Cykling på landet i mörker - baklampor?

Hakana1

Medlem
Köpte en Bontrager flare rt baklampa på impuls, efter att ha en läst en sammanställning av olyckor längs vägar i närområdet. Rullskidåkare och cyklister lever farligt här.

Kör man en baklampa med fast sken på landet i mörkret, eller kör man man två baklampor där den ena har fast sken (typ en biltema) och den andra blinkar (typ som bontrager flare)?

Blinket påkallar uppmärksamhet fattar jag det som. Men det verkar inte vara populärt.
Det fasta skenet möjliggör avståndsbedömning.

Men ska ju inte vara ett jävla disco där bak heller?

Bengt-re

Aktiv medlem
Köpte en Bontrager flare rt baklampa på impuls, efter att ha en läst en sammanställning av olyckor längs vägar i närområdet. Rullskidåkare och cyklister lever farligt här.

Kör man en baklampa med fast sken på landet i mörkret, eller kör man man två baklampor där den ena har fast sken (typ en biltema) och den andra blinkar (typ som bontrager flare)?

Blinket påkallar uppmärksamhet fattar jag det som. Men det verkar inte vara populärt.
Det fasta skenet möjliggör avståndsbedömning.

Men ska ju inte vara ett jävla disco där bak heller?

Nä. Två lampor och röd reflex bakåt fungerar bra utan att provocera eller sabba avståndsbedömningen. Blink är uselt då det triggar ilskan hos många billister och dessutom försvårar avstånds samt målvinkelbedömning.
Ha gärna lampor med lite större lysande yta. Små punktformiga starka ljuskällor är sämre än ljuskällor med större lysande yta.

Magil

Medlem
Nä. Två lampor och röd reflex bakåt fungerar bra utan att provocera eller sabba avståndsbedömningen. Blink är uselt då det triggar ilskan hos många billister och dessutom försvårar avstånds samt målvinkelbedömning.
Ha gärna lampor med lite större lysande yta. Små punktformiga starka ljuskällor är sämre än ljuskällor med större lysande yta.
Varför två lampor om man ändå inte ska använda blink?

D

Deleted member 43681

Guest
Två lampor = dubbelt så bra synlighet, men inte minst en extra säkerhet om den ena lampan pajar eller får slut på batteri.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det här med blink eller inte är nog ett av de närmast religiösa ämnena på Happy, fullt jämförbart med elcyklar i skogen. Någon vetenskap i ämnet känner jag inte till, men många har sina starka åsikter.

Mina 2 cent är att blink gör sig bäst på dagen, när det är svårare att få ett litet ljus att synas. I mörkret tror jag att en eller två litet större och starkare lampor med fast sken funkar bra. Gärna en på hjälmen. Jag gillar personligen cob-led varianterna, de syns bra. Sen kör jag oftast med ett gult reflexband runt vänster fotled, reflexer som rör sig brukar synas bra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag kör alltid två baklampor sen jag hade en som gick sönder helt plötsligt med ~5 mil kvar en novemberkväll. Det är väl rätt otippat att det händer men var ingen trevlig känsla.

Oftast blir det en med fast sken och en med sakta blink.

darkforce

Aktiv medlem
landsväg har ja alltid två bak en sigma nugget II samt antingen bontrager flare rt eller garmin varia fram har ja biltemas laddbar non glare sen bontrager ion pro som ja vrider ner vid möte för inte blända

Jag har en Flare RT och en Garmin Varia när jag cyklar i mörker. På dagarna bara Varian.

simson

Aktiv medlem
På pendlaren har jag dubbla lampor bakåt och framåt , classes reflextejp på flera ställen, vit gul å röd , helreflekterande jacka , reflekterande hjälm och massor med ekerreflexer ,
men jag räknar aldrig med att jag syns....
Imorse på väg till jobbet blev en cyklist nästan påkörd trots typ liknande mundering som min ,
jag låg 100-150m bakom men bilisten som ”bara”skulle korsa cykelbanan innan ”stora” vägen gjorde det uppenbarligen inte...
De var inne i en livlig konversation när jag kom fram så jag hoppas att det löste sig väl .
Mer ljus kan inte vara fel tänker jag.
Mange

NLC

Aktiv medlem
Två lampor bak, en med reflex likt Cateye TL-RD570-R eller utgångna TL-RD500-R och en lite större. Reflexband på vrister gör att andra trafikanter (med lyse) snabbare och enklare identifierae dig som cyklande.

staine

Aktiv medlem
Brasklapp för laddbara lampor. De slocknar plötsligt verkar det. Till skillnad från batterilampor som lyser svagare. Så bra att ha med reservlampa. Samt som sagt (blinkande) reflexband på vänsterbenet.

NLC

Aktiv medlem
Brasklapp för laddbara lampor. De slocknar plötsligt verkar det. Till skillnad från batterilampor som lyser svagare. Så bra att ha med reservlampa. Samt som sagt (blinkande) reflexband på vänsterbenet.

Det beror på lampa tycker jag, vissa laddbara (LED-)lampor ändrar sken eller har en extra diod för att indikera batteristatus andra slocknar direkt. Reflexband på vänsterbenet är bra, på båda benen är bättre.

salle

Aktiv medlem
Det beror på lampa tycker jag, vissa laddbara (LED-)lampor ändrar sken eller har en extra diod för att indikera batteristatus andra slocknar direkt. Reflexband på vänsterbenet är bra, på båda benen är bättre.
Reflexband på vänster vad med en fasttejpad liten blinkade lampa är en rätt bra kompromiss till blinkande baklampa.

TsUPeR

Medlem
Garmin Varia rtl515 är helt klart en riktigt säkerhetshöjare. Sen jag skaffat min så dels märker jag att bilar kommer, dels håller bilarna ut mer än innan. Kör på auto läget vilket är blink på dagarna och puls då det är mörkt. Den är inte gratis men jag hade köpt en för flera år sedan om jag hade vetat hur bra den är.
En extra lampa på tex hjälmen hjälper nog ytterligare och självklart reflexer.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
86 införde USA lagkrav på ett tredje högre placerat bromsljus som nu är standard på nästan alla bilar som säljs. Egentligen borde man väl tänka samma lika med fast ljus på cykeln. en triangelformad ljusbild syns enklare än en eller två lampor

42Hz

Aktiv medlem

Blink triggar ilska, punkt.

• Gilla
Reactions: gsb

Magil

Medlem
Och svårighet med avståndsbedömning, punkt.
Intressant det där med avståndsbedömningen, har ni någon källa till det påståendet? Undersökning som gjorts?
Säger inte emot men innan jag läste den här tråden tyckte jag också att blinkande baklampor borde göra upptäckten av en cykel bättre men om det här med avståndsbedömningen stämmer är blinket kanske sämre.
Sen kan man också väga in risken att bilister tror att en cykel med kraftig baklampa med fast sken är en annan bil med bara en fungerande baklampa.

Hade kanske varit positivt om lagen sa att cyklar SKALL ha blinkande bakljus, då vet alla fordonsförare att det kan vara en cyklist som befinner sig framför dem och kan vara lite extra uppmärksamma, sänka farten, hålla ut osv.

NLC

Aktiv medlem
Hade kanske varit positivt om lagen sa att cyklar SKALL ha blinkande bakljus, då vet alla fordonsförare att det kan vara en cyklist som befinner sig framför dem och kan vara lite extra uppmärksamma, sänka farten, hålla ut osv.

Jag tror fortfarande att reflexer som accentuerar cyklistens rörelse är lättare för andra fordonstrafikanter att avkoda till rätt kategori än olika kombinationer av antal (bak)ljus eller blink vs fast. De urgamla orangea hjulreflexerna var kanske inte ett under av skönhet men nog gick det hem vad det var som rullade där i mörkret och åt vilket håll den var på väg.

Pugilism

Aktiv medlem
Har tidigare länkats på happy till forskning inom flyget där, om jag minns rätt, det visades att piloter upptäcker blinkande ljus lättare men kan avståndbedömma, riktningsbestämna samt hastighetsbestämma fast ljus bättre.

Du kan nog söka efter den lika bra som jag. Men om du har tålamod så kan jag nog leta reda på den.

Jacke89

Aktiv medlem
Intressant det där med avståndsbedömningen, har ni någon källa till det påståendet? Undersökning som gjorts?
Säger inte emot men innan jag läste den här tråden tyckte jag också att blinkande baklampor borde göra upptäckten av en cykel bättre men om det här med avståndsbedömningen stämmer är blinket kanske sämre.
Sen kan man också väga in risken att bilister tror att en cykel med kraftig baklampa med fast sken är en annan bil med bara en fungerande baklampa.

Blinket stör en, det triggar även mig som cyklist, blir lika irriterad varenda gång någon kommer med blinkande bakljus.

gsb

Aktiv medlem

Jag har ingen källa annat än empirisk egen åsikt. Fundera själv på det nästa gång du ser ett blinkane ljus på en cykel.
Undrar varför lagen föreskriver att ett bakljus måste blinka minst 200 ggr/minut (eller lysa fast)? Kan det finnas någon fakta bakom det?

simson

Aktiv medlem
i huvudstaden tycker jag att de flesta har blink eller nån pulserande typ av lyse. Jag har fast sken på cykeln å blink högt upp på ryggan.

D

Deleted member 43681

Guest
i huvudstaden tycker jag att de flesta har blink eller nån pulserande typ av lyse.
Det är väl för att dom måste varna omgivningen extra eftersom "ALLA" cyklar mot rött i städer och tätorter... 😅

NotReallyGunde

Aktiv medlem
hjälmlampan bör vara orange
1606216139920.png

Magil

Medlem
Undrar varför lagen föreskriver att ett bakljus måste blinka minst 200 ggr/minut (eller lysa fast)? Kan det finnas någon fakta bakom det?
En anledning kan ju vara att man inte ska förväxla baklampan med blinkers, t ex gamla amerikanare har blinkers bak med rött sken (som blinkar långsamt). Blinkar då cykelbakljuset tillräckligt snabbt minskar risken för det.

NickPick

Aktiv medlem
En varia radar såklart! Gärna den som heter 510 som blinkar när bilarna närmar sig.

Foss

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att se mötande cyklister när jag cyklar hem efter jobbet i mörkret och blötan. Även dom som har lyse. Cykelbanan går parallellt med en bilväg och en strid ström av bilpendlares lysen blandas ihop med mötande cykelpendlares. Jag funderar över om jag lättare skulle se mina cykelpendlarkollegor om dom hade ett blinkande lyse? (Fram alltså)

NickPick

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att se mötande cyklister när jag cyklar hem efter jobbet i mörkret och blötan. Även dom som har lyse. Cykelbanan går parallellt med en bilväg och en strid ström av bilpendlares lysen blandas ihop med mötande cykelpendlares. Jag funderar över om jag lättare skulle se mina cykelpendlarkollegor om dom hade ett blinkande lyse? (Fram alltså)
Givetvis,men du skulle ju bli väldigt bländad också,som att det inte räcker med alla hjon som bländar en med fast sken! Man får hålla höger som vanligt och koncentrera sig på gående .

Lejon

Aktiv medlem
Kanske. Men du och alla andra skulle också omedelbart köra rakt in i mötande trafikanter pga bländningseffekten. Alla skulle dö. (Detta enligt logiskt resonemang från blinkmonglo-hatarna.)

42Hz

Aktiv medlem

Tack o lov verkar de som bestämmer fortfarande lyssna på experter och följa deras råd!

Foss

Aktiv medlem
Den blinkande lampan kanske inte behöver vara så stark?

Kanske. Men du och alla andra skulle också omedelbart köra rakt in i mötande trafikanter pga bländningseffekten. Alla skulle dö. (Detta enligt logiskt resonemang från blinkmonglo-hatarna.)

Jag kör med blinkande baklampa. Det viktigaste är ju att synas, och det verkar det sannerligen som om man gör om man läser här. Det är dessutom en billig Biltema-lampa och inget Bontrager X-light Pro 4000 Ultra för 1499:- eller liknande. Det lär väl provocera satan.

Pfaff

Aktiv medlem
Om ”cykling på landet” innebär glest trafikerade landsvägar bör ju en nästan vad som helst röd lampa räcka bak. Det är i tät trafik och upplysta vägar som cykellysen försvinner i mängden.
Sen är det kanske inte fel att köra med en ljusorgel bak men det behövs knappast IMHO. Vid cykling på mörka landsvägar.

Larsifer

Aktiv medlem
Hade för några år sen pyspunka på bilen några mil norr om Hannover. Enligt manualen skulle jag köra 80kmh (runflats). Höll 100, men kändes ändå läskigt vid omkörningarna. Gles trafik, söndag morgon, så de som kom höll 250.

Efter flera års ältande har jag kommit fram till att jag skulle haft varningsblinkers igång.

Kan man inte tänka sig att cyklister också kör fast röd lampa bakåt, vit framåt. Samt gul-blink (bakåt då), vid behov? Dock behöver den gula lampan sitta en bit ifrån den röda..?

Äsch, kör nedsläckt istället! Det är ett övergående problem innan alla bilar lär sig upptäcka hinder på vägbanan.

Pfaff

Aktiv medlem
@Larsifer ; jag undrar om inte Autobahnpolizei hade stoppat dig om du kört i lusiga 100 knyck med varselblink. Du förstår väl vilken panik det skulle vålla bland alla Fritz von Fleischkopf som kommer dånande i sina makliga 250 och upptäckt en stillastående bil som rörde på,sig därframme 😎

• Gilla
Reactions: NLC

mkallstrom

Aktiv medlem
Nej nu tänker du logiskt och rationellt. Så kan du inte göra. Blinkande lampor är ondska Har jag lärt mig på Happy. Punkt slut.
Finns det något som pekar på att en svag blinkande framlampa skulle vara att föredra framför vanlig vettig belysning för att undvika krockar på cykelbana? På cykelbana i mörker ser jag ingen poäng alls med blinkande lampor, varken i fram eller i bak.

• Gilla
Reactions: SLI

Lejon

Aktiv medlem
Finns det något som pekar på att en svag blinkande framlampa skulle vara att föredra framför vanlig vettig belysning för att undvika krockar på cykelbana? På cykelbana i mörker ser jag ingen poäng alls med blinkande lampor, varken i fram eller i bak.
Eftersom du frågar så svarar jag (baserat på eget tyckande precis som de flesta andra i denna årets ganska lama blink-tråd): blink framåt verkar för mig onödigt och meningslöst men en svag (eller till och med halvstark) lampa som blinkar vitt framåt är för någon med tillräckligt bra ögon rimligen inte farligt. Ser man så illa att man krockar eller bländas av någon med lite blink så ska man nog inte vara i trafiken när det är mörkt. Eller köpa solglasögon kanske?
(Skogslampor av stark modell som blinkar framåt är givetvis knäppt och olämpligt, men det argumenterar väl ingen för?)
Blinkande lampa bakåt är bra. Tycker det syns lika bra eller bättre som fast sken och drar som bonus mindre energi. (För övrigt har jag inte utan glädje noterat att man i motorsport har blinkande rött ljus bakåt vid dålig sikt.)
Jag vänder mig mest emot den oproportionerliga ilska mot blinkande baklampor som dyker upp varje höst. Jag fattat faktiskt inte hur någon kan uppleva en blinkande baklampa som ett STORT problem.

mkallstrom

Aktiv medlem
Blinkande lampa bakåt är bra. Tycker det syns lika bra eller bättre som fast sken och drar som bonus mindre energi. (För övrigt har jag inte utan glädje noterat att man i motorsport har blinkande rött ljus bakåt vid dålig sikt.)
Jag vänder mig mest emot den oproportionerliga ilska mot blinkande baklampor som dyker upp varje höst. Jag fattat faktiskt inte hur någon kan uppleva en blinkande baklampa som ett STORT problem.
Jag har varit med om att blinkande baklampor som irriterade (bländade) ordentligt, jag gissar att det var något läge som var tänkt att användas på landsväg i dagsljus. Jag tycker inte blinkande lampor är något jätteproblem, men jag ser heller ingen egentlig poäng med dom, speciellt inte på cykelbanor. Risken att jag skulle cykla in i någon bakifrån för att dom kör med en lampa med fast sken ser jag som ganska liten.

Larsifer

Aktiv medlem
Jag kör med ganska hårt nedställd framlampa och nåt ok bakåt. Fast sken. STZVO, eller nåt? Men, mest för att blidka Farbror Blå.
Om det regnar och är mörkt, tycker jag det allra bästa är om alla andra cyklister i närheten kör nedsläckt. Då sabbas inte mitt mörkerseende och jag slipper få regndropparna på cykelbrillorna upptända till en gul dimma oavsett hur jag riktar huvudet. Men det är ju inte ofta man har sån tur att det är så.
Alla som hävdar livsfara, att man krockar med andra, osv osv.. Snick snack! Det är ju massor med icke upplysta hinder på cykelbanan som man måste navigera sig omkring, så hur dessa hysterikor resonerar kring livsfara.. nej nej. Det köper jag inte.
MEN, jag är bortskämd med cykelbana hela vägen till jobbet. Dessutom flera alternativa vägar.
Situationen på landsväg, där vägrensslickaren morbror Gris kommer farande, är inget jag vill ta utan bra bakljus.

Bengt-re

Aktiv medlem
Eftersom du frågar så svarar jag (baserat på eget tyckande precis som de flesta andra i denna årets ganska lama blink-tråd): blink framåt verkar för mig onödigt och meningslöst men en svag (eller till och med halvstark) lampa som blinkar vitt framåt är för någon med tillräckligt bra ögon rimligen inte farligt. Ser man så illa att man krockar eller bländas av någon med lite blink så ska man nog inte vara i trafiken när det är mörkt. Eller köpa solglasögon kanske?
(Skogslampor av stark modell som blinkar framåt är givetvis knäppt och olämpligt, men det argumenterar väl ingen för?)

Därför att det är ett stort problem med blinkande lampor. Det gör billister (bland annat) förbannade och spär på cyklisthatet rent allmänt. Sen att det inte i praktiken förbättrar synlighet eller underlättar korrekt visuell tolkning av trafiksituationen gör det ju ännu knepigare. Tror man sedan att man blir en supersynlig superhjälte för att man har en megablinkande lampa så bidrar det till ökat riskbeteende hos cyklisten para det med ökat cyklisthat så framstår det som tämligen korkat att vara blinkmongot.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer