Cykling vs löpning som träningsform

MrSthlm

Aktiv medlem
Nu är det i praktiken enklare att maxa löpning än cykling. Löpning är en viktbärande helkroppsaktivitet på ett annat sätt än cykling, man måste vara rätt duktig cyklist innan man får upp pulsen högre än i löpning. Dessutom är cykling till sin natur en mix av att rulla och ta i, blandat med rödljus, väjningsplikter etc.

Jag har iof 1km till där stigarna börjar i nackareservatet eller där gruset börjar så det krävs väldigt lite extratid för stigcykling och grus men det känns fortfarande mer tidskrävande med cykel än löpning. Dessutom lägger jag ner betydligt mer tid på service och skötsel av cyklarna än av mina löparskor (och jag är verkligen ingen topsare)
Relevant och bra svar, min poäng är dock fortfarande att cykling för de allra flesta (undantag finns självfallet) är mera skonsamt med lägre skaderisk, något som enligt mig är en oerhört tung kanske underskattad fördel. Eventuellt är denna fördel ännu större för seriösa motionärer som tränar ganska mycket. Enligt min egen erfarenhet så kommer ofta löparrelaterade problem smygande just när man varit duktig med regelbundhet och kört ganska länge. Men igen, dels generaliserar jag nu men också i kombination med egen träningserfarenhet. Jag struntar nu i faktumet att löpning för många är enklare/snabbare/smidigare.

Ansträngsgrad mellan löpning cykling, hmmm. Att cykla uppför långa perioder tycker jag är tufft även i jämförelse med löpning eller intervaller men visst, man kan rulla på cykeln när man är trött. ;-) En hel massa har att göra med hur hårt man trycker på också vilket såklart gäller både för cykling och löpning. Men allt sammantaget är säkert löpning tuffare samt högre träningseffekt per tidsenhet, absolut men också med större skaderisk...... Möjligen kan vissa fåfänga personer också finna en viss tillfredsställelse med lite starkare muskulösare cykelben vs pinnsmala långlöparben men nu är jag ute på riktigt djupt vatten... ;-)

Senast ändrad:

Kristoffer R

Aktiv medlem
Kul att läsa alla erfarenheter och tankar, mycket bra funderingar.

Själv är jag cyklist ”tack vare” för mycket löpning och knäskador - tog fram min gamla Crescent tioväxlade cykel, sneglade på en stig, provade med uselt resultat och tänkte att en såndär mtb kanske vore nåt.

Det tog väl tio år att komma tillbaka till löpning, föll förstås för barfotatrenden. ☺️
Det var bra för mig

Skynda långsamt har funkat för mig och jag är tacksam för att kroppen funkar nu när jag jag närmar mig 50. Jag springer inte längre i barfotaskor men ibland i minimalistiska skor, upplever det gör stor skillnad.

Svårt att jämföra med cykel men jag tycker - åtminstone där jag bor - att det är enklare att få till ett pass bra stiglöpning än bra stigcykling. Stigcykling är dock otroligt mycket roligare när det är roligt....

Min anekdotiska killgissning är också att det är lättare att dra på sig skador med löpträning, känns som konditionen ökar snabbare än vad resten av kroppen hänger med ...

Fundadores

Aktiv medlem
Möjligen kan vissa fåfänga personer också finna en viss tillfredsställelse med lite starkare muskulösare cykelben vs pinnsmala långlöparben men nu är jag ute på riktigt djupt vatten... ;-)

Blir inte av med mina glamrock-ben hur mycket jag än cyklar.

139CFF5D-BE23-4177-BDA5-4702BDDE9435.jpeg

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag ska snart hålla käft men en annan fördel med cykling vs löpning tycker jag är att magen inte alls är lika känslig för att vara i perfekt harmonisk balans när man cyklar vs löptränar. Så är det för mig varje fall, för löpning föredrar jag vänta minst 2 1/2 - 3 timmar om jag ätit rejält men för cykling bryr jag mig knappt, ytterst sällan något problem.

nisseson

Aktiv medlem
Man skadar sig lite mindre ofta akut med löpning än cykel. Det står 4-0 i frakturer till cykel i matchen mot löpning för tillfället för mig.

AddeKvark

Aktiv medlem
Jag har haft problem med löparknä i nästan 20 år och springer i princip inget nuförtiden. Men trots det tror jag ändå att löpning är bättre för de flesta, egentligen. Mycket av de skador som uppstår i löpning (inklusive mina egna) tror jag har att göra med för dålig kroppskontroll, hållning och vana etc. Vilket i sin tur är en effekt av mångas monotona liv med extremt mycket sittande. Det är lättare att ”komma undan” på cykel kanske just för att man sitter ner (?). Detta är dock ren spekulation från min sida.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Köper man bara nya skor utanför rea (i.e. 1500 utan svårighet) och nöjer sig med 50mil blir det ju dyrt. Jag löper de flesta av mina mil i Salmings förra modell, som alltid funnits i Outletten för 5-600kr och håller ca 100mil innan jag tröttnar på dem. Rätt stor skillnad på 30kr/mil mot 6kr/mil...
Instämmer, mina pjuck håller i flera år, inklusive några lopp och en mara om året. Jag märker knappt någon skillnad på nya och gamla dojjor. På totalen är det en helt annan storleksordning än vad cykel kostar.

Peth

Aktiv medlem
Om en cyklist ska prångla in ett löppass bland all cykling enligt devisen ombyte förnöjer, vilken typ av pass ger då mest och bäst utdelning? Ett kort och högintensivt intervallpass eller ett längre myspass i zon 2-ish?

earnstrom

Aktiv medlem
Om en cyklist ska prångla in ett löppass bland all cykling enligt devisen ombyte förnöjer, vilken typ av pass ger då mest och bäst utdelning? Ett kort och högintensivt intervallpass eller ett längre myspass i zon 2-ish?
All sorts kondition kan ju tränas lika bra på cykel, och 2h löpning är inte ett bra pass att göra som enda löpning (det är ett rätt bra långpass som den i en vecka med 4-5 pass). Jag skulle satsa på 45min trail med lite lagom fart. Det kommer göra massa för benen och reflexer och teknik som cykling aldrig kommer åt.

__jp

Aktiv medlem
Jag började cykla ”tack vare” löprelaterad skada. Ville vara kvar i skogen. Men cykla på motionsspår med en Kronan var ju inte så kul (även om gruscykling nu har seglat upp som kul i min gubbhjärna) så köpte en mtb.

Typ 18 år senare har jag tagit upp löpningen på allvar igen. Har ändrat löpsteg, tränat en jävla massa core (också bra för cykling!) och framförallt sänkt tempot. Mitt mål är nu inte tempo utan total tid. Det funkar bra, iaf hittills, 2 år in i förändringsresan!

Löpning är en helt magisk träningsform i all sin enkelhet. Skön kontrast mot cykling som alltid är så komplicerat (även fast det ju såklart är sinnessjukt roligt). Därför är jag väldigt glad att jag nu kan göra båda.

I min värld kompletterar träningsformerna varandra väldigt bra!

gsb

Aktiv medlem
Som några tidigare nämnt, omväxling förnöjer. 2020 års pass omfattar:
1617436907470.png

Siktar på att öka alla i antal (och tid) i år.
Tränat (nåja) sen 11-årsåldern, nu snart 63. Skadefri bortsett från en hälseneinflammation -83 som jag skyller på idiotin att börja träna för marathon. Lade ner det.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Svårt att säga, beror ju på hur du tränar som cyklist och vad du vill ha ut av löpningen. De perioder jag kör på det här sättet så är min ambition mest att behålla löpkapaciteten.

Då kör jag mitt löppass i hög zon 2/låg zon 3 (om vi pratar 5-zonsystem), ca 40-60min, ev. några fartökningar/fartlek. Lite tempo för skön löpkänsla men inte för snabbt så det inte sliter för mycket. Stig som någon ovan rekommenderar är ju eg. perfekt men jag är personligen inte så förtjust i stiglöpning.

Det här är väl vad som brukar kallas "mellanmjölk"..

Batavus

Aktiv medlem
Gubbig tråd det här. Jag vill göra en svensk kompromiss: Spring så långt du orkar och har lust med, och hoppa sedan på cykeln och cykla samma sträcka.

MrSthlm

Aktiv medlem
Skadefri bortsett från en hälsäneinflammation -83 som jag skyller på idiotin att börja träna för marathon. Lade ner det.
Imponerande med den lindriga skadehistoriken vid 63 års ålder men i och för sig ofta det exakt som är problemet med långdistanslöpning tycker jag. Det är under seriösare träning med sikte på tex Lidingöloppet som jag brukar dra på mig skit till slut, grejar man Lidingöloppet grejar man en mara också ;-) hyfsad lik träning men kanske på lite olika banprofiler och underlag.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har haft problem med löparknä i nästan 20 år och springer i princip inget nuförtiden. Men trots det tror jag ändå att löpning är bättre för de flesta, egentligen. Mycket av de skador som uppstår i löpning (inklusive mina egna) tror jag har att göra med för dålig kroppskontroll, hållning och vana etc. Vilket i sin tur är en effekt av mångas monotona liv med extremt mycket sittande. Det är lättare att ”komma undan” på cykel kanske just för att man sitter ner (?). Detta är dock ren spekulation från min sida.

Inte helt säker på att jag förstår logiken.

Hur kan löpning vara bättre för de allra flesta om det för de allra flesta ger mera skadeproblem?

(Jag syftar dock nu på mera seriös träning, inte på människor som joggar 1-2 ggr i veckan, då bör det väl vara betydligt lättare att undvika skador även om man springer med 3-4 dagars vilodagar mellan rundorna, längd och intensitet på dessa rundor spelar dock självklart in också.)

En lite kul tråd det här för mig åtminstone men något överraskande att en majoritet verkar föredra löpning trots att vi är i ett cykelforum. :-) Möjligen håller en till två personer med mig men de allra flesta verkar tycka att jag har fel i min teori (om att cykling skulle vara mera skonsamt och därför bättre än löpning för de allra flesta). Det blir väl lätt så när man försöker generalisera dock... det brukar reta upp folk.

dogday

Aktiv medlem
En lite kul tråd det här för mig åtminstone men något överraskande att en majoritet verkar föredra löpning trots att vi är i ett cykelforum. :-) Möjligen håller en till två personer med mig men de allra flesta verkar tycka att jag har fel i min teori (om att cykling skulle vara mera skonsamt och därför bättre än löpning för de allra flesta). Det blir väl lätt så när man försöker generalisera dock... det brukar reta upp folk.

Nja, skummade tråden och verkar inte vara många som ger mothugg kring att cykling är en skonsammare träningsform – förutsett att man inte kraschar? Däremot ser jag många som tycker att löpning bland annat är tidseffektivare, mindre tekniskt komplicerat och billigare.

Tidseffektiviteten är en viktig punkt för mig, och det handlar inte bara om träningseffekt/aktiv timme utan också om tiden runt träningen – ska jag cykla MTB i november har jag minst en timme kringfix (rota fram och klä på sig skydd, tanka vätskeblåsa, kolla däcktryck och rigga lampor innan; tvätta cykel och hantera lerindränkta kläder efteråt) medan löpningsprepp tar max en kvart. Annat om man lever garagelife med cykel och kit redo, förstås.

AddeKvark

Aktiv medlem
Inte helt säker på att jag förstår logiken.

Hur kan löpning vara bättre för de allra flesta om det för de allra flesta ger mera skadeproblem?

(Jag syftar dock nu på mera seriös träning, inte på människor som joggar 1-2 ggr i veckan, då bör det väl vara betydligt lättare att undvika skador även om man springer med 3-4 dagars vilodagar mellan rundorna, längd och intensitet på dessa rundor spelar dock självklart in också.)

Det jag menar är att de allra flesta (troligtvis) sitter ner för mycket och rör sig för lite i övrigt, vilket skulle vara en grundproblematik. Men om man utgår från det ”ingångsvärdet” och accepterar att det är så vi lever våra liv nu, ja då kanske cykling är ”skonsammare”.

CBrandel

Aktiv medlem
Det jag menar är att de allra flesta (troligtvis) sitter ner för mycket och rör sig för lite i övrigt, vilket skulle vara en grundproblematik. Men om man utgår från det ”ingångsvärdet” och accepterar att det är så vi lever våra liv nu, ja då kanske cykling är ”skonsammare”.

Jag tror många rör sig för lite i ungdomen och det är _väldigt_ svårt att "ta igen" det i vuxen ålder.

Lägg sen till moderna skor som gör att barns fötter inte får fri utveckling etc.

__jp

Aktiv medlem
Jag tror många rör sig för lite i ungdomen och det är _väldigt_ svårt att "ta igen" det i vuxen ålder.

Lägg sen till moderna skor som gör att barns fötter inte får fri utveckling etc.

Tycker faktiskt att det finns många barnskor nuförtiden som inte alls är sådär dämpade och uppbyggda som jag själv hade på 80/90-tal

eiskall

Aktiv medlem
Det är som sagt inte helt ovanligt att gå från löpning till cykling när åren går. Men jag har lite halvt oavsiktligt råkat göra tvärtom nu vid 35.

Började cykla ganska sent, runt 26, och ökade gradvis volym och intensitet. Började tävla och körde till slut säsongerna 18 och 19 i elitklass.
Jag har alltid varit väldigt sifferdriven så jag triggades mycket av att förbättra mina effektsiffror. Ökade från 2016 till 2019 min max20a från ca 330 till 400 (vikt 78 kg, ca 370 FTP) 2019 loggade jag nästan 500 timmar cykling.

Men sen kom 2020 och hela tävlingskalendern blev inställd. För att behålla nån form av motivation så fick jag för mig att springa lite och kanske hitta några motiverande siffermål i löparskorna. Så milen under 40 min skulle jag lösa. Så jag började springa i maj.

Fram till dess hade jag sprungit i snitt en runda per år så de första veckorna var en pina. Tyckte nog ändå att jag hade hyggligt tålamod och varvade löpningen med cykling. Efter ca 30 mil och två månader löste jag sub40 med ca 15 slag till maxpuls. Hade misslyckats ett par gånger på grund av att ena vaden låst sig.

Och nu sitter jag här ett år senare, och med snart 150 mil i löparskorna är löpningen lika etablerad som pandemin.

I år ska jag ner till 37 min på milen.

nesvop

Medlem
Det är som sagt inte helt ovanligt att gå från löpning till cykling när åren går. Men jag har lite halvt oavsiktligt råkat göra tvärtom nu vid 35.

Började cykla ganska sent, runt 26, och ökade gradvis volym och intensitet. Började tävla och körde till slut säsongerna 18 och 19 i elitklass.
Jag har alltid varit väldigt sifferdriven så jag triggades mycket av att förbättra mina effektsiffror. Ökade från 2016 till 2019 min max20a från ca 330 till 400 (vikt 78 kg, ca 370 FTP) 2019 loggade jag nästan 500 timmar cykling.

Men sen kom 2020 och hela tävlingskalendern blev inställd. För att behålla nån form av motivation så fick jag för mig att springa lite och kanske hitta några motiverande siffermål i löparskorna. Så milen under 40 min skulle jag lösa. Så jag började springa i maj.

Fram till dess hade jag sprungit i snitt en runda per år så de första veckorna var en pina. Tyckte nog ändå att jag hade hyggligt tålamod och varvade löpningen med cykling. Efter ca 30 mil och två månader löste jag sub40 med ca 15 slag till maxpuls. Hade misslyckats ett par gånger på grund av att ena vaden låst sig.

Och nu sitter jag här ett år senare, och med snart 150 mil i löparskorna är löpningen lika etablerad som pandemin.

I år ska jag ner till 37 min på milen.
Jag har gjort resan precis tvärtom, tog i maj förra året milen under 40. Tappade helt löpmotivationen och har kört skidor + cykel nästan uteslutande sedan dess (2-4 mil löpning/vecka).

Akta dig för skador bara, det är ändå ganska tydligt med löpning (enligt egen erfarenhet, men du ska nog kunna hitta källor också) att det är 3 delar som ska tränas.

Kondition (den har du ju redan, men ändringar tar i storleksordningen veckor)
Muskler (löpningsspecifika muskeler, ändringar tar i storleksordningen månader)
Senor/senfästen etc. (löpningsspecifika, ändringar tar i storleksordningen år)

Gick själv på den sista niten främst när jag skulle springa maraton, det är väldigt enkelt att springa långa löppass, tills det inte är det längre ;-). Men imponerande snabbt, dock så kommer du ju från en ordentlig cykelprestation! Du får gärna avrapportera lite, för jag tycker att det är intressant att jämföra :-).

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har en hatkärlek till långlöpning tror jag. Må bra känslan man får efter löparpass är dock extremt svårslagen, endorfiner eller vad nu det beror på. Sannolikt den träningsform som får mig må bäst mentalt samt hjärta, lungor etc tränas oerhört effektivt. Cykling också fin effekt beroende på typ av pass men i synnerhet kan cykling göra mig förbannat hungrig vilket möjligen beror på att man håller på längre tid och trampar hysteriskt. ;-)

Men (med löpning) jag är så exceptionellt trött på att jag alltid drar på mig lite skit just när jag håller på att bli hyfsat bra (åtminstone för min ålder). Om cykling håller mig mera skadefri så är det en väldigt stor sak för mig som betyder oerhört mycket, fokusera på att träna istället för att oja sig över småskador (det ser lovande ut men för tidigt att ropa hej). Är urdålig på skaderehab, brukar tröttna istället och lägga av. Gummisnoddar (ok, gummiband), stretching, tåhävningar och skit, jag dör mentalt totalt. Nu blir det 0-2 löparpass för mig / vecka, inget prioriterat (tar inte ens tid längre) men variation är bra.

Mina problem kan mycket väl ha att göra med det som @nesvop klokt skriver i sitt inlägg ovan men mitt tålamod är slut helt enkelt.

Självklart är det här till viss del personligt. Ja, cykling är sannolikt skonsammare generellt men det betyder självklart inte att alla råkar ut för löparrelaterade skador heller, bara för att påpeka det uppenbara.

Men kunde jag skruva tillbaka livet så skulle jag själv utan tvekan försökt vikta min motion mer på cykling och mindre på löpning, kanske skulle sparat en hel del frustration och irritation. Min intuition säger mig rätt starkt att det här är en bättre grej för mig, att det passar just min kropp. Till en viss del får man väl skylla på all kontinuerlig negativ publicitet i cykelsporten med alla oändliga doping fall etc, helt jäkla bisarrt. Självklart har det här tyvärr gått ut negativt över sportens popularitet i tex Sverige och det har påverkat ungdomar. Vem f-n vill ge sig in i en freakshow liksom? Däremot verkar lvg cykling populärt i åldrarna 40-70 ungefär i Sverige (syftar i synnerhet på de olika träningsgrupper som finns) samt att olika mtb varianter är populärt även bland yngre. Möjligen har Triathlon trenden inneburit en viss positiv push för cykling också.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Jag tror att det många (inkl mig själv) som drar på sig skador i samband med löpning gör fel är att de inte förberett kroppen för den belastning löpning innebär innan de drar igång med löpträningen. Hur många börjar med att bygga upp kroppen under ett antal veckor genom funktionell styrketräning 3-4 gånger i veckan och 1 löppass innan man drar i gång med 3-5 löppass i veckan och 0 styrkepass?

Det är nog ganska vanligt att man anmäler sig till ett lopp några månader framåt och sätter ett tidsmål för det loppet och därefter drar man igång med löpträningen. Första veckorna går bra, man ökar längden och farten lite varje vecka men allteftersom man börjar köra fler och fler pass med inslag av intervaller flera gånger i veckan kommer skadorna som ett brev på posten och ingen förstår varför.

Jag tror att löpning är mycket mer slitsamt för kroppen än vad cykling är och att man därför behöver bygga upp/förbereda sin kropp betydligt noggrannare innan man börjar springa 3-5 gånger i veckan än vad man behöver om man cyklar 3-5 gånger i veckan, även om man troligen även där har nytta av styrketräning ett par gånger i veckan året runt.

Sumba

Medlem
Verkar ändå som de flesta har någon form av erfarenhet av för mycket, för fort. Jag tror det är något de allra flesta upptäcker via egna "misstag" snarare än lyssna på andras varnande.
Jag har själv drabbats av några överbelastningsincidenter, nu senast en krånglande hamstring. En direkt konsekvens av för mycket kondition, för lite styrka, ett pannben som ibland vill för mycket och en dum utmaning (Kebnekaise challenge, 2100 höjdmeter upp och ner för en 21 meter hög jordhög).

Jag springer normalt 3-4 pass i veckan eller cirka 5 mil, nästan enbart distans och terräng/trail. Jag är ingen fartfantom, snarare tvärtom, jag fokuserar på upplevelse och springer gärna fjällmaraton eller idiotpass som det ovan. Försöker springa så många lopp som möjligt för att få springa på andra stigar än min egna.
Mitt problem är snarast att loppen jag springer är på mycket längre distanser än jag tränar. Det är svårmotiverat att springa 4-5 mil på en vanlig söndag. Därför brukar de längre passen rent tidsmässigt vara på cykel eller multisport (kajak, mtb, trekking/löpning).

Just det där med att anmäla sig till lopp och sätta ett tidsmål för sig själv har jag gått på mer än en gång. Trappar upp kvalitetspassen ju närmare tävling man kommer men det är så jäkla lätt att de andra passen ligger kvar i lite för hög intensitet i förhållande till den totala träningsmängden.

Sen tror jag många motionslöpare sätter upp veckomål på distans, exempelvis man vill springa x antal km per/vecka. Men man korrigerar inte ner det om man gör ett extra intervallpass eller en tävling. För egen del har jag otroligt lätt att fastna i siffror tack var den förbaskade pulsklockan men det är samtidigt något som hjälper mig med motivationen när andra delar i livet är tunga och påverkar motivationen för negativt.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror att det många (inkl mig själv) som drar på sig skador i samband med löpning gör fel är att de inte förberett kroppen för den belastning löpning innebär innan de drar igång med löpträningen. Hur många börjar med att bygga upp kroppen under ett antal veckor genom funktionell styrketräning 3-4 gånger i veckan och 1 löppass innan man drar i gång med 3-5 löppass i veckan och 0 styrkepass?

Jag skulle aldrig få för mig ett sånt upplägg, dvs att köra massa förebyggande styrka. Det enda jag har fått av löpning är träningsvärk och skoskav. Har sprungit 5-13 km tre-fyra gånger i veckan i höst och vinter. Tycker det fungerar mycket bra för mig.

Gano

Aktiv medlem
Skulle nästan kunna slå vad om att medelåldern och BMI är högre bland cyklister än bland de som springer. Det går att cykla med rejäl övervikt, därför är det en överlägsen träningsform för oss tjocka gubbar. En annan sak är att man inte tappar teknik när man börjar bli trött på cykeln och kan modulera mellan 0 och 120%. Springa börjar ju liksom på 60% känns det som. Jag brukar få träningsvärk i magmusklerna eftersom magen studsar upp och ner när jag springer.

earnstrom

Aktiv medlem
Skulle nästan kunna slå vad om att medelåldern och BMI är högre bland cyklister än bland de som springer. Det går att cykla med rejäl övervikt, därför är det en överlägsen träningsform för oss tjocka gubbar. En annan sak är att man inte tappar teknik när man börjar bli trött på cykeln och kan modulera mellan 0 och 120%. Springa börjar ju liksom på 60% känns det som. Jag brukar få träningsvärk i magmusklerna eftersom magen studsar upp och ner när jag springer.
Sjukt mkt lättare att stanna halvvägs för en rejäl gofika på cykelturen än på löpturen också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer