Cyklist made me do it (Polertråden)

feeblesmith

Aktiv medlem
Nä, det var egentligen inte Cyklist/Dangerholm som först fick mig att polera saker ( troligen var det ett par glänsande SLX-vevar på något forum för tider sedan) men han får klä skott för att vara en av de mer glänsande inspiratörer de senaste åren så därför pryder han även trådnamnet hellre än 'visa ditt poler projekt'.

Här är mitt senaste, Newmen Evolution SL 318.4:
20210404_102107.jpg

Blev ok, men orkar inte jobba ner några enstaka ställen där den ursprungliga blästerfinishen har gått djupare än önskvärt.
Värt jobbet i alla fall.

feeblesmith

Aktiv medlem
Kan du göra en liten beskrivning hur du går tillväga? Har ett par beg XT-vevar på mitt nybygge som skulle må bra av polering. Visa bilaga 479693
Den enkla beskrivningen är att man slipar ner ytan med sandpapper i steg från 400, 600, 800 till jättefint 1500 och sedan avsluta med maskinpolering i 2 steg med polervax. Tar man för stora steg i slipfinhet får man inte bort den grövre ytan utan orimligt mycket jobb. Finns enorma mängder information att hitta på fordonsrelaterade forum.

Just de xt vevarna är lite speciella då spindeln är pulverlackad? Strippar man eloxeringen i kaustiksodabad kan man gå på med 800 då de redan är släta och få ett fint resultat. Ett poler sett till en borrskruvdragare kommer man långt med.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Den enkla beskrivningen är att man slipar ner ytan med sandpapper i steg från 400, 600, 800 till jättefint 1500 och sedan avsluta med maskinpolering i 2 steg med polervax. Tar man för stora steg i slipfinhet får man inte bort den grövre ytan utan orimligt mycket jobb. Finns enorma mängder information att hitta på fordonsrelaterade forum.

Just de xt vevarna är lite speciella då spindeln är pulverlackad? Strippar man eloxeringen i kaustiksodabad kan man gå på med 800 då de redan är släta och få ett fint resultat. Ett poler sett till en borrskruvdragare kommer man långt med.
Tackar!

glitch

Aktiv medlem
Grymt! Jag ska också polera lite snart är tanken.
Var köper man sandpapper bäst tro? Tycker byggkedjornas sandpapper ofta medt varit dyrt och dåligt när man köpt lösa ark.

mamme1

Aktiv medlem

glitch

Aktiv medlem
Vad säger polerproffsen, har kört ett rött ano styrlager i kaustiksoda men fick en slags svart hinna i synnerhet på muttrarna. Har försökt med våtslip men det sitter och är svårt att komma åt bra för hand.
Kan man köra dremel med stålborste först sen våtslip? Eller vad rekommenderas?
IMG_20210607_101555.jpg

Cyklist

Aktiv medlem
Ett litet haxx-knep jag aldrig sett visat någonstans men som jag ofta gör är att jag tar en vanlig sliprulle till Dremeln (som naturligtvis är alldeles för grov, ofta typ 80-120), river till en remsa sandpapper av valfri grovlek (exempelvis 400), rullar den 1,5 varv runt sliprullen och tejpar sen fast genom att linda eltejp runt halva sandpappret och ner på chucken.

Då kan man låta lite sandpapper sticka fram längre än själva sliprullen, för att komma åt in i skarpa kanter. Det gör det dessutom vibrationsfritt att slipa vilket är tacksamt.

Sen kan man upprepa samma med 800-1200 så är det redo att polera sen.

Lite svårt att förklara och har ingen bild, men hoppas du förstod konceptet haha.

glitch

Aktiv medlem
Jo jag tror jag hajar, tejp längs nedre halvan av slippapret och chucken för det ska sitta kvar👍 ska testas

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer