Cykloteket försökte blåsa mig på en 3T Exploro

ooms

Aktiv medlem
Det finns dock extremt få democyklar sedan pandemin/cykelboomen. Med största sannolikhet var det en sprillans cykel som inte rullat en meter som du ville ha ut i regnet. Har ändå en viss förståelse att dom kan få det svårt att sälja den till ngn annan till fullpris efteråt om den inte föll dig i smaken.
Då är ju Canyons service bättre på den punkten - du får ju provcykla en cykel du köpt från dem och skicka tillbaka om den inte faller dig i smaken.

ooms

Aktiv medlem
Du har en poäng men det är väl oxå en del i Canyons affärsmodell.
Jo, men det blir ju lite paradoxalt när det tvärtemot vad många tror visar sig att köper du cykel på Internet får du provcykla den, men inte om du köper i butik... Klämma, känna o prova är ju liksom själva anledningen att gå till en butik idag, allt annat finns ju mer och bättre på Internet.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jo, men det blir ju lite paradoxalt när det tvärtemot vad många tror visar sig att köper du cykel på Internet får du provcykla den, men inte om du köper i butik... Klämma, känna o prova är ju liksom själva anledningen att gå till en butik idag, allt annat finns ju mer och bättre på Internet.
Jo fast just nu är det märkliga tider o det finns väldigt få democyklar. I normala tider är det ju annorlunda.

Men man kan ju se det som att Canyons affärsmodell har klarat pandemin bättre än butikers kanske.

ooms

Aktiv medlem
Jo fast just nu är det märkliga tider o det finns väldigt få democyklar. I normala tider är det ju annorlunda.

Men man kan ju se det som att Canyons affärsmodell har klarat pandemin bättre än butikers kanske.
Eller att pandemin eskalerade behovet för butiker att allvarligt fundera igenom sin affärsmodelll. Behovet fanns redan tidigare, men om pandemin medfört att de förlorade kanske den absolut viktigaste fördelen de hade gentemot webbhandeln så är det ju än viktigare nu.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Eller att pandemin eskalerade behovet för butiker att allvarligt fundera igenom sin affärsmodelll. Behovet fanns redan tidigare, men om pandemin medfört att de förlorade kanske den absolut viktigaste fördelen de hade gentemot webbhandeln så är det ju än viktigare nu.
"Butiksdöden" var i annalkande redan innan pandemin.
Personligen tror jag på den modell som TCM kör med.
Ett rejält men inte överdrivet sortiment i butiken,kompetent personal och en webbshop ala Bikester med fri frakt till butiken.
De vanliga prylarna finns i butiken till ett normalt pris.
Om det råkar saknas en cykel som du eventuellt vill ha får dom den till butiken på några dagar utan köptvång.

unsuspected

Aktiv medlem
Det finns dock extremt få democyklar sedan pandemin/cykelboomen. Med största sannolikhet var det en sprillans cykel som inte rullat en meter som du ville ha ut i regnet. Har ändå en viss förståelse att dom kan få det svårt att sälja den till ngn annan till fullpris efteråt om den inte föll dig i smaken.
Det måste vara jobbigt att torka av den. De har inte direkt varit hjälpsamma vid annat heller tex delar till min Demo 8 som de också lyckades dra sönder returreglaget på gaffeln vid service. Avser butiken i Stockholm för den i Åre är motsatsen, väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. En helt annan upplevelse.

-Andy-

Aktiv medlem
Canyons affärsmodell när det gäller provcykling är rätt kass. Man måste alltså köpa cykeln man vill prova först och sedan (allt som oftast) vänta aslänge på att få cykeln man vill testa. Om inte cykeln är till belåtenhet får man skicka tillbaka den och sedan tålmodigt snurra ett varv till i Canyon-loopen.

När det gäller just provcykling har en bra lbs som t.ex. SCS, TCM och Cykelhuset ett stort övertag över postorderbutikerna när det inte är pandemi och världen är upp och ner.

fhloston

Aktiv medlem
När jag var intresserad av en cykel som butiken inte hade i min storlek så kunde de ta hem en. Men då var jag tvungen att köpa den, ingen ångerrätt.
Där är det ju stor pluspoäng för åtminstone Canyon, vet inte hur andra hanterar en provcyklad cykel, att man får skicka tillbaka den. Och internethandel överhuvudtaget, att man har 14 dagars ångerrätt.
Det är en anledning till att jag har vågat köpa två cyklar från Canyon, jag har inte skickat tillbaka någon.

-Andy-

Aktiv medlem
Med tanke på hur snabbt vissa av Canyons cyklar går åt får man vänta 1 år mellan varje provcykling. Men vet man exakt vilken cykel, geo och andra egenskaper man vill ha är Canyon så klart ett attraktivt alternativ för den insatte.

Jag inbillar mig att LBSerna och Canyon gör exakt likadant, dvs. reor ut cyklar som är tillbakaskickade och i använt skick, precis som elektronikbranschen gör.

Att SCS inte har testcyklar inne beror på pandemin. Normalt sett har de alltid en hel hög med cyklar inne för test och uthyrning. Specialized ställer dessutom krav på sina återförsäljare. Ju högre ranking butiken har desto fler motkrav, t.ex. bredd på utbudet i butiken och utbud av testcyklar.

Jag har full förståelse för att butiken inte plockar ner en sprillans ny cykel från väggen och låter kunden dra iväg ut på en cykeltur i regnet. Skulle det vara okej att en kund som testar kläder i provhytten skitar ner kläderna så pass mycket att personalen måste lägga avsevärd tid på att tvätta och rengöra plagget? Knappast.

När jag har varit inne på SCS har jag sett att de har spänt upp en cykel i en trainer så att en kund kan testa cykeln. Sen är inte det riktigt samma sak som att testa utomhus, men mitt i vintern är det bättre än ingenting. Hos min LBS (ej SCS) har jag fått cykla lite fram och tillbaka inne i butiken (när det var busväder) för att testa och jämföra storleken på två ramar.

ooms

Aktiv medlem
Canyons affärsmodell när det gäller provcykling är rätt kass. Man måste alltså köpa cykeln man vill prova först och sedan (allt som oftast) vänta aslänge på att få cykeln man vill testa. Om inte cykeln är till belåtenhet får man skicka tillbaka den och sedan tålmodigt snurra ett varv till i Canyon-loopen.

När det gäller just provcykling har en bra lbs som t.ex. SCS, TCM och Cykelhuset ett stort övertag över postorderbutikerna när det inte är pandemi och världen är upp och ner.
Kass och kass, det är ju bättre än att du inte får provcykla alls vilket verkar vara fallet hos många lbs nu. Och då har de ju slarvat bort ett av få mervärden de har/hade kvar, pandemi eller inte. Om man inte får provcykla köper man ju grisen i säcken precis lika mycket som vid webhandel, ja faktiskt mer eftersom man vid webhandel har lagstadgad rätt att undersöka/prova varan och returnera om det blev fel.

ivo

Medlem
Idag kunde jag hämta ut en ny 3t exploro med rätt spec på posten!
Hittade den på en holländsk butik (https://www.bikesuperior.com/) med fantastiskt service! Svarar på Mail på helgkvällar! Tog en vecka att då hem cykeln och gick att förhandla priset. Kan verkligen rekommendera om nån annan ska köpa 3t.

Cykloteket har svarat att dom har ingen lust att diskutera vidare med mig då jag lämnat tillbaka cykeln. Står fortfarande att det är kampanjpris och fel-specad på hemsidan.

Bilagor

• C6D39768-C8FB-4356-BF0C-85FCE78211F1.jpeg
    C6D39768-C8FB-4356-BF0C-85FCE78211F1.jpeg
    748 KB · Besök: 100
Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
Fast här var det just SCS som inte ville att man cyklade på deras fina cyklar.

Måste ta SCS i lite försvar.

Jag vet inte vad ni menar med dyra cyklar. Men dom som köper en cykel för upp emot100k kanske litar på att den är bra. Du får ju en bikefit iaf.

Köpte min senaste racer av dem. Utan att provcykla.

Min Scalpel beställde jag på nätet. Inte heller provcyklad.

Lite som när man beställer en Ferrari. Tror inte man provkör den heller.

Vid närmare eftertankte tror jag aldrig att jag provcyklat en hoj innan köp. :D

eucalyptus

Aktiv medlem

Jag vet inte vad ni menar med dyra cyklar. Men dom som köper en cykel för upp emot100k kanske litar på att den är bra. Du får ju en bikefit iaf.

Jag har heller aldrig provcyklat haha Ligger ändå mellan M och L i flera fall. Men vafan det kan inte bli så himla fel heller. Bara slamma styrstammen så blir allt toppenbra. Det viktigaste när man handlar cykel/ram på nätet är att den är snygg och att geometrin är snygg! Nya allebike rocket är inte snyggt

staine

Aktiv medlem

Det där stämmer ju verkligen. Jag har aldrig heller nånsin provkört en Ferarri!

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Hur mycket får man ut av att provcykla några hundra meter på gatan utanför en butik egentligen? Går ju inte att få en känsla för karaktären i cykeln iallafall, speciellt inte en MTB.
De enda cyklar jag kan tycka är vettigt att provcykla är elcyklar, för dom kan bete sig rätt annorlunda beroende på märke, modell m.m. Där märker man skillnad på en kort provcykling

Berk

Aktiv medlem
Tjena!

Hur mycket får man ut av att provcykla några hundra meter på gatan utanför en butik egentligen? Går ju inte att få en känsla för karaktären i cykeln iallafall, speciellt inte en MTB.
De enda cyklar jag kan tycka är vettigt att provcykla är elcyklar, för dom kan bete sig rätt annorlunda beroende på märke, modell m.m. Där märker man skillnad på en kort provcykling

En lvgcykel kan man köpa på geometritabell, även om det är bra att veta om den inte är för stötigt.

En MTB vill man gärna provköra på stig. Några hundra meter på gatan skulle kunna hjälpa lite att känna positionen på cykeln, som har ändrats mycket med modern geometri, men precis det har bara betydelse på stig.

Tycker att det var konstigt att precis SCS vägrade provkörning av en MTB. Första FS jag provade var en StumpJumper FSR XC för lite mer än 20 år sen (hela 80 mm slag fram och 60 mm bak, gungade ändå). Hyrde den när jag var på besök hos en vän i Tyskland. Det var egentligen testcyklar. En anställt i butiken gav os två cyklar utan ID och deposition. Ägaren var riktigt lättnad när vi gav tillbaka cyklarna efter helgen.

Jag köpte precis samma Stumpjumper lite senare (men bytte tillbaka till HT pga gung). Så provcykling funkar, både för kund och tillverkare!

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

för en oerfaren ger det ju inte mycket. och det är mest de oerfarna som sas behöver en lbs, med egentligen provkörning som enda usp numera. vi som har erfarenhet av fler cyklar, och har en viss dos av funktionellt tänk, kan ändå med en kort provkörning få en del input, förutom om storleken stämmer.

- viktigast är kanske hur cykeln svarar på stående igångdrag. flexar ramen då? flexar den lagom i förhållande till min tyngd och styrka? hur känns brunnslocken? ingen kommer trivas på en stel best...

- är det en mtb; hur svarar bakvaggan på stående igångdrag? är den trampeffektiv? mycket lätt konstatera vid en kort provkörning.

-hur uppträder cykeln när man släpper styret? är den stabilt självstyrande, eller undulerar den? wobblar den till och med...? självstyr framjulet när man snett träffar ett längsgående hinder? nyper framhjulet när man styr in mer och mer?

när det är sagt har jag själv nästan uteslutande köpt grisen i säcken med begagnat från utlandet. men korta provkörningar har varit av klart värde när jag hjälpt vänner vid cykelköp. man känner faktiskt rätt snabbt om en cykel är vettigt avstämd eller ej. finliret förstås mycket svårare.

och det svåraste tycker jag är att köpa vintercyklar. alltför vanligt med nervöst beteende på packad något bristande snöunderlag. en del cyklar kastar av och an, är nästan ocyklingsbara. vanskligt värdera detta vid provkörning i gott väder, men överdriven självstyrning är här en oönskad egenskap.

Topp