Cyklister får mjuk asfalt

s-o

Aktiv medlem
Mjuk asfalt = ständig uppförsbacke när man cyklar. Det borde bli ungefär som att springa på en myr, mjukt men tämligen jobbigt.

/s-o

Åke

Aktiv medlem
De står väll inte att det är samma beläggning som på lekplatserna. Den som finns på lekplatser är ju av löpbanetyp, skön och gå på och toppen när tre åringen skall lära sig cykla.
De är väll jätte bra att de bedrivs forskning, tyärr måste ju alla cykel banor även klara av tyngre trafik.

-Åke

JinJin

Ny medlem
Om dom gör den mjuk nog kommer det inte gå att åka snabbare än 15km/h och det är väl målsättningen med hela satsningen?
Sen fungerar det inte alls att åka skateboard, inlines, och rullskidor på så mjukt underlag så då slipper vi dom också

rikard

Ny medlem
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Lovvärt initiativ men det känns som att
> framkomligheten och andra säkerhetsaspekter borde
> ha högre prioritet än detta?

Fast det är en säkerhetsaspekt de undersöker.

Jag tror inte så mycket på iden, men det är forskarnas uppgift att testa lite crazy saker och se vart man hamnar. Det hade varit en annan sak om det var trafikverket eller gatukontoret som satt och höll på med detta. Artikeln nämner inte heller om detta är deras huvudområde eller en av tusen andra grejer de utvärderar. Vanlig forskning är dock svår att göra bra rubriker av.

H.

Aktiv medlem
Det ena hindrar väl inte det andra. Att två forskare på KTH ägnar sig åt att hitta nya beläggningstyper som passar cykelbanor betyder väl knappast att all annan forskning/arbete på området cykelsäkerhet läggs på is?

Jag tycker det låter väldigt spännande, men jag stör mig på att de verkar se hög friktion som enbart positivt. De får ju inte glömma att cyklar är muskeldrivna och att låg friktion därför är att föredra...

Akoa

Aktiv medlem
Säkert bra tanke att testa. Dock är ju det stora problemet att gångtrafikanter inte kan se var det är cykelbana och inte här i GBG. Märkningen är usel. Jag föreslog sicksackade markeringar över hela men det var inget bra förslag tyckte trafikkontoret.

Senast ändrad:

cerberos

Aktiv medlem
rikard skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lovvärt initiativ men det känns som att
> > framkomligheten och andra säkerhetsaspekter
> borde
> > ha högre prioritet än detta?
>
> Fast det är en säkerhetsaspekt de undersöker.
>
> Jag tror inte så mycket på iden, men det är
> forskarnas uppgift att testa lite crazy saker och
> se vart man hamnar. Det hade varit en annan sak om
> det var trafikverket eller gatukontoret som satt
> och höll på med detta. Artikeln nämner inte
> heller om detta är deras huvudområde eller en av
> tusen andra grejer de utvärderar. Vanlig
> forskning är dock svår att göra bra rubriker
> av.

Sant, jag menade bara att det borde finnas andra säkerhetaspekter på cykelbanor som skulle främja just säkerheten mer än mjukt underlag att falla på.... :)

Visst är det vinklat och säkerligen plockat ur en större massa av annan forskning och just detta blir ju lite lustigt med "en stor lekmatta" för pendelcyklister... gör sig bra i tidningen om inte annat :)

Snuten

Aktiv medlem
Då kan man ju köra direkt på fälgara! Skitbra!
Hela diskussionen om 23 mm vs 25 mm blir ju meningslös.

Allvarligt talat, vad kostar denna beläggning? Hur miljöbelastande är den? Kan väl inte tänka mig att mjuk asfalt inte kräver en ganska mysko sammansättning rent kemiskt, eller?
Lägg krutet på det mest akuta iställe, detta är lika idiotiskt som när mp börjar yra om sina snabbtåg. Börja i rätt ände...

bsandborgh

Aktiv medlem
H. skrev:
------------------------------------------------
> Jag tycker det låter väldigt spännande, men jag
> stör mig på att de verkar se hög friktion som
> enbart positivt. De får ju inte glömma att
> cyklar är muskeldrivna och att låg friktion
> därför är att föredra...

Ett hjul rullar fram, det glider inte. Friktionen har ingen betydelse för energiåtgången.

H.

Aktiv medlem
bsandborgh skrev:
> Ett hjul rullar fram, det glider inte. Friktionen
> har ingen betydelse för energiåtgången.

Fundera en vända till på vad det skulle innebära om det du just skrev stämde.

Edit: Här finns det lite att läsa i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotstånd

Senast ändrad:

LilleNo

Ny medlem
Fixa schyssta avåkningszoner, i sommer kommer jag vara dödligt snabbt (hade jag tänkt). Och när de ändå håller på; depåstopp & paraplyflickor längs mitt pendlarstråk ;-)

bsandborgh

Aktiv medlem
H. skrev:
> Edit: Här finns det lite att läsa i ämnet:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotstånd

Det står inget där som motsäger mitt påstående. Friktionen som enskild egenskap har ingen betydelse för rullmotståndet. Friktionsförluster uppstår när två ytor glider mot varandra.
Men det är svårt att ändra en vägytas friktion utan att samtidigt ändra andra egenskaper som påverkar rullmotståndet. Grovhet, ytans hårdhet etc.

Rock

Aktiv medlem
Snöplogen kommer att göra KAOS med den där mjuka asfalten.

Om dom la lite pengar på att ploga ordentligt så skulle jag vara nöjd, eller om dom uppfann mjuka bilar

grump

Ny medlem
Olof E skrev:
> Det vore fint om man kunde göra bilarna lite
> mjukare också, särskilt lastbilar, sockervadd
> kan nog vara ett lämpligt material.

+1

grump

Ny medlem
En till sak, de blir av med memilerna eftersom det lär krävas tjockare plagg än tunn lycra för att undvika brännskador om man ramlar på högfriktionsytan. Win-win liksom.

JLarsson

Aktiv medlem
Rock skrev:
> Snöplogen kommer att göra KAOS med den där
> mjuka asfalten.

Vilken snöplog? De som åker omkring upphissade eller de som plogar 4 cm över marken eller den som är parkerad i en guldsmedsaffär i bredäng?

geologen

Aktiv medlem
bsandborgh skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Edit: Här finns det lite att läsa i ämnet:
> > http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotstånd
>
> Det står inget där som motsäger mitt
> påstående. Friktionen som enskild egenskap har
> ingen betydelse för rullmotståndet.
> Friktionsförluster uppstår när två ytor glider
> mot varandra.
> Men det är svårt att ändra en vägytas friktion
> utan att samtidigt ändra andra egenskaper som
> påverkar rullmotståndet. Grovhet, ytans hårdhet
> etc.

Det blir hysteresförluster inte bara i däcken, som nu, utan även mycket mer i underlaget.

Hela idén är vansinnig. Jag hoppas den aldrig lämnar skrivbordsstadiet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur ofta cyklar man omkull på en platt cykelbana för att friktionen mot underlaget inte räcker till om det inte: är fullt med rullgrus på den, en rodelbana och cyklisten inte har dubb, stora hål, kanter på tvären som det går att fastna och glida mot eller andra liknande scenarion.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är ju iofs kul att de faktiskt bryr sig och försöker men det känns som att de undviker de uppenbara (och svåra) problemen som hur man ska utforma cykelbanor, korsningar och undvika att det blir en enda stor gångbana av det hela. Eller för den delen prioritera underhållet och få entreprenörer att förstå att det krävs ett lika bra grundläggningsarbete som för en riktig väg (Tänker specifikt på cykelbanan förbi Svenska Mässan i Göteborg som såg var helt vågig redan ett par månader efter asfalteringen. Man riktigt lyfter ur sadeln varje gupp när det är glest med folk så att det går att hålla farten).

geologen

Aktiv medlem
För några år sen var cykelbanan på södra sidan om Hjalmar Brantingsleden mellan tunneln och brofästet på Hisingssidan bedrövligt dålig. Stora bulor, sprickor, kanter och annat skit. Sen asfalterade de om den. Första månaderna var det slätt och fint. Sen märktes det att de inte hade gjort mer än lagt på ett tjockt lager asfalt, för då hade allt komprimerats ner så bulorna och andra ojämnheter återvände. Hade de bara "hyvlat" ytan först, och lagt på ett utjämnande makadamlager, så hade den fortfarande varit lika jämn och fin.

emilh

Aktiv medlem
Snacka om att lägga pengar på ett icke-problem.
Kunde man bara se till att cykelbanorna sopades rena från grus, vinterväghållningen fungerade och att banorna utformades till att vara mer trafiksäkra med färre korsningar, avskaffande av "GC-banor" och konstiga smala banor med för skarpa svängar så skulle man uppnå så mycket mer.
Dessutom utan att cyklister ska behöva cykla på skumgummi.

Rock

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Snöplogen kommer att göra KAOS med den där
> > mjuka asfalten.
>
> Vilken snöplog? De som åker omkring upphissade
> eller de som plogar 4 cm över marken eller den
> som är parkerad i en guldsmedsaffär i bredäng?

Tänkte inte på det.

Jag hade varit glad om dom la resurserna på att göra cykelbanorna bättre att cykla på och förhindrade olyckor på det viset. Minska antalet incidenter är det bästa alternativet i min mening. Det hör kanske inte till trådens ursprungs ämne men cykalbanornas planering är under all kritik. Det märks tydligt att det inte är människor som är vana cyklister som sköter den planeringen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Rock skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
>
> > -----
> > > Snöplogen kommer att göra KAOS med den där
> > > mjuka asfalten.
> >
> > Vilken snöplog? De som åker omkring
> upphissade
> > eller de som plogar 4 cm över marken eller den
> > som är parkerad i en guldsmedsaffär i
> bredäng?
>
> Tänkte inte på det.
>
>
> Jag hade varit glad om dom la resurserna på att
> göra cykelbanorna bättre att cykla på och
> förhindrade olyckor på det viset. Minska antalet
> incidenter är det bästa alternativet i min
> mening. Det hör kanske inte till trådens
> ursprungs ämne men cykalbanornas planering är
> under all kritik. Det märks tydligt att det inte
> är människor som är vana cyklister som sköter
> den planeringen.

Det är väl just därför det är känsligt. Det innebär att de som gör det i nuläget måste bli underrättade om att de gör ett uselt jobb. En ny mjuk beläggning innebär inte att någon blir kränkt.

heklamama

Aktiv medlem
Varför så upprörda?
Om ni bara visste hur många vägbeläggningstyper som är framforskade för att passa andra trafikantgrupper än cyklister...

Speedskejtarn

Ny medlem
bsandborgh skrev:
> H. skrev:
> ------------------------------------------------
> > Jag tycker det låter väldigt spännande, men
> jag
> > stör mig på att de verkar se hög friktion
> som
> > enbart positivt. De får ju inte glömma att
> > cyklar är muskeldrivna och att låg friktion
> > därför är att föredra...
>
> Ett hjul rullar fram, det glider inte. Friktionen
> har ingen betydelse för energiåtgången.

?

frause

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
>
> Vilken snöplog? De som åker omkring upphissade
> eller de som plogar 4 cm över marken eller den

Ja, då blir det ju mjukt och bra. Jag passerar flera såna mjuka teststräckor på väg till och från jobbet. Ärligt talat tycker jag inte det funkar särskilt bra. Behövs nog mer forskning.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ubu skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Varför så upprörda?
>
>
> det är en livsstil

+1

Sen tycker jag att artikeln utstrålar en viss övertro på rent tekniska lösningar. Det går att göra så mycket bättre med befintlig teknik. Varför inte bara börja med att ta ikapp allt som cykelländer som Holland kommit fram till istället för att uppfinna hjulet på nytt? Borde vara både billigare och gå mycket fortare.

tobiascyklar

Ny medlem
Rattnalle skrev:
> Ubu skrev:
> -----
> > heklamama skrev:
> >
>
> > -----
> > > Varför så upprörda?
> >
> >
> > det är en livsstil
>
> +1
>
> Sen tycker jag att artikeln utstrålar en viss
> övertro på rent tekniska lösningar. Det går
> att göra så mycket bättre med befintlig teknik.
> Varför inte bara börja med att ta ikapp allt som
> cykelländer som Holland kommit fram till
> istället för att uppfinna hjulet på nytt? Borde
> vara både billigare och gå mycket fortare.

+1

Verkligen. Av allt som kan förbättra för cyklister står detta för 1 promille av potentialen. Infrastruktur, 30 gränser, kulturfrågor (cyklister skall vara norm/del av norm, inte udda som idag) har väldigt mycket att ge

Rattnalle

Aktiv medlem
heklamama skrev:
> Jag inbillar mig att det forskas om det ni
> efterfrågar men kanske inte på avdelningen för
> väg och banteknik resp. ytkemi.

Ska vi nöja oss med att säga att det är en smalt och onyanserat skriven artikel då? :)

Ubu

Ny medlem
Sen är det väl bara bra att man undersöker och testar beläggningar äve för cykelbanor istället för jobba på måfå?

Selast

Ny medlem
Det som vore bra med en annorlunda beläggning för cyklar kan väl vara att dom tvingas bygga ordentliga cykelbanor... Men för att minska antalet dödsolyckor tror jag inte heller att det är den slutgiltiga lösningen. Har för mig att jag läste någonstans att det som dödar cyklister är singelolyckor och av dom som dör i singelolyckor saknar majoriteten hjälm... Undrar om det inte skulle ge mer ur ett säkerhetsperspektiv att jobba på att få alla ohjälmade att börja använda hjälm?

vingelstyret

Ny medlem
Min erfarenhet av dylika projekt är att nån politiker stolt inviger nån km cykelbana med denna nya beläggning och att allt övrigt förblir som vanligt map snöröjning, sopning och övrigt underhåll...
Tyvärr!

LilleNo

Ny medlem
Rattnalle skrev:
> Sen tycker jag att artikeln utstrålar en viss
> övertro på rent tekniska lösningar. Det går
> att göra så mycket bättre med befintlig teknik.
> Varför inte bara börja med att ta ikapp allt som
> cykelländer som Holland kommit fram till
> istället för att uppfinna hjulet på nytt? Borde
> vara både billigare och gå mycket fortare.

Fast vi i Sverige måste ju göra det på det riktiga, svenska sättet. Något annat kan ju knappast vara lika bra... ;-)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer