Cykloteket försökte blåsa mig på en 3T Exploro

kais01

Aktiv medlem
Att det finns många av oss Stockholmare som är så lata/inkompetenta är sorgligt.
Men vi får väl se vad som händer nu med den ekonomiska nedgången...
De som inte lärt sig att ens fixa en punka kommer få det jobbigt.
när det blir lågkonjunktur tenderar det överlag bli billigare att köpa tjänster.

HåkanC

Aktiv medlem
Oj, var det före Velodrom som också låg på Kungsholmsgatan, samma butik troligen och olika namn?
Detta var som sagt länge sedan, men Heklacykel var före Velodrom och det var olika lokaler på olika adresser
Som jag kommer ihåg det var Heklacykel en liten hål-i-väggen-lokal längre upp på Kungsholmsgatan, med polishuset tvärs över gatan.
Velodrom var mkt större och låg väl där Sportson Kungsholmen ligger idag?

Velodrom var en favorit när det begav sig.
+1

Guldragge

Aktiv medlem
Bodde på Gärdet för längesen och brukade besöka Velodrom då, hade även en butik på.......Styrmansgatan var det väl? Två väldigt trevliga herrar som jobbade där.

kais01

Aktiv medlem
(ot) sen var det altid buttre nils nilsson på birger jarlsgatan, men som hade alla delar man kunde tänka sig.

thomalin

Aktiv medlem
Har genom åren köpt sju cyklar på Cykloteket, Har oftast varit rätt ok med några undantag. Västberga sticker ut lite negativt. För några år sen, en felmonterad bakdämpare som genererade skador på ramen, dock kosmetiska. Senaste erfarenheten är relativt ny, en dåligt monterad cykel med reglage som satt fel, och snett på styret plus felaktiga moment (för löst) på några bultar.

Häggvik tycker jag har varit bra de senaste åren, två cyklar inköpta där. De löste nyligen utan knussel ett reklamationsärende på den senaste cykeln, fick dessutom bättre utbytesdelar, bättre monterade.

R

Aktiv medlem
Styrmansgatan var väl Jernbergs?
Styrmansgatan var Jernbergs. Jernbergs gick i konkurs och köptes då av Hallman Sports som drev de två Velodrombutikerna (den andra var tidigare Hekla som sagt här tidigare, Binni och hans delägare sålde den till Hallman och det blev den första Velodrombutiken). Sedan bytte de namn till Cyklorama eftersom motorcykelglasögonfirman Velodrom ville ha gaaaaalet mycket pengar för att låta dem fortsätta heta Velodrom.

Kneecap

Aktiv medlem
Styrmansgatan var Jernbergs. Jernbergs gick i konkurs och köptes då av Hallman Sports som drev de två Velodrombutikerna (den andra var tidigare Hekla som sagt här tidigare, Binni och hans delägare sålde den till Hallman och det blev den första Velodrombutiken). Sedan bytte de namn till Cyklorama eftersom motorcykelglasögonfirman Velodrom ville ha gaaaaalet mycket pengar för att låta dem fortsätta heta Velodrom.

Tjena!

Jernbergs var delägare i Hekla redan innan. Gick väl egentligen inte i konkurs, var en härva med Hallmans om saker som inte var betalda och Hallmans löste det genom att köpa båda butikerna.
Det är så som jag har hört det av fd personal (lustigt nog bara för någon dag sen)
Binni var helt oskyldig i härvan, det var ägarna till Jernbergs och en säljare på Hallmans som ställde till det.

Fredrik Å

Aktiv medlem
när det blir lågkonjunktur tenderar det överlag bli billigare att köpa tjänster.
Ja visst men om folk inte har pengarna spelar det ingen roll.
Folk kan ju knappt använda en skruvmejsel idag. Allt ska köpas in och när man inte har pengarna och den där skruven ska dras åt då blir det besvärligt.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Även om det är roligt att gnälla på 08:or, så är det nog tyvärr inget unikt att ha tummen mitt i handen och sakna förmåga/vilja att lösa saker själv.

Sen kanske det är lite billigare att ha tummen där på andra orter men ändå 😁
Tvärtom.
Hantverkare fakturerar mer/h än en kärnfysiker beroende på att folk inte kan något själva längre.

Berk

Aktiv medlem
Tvärtom.
Hantverkare fakturerar mer/h än en kärnfysiker beroende på att folk inte kan något själva längre.

Men du kan inte ringa en kärnfysiker för att fixa din punka (om han inte rakar vara en cykelentusiast).

Tror att Hälsinglands poäng är att en hantverkare är billigare utanför 08-land.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Men du kan inte ringa en kärnfysiker för att fixa din punka (om han inte rakar vara en cykelentusiast).

Tror att Hälsinglands poäng är att en hantverkare är billigare utanför 08-land.
Haha jag får gå en kurs i läsförståelse tror jag...
Syftade på att det är dyrt i Stockholm

R

Aktiv medlem
Tjena!

Jernbergs var delägare i Hekla redan innan. Gick väl egentligen inte i konkurs, var en härva med Hallmans om saker som inte var betalda och Hallmans löste det genom att köpa båda butikerna.
Det är så som jag har hört det av fd personal (lustigt nog bara för någon dag sen)
Binni var helt oskyldig i härvan, det var ägarna till Jernbergs och en säljare på Hallmans som ställde till det.
Jo, Jernbergs gick i konkurs, jag jobbade då på ett företag som förlorade pengar i den konkursen. Men som sagt, ingen skugga över Binni, det var Jernbergs ägare som köpte upp varenda restlager norr om Paris och sedan inte kunde sälja grejerna.

Bikzz

Aktiv medlem
Allt är såklart cykelindustrin's fel. Som drivit fram en massa onödiga nya standards osv. Det måste ju vara nästan omöjligt för en LBS att hålla reda på allt och sen lagerföra alla delar till 37 olika onödiga varianter av växelförare el bakaxlar el bromsok ....

Delux

Medlem
Visst är det en Recon rl gaffel, vad är problemet med den?
Ja det sitter en Recon på den.
Det började med att lockouten slutade att fungerade. Gaffeln gick att komprimera till bott helt plötsligt trots aktiverad lockout. Efter några ytterligare komprimeringar började den fungera igen så jag trodde att den "självläkt".
Igår när vi var på cykelträning såg jag att gaffeln sjunkit ihop trots rätt lufttryck.
Den går att dra ut till 100 mm slaglängd för hand men efter några kompressioner stannar den på 7-8 cm fjäderben synligt.

IMG_20220908_150830.jpg

Dessutom fungerade inte lockouten igen till en början men efter ytterligare några försök låste den.

zodah

Aktiv medlem
Jasså ,var det så han hette. Kommer ihåg honom från Norra Station alla gånger jag var där.
Han tog det i sin takt, och var alltid hjälpsam, noggrann, trevlig och mycket kunnig!
Kanske får titta förbi Cykelcity för att få tillbaka hoppet om LBS.
CykelCity blir du inte besviken på. Det kan jag nästan lova. Älskar att gå in i den butiken.

salle

Aktiv medlem
I mina hoods (söder om söder) så har det ju senaste tiden öppnat 4 LEBS, känns skönt att slippa cykloteklet i Västeberga. Jag har iofs fått agera LFBS åt många F just pga avsaknad av punkalagningsskillz.

salle

Aktiv medlem
-Uddens Cyklar (bara FB?)
-Hubbes Cyklar (bara FB?)

E for enthusiast :)

Stewe

Aktiv medlem

Häggvik tycker jag har varit bra de senaste åren, två cyklar inköpta där. De löste nyligen utan knussel ett reklamationsärende på den senaste cykeln, fick dessutom bättre utbytesdelar, bättre monterade.

Jag håller med, Häggvik är bra. lite mycket snurr på folk, men oftast trevliga även om det är mycket folk i butiken.

Håkan1

Aktiv medlem
Jag håller med, Häggvik är bra. lite mycket snurr på folk, men oftast trevliga även om det är mycket folk i butiken.
Har också positiva erfarenheter av Häggvik. De fixade den recall som Cannondale hade på gafflarna på CAADX-modellen på bästa sätt. Att det tog tid att få fram ersättningsgaffeln låg ju på Cannondale, men när den väl hade kommit fixade Häggviksbutiken det snabbt.

mcperand

Aktiv medlem
För några år sedan skulle jag köpa ett Thule Easyfold XT3 som de hade till kanonpris. Nätet sa att Häggvik skulle ha ett ställ kvar. Kom dit och möttes av tre säljare som pratade med varandra bakom disken. Jag gick fram till dem men de fortsatte bara prata. Efter någon minut eller två av fortsatt småprat vände sig en av dem till mig och frågade ”nå?” med en ton som var tydlig med hur jobbig jag var. Nä, det stället hade de inte inne. Stämde inte uppgifterna på nätet? Nä, de inventerade så sällan. Kunde de kolla ändå om de var osäkra? Nja, efter lite trötta blickar mellan de tre om vem som var tvungen att göra något så jobbigt som att gå 10 m till lagret så släpade en av de tre sig dit och faktiskt hittade rätt ställ, men det var tydligen för tungt för någon av dem skulle orka bära fram det så det fick jag hämta själv från lagret. 3/10, handlar inte där igen.

mtbkr

Aktiv medlem
För några år sedan skulle jag köpa ett Thule Easyfold XT3 som de hade till kanonpris. Nätet sa att Häggvik skulle ha ett ställ kvar. Kom dit och möttes av tre säljare som pratade med varandra bakom disken. Jag gick fram till dem men de fortsatte bara prata. Efter någon minut eller två av fortsatt småprat vände sig en av dem till mig och frågade ”nå?” med en ton som var tydlig med hur jobbig jag var. Nä, det stället hade de inte inne. Stämde inte uppgifterna på nätet? Nä, de inventerade så sällan. Kunde de kolla ändå om de var osäkra? Nja, efter lite trötta blickar mellan de tre om vem som var tvungen att göra något så jobbigt som att gå 10 m till lagret så släpade en av de tre sig dit och faktiskt hittade rätt ställ, men det var tydligen för tungt för någon av dem skulle orka bära fram det så det fick jag hämta själv från lagret. 3/10, handlar inte där igen.
Hahaha, fick du bära ut det själv från lagret? Fantastiskt! Vilken service.

me.I.am

Aktiv medlem

Du kunde kanske kommit tillbaka när dom inte var upptagna längre, nej du bara MÅSTE ha stället precis då!

Är med om det ibland i random butik (inte bara cykel) att man liksom stör. Men inte så extremt, var lite roligt. Dolda kameran? Konstinstallation?

I somras fyllde jag 37 och blev väl officielt en gnällgubbe :)
Men känner att jag behöver skriva av mig lite här för att andra inte ska hamna i fällan.

Jag hittade en 3T Exploro race max med Campagnolo Ekar på Cykloteket, den var på kampanj och nersatt från 60 till 50 tusen. Nice tänkte jag, den hade en bra spec med 3T kolfiberstyre, Fizik sadel och Fulcrum 900 hjul. Den fanns inte i min storlek (58) i någon butik men gick att beställa online och levererad till butik. Jag slog till och beställde den till Västberga.

Den kom till butiken, en dag sent men men. När jag tog emot den så såg jag att det satt en hälften så dyr Sele Italia sadel och Fulcrum 600 hjul på den. Frågade varför det var fel komponenter på den och fick till svar att det har med världsläget att göra. Blev dumförklarad för att jag frågade vad dom kunde göra, dom kunde ju inte göra nåt för att jag har beställt den online. Ok tänkte jag nu då? Butiken skulle höra av sig till kundtjänst för att man kan inte ringa dit själv och skulle jag maila så skulle det ta 3 dagar.

Jag tog hem cykeln och tänkte att jag blir kompenserad för att det är fel komponenter, rör sig om småpengar.

Hemma så rättade jag till styrlindan som kanske medvetet skymde logan på styret, då visade det sig att det satt ett aluminiumstyre på cykeln. Samma typ (superergo) men ett PRO kostar 100 euro mot det spec:ade superergo LTD som kostar 375 euro. Ringde till Västberga och blev typ utskälld för att jag ville lägga till den infon till kundtjänsten. Ok, från Västberga får jag ingen hjälp tänkte jag jag.

Nu kände jag mig blåst på riktigt. Kundtjänst hörde inte av sig, så jag skrev till dem utan svar på 2 dagar.
Då ringde jag 3T och undrade vad som stod på, har Cykloteket bytt ut komponenterna eller har 3T skickat fel?
3T svarade att dom har satt ihop en billigare cykel till Wesports som äger Cykloteket, Cykelkraft och Spobike och att dom är väl medvetna om vad dom köpt in för cyklar.
Dom sa även att det finns gott om LTD styren, Fizik sadlar och Fulcrum 900 hjul.

Kundtjänst mailade efter 3 dagar och undrade hur jag ville bli kompenserad, jag sa att jag vill ha det jag har beställt eller pengar som täcker komponenterna, erbjöd mig tillochmed att montera dom själv. Efter nån dag så svarade dom att det inte gick och att jag kan lämna tillbaka cykeln.

Jag lämnade tillbaka cykeln.

Summan av kardemumman: Cykloteket, Cykelkraft och Spobike har fortfarande kvar samma spec men har lagt till under info nu att:
"Information om cykelns specifikation På grund av rådande världsläge kan vissa av cykelns komponenter skilja sig mot vad som anges i specifikationen och vad som syns på bilderna. Tillverkaren kan utan förvarning ersätta komponenterna i ordinarie specifikation till likvärdiga komponenter."
Vilket inte stämmer plus att nu är det solklart att deras cyklar inte har den spec som anges men ändrar inte på hemsidan.

Dom påstår att dom rear ut en cykel med en spec som dom aldrig haft. När jag köpte min 58 så försvann lagersaldot på samtliga hemsidor, nu när den är tillbakalämnad så finns 58 i saldo igen.
Länk till cykeln
Wow bra att veta, sista gången man handlar där 🙂👍

C-dale

Aktiv medlem
Jag cyklade ett par rundor med Binni på 90-talet. Mtb tror jag? Plus köpte ett par cyklar av honom på Torsgatan. Det var på den gamla goda tiden.
Kommer ihåg att jag pratade med honom på bussen till Rättvik när vi skulle cykla Rättvik-Falun, ett av Sveriges första långlopp på mtb.

Topp