Cykling vs löpning som träningsform

MrSthlm

Aktiv medlem
När det gäller motion har jag definitivt sprungit mera i mina dar än cyklat (även om jag haft mina cyklingsperioder också, tex just nu). Nu börjar jag undra om inte det här är ett mycket vanligt misstag som jag och andra människor gör eller har gjort.

En helt gigantisk fördel med cykling framför löpning tycker jag är faktumet att det för en majoritet av människor verkar vara betydligt mera skonsamt, dvs mindre risk för skador. För en hel massa människor tror jag att långdistanslöpning är mera slitsamt än cykling, att man åker på mera skador helt enkelt (vilket säkert ofta leder till att man slutar).

Nu har jag hunnit bli 50 vilket väl inte är en katastrof men om man kunde leva om sitt liv skulle jag definitivt viktat cykling tyngre jämfört med löpning när det gäller konditionsträning, det går så klart också bra att kombinera dessa. Olika typer av skador i samband med långdistanslöpning är vanligt, mycket vanligt, i synnerhet när man ökar träningsmängden och blir mera seriös i sitt tränande.

Tycker ändå det här är ett ganska intressant ämne. Visst har cykling ökat i popularitet men med tanke på de enormt stora fördelarna jämfört med långdistanslöpning tror jag det har potential att bli ännu populärare. Sverige ligger väl ändå efter en lång rad olika nationer när det gäller cykling som träningsform.

Fundadores

Aktiv medlem
Tycker också cykling är mer skonsamt för mig. Ger också mer överkroppsträning om man ståcyklar. Men kanske främsta argumentet. Det är kul och den bästa träningen är väl den som blir av. Att sälja gymkort som friskvårdsbidrag måste ju vara en toppenbusiness. Folk går dit en gång...

Sumba

Medlem
Jag är också en av dem som löper betydligt mer än jag cyklar. Men jag skulle inte vilja säga rent generellt att det är ett misstag, det beror ju snarast på vad man har för mål med sin träning. Man blir ju bra på det man tränar, jag hade nog inte kunnat genomföra de ultramaraton jag sprungit genom att ha mer cykling än löpning i min träningsdagbok eller i alla fall inte på samma tider.

Däremot tror jag definitivt att man som löpare kan byta ut några långpass mot långpass på cykel. För den centrala kapaciteten tror jag träningsform spelar mindre roll så länge hjärta/lungor får jobba.

Och jag håller med om att skaderisken är större vid löpning än cykling men all ensidig träning ger upphov till skador över tid när träningsmängd och belastning ökar. Periodisering och alternativträning tror jag är superviktigt.

Sumba

Medlem
Man kan cykla sakta men man kan inte springa sakta, då kallas det att gå. Det är ett betydligt bättre insteg för de som inte tränat innan att börja cykla imho.

Det här är något som jag tror de flesta gör tokigt som nybörjare inom löpning, de springer alldeles för fort för tidigt. Eller ja, intervallerna går för långsamt och distanslöpning går alldeles för fort. Cyklingen är helt klart enklare att anpassa.

SIE

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att samma monotona smällar som ger upphov till många löparskador även stärker skelettet för den som kan hålla sig skadefri och igång, medans cykling snarare har en degenerativ (säger man så?) effekt på benmassan. Källa saknas.

glitch

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att samma monotona smällar som ger upphov till många löparskador även stärker skelettet för den som kan hålla sig skadefri och igång, medans cykling snarare har en degenerativ (säger man så?) effekt på benmassan. Källa saknas.
Precis, en av fördelarna av löpning vs lavg cykling är just det. I mtb är det ju mer stötar och smällar men gissar att löpning fortfarande är mer stärkande för skelettet.
Men cykling + tung styrka = win

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag generaliserar nu vilket alltid är farligt och kan uppröra samt att det självklart är mina egna privata åsikter. Men jag tror att generellt (för en majoritet av människor) så är cykling betydligt skonsammare än långdistanslöpning. Det är ändå lite överraskande kan jag tycka att löpning trots detta verkar vara en betydligt populärare träningsform i Sverige. Under resten av mitt lilla liv kommer varje fall jag rekommendera folk jag känner (inklusive min egna dotter) att cykla mera och springa mindre just pga att cykling är betydligt skonsammare.

Sedan finns det självklart andra nackdelar med cykling vs löpning som folk kan tycka är jobbigt. Underhållsbiten, kläder, prylarna samt att cykling får mera dramatiska effekter om man kör omkull (i värsta fall livsfarligt).

En kombination kanske vore en vinnande väg för många.

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Mitt lilla bidrag i diskussionen blir att jag tror att löpare som börjar cykla har större nytta av sin tidigare träning än cyklister som börjar springa.

Jag har sedan några år artros i min ena höft (nu 44 år) och jag får ont av att springa, men inte av att cykla.

*Edit - Ska tillägga att jag tidigare i livet har sprungit rätt mycket, men som mest 3-4 (totalt 2-3 mil) pass per vecka, peakade på milen runt 42 min och Göteborgsvarvet precis under 1:35.

Senast ändrad:

DH

Aktiv medlem
Det här är något som jag tror de flesta gör tokigt som nybörjare inom löpning, de springer alldeles för fort för tidigt. Eller ja, intervallerna går för långsamt och distanslöpning går alldeles för fort. Cyklingen är helt klart enklare att anpassa.
Det där har jag egen erfarenhet av. En gång i tiden började jag springa som en tok alldeles för långa sträckor. Jag hade ju fått så bra kondition av cyklingen!
Men, eftersom jag löpte med dåligt löpsteg och säkert gjorde 1000 andra fel slutade det med stressfrsktur som senare blev en riktig fraktur som i sin tur tog 8 mån att läka...
Nu (+10 år senare) har ortopeden sagt jag sannolikt kommer att få en ny höftled inom några år...Ta det försiktigt när ni springer. Det tar tid för kroppen att kunna springa långt.

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Ironiskt nog verkar det också vara bra för knäna https://www.svd.se/lopning-inte-daligt-for-knana-snarare-tvartom (notera källan)

Jag tycker löpning är fullständigt överlägset cykling som motionsform. Enkelt, tidseffektivt och billigt. Möjligt att utföra nästan var som helst. Cykling är ju däremot mycket roligare.

SIE

Aktiv medlem
Ironiskt nog verkar det också vara bra för knäna https://www.svd.se/lopning-inte-daligt-for-knana-snarare-tvartom (notera källan)

Jag tycker löpning är fullständigt överlägset cykling som motionsform. Enkelt, tidseffektivt och billigt. Möjligt att utföra nästan var som helst. Cykling är ju däremot mycket roligare.
+1. Löpning för mig är en combo av att zappa skallen medelst ansträngning samt hålla ett 40plus-hjärta starkt.
Stigcykling är också mentalt givande, men mer på samma sätt som att det är roligt att åka bergochdalbana. Att det är bitvis ansträngande ser jag som en parentes i sammanhanget, ibland på gott och ibland på ont.
Jag tror det är viktigt att skilja på olika typer av cykling, visst finns det även olika typer av löpning men jag tror att ytterligheterna är störst inom cyklingen.

MrSthlm

Aktiv medlem
En kombination kanske vore en vinnande väg för många.

Sist men inte minst, ja, det finns så klart seriösa långdistanslöpare som inte har skadeproblem men ibland blir det svårare att diskutera saker (att försöka få fram en poäng) utan att generalisera lite. Kan t.o.m. vara tvärtom, att en del tex får ryggproblem av att cykla men inte lider av sådant när det gäller löpning. Men igen, ja, jag generaliserar nu.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Har nästan helt slutat "träna". Nu gör jag saker som är roligt istället utan att tänka på träning o motion. T ex cykling o padel är ngt jag utövar för att det är skitroligt helt enkelt. Några löprundor på sommaren blir det oxå om det är i rätt miljö, t ex en skön vindstilla morgon vid havet mest för att det är skönt.

Enda riktiga träning som jag gör att gymmet, finns mängder med fördelar med starkare muskler o benstomme. T o m mina 80-åriga föräldrar går till gymmet, det blir viktigare ju äldre man blir.

anco

Medlem
Intressanta tankar. Tänker också på Van der Pohl (sveriges nya värlsmästare i skridsko på 5000 och 10000m). Han verkar ju träna otroligt alround. Springer tex väldigt mycket ultralöpning. För hans del verkar ju mångsidigheten ha gjort honom bättre? Vad tror ni?

Sumba

Medlem
En kombination kanske vore en vinnande väg för många. Att styrka vader och annat genom oändligt med tåhävningar som ofta löpare med problem rekommenderas är ju exceptionellt mördande tråkigt, då är det enormt mycket roligare att cykla.

Sist men inte minst, ja, det finns så klart seriösa långdistanslöpare som inte har skadeproblem men ibland blir det svårare att diskutera saker (att försöka få fram en poäng) utan att generalisera lite. Kan t.o.m. vara tvärtom, att en del tex får ryggproblem av att cykla men inte lider av sådant när det gäller löpning. Men igen, ja, jag generaliserar nu.

Det var lite dit jag ville komma, ensidig träning oavsett träningsform höjer skaderisken. Sen kan man diskutera skadebenägenheten i de olika träningsformerna gentemot varandra och där tror jag de flesta är överens, cykling är skonsammare än löpning. Eller ska man säga att cykling är svårare att göra fel med kanske?

Men jag tycker ändå inte vi ska bortse från målet eller syftet med träningen i frågeställningen. Varför cyklar/springer/styrketränar jag? Själv väljer jag att styrketräna för att kunna springa mer. Cykla gör jag mest för äventyret av att kunna ta mig långt på ganska kort tid.

mzi

Aktiv medlem
När konkurrenterna varvade ner varvade Nils van der Poel upp.
Tränaren Johan Röjler berättar hur det blev dubbla VM-guld och världsrekord.
– Han har tio gånger mer träning i utförandet hur man sätter en varvtid, säger Röjler.

fiskarn

Aktiv medlem

Det är ungefär vad jag tycker med. Jag har börjat springa en del höst, vår och vinter. Att dra ut och springa en mil i 2 plus och duggregn med pannlampa går ju kanon. Men cykla i det vädret är inte lika kul tycker jag. Jag har absolut ingen lust att sitta på en trainer och harva hela vintern. Då kör jag hellre löpning och om det går skidor.

Sumba

Medlem
Intressanta tankar. Tänker också på Van der Pohl (sveriges nya värlsmästare i skridsko på 5000 och 10000m). Han verkar ju träna otroligt alround. Springer tex väldigt mycket ultralöpning. För hans del verkar ju mångsidigheten ha gjort honom bättre? Vad tror ni?

Jag killgissar hårt men jag är övertygad om att mångsidig träning är avgörande. Man behöver träna för att kunna träna. För att få många träningstimmar i dagboken måste man helt enkelt variera. Sen tror jag det är viktigt för motivationen att få göra nått annat emellanåt. Däremot tror jag att lejonparten av hans träning, liksom alla andra elitidrottare, är grenspecifik.

Alla träningsformer har ju sin charm, sina fördelar och nackdelar etc. Jag som löpare tycker ju att löpning är överlägsen av samma skäl som grondahl skrev ovan, enkelheten, tidseffektivt och billigt (nåja, allt är en materialsport idag :D )

earnstrom

Aktiv medlem
Jag gör båda så mkt jag kan. Började träna regelbundet vid 28 ungefär (2006). Första åren med löpning drog jag på mig "allt", men de senaste 10 åren har jag i princip inte haft löparskador. Däremot har cyklingen gett olycks-skador som ställt till det för mig, men också överansträngningar som liknar de första åren med löpning.

Det är nog lite lättare att skada sig ordentligt i början med löpning, men i längden tror jag egentligen det är ett bättre rörelsemönster att springa än att sitta och trycka med höften i 90 grader.

Men i slutändan är det ju viktigast vilket man tycker är roligt.

(Som ref är jag en numera bra löpare, halvan har gått från 1.48 2006 till 1.13 i fjol. Men jag kan cykla lvg ok också med en tröskel på drygt 300W).

DarkMatter

Aktiv medlem
Löpning vore toppen eftersom det bara kräver ett par skor och hyfsat lämpliga kläder för at komma igång med. En havltimme till en timme ute på parkvägarna i grannskapet eller motionsspåren i skogen så är det klart. Behöver ingen 10k+ kronors cykel, ingen hjälm, inga tusen tillbehör och inga milslånga trevliga vägsträckor.

Om det bara inte vore så fruktansvärt. Ont överallt! Lungorna brinner, hjärtat exploderar, benen går av.... Och inte är det så roligt heller. Det går sakta, man svettas som en gris. Efter 10 minuter börjar man gå istället och fryser i svettvåta kläder. Och nästan omöjligt att komma igång igen när man väl saktat in.

Cykling är den enda motionsform jag hittat där jag bara vill fortsätta. Har provat gymkort, simning, löpning men i samtliga fall blir det bara nån månad innan jag ger upp. Det blir mer och mer sällan tills det blir oändligt långt mellan passen.

Cykling däremot. Kan knappt vänta tills jag kommer ut. Trött i benen? Vem bryr sig, jag ska upp för den där backen! Motvind? Vem bryr sig, jag ska spurta till nästa korsning! Helslut efter en långrunda? Då blir det en lugn sväng imorgon istället!

När jag sitter på cykeln går benen bara av sig själva. Det är bara för mig att hänga med. Träningen kommer vid sidan om. Det är det som gör cyklingen till en överlägsen träningsform.

earnstrom

Aktiv medlem
Löpning vore toppen eftersom det bara kräver ett par skor och hyfsat lämpliga kläder för at komma igång med. En havltimme till en timme ute på parkvägarna i grannskapet eller motionsspåren i skogen så är det klart. Behöver ingen 10k+ kronors cykel, ingen hjälm, inga tusen tillbehör och inga milslånga trevliga vägsträckor.

Om det bara inte vore så fruktansvärt. Ont överallt! Lungorna brinner, hjärtat exploderar, benen går av.... Och inte är det så roligt heller. Det går sakta, man svettas som en gris. Efter 10 minuter börjar man gå istället och fryser i svettvåta kläder. Och nästan omöjligt att komma igång igen när man väl saktat in.

Cykling är den enda motionsform jag hittat där jag bara vill fortsätta. Har provat gymkort, simning, löpning men i samtliga fall blir det bara nån månad innan jag ger upp. Det blir mer och mer sällan tills det blir oändligt långt mellan passen.

Cykling däremot. Kan knappt vänta tills jag kommer ut. Trött i benen? Vem bryr sig, jag ska upp för den där backen! Motvind? Vem bryr sig, jag ska spurta till nästa korsning! Helslut efter en långrunda? Då blir det en lugn sväng imorgon istället!

När jag sitter på cykeln går benen bara av sig själva. Det är bara för mig att hänga med. Träningen kommer vid sidan om. Det är det som gör cyklingen till en överlägsen träningsform.
Du har uppenbarligen aldrig bonkat hårt nog, eller försökt fixa en krånglande bakväxel, eller misslyckats med att hitta det där knaket. Saker som får mig att ta mig på skorna och jogga ut i skogen...

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag gör båda så mkt jag kan. Började träna regelbundet vid 28 ungefär (2006). Första åren med löpning drog jag på mig "allt", men de senaste 10 åren har jag i princip inte haft löparskador. Däremot har cyklingen gett olycks-skador som ställt till det för mig, men också överansträngningar som liknar de första åren med löpning.

Det är nog lite lättare att skada sig ordentligt i början med löpning, men i längden tror jag egentligen det är ett bättre rörelsemönster att springa än att sitta och trycka med höften i 90 grader.

Men i slutändan är det ju viktigast vilket man tycker är roligt.

(Som ref är jag en numera bra löpare, halvan har gått från 1.48 2006 till 1.13 i fjol. Men jag kan cykla lvg ok också med en tröskel på drygt 300W).

Jag satte mitt kaffe i halsen nu, 1:13? Det är riktigt jäkla bra, räcker väl oftast till topp 10 på tex Kungsholmen runt (som ett exempel bara). Vad det skulle kunna motsvara i cykling vet i sjutton men det är riktigt bra som sagt. Vet ej om vissa långdistanslöpare kanske saknar lite råstyrka/explosivitet i cykling men det bör ju gå att träna upp, däremot för långa lopp bör ni vara "livsfarliga", ofta lätta i kroppen med grym hjärt/lungkapacitet. ;-)

Ja, du är en "bra" löpare (understatement) ;-) Kul att det är så mycket vasst folk här i forumet. Läste lite i en annan tråd tidigare där vi diskuterade "gubbwatt" och en 50+ cyklist skriver att han trycker över 1400 watt, det är "hyfsat" också för en 50 plussare, vi kan säga att det är "ok". ;-)

Senast ändrad:

earnstrom

Aktiv medlem
Vad är andrahandsvärdet på löpskor? Det går ju åt några per år om du tränar.
Per mil blir nog kostnaden rätt snarlik, man får nog räkna 10-20kr/mil för löputrustning och värdeminskningen på min linjehoj (inget extremt, 32k för 5 år sen) är i storleksordningen 10kr/mil (plus ett antal kedjor, ngn kasett, lite styrlindor och däck). Men per timme vinner därmed löpning med en faktor 2-3...

earnstrom

Aktiv medlem
De gånger jag har bonkat så har inte riktigt min första tanke varit "åh, nu skulle jag ha haft med mig löpskorna och sprungit hem!" 🙃
Några mil före Motala har jag sett många som verkar tänka exakt så, de kliver av cykeln och börjar gå mot målet. Förstår inte heller riktigt får jag erkänna.

earnstrom

Aktiv medlem
Jag satte mitt kaffe i halsen nu, 1:13? Det är riktigt jäkla bra, räcker väl oftast till topp 10 på tex Kungsholmen runt (som ett exempel bara). Vad det skulle kunna motsvara i cykling vet i sjutton men det är riktigt bra som sagt. Vet ej om vissa långdistanslöpare kanske saknar lite råstyrka/explositivtet i cykling men det bör ju gå att träna upp, däremot för långa lopp bör ni vara "livsfarliga". ;-)

Ja, du är en "bra" löpare (understatement) ;-)
All tider från 2019 och framåt (inkl mitt pb) sätts ju i #snabbaskor, 1h13 motsvarar 1h15 eller så för några år sen. Jag har en del triathletvänner att jämföra med, så jag kan säga att 1h10 på halvan motsvarar 350W eller så i tröskel, dvs. tillräckligt för att hänga av de flesta, men långt ifrån att vinna elittävlingar.

mzi

Aktiv medlem
När jag var på Aktivitus för många herrans år sedan så flinade Mattias när jag var klar. Jag tyckte det var lite elakt först men han förklarade att han hade en inofficell studie: på den tiden så cyklade både löpare och cyklister på hans träningscyklar (gör han så fortfarande?) och löparna slängde sig av cykeln så fort de var klara med testet och återhämtade sig på mattan bredvid. Cyklisterna sjönk ihop på cykeln bara. Jag var ju cyklist och följde mönstret.

MrSthlm

Aktiv medlem
All tider från 2019 och framåt (inkl mitt pb) sätts ju i #snabbaskor, 1h13 motsvarar 1h15 eller så för några år sen. Jag har en del triathletvänner att jämföra med, så jag kan säga att 1h10 på halvan motsvarar 350W eller så i tröskel, dvs. tillräckligt för att hänga av de flesta, men långt ifrån att vinna elittävlingar.

OT nu men ja, det börjar bli någon sorts fin gräns här mellan "elitmotionär" och potentiell SM vinnare i sin åldersklass, en definitionsfråga. Jag tycker där är kul varje fall, en bra blandning på folk i detta forum.

C-dale

Aktiv medlem
Om cyklat till sig ett bra flås gäller det att vara väldigt försiktig när man börjar springa.
Ingen go känsla när muskelfibrer brister när man vill spänsta på uppför en backe.

MrSthlm

Aktiv medlem
Går lite OT igen nu men det är klart roande att vissa löpare på jogg.se hackar på happyride.

För att citera vad någon skrev: "Och kan inte annat än instämma med Abbe i #8 att happyride tyvärr saknar den familjära stämning som råder här på jogg."

Haha, vilken bullsh*t. :-) I så fall måste man vara riktigt, riktigt känslig.

För det andra, är inte forumet på jogg.se helt dött i jämförelse med happyride?

Senast ändrad:

anco

Medlem
Ang löparskor så brukade jag slita ut 1par/år. Jag har bytt till barfotaskor nu och dom har hållit i 5år, helt utan slitage under fortfarande. Om ni inte jagar snabba tider rekomenderar jag er att testa barfotaskor. Om ni inte vill springa kan ni ha dom när ni är ute och går. Bra mångsidighet och bra uppbyggnad av fotvalv/vader mm inför ålderdommen.

Jocke1970

Aktiv medlem
Personligen tycker jag vanlig löpning är tråkigt som synden. Trailrunning är lite roligare.
Min kropp / motorik är nog inte heller skapt för löpning då jag tycker det är fruktansvärt tung. Har provat flera gånger, men slås varje gång av hur tungt det känns. Kanske har med teknik att göra, vad vet jag.

DarkMatter

Aktiv medlem
Du har uppenbarligen aldrig bonkat hårt nog, eller försökt fixa en krånglande bakväxel, eller misslyckats med att hitta det där knaket. Saker som får mig att ta mig på skorna och jogga ut i skogen...
Delvis rätt har du nog. Kan minnas en bonk som var värd att minnas men det var ingen fullbonk eftersom jag kunde fortsätta hem (dock i knapp styrfart). Håller dock med om att krånglande mekanik gör cyklingen lite mindre njutbar, men missljud har jag sedan länge vant mig vid. Det är alltid nånting som låter, ibland känt, ibland okänt. Men cyklar man tillräckligt fort hör man bara fartvinden. Alternativt pulsen när halspulsådrorna håller på att spricka.

MrSthlm

Aktiv medlem
Personligen tycker jag vanlig löpning är tråkigt som synden. Trailrunning är lite roligare.
Min kropp / motorik är nog inte heller skapt för löpning då jag tycker det är fruktansvärt tung. Har provat flera gånger, men slås varje gång av hur tungt det känns. Kanske har med teknik att göra, vad vet jag.

Tror nog att de allra flesta kan lära sig långdistanslöpning men om man åker på skador eller inte efter en tids mera seriös träning är den stora frågan i denna tråd. ,-) Tror väl nästan alla är överens om cykling är skonsammare även om undantag finns.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Tror nog att de allra flesta kan lära sig långdistanslöpning men om man åker på skador eller inte efter en tids mera seriös träning eller inte är den stora frågan i denna tråd. ,-) Tror väl de flesta här (kanske inte alla) är överens om cykling är skonsammare.
Det är definitivt skonsammare mot mitt psykiska tillstånd.

Det är också väldigt skonsamt att kunna vila på nerfarten efter att ha kämpat sig upp for en lång backe.

mtbloaf

Medlem
Körde mycket bmx och mtb fram tills 20 års åldern.
Började sedan löpträna en hel del, sprang flera mil i veckan. Det ledde till en knäskada (löparknä) som tog nästan 3 år att rehabilitera sig från, all form av löpning gick helt bort.
Började cykla mtb igen. Är 34 år nu, knäskadan är helt borta, kroppen har aldrig kännts bättre.

När jag någon gång då och då tar mig ut på löprunda är det väldigt svårt att se fördelarna.
Det är inte "tillräckligt jobbigt" jämfört med trailcykling (i stökig terräng), det sliter som fan på knän och leder, och ger i stort sett ingen överkroppsträning i jämförelse.

Tror absolut att cykling kan bli större och mer accepterat som träningsform.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ang löparskor så brukade jag slita ut 1par/år. Jag har bytt till barfotaskor nu och dom har hållit i 5år, helt utan slitage under fortfarande. Om ni inte jagar snabba tider rekomenderar jag er att testa barfotaskor. Om ni inte vill springa kan ni ha dom när ni är ute och går. Bra mångsidighet och bra uppbyggnad av fotvalv/vader mm inför ålderdommen.

Ja, herregud, hoppas vi slipper den debatten här, det finns verkligen olika läger/åsikter när det gäller barfotaskor. ;-) Kan lätt fylla en egen separat tråd. Själv tycker jag inte om att springa i barfotaskor på asfalt, i skog är helt ok men jag har lämnat min "barfotaskor" period.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem

Om jag förstår det rätt har en viss Wolfgang Pichler haft en del kontakt med Van De Poel också, åtminstone har han givit lite råd.

Det här ger lite Pichler vibbar tycker jag:
"– Av de andra bra åkarna skulle jag tro att de flesta körde kanske 20-30 varv i tävlingsfart under sista förberedelseveckan. Alla tränar på det sättet, sen kanske de gör olika saker. Men Nils gjorde 250 varv."

Men jag tror också att van der Poel har ett sjuh-vetes starkt pannben, fjälljägare som han är.

Men det intressant däremot, traditionell formtoppning kanske inte passar alla, kul med sådana som vågar bryta mönster/trender.

Pichler verkar ha ett hyfsat pannben själv. På äldre dar fick han ju för sig att börja med roddmaskin, tror han gick ner ca 25 kilo och blev tysk veteranmästare på rekordtid (eller möjligen kom han tvåa) men sedan åkte han till slut på hjärtinfarkt som vi alla vet. Alla som provat roddmaskin vet att det är förbannat tufft.

Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
Ungefär hur långt har skona sprungits?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer