@dustiekaltman
Ja, ett problem (eller "fälla") kanske är att hjärta/lungkapacitet (det som man upplever som kondition) oftast utvecklas betydligt snabbare än resten av kroppen när den gäller hur den anpassar sig efter löpningen? Även underlag man springer på kan spela in, asfaltslöpning är tuffare för mångas ben men även det personligt.
Misstänker att löpning är utmärkt för flåset/konditionen även för cykling men det ger sannolikt inte hjälp med den råstyrkan som är bra för en cyklist när man matar på uppför eller under intervaller/spurter, helt beroende på ambitioner så klart. Samt sist men inte minst att musklerna aktiveras/används på olika sätt, vader, lår etc.
@C-dale skrev klokt här i tråden att man får passa sig när man ger sig ut i löparspåret efter mycket cykling och det är absolut rätt, ökad risk för muskelbristningar (för i synnerhet vadmuskelatur), helt klart. (Jag hatar verkligen stretching men det kanske underlättar.)
Ja, jag har fallit i den fällan flera gånger som du nämner trots att jag är vet att det är fel. Lätt hänt att merparten av passen blir lite för hårda jämfört med att man tar lugnare och sparar kraften till kvalitetspassen istället (så att kvalitetspassen håller just kvalité). Inte haft problem med utvecklingen men däremot en trist förmåga att dra på mig irriterande småskador när jag kört seriös löpträning ett tag, jag har ärligt talat tröttnat på det. Från och med nu blir nog löpning mera komplementträning för mig, vikten kommer läggas på cykling istället. Ett "experiment", får se hur det går. Jag är precis som
@JojjeM en periodare. ;-) Däremot är jag lite nyfiken på att se hur jag kommer utvecklas som cyklist om det faktiskt är så att jag inte drar på mig skador under cykling, det ska bli intressant, tycker det känns lovande så här efter ca 200-275 mil sedan i november (jag ger sjutton i träningsdagbok, tycker det medför onödig stress). Även under tidigare cyklingsperioder i mitt liv har jag klarat mig utan skador. Åldern en lite begränsade faktor möjligen när man gått över 50 men det skiter jag fullständigt i, maxpuls och sådant lite lägre (ungefär som en bilmotor som inte kan varva lika högt längre), men jag kör på, får ha lite mera tålamod bara. :-) Konditionsdiscipliner brukar funka ok/bra även när man är 50+
Både löpning och cykling tycker jag är ganska smidiga träningsformer, i synnerhet också om man kompletterar med en trainer hemma, dvs man kan ta vara på den fritid/tid man har/får. Löpning dock smidigast, visst är det så. För sociala personer som föredrar träna tillsammans med andra är det dock lite annorlunda, det kräver mer planering. Eller för folk som söker upplevelser och hela tiden vill ha kul, kan också kräva lite mer planering. ;-) Kul för mig är när jag märker att min kropp svarar positivt på träningen, det räcker för mig, jag älskar superkompensation.