Cyklingen ökar, och andra GODA Coronanyheter

kais01

Aktiv medlem
i dessa dagar kan vi verkligen behöva lite uppmuntran. läste här att cyklingen i new york gått upp hittills på en vecka goda 50 procent under coronaepidemin.

ser vi liknande effekter hos oss?

iaf en glad nyhet tycker jag, och happygänget kanske har fler solskenshistorier att bidra med relaterat till corona...:)?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kvävedioxidutsläppen minskar!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
i dessa dagar kan vi verkligen behöva lite uppmuntran. läste här att cyklingen i new york gått upp hittills på en vecka goda 50 procent under coronaepidemin.

ser vi liknande effekter hos oss?
kul! Man kan ju också tänka sig att cykelsemester, som redan innan Corona var på uppgång måste ju bli det självklara alternativet nu! :)

Sangsta

Ny medlem
Om trenden håller i sig med stängda gränser och så vidare - samt en hyfsad/fin vår/sommar period så skulle jag bli förvånad om inte cykel/båt/camping suget ökar explosionsartat i år.
Kommer antagligen gå fantastiskt bra för typ Byggmax o dylikt när de flesta håller sig hemma i Sverige på semestern och har tid att bygga den där altanen som man skjutit upp i flera år :)

jonte987

Aktiv medlem
Mycket förutsätter att vi inte får utegångsförbud...kanske bör bunkra plank för altanbygge redan nu?

Vallåsen öppnar tidigare än beräknat. 9e April (gissar att snön hinner smälta undan..)
Vånga ska tydligen ha en litfdag första gången sen 2016.

CW

Medlem
... *I New York. Samtidigt är det förbjudet i Bay Area i Kalifornien, hela Italien och i Spanien.

hm

Aktiv medlem
Mycket förutsätter att vi inte får utegångsförbud...kanske bör bunkra plank för altanbygge redan nu?

Vallåsen öppnar tidigare än beräknat. 9e April (gissar att snön hinner smälta undan..)
Vånga ska tydligen ha en litfdag första gången sen 2016.
Ska du bygga altan i inomhus? ;)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Även köpa mat på internet har fått sitt genombrott. Första lediga tiden i Malmöområdet när vi handlade igår var fredag, mitt på dagen. Tidigare har det _aldrig_ varit problem att få tid dagen efter om man accepterar leverans mitt på dagen.

grondahl

Aktiv medlem
Även köpa mat på internet har fått sitt genombrott. Första lediga tiden i Malmöområdet när vi handlade igår var fredag, mitt på dagen. Tidigare har det _aldrig_ varit problem att få tid dagen efter om man accepterar leverans mitt på dagen.
På mitt postnummer kan inte Mathem leverera förrän den 25:e.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Marknaden verkar ha fått upp ögonen för att mina spelbolagsaktier borde gå upp när folk sitter hemma. Sitter på EA, Activision och Paradox.

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på att det nu uppmuntras till
Och inget bollsparkar em i sommar. Gött, då slipper man åtminstone den kollektiva hysterin som alltid ska vara när det sparkas på en bolljävel! Inget ont som inte har något gott med sig. 😀
Fast det är ju bara uppskjutet vilket innebär ett års ytterligare uppsnack.

Lite konstigt att de inte skjutit upp OS ännu.

Berk

Aktiv medlem
Med tanke på att det nu uppmuntras till

Fast det är ju bara uppskjutet vilket innebär ett års ytterligare uppsnack.

Lite konstigt att de inte skjutit upp OS ännu.
IOC skulle kunna tjäna riktigt mycket pengar när hela världen måste stanna hemma och det finns ingen andra sport att titta på, förutsett att atleterna får åka dit.

GoranS

Aktiv medlem
IOC skulle kunna tjäna riktigt mycket pengar när hela världen måste stanna hemma och det finns ingen andra sport att titta på, förutsett att atleterna får åka dit.
Ja, dels behöver de kunna åka dit, men som jag förstått det är det också en del kvaltävlingar som inte är genomförda och där kan det nog bli än marigare att få till dem.

Men, visst, du har säkerligen rätt i att det är ekonomiska skäl som ligger bakom. Antar att det dessutom skulle kunna göra spelen dyrare för arrangören om de tvingas skjuta på dem. Den biten lär ju dock bara bli värre ju längre de skjuter på beslutet givet att det kommer.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ja, men globalismen kan nog få sig en törn. Jag förutsätter att man tänker till om supply chain efter detta.
Sen om det totalt blir positivt beror på om man vill köpa billig tv eller ha beredskap . (Och lite andra faktorer)

Snuten

Aktiv medlem
Ja, men globalismen kan nog få sig en törn. Jag förutsätter att man tänker till om supply chain efter detta.
Sen om det totalt blir positivt beror på om man vill köpa billig tv eller ha beredskap . (Och lite andra faktorer)
Det kan man ju hoppas! En nyväckt förståelse för att det lokala perspektivet inte alltid är lika med inskränkthet och bymentalitet.

jonte987

Aktiv medlem
Det kan man ju hoppas! En nyväckt förståelse för att det lokala perspektivet inte alltid är lika med inskränkthet och bymentalitet.
med åldern har jag blivit mer och mer böjd att hålla med.
En del saker är helt enkelt för billiga. (även om det är lättare att säga får några än andra)

kais01

Aktiv medlem
saxat från omni. kreativt och bra:)
.

SAS-permitterade kan skolas om till vårdpersonal
SAS-anställda som på grund av flygbolagets neddragning tvingats permitteras kan få jobb inom vården, skriver Expressen.
Det är utbildningsföretaget Novare som tillsammans med Sophiahemmet Högskola erbjudit personalen en vårdutbildning. Erbjudandet har gått ut till 1100 anställda och hittills har 100 personer anmält sitt intresse.
– Det känns helt fantastiskt. Jag har jobbat med det här i 24 timmar och att vi i detta mörker kan se ett litet ljus av att vi gör någonting handlingskraftigt och bra, det känns underbart, säger Fredrik Hilleson, vd på utbildningsföretaget till tidningen.

GoranS

Aktiv medlem
Känns svårt att debattera effekterna på globaliseringen utan att det blir politik av det hela. Dessutom är den diskussionen OT så jag avhåller mig.

GoranS

Aktiv medlem
saxat från omni. kreativt och bra:)
.

SAS-permitterade kan skolas om till vårdpersonal
SAS-anställda som på grund av flygbolagets neddragning tvingats permitteras kan få jobb inom vården, skriver Expressen.
Det är utbildningsföretaget Novare som tillsammans med Sophiahemmet Högskola erbjudit personalen en vårdutbildning. Erbjudandet har gått ut till 1100 anställda och hittills har 100 personer anmält sitt intresse.
– Det känns helt fantastiskt. Jag har jobbat med det här i 24 timmar och att vi i detta mörker kan se ett litet ljus av att vi gör någonting handlingskraftigt och bra, det känns underbart, säger Fredrik Hilleson, vd på utbildningsföretaget till tidningen.
Funkar det är det bra. Just vårdutbildning på distans känns dock inte självklart att det blir bra.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag hade ändå tänkt stanna hemma Swe och campa & vandra & paddla i sommar, så det här blir bra. Funderar på en sen skidresa till Svenska fjällen och hoppas på noll liftköer, kan oxå bli fint !
Skönt med lite trafik när man är ute och åker bil, och härligt att promenera runt på stan när det inte är något folk.

Utan att prata politik så har jag alltid tyckt att globaliseringen och EU gått lite för långt. Det här kommer nog att orsaka förbättringar sen.

kais01

Aktiv medlem
goran, när dottern jobbade i hemtjänsten fick hon en interaktiv utbildning. blev rätt imponerad av det jag såg där. parallellt var det handledd introduktion. folk inom servicesektorn är ofta bra på att på ett smidigt och effektivt sätt ta hand om andra:)

Bikzz

Aktiv medlem
En annan bra grej är att alla dumförklarade preppers plötsligt över en natt fått upprättelse.

GoranS

Aktiv medlem
goran, när dottern jobbade i hemtjänsten fick hon en interaktiv utbildning. blev rätt imponerad av det jag såg där. parallellt var det handledd introduktion. folk inom servicesektorn är ofta bra på att på ett smidigt och effektivt sätt ta hand om andra:)
Jag tänker dock att möjligheten att avsätta resurser till introduktion i detta läge är ytterst begränsade eller åtminstone är det ett lite jobbigt beslut att ta att avsätta resurser och därmed försämra vården temporärt för att förhoppningsvis stå bättre rustade längre fram.

GoranS

Aktiv medlem
En annan bra grej är att alla dumförklarade preppers plötsligt över en natt fått upprättelse.
Är det några typiska preppervaror som det råder reell brist på i Sverige idag? I reell brist inkluderar jag inte brist i affärerna p.g.a. människor panikhamstrar toapapper etc. utan sådan brist som beror på att befolkningens löpande konsumtion av varorna inte kan tillfredsställas genom produktion i landet eller via fungerande import?

Bikzz

Aktiv medlem
Är det några typiska preppervaror som det råder reell brist på i Sverige idag? I reell brist inkluderar jag inte brist i affärerna p.g.a. människor panikhamstrar toapapper etc. utan sådan brist som beror på att befolkningens löpande konsumtion av varorna inte kan tillfredsställas genom produktion i landet eller via fungerande import?
Nej det är nog ingen skillnad alls nu. Mer mentalt, att det är bra att vara lite självförsörjande och oberoende, tänka själv, a change of mind, a good thing.

kais01

Aktiv medlem
Jag tänker dock att möjligheten att avsätta resurser till introduktion i detta läge är ytterst begränsade eller åtminstone är det ett lite jobbigt beslut att ta att avsätta resurser och därmed försämra vården temporärt för att förhoppningsvis stå bättre rustade längre fram.
nja, det blir ett huvud till som kan hjälpa till, även under introduktionen. själva utbildningen är självgående. som sagt blev jag rätt imponerad när dottern gick igenom detta direkt efter gymansiet. kom snabbt igång med jobbet. tänker mig att upplägget är lämpligt i äldrevården och hemtjänsten.

det behövs förstås medicinsk kompetens i organisationen, men en del av de av uppgifterna kan delegeras, och så mycket mer är rent omhändertagande. de här arbetsplatserna är bra på att integrera vilsa ungdomar i organisationen, och här dyker det plötsligt upp vuxna serviceproffs.

en god nyhet för båda parter:)

Konsensus

Medlem
Jag är kommunal tjänsteman med ansvar av en verksamhet med 20 medarbetare. Denna vecka har vi en stor underbemanning där vi fått stänga ner viss service för att kunna hantera det mest primära. Från idag är alla gymnasieelever hemma vilket underlättar i alla fall min vardag som chef, (jag är glad jag inte är rektor). OM, jag säger om skolorna stänger ner nästa vecka så har jag helt plötsligt 10 medarbetare som kan vara till förfogande till andra funktioner i vår kommun (det svänger fort). Jag har med det även ett önskemål att de som har många sparade semesterdagar och komptimmar faktiskt tar ut dem om det funkar i verksamheten, mitt förslag var att ta en cykeltur med fikakorgen och bara njuta med familjen, en dag, två dagar eller hela veckan. Att de kan beställa lunchlådor från en lokal restaurang så även de överlever, då slipper någon i familjen laga mat den dagen, vilken säkert är gott nog. Min förslag till er som brukligt köper lunch ute och nu inte vill gå dit, köp lunchlåda och ät hemma, stöd er lokala näring. Det kommer en dag i morgon också när ni är hungrig och krogen fått bomma igen.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Då får man hoppas att de som gör i ordning lunchlådorna låter bli att hosta och spotta Corona-tillsatser i maten.

jonte987

Aktiv medlem
Möjligen, utan att veta nåt om det, så kanske det finns kompetent folk som själva är i riskgrupp som kan styra upp distans utbildning och liknande.

EDIT. Snart lär det vara mycket vårdpersonal som är hemma i karantän om inte annat.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nej självklart inte i dagsläget, men vi har inte bidragit till panikhamstringen och någon har ju kunnat köpa det jag inte behövt köpa. Det kan ju ha räddat någon som lyckades få tag i det där sista paketet alvedon eller ett kilo pasta, eller så tog en idiot det med ¯\_(ツ)_/¯ .

GoranS

Aktiv medlem
Nej självklart inte i dagsläget, men vi har inte bidragit till panikhamstringen och någon har ju kunnat köpa det jag inte behövt köpa. Det kan ju ha räddat någon som lyckades få tag i det där sista paketet alvedon eller ett kilo pasta, eller så tog en idiot det med ¯\_(ツ)_/¯ .
Jag röstar på att det i typfallet är det sistnämnda.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Just flytande Alvedon för barn är slut exakt överallt. Enligt den apoteksanställda jag pratade med tar det slut på ett ögonblick när det kommer in, trots att de har satt tak på hur många flaskor varje kund får köpa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer