Cykling vs löpning som träningsform

skier

Aktiv medlem
Terränglöpning tycker jag är riktigt roligt, grusväg helt ok, asfalt går bort helt för mig. Jag springer nån/några gånger i veckan under höst/vinter, tycker det svåraste (som många varit inne på) är att starta tillräckligt kort och försiktigt. I vintras fick jag nån slags inflammation i ena hälsenan när jag körde backintervaller, mao inte tillräckligt försiktigt...

Fick tipset av en kollega som springer varje dag att bara springa 2-3 km per gång första månaden och i lugnt tempo och sen sakta öka distansen därifrån utan att öka tempot. Ska nog prova det i år och se om senor och leder hinner vänja sig bättre. Bara så trist att byta om för så lite träning, får försöka använda det som uppvärmning till annan träning istället.

JojjeM

Aktiv medlem
Går lite OT igen nu men det är klart roande att vissa löpare på jogg.se hackar på happyride.

För att citera vad någon skrev: "Och kan inte annat än instämma med Abbe i #8 att happyride tyvärr saknar den familjära stämning som råder här på jogg."

Haha, vilken bullsh*t. :-) I så fall måste man vara riktigt, riktigt känslig.
Haha, jag såg också den tråden och tänkte samma sak.

Själv har jag lyckats paja ena knät med MTB (korsband, menisk mm kaos) och det andra med löpning (hopparknä som fortfarande är kass efter två år). Har inte lyckats dra på mig några skador med landsvägscykling.

/Johan, också 50+, blandmissbrukare och periodare

Sumba

Medlem
Tänker inte ge mig in i debatten gällande barfotaskor men däremot är det lite intressant att titta på skor utifrån ett slitageperspektiv likt däcken på cykeln. Hur många mil/timmar håller ett par skor kontra hur lång livslängd har vi på en cykels däck?
Det finns ju många parametrar som påverkar både skorna och däcken så klart men om man generaliserar.

Har jag tur håller mina skor cirka 50-70 mil, en del slits betydligt fortare en del har hängt med i över 100 mil. Det är antingen dobbarna eller hälkappan som slits ut. Med närmare 200 mil löpning om år så blir det ju några par skor. Så säg i runda slängar 5000:-/år i skor eller cirka 25:-/mil. Hur ser det ut för cykel? Hur många mil får man ut i genomsnitt på ett par däck av normal kvalité?

EDIT: hade en brain fart och skrev drivlina först men jag menar så klart däck

Lazy_eye

Aktiv medlem
Jag gillar att springa pga enkelheten. På med ett par skor och sen ut i skogen. Hade aldrig sprungit på asfalt dock. Knappt grusväg. Offroad it is.

Dessutom känner jag mig mer närvarande jämfört med cykling. Förenad med naturen liksom. Det är en känsla som motiverar mig. Är det någon som relaterar?

Cykling är mer fullt fokus framåt och hela actiongrejjen. Kicksökandet. Iaf för mig.

Om jag ska tänka utifrån ett rent träningsperspektiv håller jag med om att variationen känns viktig.

earnstrom

Aktiv medlem
Tänker inte ge mig in i debatten gällande barfotaskor men däremot är det lite intressant att titta på skor utifrån ett slitageperspektiv likt däcken på cykeln. Hur många mil/timmar håller ett par skor kontra hur lång livslängd har vi på en cykels däck?
Det finns ju många parametrar som påverkar både skorna och däcken så klart men om man generaliserar.

Har jag tur håller mina skor cirka 50-70 mil, en del slits betydligt fortare en del har hängt med i över 100 mil. Det är antingen dobbarna eller hälkappan som slits ut. Med närmare 200 mil löpning om år så blir det ju några par skor. Så säg i runda slängar 5000:-/år i skor eller cirka 25:-/mil. Hur ser det ut för cykel? Hur många mil får man ut i genomsnitt på ett par däck av normal kvalité?

EDIT: hade en brain fart och skrev drivlina först men jag menar så klart däck
Köper man bara nya skor utanför rea (i.e. 1500 utan svårighet) och nöjer sig med 50mil blir det ju dyrt. Jag löper de flesta av mina mil i Salmings förra modell, som alltid funnits i Outletten för 5-600kr och håller ca 100mil innan jag tröttnar på dem. Rätt stor skillnad på 30kr/mil mot 6kr/mil...

AdamLR

Medlem
Föredrar cykling eftersom jag vill utgå från min bostad och ändå kunna variera rundorna. Man kan ta sig längre på ett pass helt enkelt. Känns trist att lägga träningstid på att ta bilen ut till olika motionsspår.

Visserligen kan man ju ta cykeln till löprundan, men då börjar vi närma oss en annan sport som inte hör hemma i detta forum... (med dispens för Lisa Nordén).

Sumba

Medlem
Köper man bara nya skor utanför rea (i.e. 1500 utan svårighet) och nöjer sig med 50mil blir det ju dyrt. Jag löper de flesta av mina mil i Salmings förra modell, som alltid funnits i Outletten för 5-600kr och håller ca 100mil innan jag tröttnar på dem. Rätt stor skillnad på 30kr/mil mot 6kr/mil...
För mig är det inte så mycket en fråga om att jag nöjer mig som att de helt enkelt slits ut. Utan dobbar, inget grepp och med trasig hälkappa så blir det heller inte så roligt för fötterna.
Sen kan man absolut leta röda prislappar och fjolårsmodellerna. Önskar att fler tillverkare hade lite längre releasecykler, min absoluta favoritsko Salomon Sense Ultra, fanns bara en säsong innan de gjorde om den helt.

Tillhör också de som sprungit mer än cyklat. Min erfarenhet är att jag önskar att löpningen kunde tillföra lika mycket som cykling tillför min löpning. Jag märker klart att jag är starkare i benen p.g.a cyklingen vilket får mig att bli en starkare och uthålligare löpare. Tyvärr känner jag inte det omvända...

När det gäller löparskador så får man leva efter Rune Larssons visdomsord "Tillräckligt kort och tillräckligt långsamt". De flesta "nybörjare" springer för fort och för mycket. De flesta passen behöver ligga på "behaglig nivå". Det får nog många nybörjare att tycka att dom är långsamma och ökar med löparskador som resultat.
Tycker löpning har blivit infekterat av för mycket prestationstänk. Om du stigcyklar får du nog leta efter folk som frågar dig "hur fort" och "hur långt" , det är annars en given följdfråga om du nämner att du varit ute och sprungit.

Näe lugn och stilla upplevelselöpning , tillräckligt kort och tillräckligt långsamt blir tillslut ganska långt och fort.

MrSthlm

Aktiv medlem
@dustiekaltman

Ja, ett problem (eller "fälla") kanske är att hjärta/lungkapacitet (det som man upplever som kondition) oftast utvecklas betydligt snabbare än resten av kroppen när den gäller hur den anpassar sig efter löpningen? Även underlag man springer på kan spela in, asfaltslöpning är tuffare för mångas ben men även det personligt.

Misstänker att löpning är utmärkt för flåset/konditionen även för cykling men det ger sannolikt inte hjälp med den råstyrkan som är bra för en cyklist när man matar på uppför eller under intervaller/spurter, helt beroende på ambitioner så klart. Samt sist men inte minst att musklerna aktiveras/används på olika sätt, vader, lår etc.

@C-dale skrev klokt här i tråden att man får passa sig när man ger sig ut i löparspåret efter mycket cykling och det är absolut rätt, ökad risk för muskelbristningar (för i synnerhet vadmuskelatur), helt klart. (Jag hatar verkligen stretching men det kanske underlättar.)

Ja, jag har fallit i den fällan flera gånger som du nämner trots att jag är vet att det är fel. Lätt hänt att merparten av passen blir lite för hårda jämfört med att man tar lugnare och sparar kraften till kvalitetspassen istället (så att kvalitetspassen håller just kvalité). Inte haft problem med utvecklingen men däremot en trist förmåga att dra på mig irriterande småskador när jag kört seriös löpträning ett tag, jag har ärligt talat tröttnat på det. Från och med nu blir nog löpning mera komplementträning för mig, vikten kommer läggas på cykling istället. Ett "experiment", får se hur det går. Jag är precis som @JojjeM en periodare. ;-) Däremot är jag lite nyfiken på att se hur jag kommer utvecklas som cyklist om det faktiskt är så att jag inte drar på mig skador under cykling, det ska bli intressant, tycker det känns lovande så här efter ca 200-275 mil sedan i november (jag ger sjutton i träningsdagbok, tycker det medför onödig stress). Även under tidigare cyklingsperioder i mitt liv har jag klarat mig utan skador. Åldern en lite begränsade faktor möjligen när man gått över 50 men det skiter jag fullständigt i, maxpuls och sådant lite lägre (ungefär som en bilmotor som inte kan varva lika högt längre), men jag kör på, får ha lite mera tålamod bara. :-) Konditionsdiscipliner brukar funka ok/bra även när man är 50+

Både löpning och cykling tycker jag är ganska smidiga träningsformer, i synnerhet också om man kompletterar med en trainer hemma, dvs man kan ta vara på den fritid/tid man har/får. Löpning dock smidigast, visst är det så. För sociala personer som föredrar träna tillsammans med andra är det dock lite annorlunda, det kräver mer planering. Eller för folk som söker upplevelser och hela tiden vill ha kul, kan också kräva lite mer planering. ;-) Kul för mig är när jag märker att min kropp svarar positivt på träningen, det räcker för mig, jag älskar superkompensation.

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
All tider från 2019 och framåt (inkl mitt pb) sätts ju i #snabbaskor, 1h13 motsvarar 1h15 eller så för några år sen. Jag har en del triathletvänner att jämföra med, så jag kan säga att 1h10 på halvan motsvarar 350W eller så i tröskel, dvs. tillräckligt för att hänga av de flesta, men långt ifrån att vinna elittävlingar.
Functional Threshold Power i cykel i w/kg
~=
Functional Threshold Pace i löpning i m/s

för en person lika tränad i cykel som löpning är en formel jag läst om och som verkar stämma ungefär med mina hobbytriathleterfarenheter.

fiskarn

Aktiv medlem
~=

för en person lika tränad i cykel som löpning är en formel jag läst om och som verkar stämma ungefär med mina hobbytriathleterfarenheter.

Med en faktor 100 då? Så 300 W skulle ge 300 m/s ? Låter inte helt orimligt.

nesvop

Medlem
~=

Ganska nära för min del,
320/80=4W/kg
4*3,6=14,4 km/h.

Då är jag ungefär lika tränad i cykel som löpning.
Sprang under 40 min på milen nyligen med 315W i tröskel och då kan man ju springa lite snabbare än löp FTP på milen.

dogday

Aktiv medlem
Tycker att cykling är roligare, men löpning är rent belöningsmässigt skönare. Cyklar iofs sällan riktigt långt (10 mil som längst) så det kan kanske vara en anledning, men lyckas aldrig bli lika hög av att cykla som att springa. Bröt foten för något år sedan efter att ha upplevt nackdelarna med pedalkorgar, och den rena lyckokänslan jag fick av att springa första testrundan på ~4km var som att komma hem.

Sen upplever jag att löpning är jobbigare än cykling, så vill jag träna effektivt springer jag. Till viss del kan det handla om att jag bor i stan – det tar lite tid att komma till vägar där det går att trampa på ordentligt.

Elhojtok

Aktiv medlem
Det trevliga med löpning är att man alltid har i rätt växel samt att det är enkelt att utöva om man reser bort.
Om man inte räds att springa på asfalt så är det ett rätt trevligt sätt att upptäcka nya städer på, särskilt om det rör sig om en kortare vistelse.

rln

Aktiv medlem
Tillhör också de som sprungit mer än cyklat. Min erfarenhet är att jag önskar att löpningen kunde tillföra lika mycket som cykling tillför min löpning. Jag märker klart att jag är starkare i benen p.g.a cyklingen vilket får mig att bli en starkare och uthålligare löpare. Tyvärr känner jag inte det omvända...

När det gäller löparskador så får man leva efter Rune Larssons visdomsord "Tillräckligt kort och tillräckligt långsamt". De flesta "nybörjare" springer för fort och för mycket. De flesta passen behöver ligga på "behaglig nivå". Det får nog många nybörjare att tycka att dom är långsamma och ökar med löparskador som resultat.
Tycker löpning har blivit infekterat av för mycket prestationstänk. Om du stigcyklar får du nog leta efter folk som frågar dig "hur fort" och "hur långt" , det är annars en given följdfråga om du nämner att du varit ute och sprungit.

Näe lugn och stilla upplevelselöpning , tillräckligt kort och tillräckligt långsamt blir tillslut ganska långt och fort.
Löpning i högt tempo, ibland i backig terräng, från barnsben ger starka ben.

ttfh

Aktiv medlem
Löpning vinner över cykel som motionsform betraktat, undantaget om man har någon skada som gör att man inte kan springa. Prylhetsen går ju liksom inte riktigt att jämföra mellan cykel och löpning...

• billigare
  • kortare träningspass(per träningseffekt)
  • mindre tid till joxande före/efter pass
  • inte alls lika väderkänsligt
  • man behöver aldrig mecka
  • mindre olycksrisk (jämfört med lansvägscykling)

MrSthlm

Aktiv medlem
Löpning vinner över cykel som motionsform betraktat, undantaget om man har någon skada som gör att man inte kan springa. Prylhetsen går ju liksom inte riktigt att jämföra mellan cykel och löpning...

• billigare
  • kortare träningspass(per träningseffekt)
  • mindre tid till joxande före/efter pass
  • inte alls lika väderkänsligt
  • man behöver aldrig mecka
  • mindre olycksrisk (jämfört med lansvägscykling)

Du har viktiga poänger, absolut men själv har jag totalt ändrat mig/tänkt om pga det oerhört tunga faktumet att cykling är mera skonsamt (åtminstone för en majoritet, generellt). Cykling som träningsform (syftar inte på att cykla till systemet nu) kanske inte är underskattat i Sverige men det är f-n i mig på gränsen.

Att sedan tyvärr doping svärtat ner hela cykelsporten är ett separat diskussionsämne, men ett problem och ytterst bekagligt. Vet inte om föräldrar blir överlyckliga om deras barn eller tonåringar väljer att satsa på cykelsport...... vilket iofs är ganska ovanligt i Sverige. Känns som att det i Sverige är det till största del män över 40 som är med i olika cykelgrupper.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Med nuvarande cykelbrist håller jag mig till löpning när jag vill springa i skogen. Kommer nog lika långt (ett par mil) som jag hade gjort med mtb och har aldrig blivit omcyklad där jag brukar springa (väldigt tekniskt och backigt) Däremot omsprungen ofta. Har insett att jag nog inte kommer köpa en MTB så länge jag bor här. Varför släpa runt på 15 kg skrot när jag ändå hade behövt leda cykeln halva vägen? Bättre lägga de 30-50 000 kr på skor :) Går ju inte lika mycket skor per km när man springer i skogen heller.

Jonatan F

Aktiv medlem
På grus eller asfalt däremot - där cyklar jag! Väljer fortskaffningsmedel efter terräng och ärligt talat - hjul har aldrig varit bäst i terrängen.

nesvop

Medlem
Själv är jag löpare som blev cyklist som blev duathlet ;-).
Började som löpare, men när jag skulle öka träningsmängden drog jag på mig lite skador och skaffade en instegsracer som alternativträning under "rehab". Blev sedan sjukt fast, cyklade mer och mer. Sedan fortsatte jag med lite löpning och nu är det ganska jämnt (om än en övervikt för cykling, typ 250 vs 150 timmar).

Det jag gillar absolut mest med löpning är att det är enkelt och på en timme så hinner man bli rätt trött.
Det jag gillar absolut mest med cykling är att man kan cykla i 10 timmar och fortfarande vilja fortsätta ;-).

Fundadores

Aktiv medlem
Finns ett jättebra sätt att bli mer trött när man cyklar. Peta i en tyngre växel och stå upp (ja det går att göra på landsvägscykel också, hitta bara en lämplig uppförsbacke).

nesvop

Medlem
Finns ett jättebra sätt att bli mer trött när man cyklar. Peta i en tyngre växel och stå upp (ja det går att göra på landsvägscykel också, hitta bara en lämplig uppförsbacke).
Jag förstår teorin bakom denna företeelse, men har svårt att praktisera den i verkligheten.
Men jag tycker ändå inte att jag kan uppnå samma känsla. Efter t ex. ett maraton kan jag vara helt slut, medans jag efter 40 mil kan vara rimligt slut. Inte samma känsla riktigt. Enda gången jag känner att jag kan tömma mig är när jag håller någons hjul som är rejält starkare, men det kräver ju en träningskompis med dessa egenskaper.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag förstår teorin bakom denna företeelse, men har svårt att praktisera den i verkligheten.
Men jag tycker ändå inte att jag kan uppnå samma känsla. Efter t ex. ett maraton kan jag vara helt slut, medans jag efter 40 mil kan vara rimligt slut. Inte samma känsla riktigt. Enda gången jag känner att jag kan tömma mig är när jag håller någons hjul som är rejält starkare, men det kräver ju en träningskompis med dessa egenskaper.

Du är för vältränad. Ta ett sabbatsår utan någon som helst träning och en sträng diet på cola o chips så kommer det garanterat bli en utmaning. Jag är tokslut efter en timmes mtb-åkande. 😅

SIE

Aktiv medlem
Själv är jag löpare som blev cyklist som blev duathlet ;-).
Började som löpare, men när jag skulle öka träningsmängden drog jag på mig lite skador och skaffade en instegsracer som alternativträning under "rehab". Blev sedan sjukt fast, cyklade mer och mer. Sedan fortsatte jag med lite löpning och nu är det ganska jämnt (om än en övervikt för cykling, typ 250 vs 150 timmar).

Det jag gillar absolut mest med löpning är att det är enkelt och på en timme så hinner man bli rätt trött.
Det jag gillar absolut mest med cykling är att man kan cykla i 10 timmar och fortfarande vilja fortsätta ;-).
Jag tycker det är olika typer av trötthet. Efter 4h löpning känns det som att någon har använt mig som boxboll, efter 4h cykling (långt för mig) som om någon kört mig genom en mangel.

Edit: triggervarning för extremt haltande jämförelser

cubefritzz

Aktiv medlem
Vem f vill springa när man kan hoppa med en MTB? =) Detta är som att jämföra innebandy med riktig bandy eller ishockey. Alla som spelar innebandy gör det för att de inte kan åka skridskor hihi =).

MrSthlm

Aktiv medlem
Vad ska man säga, hur jobbigt det är att cykla beror väl rimligen på hur mycket man tar i?

Cyklar man tex 60 minuter men laddar på nära sitt max, då är man bra mör efteråt (annars har man inte tagit i tillräckligt eller är någon typ av fysiskt fenomen).

Däremot om man jämför långdistanstempo mellan tex cykling och löpning, det är möjligen en annan sak, absolut. Sedan är det kanske möjligt att om man är en utpräglad långdistansare, lätt i kroppen etc att man kan sakna lite explosivitet, vet ej.

CBrandel

Aktiv medlem
Ironiskt nog verkar det också vara bra för knäna https://www.svd.se/lopning-inte-daligt-for-knana-snarare-tvartom (notera källan)

Jag tycker löpning är fullständigt överlägset cykling som motionsform. Enkelt, tidseffektivt och billigt. Möjligt att utföra nästan var som helst. Cykling är ju däremot mycket roligare.

Folk hade inga problem med sina knän innan skotillverkarna kom på fenomenet att lägga till en klack på skorna.

Klacken uppkom eftersom många löpare hade problem med underbenen. Så man flyttade belastningen från underben, till knä mha förhöjd häl.

Folk som väljer löpning över cykling är samma personer som envisas med att nöta bänklyft på gymmet trots att det är en skitövning för majoriteten av hobbyisterna 😜.

Skämt åsido så förespråkar jag båda delar, gärna löpning i terräng istället för asfalt (dock var det inget skämt ang. bänkpressen 😉).

Elhojtok

Aktiv medlem
Hm.. Är jag ensam på happy att tycka om asfaltslöpning? (Nåja, det har inte blivit någon löpning alls på drygt fem år)

MrSthlm

Aktiv medlem
Hm.. Är jag ensam på happy att tycka om asfaltslöpning? (Nåja, det har inte blivit någon löpning alls på drygt fem år)

Jag gillar asfaltslöpning men kanske inte alltid mina underben/benhinnor, kan vara lättare att komma in i ett hyptnotiskt flow också, pulsen går jämnare när det inte är så kuperat. Oftast (beroende på form) så är jag en "relativt" tung löpare med mina ca 80 kg och 183 cm, går helt enkelt lite snabbare när det inte lutar så mycket. Fast skulle jag tvingas välja tar jag nog ändå kuperat trots att det är en större utmaning för mig (kanske just därför).

Simon_

Medlem
Jag är en tjockis (110-120) som ändå sprungit (läs: joggat) 3-4 mil i veckan i princip hela vuxenlivet, utan att egentligen ha så mycket problem med direkta skador men mycket småont. Efter 30 har jag dock märkt att det småonda började komma i så pass stor mängd att det började påverka snittmängden träning, och där kom cykel in. Perfekt att det också är kul, men den stora fördelen för mig är att kunna träna 10 timmar i veckan utan att alls få samma trasiga känsla tillsammans med att kunna variera sträckan mycket mer i vardagen.

grondahl

Aktiv medlem
Vad ska man säga, hur jobbigt det är att cykla beror väl rimligen på hur mycket man tar i?

Cyklar man tex 60 minuter men laddar på nära sitt max, då är man bra mör efteråt (annars har man inte tagit i tillräckligt eller är någon typ av fysiskt fenomen).

Däremot om man jämför långdistanstempo mellan tex cykling och löpning, det är möjligen en annan sak, absolut. Sedan är det kanske möjligt att om man är en utpräglad långdistansare, lätt i kroppen etc att man kan sakna lite explosivitet, vet ej.

Nu är det i praktiken enklare att maxa löpning än cykling. Löpning är en viktbärande helkroppsaktivitet på ett annat sätt än cykling, man måste vara rätt duktig cyklist innan man får upp pulsen högre än i löpning. Dessutom är cykling till sin natur en mix av att rulla och ta i, blandat med rödljus, väjningsplikter etc.

Jag har iof 1km till där stigarna börjar i nackareservatet eller där gruset börjar så det krävs väldigt lite extratid för stigcykling och grus men det känns fortfarande mer tidskrävande med cykel än löpning. Dessutom lägger jag ner betydligt mer tid på service och skötsel av cyklarna än av mina löparskor (och jag är verkligen ingen topsare)

Nypn

Medlem
Om cyklat till sig ett bra flås gäller det att vara väldigt försiktig när man börjar springa.
Ingen go känsla när muskelfibrer brister när man vill spänsta på uppför en backe.

Exakt detta som hände mig, cyklade extremt mycket förra säsongen, började med längdskidor första gången någonsin på vintern och kände att jag hade ett relativt bra flås. Började sen löpa för några veckor sen för att brygga mellan skid och cykelsäsong. Nu är båda smalbenen helt paj för jag tog ut mig på tok för hårt dom första 2 veckorna jag sprang..

SIE

Aktiv medlem
Exakt detta som hände mig, cyklade extremt mycket förra säsongen, började med längdskidor första gången någonsin på vintern och kände att jag hade ett relativt bra flås. Började sen löpa för några veckor sen för att brygga mellan skid och cykelsäsong. Nu är båda smalbenen helt paj för jag tog ut mig på tok för hårt dom första 2 veckorna jag sprang..
☹️ Nackdelen med att det inte går att lätta på lädret och uppgradera till ett mer hållbart material. Tycker själv att knän och fötter känns rätt långt från peak evolution, å andra sidan är de väl bara byggda för att hålla i typ 30 år.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer