Då hände det igen!

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
När man har för mycket tid över och ramar som ramlar ut ur garderoben.
Egentligen började det som ett test om jag kunde laga kolfiber utan kid1000 som hjälp.
plötsligt dök det upp en sprucken ram till rätt pris och sen råkade jag höra tjejen säga att cykling kanske är något som borde prövas.

Så i ilfart blandades det epoxi och spändes kolfiberväv, på något magiskt vis hade det samlats en del användbara delar i olika lådor hemma.

Så ramen och en ansenlig mängd delar fick hänga med på semestern. Ett dilemma när man lagat kolfiber är hur man gör med återställningen av målningen, jag valde morakniv istället för 3 snabba spray med den mattsvarta färgen.

Jag hoppas att det är sista gången jag kommer på den dumma idén, det finns en massa konstiga skrymslen och vrår på en mtb ram. 4 dagar senare när vi är ute och åker bil så pekar tjejen på en bastant äldre dam på en damtralla: -Se där, till och med en så otränad person kan ha kul på en cykel, en sån cykel vill jag ha, ingen larvig mtb.

När livet ger dig citroner, gör lemonad. Hade ju tagit mig igenom 4 dagar av helvete nu var det ju bara kul byggande kvar så det var ju bara kämpa vidare.

Under de ändlösa timmarna av skrapande när högen av flagor växer väcks en tanke, hur är det egentligen med premieprodukter? Denna ram är av ”exotiska” high modulus fibrer men självklart finns det en SL version som är ännu dyrare och lättare av denna ram.

Det finns ju SL, Ltd editions, evolution och SWORKS för att nämna några, men har dessa exklusiva varianter verkligen byggts av blinda taiwanesiska barnarbetare i månsken eller finns det en annan sida?
Här är min teori, vissa dagar har gjutning gått bra, skarvarna är fina och raka och vacuumet har pressat ut den överflödiga epoxin, dessa ramar hamnar på premie högen resten i Svensson högen som kommer täckas i sprutspackel och tjock färg.

Denna ram var definitivt en riktig ”gris” som definitivt aldrig skulle kvalificerat i premisegmentet men detta var helt kosmetiskt. Katalogvikten på denna är 970gr vilket är helt OK, SL varianten skall väga 870gr, en skillnad på ca 100gr för det facila priset av 20.000 till.

Så om man grovt antar att en HT bör väga ca 800gr för att hålla ihop och en landvägshoj 600gr, det är iallafall vad man får om man handlar de dyraste optionerna för typ 50’.
Men tänk om det är exakt samma ram som finns för 30’ rent prestandamässigt, och resten bara är kosmetik?

Finns det då något försvar för att köpa extra superduperbra varianten? Bara en tanke som jag ville vädra.

Mitt bygge kommer inte bli något lättviktsbygge men en helt acceptabel brukshoj som med lite tur hamnar under 9kg.

Fler uppdateringar kommer i takt med att pryllådan töms.
39263A35-BFC3-4D32-B1AF-797D589F1980.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Ibland visas det bilder på skador på kolfiberramar och frågan som ställs är det ända in i fibrerna eller bara lacken.
Ger ett litet exempel på hur många lager olika förberedelser till lackering som man kan hitta på en kolfiberram.
08CD0EF9-7997-4712-9424-103758F23933.jpeg
08CD0EF9-7997-4712-9424-103758F23933.jpeg

Senast ändrad:

Bobslob22

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Vad menar du med förnekelse till lackering?
All ådring som syns på bilderna är ju ett lager kolfiber per ådring. Jag skulle slipat till första lagret och lagat utanpå det och inte tuggat mig ner och försvagat mer än nödvändigt.

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Vad menar du med förnekelse till lackering?
All ådring som syns på bilderna är ju ett lager kolfiber per ådring. Jag skulle slipat till första lagret och lagat utanpå det och inte tuggat mig ner och försvagat mer än nödvändigt.
Idiotisk stavningskontroll, skulle vara förberedelser och inget som syns på bilden är kolfiber utan olika lager av spackel och färg.

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Kul tråd!
Bild på hela ramen?
Vart satt skadan?
Det kommer, tänkte hålla liv i tråden ett tag om det går.
Det var ett brott ganska långt ner på ena sidostaget, inte så att det var helt av och tidigare ägare hade cyklat på det efter kraschen men det hade nog inte hållit så länge till.

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Jag har arbetat mycket med laminat och tycker det ser ut som laminat och inte spackel eller färg. Men det där ser du bättre från där du är, svårt avgöra från de bilderna.
Mvh
Betvivlar ingen annans kunskap, men efter att ha satt kniven i ett antal cyklar så börjar jag har hyfsad koll, fördelen med just skrapning är att man känner en otrolig skillnad på de mjuka färg och spackelprodukterna och UD kolfibern. Inte ens min egen lagning som bara var någon vecka gammal och utan vacuumpåse utan bara krympplast går att skrapa av med kniven medans dessa lager svarar på ett helt annat sätt.

Denna ram är byggd i flera delar och i alla skarvar där man sammanfogat delar är det mängder med spackel för att jämna ut skarvar, om du tittar på bilden när ramen ligger på vågen så ser du den karaktäristiska åla skinn looken som det blir med UD fiber.

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Det kommer, tänkte hålla liv i tråden ett tag om det går.
Det var ett brott ganska långt ner på ena sidostaget, inte så att det var helt av och tidigare ägare hade cyklat på det efter kraschen men det hade nog inte hållit så länge till.
Blir lite mobil bilder i brist på annat,lagningen är ju ganska synlig då jag inte hade någon UD väv att avsluta jobbet med, men funktionen är ju viktigast.
6D6D63C9-8985-4525-9B61-153D2C7CA7CB.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
Då hände det igen!
Snyggt!!
Men vad är det längst ner i bilden ovan? Ser nästan ut som en spricka tvärs över staget?
Scott verkar ha branchens mest komplexa lay-up av sina formar eller så använder man alla stuvar som bli över, när man börjar skrapa av färgen på deras ramar så ser det ut som ett damast knivblad ungefär så man får inte vara av den nervösa typen. Antar att det blir så när man jobbar med UD och anpassar alla olika partier på ramen efter form och funktion, de grova och oregelbundna rören är tunna och lagda med stora bitar väv medans styrhuvud, BB, sadelrör mm är tjockväggiga med massor av bitar som läggs om lott.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer