Cykling på landet i mörker - baklampor?

Scut

Aktiv medlem
Jag som både kör bil och cyklar..
Som bilförare föredrar jag fastsken på lampor då blink gör det svårare med positionsbedöming. Reflexer däremot ska röra på sig för att synas ordenligt.

Mitt största problem är inte att se en cykel framifrån och bakifrån det är relativt lätt då bilen oftast har väldigt bra sikt i färdriktningen. När cyklister kommer sidan eller snett framifrån är mycket svårare att se.
Jag uppskattar verkligen när cyklister har ekereflexer eller reflexband runt benen.

Min pendlarhoj har dubbla fram- och baklysen, reflexklibbor samt 3st reflexstavar i vardera hjulpar. Det verkar fungera hittills ;)

Jag lämnar situationen med upphinnade cyklister därhän.

Lejon

Aktiv medlem
Därför att det är ett stort problem med blinkande lampor. Det gör billister (bland annat) förbannade och spär på cyklisthatet rent allmänt. Sen att det inte i praktiken förbättrar synlighet eller underlättar korrekt visuell tolkning av trafiksituationen gör det ju ännu knepigare. Tror man sedan att man blir en supersynlig superhjälte för att man har en megablinkande lampa så bidrar det till ökat riskbeteende hos cyklisten para det med ökat cyklisthat så framstår det som tämligen korkat att vara blinkmongot.
Jag tror inte just blinkande lampor spär på ”cyklisthatet” men om du har källor på det så visa dem gärna. Vore väldigt överraskande för mig om någon undersökt det och funnit att det verkligen är så.

Senast ändrad:

Foss

Aktiv medlem
Hindren på cykelbanan rör sig inte i 40-60 km/h utan är oftast rätt stillastående.

Jag kör med ganska hårt nedställd framlampa och nåt ok bakåt. Fast sken. STZVO, eller nåt? Men, mest för att blidka Farbror Blå.
Om det regnar och är mörkt, tycker jag det allra bästa är om alla andra cyklister i närheten kör nedsläckt. Då sabbas inte mitt mörkerseende och jag slipper få regndropparna på cykelbrillorna upptända till en gul dimma oavsett hur jag riktar huvudet. Men det är ju inte ofta man har sån tur att det är så.
Alla som hävdar livsfara, att man krockar med andra, osv osv.. Snick snack! Det är ju massor med icke upplysta hinder på cykelbanan som man måste navigera sig omkring, så hur dessa hysterikor resonerar kring livsfara.. nej nej. Det köper jag inte.
MEN, jag är bortskämd med cykelbana hela vägen till jobbet. Dessutom flera alternativa vägar.
Situationen på landsväg, där vägrensslickaren morbror Gris kommer farande, är inget jag vill ta utan bra bakljus.

simson

Aktiv medlem
Fast el blink tär väl inte problemet, cyklade bakom någon som hade nån typ av superbländande lampa, lågt monterad lätt vinklad uppåt så man blev bländad ända tills jag passerat helt .

RN

Aktiv medlem
Jag tror inte just blinkande lampor spär på ”cyklisthatet” men om du har källor på det så visa dem gärna. Vore väldigt överraskande för mig om någon undersökt det och funnit att det verkligen är så.
Allt som rör cyklister spär på hat. Vad man har för kläder, vad man har för cykel (typ OCH märke) vad man har för styre, vad man har för hjälm, om man inte har hjälm, om man har blinkande lampor, om man inte har lampor, om man har lampor som någon tycker är ful, att man tror att man kör tour de france (men inte vueltan eller girot).

/R

Bengt-re

Aktiv medlem
Tro vad du vill, men säg inte att jag inte varnade dig.

Det spelar inte så stor roll vad man får eller borde få om man blir drabbad av en road rage talliban. Det har visat sig effektivt med lågaffektiva metoder i bemötande av personer med vissa problembilder i många sammanhang. Att hävda sin rätt i absurdum, ha starka triggande blinkande lampor och liknande är konfliktskapande. Kom ihåg att de som i affekt kör ihjäl en cyklist ofta har problem och att de personerna också då blir det normerande hotet. Det är inte buhdistmunken du skall vara rädd för.

konstruktören

Aktiv medlem
Jag cykelpendlar på mörk landsväg. Jag har 3 lampor bak två fasta och en blink. Dels för att synas och även som backup. Sedan har jag reflexväst reflexer på kläderna och reflexer på hjulen. Rent allmänt tycker jag bilisterna håller ut bättre när det är mörkt än ljust ute. När det är mörkt har dom svårt att avgöra vad dom möter

Lejon

Aktiv medlem
Tro vad du vill, men säg inte att jag inte varnade dig.

Det spelar inte så stor roll vad man får eller borde få om man blir drabbad av en road rage talliban. Det har visat sig effektivt med lågaffektiva metoder i bemötande av personer med vissa problembilder i många sammanhang. Att hävda sin rätt i absurdum, ha starka triggande blinkande lampor och liknande är konfliktskapande. Kom ihåg att de som i affekt kör ihjäl en cyklist ofta har problem och att de personerna också då blir det normerande hotet. Det är inte buhdistmunken du skall vara rädd för.
Jag tror en sak. Du tror en annan. Ingen av oss kan Uppenbarligen backa upp det med fakta.
Jag tycker dock det gränsar till det osmakliga att du verkar varna mig för att jag ska bli överkörd av en road-rage-taliban bara för att du verkar TRO att jag kör med blinkande lampor och håller på min rätt in absurdum.

Vänligen försök argumentera vettigt och sansat, det gör du ju oftast annars när det inte kommer till blinkande lampor (apropå lågaffektiva metoder....).

Allt som rör cyklister spär på hat. Vad man har för kläder, vad man har för cykel (typ OCH märke) vad man har för styre, vad man har för hjälm, om man inte har hjälm, om man har blinkande lampor, om man inte har lampor, om man har lampor som någon tycker är ful, att man tror att man kör tour de france (men inte vueltan eller girot).

/R
Cyklister är som metalfans (jag lyssnar på och spelar metal). Inte nog med att bilister, fotgängare, markägare etc ska hata på cyklister. Istället för att cyklisterna förenar sig så ska alla tiotals olika subkulturer hata på varandra med en lidelse som nästan är värre än icke-cyklisterna ibland. Inte helt olikt metalsubgenrernas ändlösa diskussioner om vilket band som hör till vilken genre och vilka genrer som är bra, vilka som trve evil och vilka som är fejk och sellouts osv. Det är ta mig fan märkligt.

sidensvans

Aktiv medlem
Jag cykelpendlar på mörk landsväg. Jag har 3 lampor bak två fasta och en blink. Dels för att synas och även som backup. Sedan har jag reflexväst reflexer på kläderna och reflexer på hjulen. Rent allmänt tycker jag bilisterna håller ut bättre när det är mörkt än ljust ute. När det är mörkt har dom svårt att avgöra vad dom möter
Exakt så upplever jag också det som för egen del pendlar till och från jobb varje dag på mörka landsvägar. Kör nästan samma setup som dig. (y)

ooms

Aktiv medlem

/R
Ja, det är nog bäst vi slutar cykla, så vi inte spär på hatet :-)
Själv är det ytterst sällan, om ens nånsin, jag stöter på det där hatet ute i trafiken. Jag börjar nästan tro att det är en myt. Eller åtminstone ett storstadsfenomen.

ooms

Aktiv medlem
Cyklister är som metalfans (jag lyssnar på och spelar metal). Inte nog med att bilister, fotgängare, markägare etc ska hata på cyklister. Istället för att cyklisterna förenar sig så ska alla tiotals olika subkulturer hata på varandra med en lidelse som nästan är värre än icke-cyklisterna ibland. Inte helt olikt metalsubgenrernas ändlösa diskussioner om vilket band som hör till vilken genre och vilka genrer som är bra, vilka som trve evil och vilka som är fejk och sellouts osv. Det är ta mig fan märkligt.
Det är alltså du som är gemensamma nämnaren :-)

RN

Aktiv medlem
Ja, det är nog bäst vi slutar cykla, så vi inte spär på hatet :-)
Själv är det ytterst sällan, om ens nånsin, jag stöter på det där hatet ute i trafiken. Jag börjar nästan tro att det är en myt. Eller åtminstone ett storstadsfenomen.
Jag har varit med om det en del när jag tränat på landsväg. Södertörn och på Ekerö är en del rätt knäppa. Vid Lissma så fick jag en pickis högerspegel på axeln när han "körde om".

Det sjuka i kommentarer i huvudsakligen sociala medier är hur många det är som identifierar sig som "trafikant av typ X" (bilist, cyklist, gående). Jag känner att jag gör allt, ja, inte så mycket lastbil och buss men jag har kört det med.

/R

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer