Cykloteket försökte blåsa mig på en 3T Exploro

Fredrik Å

Aktiv medlem
För några år sedan skulle jag köpa ett Thule Easyfold XT3 som de hade till kanonpris. Nätet sa att Häggvik skulle ha ett ställ kvar. Kom dit och möttes av tre säljare som pratade med varandra bakom disken. Jag gick fram till dem men de fortsatte bara prata. Efter någon minut eller två av fortsatt småprat vände sig en av dem till mig och frågade ”nå?” med en ton som var tydlig med hur jobbig jag var. Nä, det stället hade de inte inne. Stämde inte uppgifterna på nätet? Nä, de inventerade så sällan. Kunde de kolla ändå om de var osäkra? Nja, efter lite trötta blickar mellan de tre om vem som var tvungen att göra något så jobbigt som att gå 10 m till lagret så släpade en av de tre sig dit och faktiskt hittade rätt ställ, men det var tydligen för tungt för någon av dem skulle orka bära fram det så det fick jag hämta själv från lagret. 3/10, handlar inte där igen.
Har ungefär samma erfarenhet fast från Västberga...
Kollade på cyklar och var beredd att köpa men efter sista besöket där blev det en Canyon istället...

thomalin

Aktiv medlem
Har ungefär samma erfarenhet fast från Västberga...
Kollade på cyklar och var beredd att köpa men efter sista besöket där blev det en Canyon istället...
Fast det där har man väl stött på typ överallt. Värst var det nog för cykelcity när jag med 70k på fickan var helt fokuserad på att köpa en cykel där. När de inte ens ville låta mig provsitta en cykel inne i butiken, det var ju lördag, så surnade jag till och åkte till nästa butik. De ville ha mina pengar, så det blev köp.

mzi

Aktiv medlem
Ja, cykelcity har jag inte heller några bra erfarenheter av. Jag har varit där ett flertal gånger de senaste 20 åren och aldrig känt mig välkommen.

nisselarsa

Aktiv medlem
Älskar de som blivit missnöjd med servicen i en butik… sen loggar in på en hemsida och köper en canyon!
”Här fick jag den personliga servicen jag inte fick hos lbs”
Det är ju den personliga servicen som motiverar ett ofta högre pris hos lbs. Uteblir servicen kan man handla någon annanstans, där man varken betalar för eller får service.

ooms

Aktiv medlem
På den tiden Canyon hade representation i Sverige fick man ju bättre service därifrån än hos LBS. Dessutom slapp man ju omaket att ta sig till en LBS, passa öppettider, mm.
Nu vet jag inte, har inte haft nåt behov av service sedan de flyttade ansvaret till Finland.

thomalin

Aktiv medlem
Ja, cykelcity har jag inte heller några bra erfarenheter av. Jag har varit där ett flertal gånger de senaste 20 åren och aldrig känt mig välkommen.
Det knepiga med detta är att jag upplever det så random. Jag har fått superbra hjälp/service där också vid andra tillfällen. Lite kul, kopplat till denna tråds missnöje mot Cykloteket, är att det var just Cykloteket Västberga som fick mina pengar efter att jag surnat till på Cykelcity.

Lejon

Aktiv medlem
I en bra butik känner jag mig välkommen även om jag inte varit där förut. I en sämre butik känner jag mig inte välkommen vid det första besöket.
Jag tror en del av de olika upplevelserna folk har av samma butik ligger i att om man är ”känd” får man fin service. Är man inte det så får man inte det…

Höjdskräck

Aktiv medlem
På den tiden Canyon hade representation i Sverige fick man ju bättre service därifrån än hos LBS. Dessutom slapp man ju omaket att ta sig till en LBS, passa öppettider, mm.
Nu vet jag inte, har inte haft nåt behov av service sedan de flyttade ansvaret till Finland.
Ta det med en stor nypa salt men jag tyckte jag hörde ngnstans att Canyon är på väg att öppna ngt serviceställe i Sverige igen.

Manurhin2

Aktiv medlem
I en bra butik känner jag mig välkommen även om jag inte varit där förut. I en sämre butik känner jag mig inte välkommen vid det första besöket.
Jag tror en del av de olika upplevelserna folk har av samma butik ligger i att om man är ”känd” får man fin service. Är man inte det så får man inte det…
Det stämmer sannolikt helt.

Det jag stör mig mkt på är att som på ex Cykelcity kan det stå 3 st personer vid disken och kanske en lyfter blicken och ser besvärad ut när man kommer in för att direkt vända bort blicken igen.
Även om det säkert finns mkt däcksparkare i fincykelbranchen, där det finns stort sko/hjälmsortiment osv så tycker jag att man ska vara både sakkunnig och säljare om man "jobbar" i butik.
Ett välkomnande bemötande är nummer ett i en bra butik.

jarek996

Aktiv medlem
Det stämmer sannolikt helt.

Det jag stör mig mkt på är att som på ex Cykelcity kan det stå 3 st personer vid disken och kanske en lyfter blicken och ser besvärad ut när man kommer in för att direkt vända bort blicken igen.
Även om det säkert finns mkt däcksparkare i fincykelbranchen, där det finns stort sko/hjälmsortiment osv så tycker jag att man ska vara både sakkunnig och säljare om man "jobbar" i butik.
T.o.m. i XXL sport springer de till dig att hjälpa ( om nån är bara ledig )

ejma

Aktiv medlem
Det lär i de flesta fall vara butiksledningen som bestämmer bemötandet. Tex när Coop i Danderyd öppnade var hela personalen supertrevliga. Detta har klingat av i den butiken, men smittat av sig till andra butiker i området. Bla Ica i Arninge har fotfolk som glatt hälsar på kunderna.

Sportson i Danderyd är min favorit LBS. Inriktar sig på transportcyklar, dvs inga racecyklar i den övre prishalvan. 1-4 gubbar i verkstaden som hjälper med reservdelar etc och 1-3 gubbar i butik. Gissar att de har norra stockholms bästa reservdelssortiment för Shimano och Sram.
Väldigt hjälpsamma inom sitt kunskapsområde.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Hellre en schysst webbsida än en kass o otrevlig lbs som inte tillför världen något. En bra lbs däremot är ju guld värd!
Exakt så.
Jag har en bra LBS men när jag skulle köpa cykel hade dom inget konkurrenskraftigt att erbjuda och då menar jag inte i konkurrens med Canyon .
Hade gärna betalat lite mer för att handla där men finns det inget att köpa så finns det inte.
Varför ska man tigga och be för att få handla av en butik?
Är personalen ointresserad går jag därifrån.
Var samma sak när jag skulle köpa bil.
Skoda i Bromma suckade mest...
Åkte raka vägen till en annan ÅF i Enköping och köpte en ny bil.
Kan man inte vara lite intresserad då får någonannan mina pengar.

NickPick

Aktiv medlem
Det är ju den personliga servicen som motiverar ett ofta högre pris hos lbs. Uteblir servicen kan man handla någon annanstans, där man varken betalar för eller får service.
Ja men tex canyon sälja ju bara online så det blir kanske inte lika jämförbart, men självklart är personlig service bra… men har man bestämt sig köper man väl den ändå? Samma gäller ju för hus, bilar, mjölk på affären osv

Laan84

Aktiv medlem
Tyvärr är det också ganska vanligt att även vänlig och tillmötesgående personal inte kan ge vettiga råd/ inte har tillräcklig kunskap för att kunna motivera mig att ge ett högre pris.

-Andy-

Aktiv medlem
Varför ska jag handla online av de sämsta onlinebutikerna när jag kan gå till en riktigt bra LBS med grym service, snabba leveranser, bra priser och hög tillgänglighet? Eller så kan jag vända på det och fråga mig själv varför jag ska handla av en riktigt dålig LBS när det finns bra onlinebutiker?

Ska man jämföra måste man jämföra rättvist :giggle:

hm

Aktiv medlem
Jag hade oturen att vinna att precent kort på cykloteket under lida loop .
Senare under sommaren tog styrlagret slut i min scott . Så svängde in i Bromma butiken .
Helt tomt utom hon i kassan och en lirare som skruvade lite på ett härke bakom disken .
Ingen av dom såg vidare glada ut att jag kom in .
Jag - har ni något stytlager till min cykel
-nej
Nähä hur vet ni det ? Är till en scott
- nej vi har inga .
- vet ni om någon annan av era butiker har ? Jag har ett presentkort på 500kr .
- vet ej, tror inte det .
- skulle även kunna tänka mig att köpa lite energi ,har ni några gel eller något .?
- nej.
- nähä . Kan du kolla i datorn om tex Västberga kan ha ett styrlager ? Jag är typ på väg åt det hållet .
- nej ,jag vet inte vilket som passar .
- är till en spark ganska standard , lär va en goggling bort i datorn du har framför dig .
-nä tror inte dom har något ,du vet komponent brist .
- hur länge har dom öppet hinner jag till Västberga innan dom stänger .
- kanske.
Ok tack o hej .

Åkte till Västberga. Hade inget styrlager eller energi heller . Men lyckades nästan li av med hela presentkortet på lite nya vajer o en styrlinda iaf ..

Lider fan med gamla ägarna och grundarna som jag dessutom känner lite grann . Tänk att kliva in där nu och se sitt livsverk i sån fullständig nerförsbacke raka vägen till kk .

Laan84

Aktiv medlem
Fattar inte folk vad som krävs för att driva en butik? Tror de att det räcker med lokal, skylt och random anställda? Märkligt…

jarek996

Aktiv medlem
Jag hade oturen att vinna att precent kort på cykloteket under lida loop .
Senare under sommaren tog styrlagret slut i min scott . Så svängde in i Bromma butiken .
Helt tomt utom hon i kassan och en lirare som skruvade lite på ett härke bakom disken .
Ingen av dom såg vidare glada ut att jag kom in .
Jag - har ni något stytlager till min cykel
-nej
Nähä hur vet ni det ? Är till en scott
- nej vi har inga .
- vet ni om någon annan av era butiker har ? Jag har ett presentkort på 500kr .
- vet ej, tror inte det .
- skulle även kunna tänka mig att köpa lite energi ,har ni några gel eller något .?
- nej.
- nähä . Kan du kolla i datorn om tex Västberga kan ha ett styrlager ? Jag är typ på väg åt det hållet .
- nej ,jag vet inte vilket som passar .
- är till en spark ganska standard , lär va en goggling bort i datorn du har framför dig .
-nä tror inte dom har något ,du vet komponent brist .
- hur länge har dom öppet hinner jag till Västberga innan dom stänger .
- kanske.
Ok tack o hej .

Åkte till Västberga. Hade inget styrlager eller energi heller . Men lyckades nästan li av med hela presentkortet på lite nya vajer o en styrlinda iaf ..

Lider fan med gamla ägarna och grundarna som jag dessutom känner lite grann . Tänk att kliva in där nu och se sitt livsverk i sån fullständig nerförsbacke raka vägen till kk .
Altså , den kille du snackade med , skulle jag skälla ut så , att han skulle börja gråta !!!
Och sen stänga dörren , att glass spricker. Då kanske vaknar idioter !

simson

Aktiv medlem
Det lär i de flesta fall vara butiksledningen som bestämmer bemötandet. Tex när Coop i Danderyd öppnade var hela personalen supertrevliga. Detta har klingat av i den butiken, men smittat av sig till andra butiker i området. Bla Ica i Arninge har fotfolk som glatt hälsar på kunderna.

Sportson i Danderyd är min favorit LBS. Inriktar sig på transportcyklar, dvs inga racecyklar i den övre prishalvan. 1-4 gubbar i verkstaden som hjälper med reservdelar etc och 1-3 gubbar i butik. Gissar att de har norra stockholms bästa reservdelssortiment för Shimano och Sram.
Väldigt hjälpsamma inom sitt kunskapsområde.
Har aldrig jobbat i cykelaffär men behövde jobb efter IT kraschen 2000 och hade jobbat mycket på somrarna i min morbrors fiskbutik , liten butik där man är mån om kunderna,
en low sale är ändå en sale lixom , tog hursomhelst anställning i en konsumbutik å skötte fisken å delikatessen , första åren fick vi bonus, om butiken gick bra så fick man bonus men Coop bestämde sig för spara pengar så ingen bonus annat än till butikschefen, tror att vi fick typ 5000kr på ett år innan, i en butik som omsatte nästan 100miljoner kr , man kan ju säga så här arbetsmoralen gick inte taket direkt när de tog bort den enda lilla morot som fanns .
Konjunkturen vände och jag återvände till snickarskrået .
Jag har ingen aning om de som jobbar har nån typ av provision men jag tror att de skulle känna större tacksamhet mot kunderna om så var fallet…..
Som jag skrev tidigare så när jag jobbade hos morbror och sålde bra så blev det en direkt inverkan på plånboken och jag lärde mig att även strömmingstanter är viktiga för UTAN kunder behöver man inte stå där.
Har bara gamla erfarenheter av både Torsgatan och Västberga , och det var bättre förr😕
Mange

Fredrik Å

Aktiv medlem
Idag med Internet och Facebook sprider det sig med ljusets hastighet när man inte sköter sig.
Kan tänka mig att en presumtiv kund kollar prisjakt och noterar dåligt betyg.
Sen kör man en googling och hittar den här tråden tex....
Tillräckligt många trådar på diverse forum sen går man i konkurs.

simson

Aktiv medlem
Spårar kanske ur lite här men någon som minns cykelaffären som drevs i ett garage i Älvsjö? Tror det var en duktig cyklist med mor och far som hade den. Köpte första mtb'n där 90-någonting.
Orginabutiken (cykloteket) låg på sparreholmsvägen dock i källaren inte i garaget , bodde nära när jag var liten.

Marklyft

Aktiv medlem
Ja men tex canyon sälja ju bara online så det blir kanske inte lika jämförbart, men självklart är personlig service bra… men har man bestämt sig köper man väl den ändå? Samma gäller ju för hus, bilar, mjölk på affären osv
Enda anledningen att handla i en lbs är ju personlig service, annars blir det ju givetvis online, då det oftast är klart billigare, ser noll anledning att handla hos den lokala då. Tyvärr har min lokala lbs lagt ner, så senaste cykeln blev en Canyon.

-Andy-

Aktiv medlem
Canyon köper man väl ändå för att man vill ha just en Canyon? Förstår inte kopplingen till att LBSen hade lagt ner.

Marklyft

Aktiv medlem
Canyon köper man väl ändå för att man vill ha just en Canyon? Förstår inte kopplingen till att LBSen hade lagt ner.
Kopplingen är väl inte direkt så, men hade min lbs Jorma fortfarande hållit på, så hade jag kanske vänt mig dit, men nu letade jag annorstädes, och då föll valet på en Canyon.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag tänker att målet borde vara att köpa en så rätt cykel som möjligt inom budget (oavsett märke) snarare än att köpa en så prisvärd cykel som möjligt. Att det sitter bra komponenter på cykeln är visserligen trevligt, men om ramen har fel geo eller har andra icke önskvärda egenskaper så spelar inte komponentspecen så stor roll. Har man lite tur hittar man rätt cykel som dessutom är prisvärd.

Loftberg

Aktiv medlem
Har aldrig jobbat i cykelaffär men behövde jobb efter IT kraschen 2000 och hade jobbat mycket på somrarna i min morbrors fiskbutik , liten butik där man är mån om kunderna,
en low sale är ändå en sale lixom , tog hursomhelst anställning i en konsumbutik å skötte fisken å delikatessen , första åren fick vi bonus, om butiken gick bra så fick man bonus men Coop bestämde sig för spara pengar så ingen bonus annat än till butikschefen, tror att vi fick typ 5000kr på ett år innan, i en butik som omsatte nästan 100miljoner kr , man kan ju säga så här arbetsmoralen gick inte taket direkt när de tog bort den enda lilla morot som fanns .
Konjunkturen vände och jag återvände till snickarskrået .
Jag har ingen aning om de som jobbar har nån typ av provision men jag tror att de skulle känna större tacksamhet mot kunderna om så var fallet…..
Som jag skrev tidigare så när jag jobbade hos morbror och sålde bra så blev det en direkt inverkan på plånboken och jag lärde mig att även strömmingstanter är viktiga för UTAN kunder behöver man inte stå där.
Har bara gamla erfarenheter av både Torsgatan och Västberga , och det var bättre förr😕
Mange
Så, jobbar man 'bara' för sin grundlön så är det alltså helt okej att sakna både moral, engagemang och lojalitet? Jag har hittills under mina ~15-16 yrkesverksamma år aldrig upplevt det här med bonusar, men min uppfattning är att jag ändå haft en ganska sjysst attityd och inställning gentemot min anställning och min arbetsuppgifter. Men kanske bara är jag.

Hälsingland

Aktiv medlem
Så, jobbar man 'bara' för sin grundlön så är det alltså helt okej att sakna både moral, engagemang och lojalitet? Jag har hittills under mina ~15-16 yrkesverksamma år aldrig upplevt det här med bonusar, men min uppfattning är att jag ändå haft en ganska sjysst attityd och inställning gentemot min anställning och min arbetsuppgifter. Men kanske bara är jag.

Som säljare är det nog inte en dum idé med bonus, sen kan det ju vara moraliskt tveksamt mot kund då det kan leda till fulsälj etc. Elgiganten m.fl. har ju ofta bonus till sin personal.

Loftberg

Aktiv medlem
Som säljare är det nog inte en dum idé med bonus, sen kan det ju vara moraliskt tveksamt mot kund då det kan leda till fulsälj etc. Elgiganten m.fl. har ju ofta bonus till sin personal.
Bonus är i mina ögon något som kan delas ut till en eller flera anställda för att uppmärksamma att dessa gjort något extra, något lite utöver det vanliga. Något som helt enkelt förtjänar att uppmärksammas.
Provision är för mig inte detsamma som bonus, och skall absolut appliceras där det passar. En morot för att prestera lite extra är så klart aldrig fel.
Men med det sagt tycker jag att man oavsett bonus/provision eller ej, ska kunna förvänta sig en rimligt hög nivå redan som 'grundnivå' hos anställda, i synnerhet inom serviceyrken.

Hälsingland

Aktiv medlem
Bonus är i mina ögon något som kan delas ut till en eller flera anställda för att uppmärksamma att dessa gjort något extra, något lite utöver det vanliga. Något som helt enkelt förtjänar att uppmärksammas.
Provision är för mig inte detsamma som bonus, och skall absolut appliceras där det passar. En morot för att prestera lite extra är så klart aldrig fel.
Men med det sagt tycker jag att man oavsett bonus/provision eller ej, ska kunna förvänta sig en rimligt hög nivå redan som 'grundnivå' hos anställda, i synnerhet inom serviceyrken.

Nej absolut är det så, men som motvikt mot e-handeln krävs det ju lite extra för en fysisk butik. För mig är egentligen en bilförsäljare överflödig, hade dom bara erbjudit att registrera ramavtals-rabatten online köpte jag utan knussel bilen online.

För att köpa en hoj hos lbs krävs ju generellt något extra, typ att man kan förhandla priset eller att dom erbjuder något jag inte kan ordna själv. Till Elgiganten går jag för att en kompis har butiken. Men jag tror det är bra med något för att få säljare att sträcka på sig lite extra. Många jobbar i butik bara för att..

Provision kommer ofta med låg grundlön det tycker inte jag är bra då blir det att folk säljer vad som helst bara för att tjäna pengar.

me.I.am

Aktiv medlem

Håller med, på sätt och vis. Något jag själv brukar säga, och också hört andra säga. Har dock aldrig hört detta resonemang appliceras på chefer och andra högt anställda.

God arbetsmiljö beror på mycket. En bra och generös arbetsgivare behöver inte nödvändigtvis betyda bonusar och liknande. Min första anställning var på ett företag med hyfsade löner, inga bonusar eller liknande. Men väldigt generöst med personalfester, påkostade julfester, ofta resa någonstans inkluderad. Chefen var genomtrevlig och lyfte alltid stämningen när han gick runt. Han hade även filosofin att man inte nödvändigtvis skulle ha 8 timmar fakturerbart per dag, han ansåg att typ 1 timma försvann genom diverse saker som att hämta kaffe etc. Där var det god arbetsmoral.

unsuspected

Aktiv medlem
Ja, alltså hörde ngt med vänsterörat i ngt sammanhang. Har ingen som helst aning om hur det kommer att se ut om det kommer att bli ngt. Bara ett rykte alltså.
Bike republic I Åre är Canyon service partner.

När min sambo skulle köpa cykel var vi förbi SCS. Hon frågade den måttligt intresserade säljaren om hon fick provrulla den billigaste Stumpy lite utanför butiken men det blev nej då det duggade lite och cykeln kunde faktiskt bli smutsig och hur skulle det se ut bland alla 100k cyklar som de helst vill sälja.
Vi gick över till Bikester där säljaren följer med ut och en gav henne 10% innan cykeln följde med hem.

andersson.n

Aktiv medlem

När min sambo skulle köpa cykel var vi förbi SCS. Hon frågade den måttligt intresserade säljaren om hon fick provrulla den billigaste Stumpy lite utanför butiken men det blev nej då det duggade lite och cykeln kunde faktiskt bli smutsig och hur skulle det se ut bland alla 100k cyklar som de helst vill sälja.
Vi gick över till Bikester där säljaren följer med ut och en gav henne 10% innan cykeln följde med hem.
Det är underligt att butikerna inte fixar provcykling ordentligt. Där ska Cykloteket ha beröm för att man ofta faktiskt får gå ut och rulla lite (beroende på vem man frågar). Förstår samtidigt att butiker inte vill låta varenda däcksparkare gå ut och rulla runt på en ny S-Works i november... Hade varit trevligt om flera cykelbutiker gick ihop gemensamt för att ha en demoflotta av cyklar man kunde testa eller åtminstone hyra per dag eller timme. Nån kan säkert förklara varför det är en dålig affärsidé för butikerna, men att förvänta sig att man ska lägga 30, 50, eller 100 tkr på en cykel man inte kan testa innan man köper låter dock som en ännu sämre affärsidé i mina öron.

Batavus

Aktiv medlem
Cykelsmeder är också människor. Kanske särskilt på sommaren, när det är få erfarna i butiken men många kunder och så. Jag har en känsla av att många cykelhandlare som också använder hemsida för försälning och annat, gör det litet med vänster hand, liksom. ...Utan att vilja förringa vänsterhänta; blott ett uttryck. När jag hörde av mig mailledes till Cykloteket i ett dröjande returärende fick jag det åtgärdat ögonabums.

kais01

Aktiv medlem
att ge kunden möjlighet till provkörning är en tydlig fördel för en lbs, och kräver för en näthandlare rätt kostsamma arrangemang.

democyklar säljs med fördel inför modellskifte till ett pris helt jämförbart med de orörda lagercyklarna, så behöver inte vara en stor kostnad just när det gäller hårdvaran att hålla med demo.

så en rätt självklar fördel för en lbs att utnyttja.

anställdas personliga ska vi säga bonuscyklar brukar åtminstone informellt kunna ingå i stallet som kan få testas lite mer än bara utanför butiken. deltar de i turer på orten är bytlåna en väldigt bra variant.

(ot) att köpa en bil utan att irl få värdera bland annat buller på svensk asfalt är vanskligt. frugan funderade på en rav4, populär och med gott rykte på alla sätt och vis. bara att köpa liksom. men vilken dundrande plåthink.

Höjdskräck

Aktiv medlem

Det finns dock extremt få democyklar sedan pandemin/cykelboomen. Med största sannolikhet var det en sprillans cykel som inte rullat en meter som du ville ha ut i regnet. Har ändå en viss förståelse att dom kan få det svårt att sälja den till ngn annan till fullpris efteråt om den inte föll dig i smaken.

Senast ändrad:
Topp