Cykling vs löpning som träningsform

GustafH

Aktiv medlem
Jag är landsvägscyklist (gubbe på 47år) som gått över till mtb för ett par år sedan och har under sista året sprungit ca 100mil. Min absoluta slutsats är att man blir tjock av att springa 😂 tid mot tid är de ganska lika men skillnaden är att mina löppass blir sällan över 1 timme. Medans cykelpassen alltid ligger mellan 2.5-4 timmar. Alltså betydligt fler kalorier går åt av att cykla. Vilket har gjort att jag lagt på mig 7-8 kg på 1 år. Löpningen verkar vara betydligt bättre för flåset då det knappt går att vila. Ungefär som att jämföra landsväg med mtb där mtb ger betydligt mindre vila.

Jag fick lite samma effekt nu över vintern när jag tränade inför mitt första 100 km-lopp. Gick upp fem kilo mellan oktober (när jag slutade cykla) och februari. Dock ska sägas att jag inte minskade min träningstid per vecka men däremot gick jag till att bara köra långt och lågintensivt (istället för polariserat 80/20 som jag gjorde innan) för att undvika skador och se till att jag hade konditioneringen för att springa idiotlångt. Så nu är det bara på cykeln igen och hoppas att kilona försvinner snart...

sdx

Aktiv medlem
Jag är landsvägscyklist (gubbe på 47år) som gått över till mtb för ett par år sedan och har under sista året sprungit ca 100mil. Min absoluta slutsats är att man blir tjock av att springa 😂 tid mot tid är de ganska lika men skillnaden är att mina löppass blir sällan över 1 timme. Medans cykelpassen alltid ligger mellan 2.5-4 timmar. Alltså betydligt fler kalorier går åt av att cykla. Vilket har gjort att jag lagt på mig 7-8 kg på 1 år. Löpningen verkar vara betydligt bättre för flåset då det knappt går att vila. Ungefär som att jämföra landsväg med mtb där mtb ger betydligt mindre vila.
Jag ser många feta cyklister dagligen i full kittad mundering men inte så många feta löpare i löparspåret.

SocialGimp

Aktiv medlem
Träning o vikt handlar i mina ögon till 80% hur/vad man äter och 20% på hur man tränar. Men visst förbränner man nog mer under ett långt cykelpass än under en löprunda runt elljusspåret.

GoranS

Aktiv medlem
Hög vikt straffas mer vid löpning än vid cykling vad gäller hyggligt platt terräng. Blir det kuperat kostar vikt även vid cykling. Dessutom tror jag att skaderisken ökar snabbare med ökande vikt vid löpning än vid cykling. Detta skulle kunna göra att cykling är en mer attraktiv aktivitet än löpning för personer med extra kilon att släpa på.

IM

Aktiv medlem
Det är nog av vikt att skilja på strukturerad löpträning över tid och en runda på känn då och då. De senare kan nog med fördel bytas ut mot cykelpass av valfri modell.

Till syvende och sist handlar det nog för de flesta av oss om vilken räning vi föredrar och som dessutom fungerar att upprätthålla över tid. För oss glada amatörer tror jag på diversifiering. 😉

Topp