående? Att jag menade att den bestämdes av längden på armarna?

Att sadeln påverkar är ju självklart men att det är den enda faktorn som påverkar är ju kontrafaktiskt. Höjer man sadeln får man efter en punkt mindre kontakt med pedalerna och då måste ju tyngden fördelas någon annanstans…

Flera seriösa bikefitters menar snarare att om än viktigt, så är ofta sadelns betydelse sekundär, inte primär.
Här (04:30) har du tex James Thomas som bland annat bikefittade Tao Geoghegan Hart som säger just det.
Nu upprepar du det du skrev i inlägget jag svarade på. Om jag höjer sadeln så att jag inte har någon kontakt med pedalerna alls så sitter jag lika bra på min sadel om sittställningen i övrigt är oförändrad. För domningar i penis är sadeln primär.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Nu upprepar du det du skrev i inlägget jag svarade på. Om jag höjer sadeln så att jag inte har någon kontakt med pedalerna alls så sitter jag lika bra på min sadel om sittställningen i övrigt är oförändrad. För domningar i penis är sadeln primär.
Ett hypotetiskt experiment: Man tar n olika sittställningar och n olika sadlar och mäter vilka som ger problem och vilka som inte gör det. Om sadeln är primär orsak bör man se en tydligare korrelation mellan val av sadel och problemförekomst och om sittställningen är primär orsak bör man se en tydligare korrelation sittställning och problemförekomst.

För min del har det funkat problemfritt när jag hyrt cykel och det suttit andra sadlar på dem än de jag har hemma. Jag vet inte hur det skulle funka med olika sittställningar, men det jag försöker göra på en hyrcykel är dels att kolla att det är rätt storlek innan jag hyr och att sadeln är vettigt injusterad i höjd- och längsled. Hur det skulle funka om jag började med helt andra sittställningar vet jag inte men det känns inte helt orimligt att det skulle kunna ställa till problem.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Jag har bestämt för mig att det fanns en butik i Göteborg, som hade ett bibliotek av lånesadlar, så man kunde pröva sig igenom en bunt. Kanske inte finns kvar dock?
Själv hävdar jag kategoriskt att lädersadlar är totalt överlägsna alla andra och det enda som borde vara tillåtet enligt lag. Materialet betyder allt, spelar ingen roll om det är en fåtölj med fotpall man har på sadelstolpen eller ett gammalt skärp.
För egen del, som pendlarcyklist och med långfärdsambitioner är jag mycket glad över att ha hittat Brooks B17 och Flyer. Jag tror jag sitter så bra på dem som man kan sitta på en sadel.

Och jag tvärt om.
Lädersadlar för mig är nåt gamla gubbar håller på med för det hade man förr och allt från förr är bättre än allt som är nytt. Jag är snart gubbe själv och har lädersadlar - förpassade till hyllan.
Jag tror att du sitter så bra på dem som man kan sitta på en lädersadel och det kanske är gott nog. Är man nöjd behöver man inte leta vidare.

Jag tycker att en lädersadel formar sig efter kroppen, så att man får tryck där man inte vill ha det. Jag vill ha stöd på sittbenen, inte att de efter hand ska åka ner i sadeln så man får tryck på mitten igen. Men var och en till sitt.




Bikefit är jättebra, men det är fantastiskt hypat. Det är inga mirakel som sker, har man ingen aning alls är det såklart bra. Eller om man trott sig ha en aning men det är helt åt skogen.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Japp. Men om man lyckas komma fram till en bra sittställning själv har man 2500 spänn över till andra goa grejer.

Nu är jag som mer till min natur att jag googlar och testar snarare än att få cykeln fitad av någon. Men jag tycker att även samma inställningar på cykeln kan kännas ganska annorlunda beroende på hur van jag är för tillfället.
 

andy84

Ny medlem
Cykling och underlivsproblem
Nu har jag inte cyklat jättemycket på min nya cykel (eller på lågon annan de senadte åren:-) )men personligen tycker jag det är skönt att variera sittställning när möjlighet ges och inte cykla som någon jagar dig hela passet.
 

glitch

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Håller med om allt ovanstående. Jag har säkert fel när jag säger ”bikefit” och menar en sån där undersökning som du verkar ha gjort. Att köpa en ram i rätt storlek tänker jag är en service som ingår om jag köper en ny cykel från en seriös cykelaffär, och vindtunneloptimering tänker jag är ”beyond bikefit”.

Min spaning är att elitmotionärer och proffs i princip alltid har anpassat eller fått hjälp med att anpassa sin cykel, men att cykelbranschen har insett att det finns pengar att tjäna även på oss amatörer och därför lanserat tjänsten ”bikefit” vilken känns lockande att köpa när man funderar på om ens sittställning är rätt.

Obs: Tar inte ställning för eller emot eller någonting sånt, men jag tycker att det kan vara värt att fundera på den här typen av grejer.

Jag ska börja med att anpassa cykeln efter de gamla klassiska tumregler som finns, innan jag bokar en bikefit i alla fall. Det tycks vara en stor skillnad på geometrin hos en gammal racerram och en modern, så jag kan nog ha nytta av de gamla goa knepen som har många år på nacken, ity jag kör uppdaterade äldre hojar.
Eller så skippar du de "gamla goa knepen" och tar till dig av dagens kunskapsläge. Bara för att cykeln är gammal ändras inte de fysiska förutsättningarna.

Med det inte sagt att du behöver springa och boka en bikefit. Man kan komma långt med att läsa på lite och testa men en bikefit brukar kunna ge ett bra utgångsläge snabbare om man inte är så bra på att känna in själv.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Eller så skippar du de "gamla goa knepen" och tar till dig av dagens kunskapsläge. Bara för att cykeln är gammal ändras inte de fysiska förutsättningarna.
+1

Med det inte sagt att du behöver springa och boka en bikefit. Man kan komma långt med att läsa på lite och testa men en bikefit brukar kunna ge ett bra utgångsläge snabbare om man inte är så bra på att känna in själv.
Kolla tex här
fa5e2f3ab47d8b9884793e5186fe753121affc33_249c134860c72e08f8ad3e2401141df4

Bike-Fitting selbst gemacht - Mit Technik-Apps zur optimalen Sitzposition auf dem Rad
 

Makten

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Var det någon som över huvud taget orkade läsa forskningsrapporten som jag länkade till på sidan 1?
Jag har ögnat den, men eftersom den är såpass generell och sorterar sadlar efter om de har hål eller inte bland annat, så säger den inte jättemycket. Finns ju hur många olika former på sadlar som helst, hål eller ej. Och vad är en "no nose saddle"?
 

kais01

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Javisst, tilta sadeln 90 grader framåt. Då kan du inte sitta på sadeln och kontakten mellan sadel och underliv kan omöjligen ställa till med några problem. Nöjd?
vilken metod man använder för att få bort trycket mot underlivets nerver är mindre väsentligt.

att som i forskningsrapporten ta bort nosen alltså '360' graders nedvinkling funkar säkert.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Eller så skippar du de "gamla goa knepen" och tar till dig av dagens kunskapsläge. Bara för att cykeln är gammal ändras inte de fysiska förutsättningarna.

Med det inte sagt att du behöver springa och boka en bikefit. Man kan komma långt med att läsa på lite och testa men en bikefit brukar kunna ge ett bra utgångsläge snabbare om man inte är så bra på att känna in själv.
Men är kunskapsläget så annorlunda i dag än för, säg, 30 år sen med avseende på sittställning? Cyklarna har förstås ändrats utefter aerodynamiska tester i vindtunnel med mera, men vettig sadelhöjd, hur utsträckt du sitter, var ungefär du ska ha benet i förhållande till pedalaxeln, det är väl konstanter i sammanhanget?
 

glitch

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Men är kunskapsläget så annorlunda i dag än för, säg, 30 år sen med avseende på sittställning? Cyklarna har förstås ändrats utefter aerodynamiska tester i vindtunnel med mera, men vettig sadelhöjd, hur utsträckt du sitter, var ungefär du ska ha benet i förhållande till pedalaxeln, det är väl konstanter i sammanhanget?
Inte alls. Det har hänt en hel del både vad gäller kunskapsläget och hur cyklarna ställd in. Ett väldigt konkret exempel, på tempo skulle man vara så framåtlutad det bara gick, ibland med mindre framhjul för att få ännu mer framåtlut och allt så tight och smalt det går. Idag bygger man med nästan mtb brett mellan gaffelbenen, tempopinnarna högre upp för mindre rotation på bäckenet och högre komfort men genom det utsträckta läget får man relativt platt rygg som ger mindre luft motstånd samtidigt som komforten är bättre.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Men är kunskapsläget så annorlunda i dag än för, säg, 30 år sen med avseende på sittställning? Cyklarna har förstås ändrats utefter aerodynamiska tester i vindtunnel med mera, men vettig sadelhöjd, hur utsträckt du sitter, var ungefär du ska ha benet i förhållande till pedalaxeln, det är väl konstanter i sammanhanget?

Jag skulle vara försiktig med att skriva nåt sånt, om bikefit-branschen får se det så kan det kanske bli obehagligt.
 

GoranS

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
må vara. nosen är iaf eliminerad. jag tycker det finns poänger med att ha den kvar, men utan att den ger tryck mot underlivet.
Om den inte ska ge något tryck mot underlivet innebär det att det inte är någon kraft som verkar på underlivet från sadelnosen och vice versa att underlivet inte utövar någon kraft på sadelnosen. Om det inte finns någon kraft, vad har då sadelnosen för funktion?
 

NLC

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem

HåkanC

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Men är kunskapsläget så annorlunda i dag än för, säg, 30 år sen med avseende på sittställning?
Kanske inte
Troligen är skillnaden hos de som köper cyklar liksom hur cyklar köps större
Som exemplet du själv skrev om i #75; Tidigare köptes racercyklar oftare av yngre och de fick hjälp av en duktig cykelhandlare, pappa, klubbkompisar eller tränaren
Nu är det fler som köper racercyklar och de, precis som du, gör det ofta utan hjälp av andra som är mer erfarna och/eller kunniga.

För uppenbarligen behöver du ju hjälp, annars hade du ju inte startat den här tråden.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Inte alls. Det har hänt en hel del både vad gäller kunskapsläget och hur cyklarna ställd in. Ett väldigt konkret exempel, på tempo skulle man vara så framåtlutad det bara gick, ibland med mindre framhjul för att få ännu mer framåtlut och allt så tight och smalt det går. Idag bygger man med nästan mtb brett mellan gaffelbenen, tempopinnarna högre upp för mindre rotation på bäckenet och högre komfort men genom det utsträckta läget får man relativt platt rygg som ger mindre luft motstånd samtidigt som komforten är bättre.
Jo, jag förstår vad du menar, men det där är väl förändringar på marginalen bland ett relativt sett litet antal tävlingscyklister? TT-hojar och dess sittpositioner har också ändrats en del, men för en vanlig motionär kanske det inte har någon stor bäring?

Den största förändringen för oss amatörer verkar vara att man bygger cyklarna så att man i dag är lika aggressivt placerad på hoodsen som man förr var i bocken, och att det är jävligt jobbigt att försöka hålla där nuförtiden?

Alltså, jag fattar att de flesta här säkert cyklar på moderna plastraketer och är supernöjda med det - jag är bara inte så övertygad om att all äldre kunskap och tumregler per definition är överspelade för att det har kommit ut nya grejer och nya rön på marknaden. Det känns nästan lite naivt att tro det.
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Men är kunskapsläget så annorlunda i dag än för, säg, 30 år sen med avseende på sittställning? Cyklarna har förstås ändrats utefter aerodynamiska tester i vindtunnel med mera, men vettig sadelhöjd, hur utsträckt du sitter, var ungefär du ska ha benet i förhållande till pedalaxeln, det är väl konstanter i sammanhanget?
Jag tävlade för 30 år sedan, satt inte så värst annorlunda då gentemot nu. Sadelhöjden är den samma plus minus någon cm då som nu. Sadeln är lika bred och ungefär lika hård då som nu. Styret är lite annorlunda - men då låg man ju i bocken nästan hela tiden, numera tillbringar man betydligt mycket mer tid på hoodsen så där är ju en förändring. Bredden är iofs lika, men reach och djup på bocken är annorlunda.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Om den inte ska ge något tryck mot underlivet innebär det att det inte är någon kraft som verkar på underlivet från sadelnosen och vice versa att underlivet inte utövar någon kraft på sadelnosen. Om det inte finns någon kraft, vad har då sadelnosen för funktion?
Lite är väl funktionen att kontrollera cykeln när man kommer ifrån stående cykling.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Aldrig funderat på den aspekten får jag erkänna. Vore nästan kul att testa en noslös och se om man märker någon praktiskt betydande skillnad i det avseendet.
Jag hade en väldigt kortnosad ett tag (pro stealth). Den var skön att cykla på, men tyckte att övergångarna mellan stående och sittande cykling kändes knasiga så bytte tillbaka till en mer klassisk sadel. Sitter lika bra och upplever bättre kontroll.
 

C-dale

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Inte alls. Det har hänt en hel del både vad gäller kunskapsläget och hur cyklarna ställd in. Ett väldigt konkret exempel, på tempo skulle man vara så framåtlutad det bara gick, ibland med mindre framhjul för att få ännu mer framåtlut och allt så tight och smalt det går. Idag bygger man med nästan mtb brett mellan gaffelbenen, tempopinnarna högre upp för mindre rotation på bäckenet och högre komfort men genom det utsträckta läget får man relativt platt rygg som ger mindre luft motstånd samtidigt som komforten är bättre.
Men UCIs regler har ju stoppat sådant som superman position , mindre framhjul , sadelplacering mm.
 

kais01

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Om den inte ska ge något tryck mot underlivet innebär det att det inte är någon kraft som verkar på underlivet från sadelnosen och vice versa att underlivet inte utövar någon kraft på sadelnosen. Om det inte finns någon kraft, vad har då sadelnosen för funktion?
som bengt skriver, att styra dig rätt vid vissa övergångar. och kanske hindra att du halkar av vid stökig cykling. vid statiskt cykling t ex på trainer har den knappast någon funktion.

dess funktion är däremot inte primärt att ta upp kroppstyngden via ditt könsorgan och dess tillhörande nerver.

så som ts i likhet med många andra drabbats av.
 
Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
som bengt skriver, att styra dig rätt vid vissa övergångar. och kanske hindra att du halkar av vid stökig cykling. vid statiskt cykling t ex på trainer har den knappast någon funktion.

dess funktion är däremot inte primärt att ta upp kroppstyngden via ditt könsorgan och dess tillhörande nerver.

så som ts i likhet med många andra drabbats av.
Ja och en sådan bike-fit som jag nämner i punkt 1 brukar väl ofta ingå va?



Som vanligt är det nog en kombination av möjligheten att tjäna pengar och att ”gemene man” kanske inte alltid är så bra på att känna efter. Men det är ju absolut inte utan en del ”konstruerade behov”.

Ja jag tänker att bikefit är lite som inlägg. Har du inte ont behöver du det antagligen inte. Och - om du behöver bikefit/inlägg är det nog bara en del av lösningen där även styrketräning och rörlighet måste tas i beaktande för att lösa problemet.

Lite gissar jag också att det är en designmässig rest från när det var läsersadlar som spändes upp på en stålram som var allena-rådande. Då behövs ju nosen. Stoppade sadlar kräver ju inte det men så är det ju med mycket.
 

Trim

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Sadlarna är lite olika fars ätranverket 110 läder sadel var bra långfärdssadel på husqvarna turistrasern som en Harry Potter på kvasten skavde inte på sidorna i alla fall liknade idiale lädersadel har märkt på nyare plast smala sadlar man sitter ju längst bak att vissa kräver lite framåt lutning för att inte skava sidor sedan är sadel höjd jag har jag noterar hålsule trampare offsett från sadel stålpe ca 140 mm och 200 mm för fotknöl stortå trampare jag har 890 mm gren mått strömpläst jag mäter pedal fortsättning sadel rör ej lod nere med en isskrapa på till sadelns bakant + 50mm=940 mm med 140 offsett och + 80mm=970 mm med 200 offsett grund sedan är tjocklek sko inte med utan för de som räknar med det då.

Sedan. Finns ju olika sittställning liggande bockstyre tar minst vind har vikten framhjul lätt franlutande har vind fång men fram hjul vikt rak ställning vind fång lite vikt framhjul märkt att vissa cyklar har stegrings kick vid mycket offsett på sadeln vid rak sittställning.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
Du är ett unikum. Nerver har vi alla. Det handlar således endast om att få bort tryck på nerver från sadel. Byt sadel, skaffa dropper, köp riktiga cykelbrallor(alltså med stoppning) och för guds skull. Kör inte breda sadlar om du inte är trillingmamma. Respektera din anatomi.
Han är inget unikum. Brallor med stoppning under perineum kommer naturligtvis trycka mer på perineum än brallor utan stoppning där. Varför ska man ha stoppning under röven om man inte får ont i sittbenen? Det ger ju exakt samma effekt som att köra mer stoppning i sadeln, alltså att sittbenen sjunker ner och det trycker mer på mjukdelarna.

Varför ska man inte ha bred sadel om det hjälper? Jag ser avtrycken av sittbenen i min förra lädersadel och de är betydligt bredare isär än vad som skulle vara optimalt med den sadelbredd jag rekommenderats baserat på uppmätt sittbensmått. Har ingen aning om hur det går till men jag upplever inga som helst nackdelar med en bredare sadel; tvärtom.

Jag har en känsla av att rätt många i den här tråden refererar till nån slags optimering för att cykla snabbt och långt med väldigt framåtlutad sittställning. Det fungerar naturligtvis inte alls för den som tar det lugnare och sitter mer upprätt.
 

Bornlikethis

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
@Kashmirsocialist kom att tänka på en möjlig felkälla i ditt fall. Är det så att du har extra mycket problem din cykel med för långt reach, den som du precis bytte styre på? Eller händer detta på alla cyklar?

Ett för långt reach kan göra att man åker fram på sadels smala del och får allt tryck precis i perineum vilket brukar ge domningar.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Cykling och underlivsproblem
@Kashmirsocialist kom att tänka på en möjlig felkälla i ditt fall. Är det så att du har extra mycket problem din cykel med för långt reach, den som du precis bytte styre på? Eller händer detta på alla cyklar?

Ett för långt reach kan göra att man åker fram på sadels smala del och får allt tryck precis i perineum vilket brukar ge domningar.
Bra tänkt! Jag har fått samma domnande känsla på ”alla” mina hojar. Jag tror att det är en fråga om sadelinställning, om ovana och om att jag inte följt tumreglerna gällande reach och hur sadeln ska sitta i förhållande till pedalaxeln. Så du har nog en poäng där. I dag kom två kortare styrstammar på posten. Tyvärr funkar inte Salsa Bell Lap-styret för mig, reachen är bra men jag måste ha en ordentlig bock och inte en variant som pekar nedåt... 😬😉

Så nu ska det provas med andra styren!
 
Topp