Cyklingen ökar, och andra GODA Coronanyheter

weldion

Aktiv medlem

C-dale

Aktiv medlem
Taxi har inget att göra, men Mathem.se o andra hemleverantörer har flera dagars väntetid. Då kan väl taxi hjälpa till med hemkörningarna.

GoranS

Aktiv medlem
God nyhet för personlig del: Min torsdagseftermiddagimarsutomhusmotionscyklingsmängd frigjorde sig från nollstrecket! Soligt och fint och trots lite blåst inte alltför kallt.

Enda plumpen var att jag missat att arbetet med cykelbanan längsmed Ågestavägen tydligen fortsatt med en ny liten biten. Känns som de hållit på med den där cykelbanan rätt länge nu. Blev inte riktigt klok på hur det var meningen att man skulle cykla så det blev delvis bilvägen. Oklart om det var rätt.

larsaw

Aktiv medlem
Sedär!! Först släpps nya DOOM och nu detta!!! Måste vara min "lucky day"!!! :D :D :D

kais01

Aktiv medlem
ett positivt undantag bland alla besvärliga nyheter för restauranger. stället ligger strax intill sveriges typ tredje mest säljande mataffär.
528516D8-13CB-40DE-A67C-BDB2B524AEBB.jpeg

rln

Medlem
saxat från omni. kreativt och bra:)
.

SAS-permitterade kan skolas om till vårdpersonal
SAS-anställda som på grund av flygbolagets neddragning tvingats permitteras kan få jobb inom vården, skriver Expressen.
Det är utbildningsföretaget Novare som tillsammans med Sophiahemmet Högskola erbjudit personalen en vårdutbildning. Erbjudandet har gått ut till 1100 anställda och hittills har 100 personer anmält sitt intresse.
– Det känns helt fantastiskt. Jag har jobbat med det här i 24 timmar och att vi i detta mörker kan se ett litet ljus av att vi gör någonting handlingskraftigt och bra, det känns underbart, säger Fredrik Hilleson, vd på utbildningsföretaget till tidningen.
Men innan pandemin så var det tidningsrubriker om att säga upp vårdpersonal. Så frågan är om det finns något behov när utbildningen är klar?

kais01

Aktiv medlem
Men innan pandemin så var det tidningsrubriker om att säga upp vårdpersonal. Så frågan är om det finns något behov när utbildningen är klar?
en klar poäng:) men ingen tror att varslen handlar om något annat än att flytta den ändå nödvändiga verksamheten till mer effektiva utförare. t ex sådana som inte läst boken 'tusen sätt att skjuta upp en operation'.

men efter epidemin, då är väl flygen igång och de här personerna kan lägga till en intressant utbildning och jobb i sin cv; något de dessutom har nytta av både på ett mänskligt och professionellt plan.

toppat med positiva känslan att göra nytta.

dock tyvärr har väl flyget varit på väg 'ner' redan innan coronan.

Pqz

Medlem
Vi är tvungna att jobba hemifrån, så på min avdelning har cykelpendlingen gått ned till 0...

kais01

Aktiv medlem
min känsla är att cykelpendlingen i stockholm åtminstone inte ökat. men om man nu ska pendla måste cykel vara säkrare än kommunalt rent smittspridningsmässigt.

pendlar med fjärrtåg och där är nedgången lätt 90 procent, man sitter några stycken i en kupe eller vagn som annars är full eller överfull. så ingen större smittspridning där.

på pendeltågen verkar det vad jag kan se från perrongen ut att relativt sett vara något fler kvar. vissa arbetsuppgifter låter sig inte flyttas till hemmet.

man skulle tro att biltrafiken tog över en del kommunala pendlare, och trängseln där den sträcka jag ibland kör är lite mindre än vanligt, verkar vara en rätt måttlig effekt ändå.

GoranS

Aktiv medlem

Hep

Aktiv medlem
Italienarna må ha ett elände nu, men alla har inte gett upp. Kom just från Insbruck (virtuellt) och jag har aldrig sett så många italienska cyklister där.

JMT

Aktiv medlem
Jag misstänker att fungerande sjukvård kommer ha lite högre prio politiskt sett när det här väl är över.

Snuten

Aktiv medlem
Precis. Det är som bortblåst då. Ingen vill längre betala mer skatt för bättre sjukvård osv.
Jag tror ändå det kan finnas en möjlighet att ansvariga myndigheter drar lärdomar av detta. Sen är ju inte höjd skatt universallösningen på alla problem vi har i Sverige , man måste ju använda de resurser man har på ett bra sätt också och där tror jag att det är möjligt att coronakrisen kan hjälpa till att få flera till insikt.

BFS

Aktiv medlem
Jag tror ändå det kan finnas en möjlighet att ansvariga myndigheter drar lärdomar av detta. Sen är ju inte höjd skatt universallösningen på alla problem vi har i Sverige , man måste ju använda de resurser man har på ett bra sätt också och där tror jag att det är möjligt att coronakrisen kan hjälpa till att få flera till insikt.
Ansvariga myndigheter bestämmer inte deras egna budgetar. De underfinansierade områdena har ju inte själva bett om nedskärningarna. Sjukvården har ju larmat i flera år utan att få mer resurser. Höjd (eller sänkt) skatt är inte en universallösning. Skatterna betalade tex för den krisberedskap vi hade tidigare. Den ansågs inte vara viktig nog och prioriterades bort (håller med om att resurserna ska användas på ett bra sätt). Så, då återstår att göra en avvägning om vad som är viktigt nog. Lärdomar och kunskap är en sak (det finns kunskap), de måste finansieras också.

BFS

Aktiv medlem
Du får lägga ner nu. Gör en ansats att diskutera det snuten tog upp eller låt bli att svara.
Jag skrev till Snuten att kunskap och lärdomar finns hos myndigheterna, men att de inte har pengar att omsätta deras kunskap och lärdomar i nåt praktiskt. Jag tog den gamla krisberedskapen som exempel. Vem och varför prioriterades den bort? Vilka lärdomar kommer myndigheterna praktiskt att kunna dra? Du svarade inte på det (resonemang som Snuten startade och som jag följde upp) utan tog upp Italien istället.

kais01

Aktiv medlem
var fanns de GODA nyheterna i denna diskussion;)?

en god nyhet från igår var iaf att tegnell såg nöjd ut med att belastningen för sjukvården fortfarande var acceptabel, och att nya åtgärder kunde anstå.

BFS

Aktiv medlem

en god nyhet från igår var iaf att tegnell såg nöjd ut med att belastningen för sjukvården fortfarande var acceptabel, och att nya åtgärder kunde anstå.
Det ÄR bra att det finns verktyg kvar i verktygslådan.

ooms

Aktiv medlem

Snutens inlägg #69 var det goda, det kunde ha fått stanna där men nån skulle nödvändigtvis börja tjafsa.

BFS

Aktiv medlem
Är det nya korrekta att prata om folk i tredje person? Tjafs är att diskutera vilka svårigheter det finns för lärdomarna att ska ge nån praktisk effekt (för vem bryr sig om det?). Att vägra svara på frågor och istället utse syndabockar ger inga förbättringar (min åsikt). Jag hoppas att det de lärdomar vi redan har och kommer att få kommer att leda till en förbättrad krisberedskap. Men det verkar vara fel forum/tråd att diskutera dessa förbättringar på. Prove me wrong.

Guldragge

Medlem
Folk har slutat skrika åt mig när jag cyklar mot enkelriktningen på Liljeholmsbron. De verkar ha viktigare saker att tänka på.

kais01

Aktiv medlem
om du hostar kör folk en omväg;)

fast ett bra ställe att köra mot riktingen är det ju defintivt inte.

Hep

Aktiv medlem
Knökfullt på LBS nyss! Själv hade jag redan köpt en begagnad cykel tidigare idag, men det verkade säljas en hel del nya också. Kul!

Berk

Aktiv medlem
Cyklarna är helt utsålda i Milano. Cykla är säkrare än kollektiv trafik.
Läste just att Halfords öppnar igen i UK för att cykelbutik har fått "essential" status.

Octagon

Aktiv medlem
Ös på med goda nyheter! Några kanske visar sig vara falska. Om dom visar sig vara det, håll god ton (för den som vill hacka på budbäraren finns mängder av andra forum som ägnar sig åt sådant, Facebook, Flashback osv.

GoranS

Aktiv medlem
Min gissning är att det snarare är att det blir sommartid (ljusare kvällar relaterat vad klockan säger) än själva framsättandet av klockan som Masjevel ser fram emot.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer