Däck - Alpcykling - High Roller…?

c-oma

Ny medlem
Ska åka till Sospel Frankrike i början av april & tänkte mig att då åka på bästa möjliga däcken för den miljön… Har under hösten/vintern hemma kört Hans Dampf med Trailstargummi vilka ja trivs bra med. Grymt grepp i alla tänkbara lägen men jäkligt trögrullade. Kollade med guiden om vad som är bra där nere & svaret blev High Roller. Har sökt runt massor både här & på alla andra tänkbara forum & det verkar ju som ett säkert kort. Dock så verkar det vara många som kör Minion DHF fram & High Roller bak. Så kanske det med kan vara ett alt. Hade väl mer eller mindre bestämt mig för att beställa dessa High Roller II: http://www.bike-discount.de/?ac=pddetails&pdid=71281 & http://www.bike-discount.de/?ac=pddetails&pdid=85867 men dom är tydligen inte tubeless ready… Deras 2,3:or är TR… Har fått för mig att 2,3:orna är väldigt smala & jag gillar ett lite fetare däck nu när man vant sig vid Hans Dampf. Kan man köra 2,4:orna tubeless ändå eller man ska ge fasen i det…? Fälgarna jag har är Flow EX & jag ska absolut köra tubeless. Kan även tänka mig att titta på andra alternativ såklart. Hjälp mig att lägga en beställning!

/Matte

InlineOla

Aktiv medlem
Sospel låter mer som trampa än lift...?

Mina favoriter för dylika äventyr är minions single ply både fram o bak, har även provat med high roller bak men tycker minions har bättre grepp, kanske rullar aningen sämre men inte märkbart. Har dock inte provat high rollers på 2 generationer eller nåt. 910g låter rätt tungt, minionen ligger väl runt 750?

Tubeless ready eller inte, du kan väl köra med stans?

etnica

Aktiv medlem
High roller funkar bra uppför och nerför ett av de vanligaste däcken.
Finns dock High Roller II nu som jag inte vet vad skillnaden är.

Om man bara skall köra nerför så är väll minion det bästa man kan få enligt många.

Verkar som att det är fler än jag som går och drömmer om varmare tider =)

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har också letat däck för alperna och nu ska jag dela med mig av mina erfarenheter från internetcyklingen. Dvs, på ett happykorrekt sätt talar jag om saker jag inte har någon som helst verklig erfarenhet av.

Om du ska ha High Roller så verkar High Roller II vara rakt av bättre än den första versionen. Jag tror däremot det är ett däck som man ska köra rätt hårt på för att det ska vara ett bra val. Om jag har förstått det hela rätt har det jättebra kantgrepp när man lägger ner cykeln mycket i kurvor, men som en död zon innan där däcket inte greppar. Jag som inte kör jättefort och inte är van vid att lägga ner cykeln massor för att skära kurvor skulle därmed inte välja High Roller II. Detta till skillnad från Hans Dampf (som jag faktiskt kör) där man har ganska kontinuerligt grepp oavsett hur man lutar cykeln.

Minion finns i massor av olika versioner, dels den framhjulsspecifika DHF (som många både kör fram och bak) och den bakhjulspecifika DHR. Där verkar det inte finns någon som gillar den första DHR, men DHR II sägs vara bra. Återigen en uppfattning som jag har skaffat mig genom dåligt skrivna poster på obskyra internetforum...

Själv funderar jag på att köra min nuvarande setup även i bergen. Dvs Hans Dampf 2,35" Trailstar Snakeskin 650b fram och Trail King 2,2" Protection 650b bak. Ni som vet vad ni talar om, är detta en okej setup?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Minions single ply körde vi med på trans provence, ångrade mig inte ett ögonblick.

Dual ply har jag kört vid liftcykling, ännu bättre men rullar dåligt.

marran

Aktiv medlem
Stigarna runt Sospel jag har kört har ofta bestått av rätt mycket lösa stenar, då tycker jag det är skönt med ett däck som man kan "gräva ner", både vid inbromsning och kurvtagning.

Minion Dhf som Jomper säger tror jag kan vara sköna, även dhr II om man vill ha lite mer grepp ffa vid inbromsning, eller HR2. Jag hade gått på 2,4 Exo protection de är ruggigt stadiga och fina. Lär funka bra slanglöst enligt vad jag har hört, med gucka.

Jag tror du är helt rätt ute med gummiblandningarna, MaxxTerra 3c fram och 60a bak för att spara lite stålars. Fast var noga med att få Exo sidoväggar bak också, det är där de gör mest nytta för att skydda mot genomslagspunkor, singleply är ganska veka i sidoväggarna.

Kör man lite försiktigare eller är magiskt smutt klarar man sig såklart på singleply.

Utan att ha testat så tror jag att nya HR2 är ett väldigt mycket bättre däck än gamla HR, det säger en del tycker jag att man mer eller mindre aldrig sett någon som kör HR som framdäck, men HR2 är ett ganska vanligt framdäck för aggressiv AM eller trenduro.

Ett annat däck som jag gillar på den sortens underlag är Conti Baron. Bra punkaskydd och riktigt fint uppträdande när man kantar det, fast sidoväggarna slits tyvärr fort. Men de är bra mkt billigare än HR2.

Ang. trail king, visst är det samma som Rubber Queen? Jag har inte kört det, men spontant ser det ut att vara bättre på hårda eller dammiga stigar med sitt låga mönster. Schwalbe kan jag inte kommentera eftersom jag lider av kronisk Schwalbefobi och tycker det ser sjukt konstigt ut med sina transitionsdobbar som pekar åt alla möjliga håll

c-oma

Ny medlem
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Sospel låter mer som trampa än lift...?
>
> Mina favoriter för dylika äventyr är minions
> single ply både fram o bak, har även provat med
> high roller bak men tycker minions har bättre
> grepp, kanske rullar aningen sämre men inte
> märkbart. Har dock inte provat high rollers på 2
> generationer eller nåt. 910g låter rätt tungt,
> minionen ligger väl runt 750?
>
> Tubeless ready eller inte, du kan väl köra med
> stans?

Det blir shuttleservice mestadels uppför men det kommer säkert bli ett antal 100 höjdmeter klättring varje dag ändå.

Absolut kör jag med stans!

c-oma

Ny medlem
etnica skrev:

>
>
> Verkar som att det är fler än jag som går och
> drömmer om varmare tider =)

Ja de kan du fethaja! Hatar vintern...

c-oma

Ny medlem
jofahjalm skrev:

> Om du ska ha High Roller så verkar High Roller II
> vara rakt av bättre än den första versionen.

Jo då, blir det HR så är det absolut gen 2 som gäller!

c-oma

Ny medlem
jomper skrev:
> Minions single ply körde vi med på trans
> provence, ångrade mig inte ett ögonblick.
>
> Dual ply har jag kört vid liftcykling, ännu
> bättre men rullar dåligt.

Såg det i någon annan tråd. Vad är det egentligen för direkta skillnader på egenskaperna mellan HR II & Minion?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Min happykorrekt förslag: Onza Ibex som diskuterades i ett tidigare tråd. DH variant väger strax över kilot och borde vara tillräcklig för alperna. Jag har inte kört på den än och inte heller i alperna! :)
Marran du har kört på den och i alperna, vad tycker du?

c-oma

Ny medlem
marran skrev:
> Stigarna runt Sospel jag har kört har ofta
> bestått av rätt mycket lösa stenar, då tycker
> jag det är skönt med ett däck som man kan
> "gräva ner", både vid inbromsning och
> kurvtagning.
>
> Minion Dhf som Jomper säger tror jag kan vara
> sköna, även dhr II om man vill ha lite mer grepp
> ffa vid inbromsning, eller HR2. Jag hade gått på
> 2,4 Exo protection de är ruggigt stadiga och
> fina. Lär funka bra slanglöst enligt vad jag har
> hört, med gucka.
>
> Jag tror du är helt rätt ute med
> gummiblandningarna, MaxxTerra 3c fram och 60a bak
> för att spara lite stålars. Fast var noga med
> att få Exo sidoväggar bak också, det är där
> de gör mest nytta för att skydda mot
> genomslagspunkor, singleply är ganska veka i
> sidoväggarna.
>
> Kör man lite försiktigare eller är magiskt
> smutt klarar man sig såklart på singleply.
>
> Utan att ha testat så tror jag att nya HR2 är
> ett väldigt mycket bättre däck än gamla HR,
> det säger en del tycker jag att man mer eller
> mindre aldrig sett någon som kör HR som
> framdäck, men HR2 är ett ganska vanligt
> framdäck för aggressiv AM eller trenduro.
>
> Ett annat däck som jag gillar på den sortens
> underlag är Conti Baron. Bra punkaskydd och
> riktigt fint uppträdande när man kantar det,
> fast sidoväggarna slits tyvärr fort. Men de är
> bra mkt billigare än HR2.
>
> Ang. trail king, visst är det samma som Rubber
> Queen? Jag har inte kört det, men spontant ser
> det ut att vara bättre på hårda eller dammiga
> stigar med sitt låga mönster. Schwalbe kan jag
> inte kommentera eftersom jag lider av kronisk
> Schwalbefobi och tycker det ser sjukt konstigt ut
> med sina transitionsdobbar som pekar åt alla
> möjliga håll

Tackar för engagemanget allihop!
Som happymtb.fr skriver ovan - Är Onza Ibex något kanske? Sitter sådana på fruns hoj & dom känns trevliga i mönster & gummiblandning men är sjukt veka/tunna i sidorna. Känns nästan lika tunna som en slang...

marran

Aktiv medlem
Jag har pluggat Ibex så mycket att jag tänkte jag skulle låta ngn annan göra det den här gången :)

Ibex 2,4 dhc ligger som sagt runt kilot och motsvarar Maxxis 2,4 Exo ungefär, kanske lite mer som Schwalbes Super Gravity-casing egentligen. Jag tror det är ett grymt alpdäck om man kör hårt och aggressivt, 2,4 Frc borde kunna passa bra om man är lite mer åt det försiktiga hållet.

Minion med samma casing som HR2 borde rulla lite bättre, men ha lite sämre grepp ffa vid inbromsning. Om man är en "styrsvängare" borde det även ge lite mer rodereffekt, HR2 är gjorda för att lutas in i kurvorna, inte styrsvängas. Baserat på vad jag har läst har nog även minion lite mindre död zon.

Jag såg nu att du kör Schwalbe med ganska fet casing, jag gissar runt 800g? De funkar säkert utmärkt de också, däcken vi pratar om här har ju ungefär samma biffighetsnivå.

marran

Aktiv medlem
Maxxis 42a är klibbigt, ganska trögrullat och slits fort. Maxxterra-gummit tror jag är betydligt bättre i termer av rull och hållbarhet, möjligtvis med liten kostnad i bromsegenskaper rakt fram på hårt underlag.

Minion dhf har kvar gamla casingen som finns i 2,5" och 2,35, jag glömde det.

Gamla 2,5" (t.ex. dhf) motsvarar ganska väl nya 2,4" (Ardent, HR2, DHR2 osv). 2,35 är betydligt smalare än 2,4" alltså. Lite av en djungel det där :)

2,35 hade jag nog inte kört om du är ute efter punkaskydd pga den lilla luftkammaren. 2,4" är som sagt MYCKET större än 2,35, hur knasigt det än kan låta

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
marran skrev:
> Ang. trail king, visst är det samma som Rubber
> Queen? Jag har inte kört det, men spontant ser
> det ut att vara bättre på hårda eller dammiga
> stigar med sitt låga mönster. Schwalbe kan jag
> inte kommentera eftersom jag lider av kronisk
> Schwalbefobi och tycker det ser sjukt konstigt ut
> med sina transitionsdobbar som pekar åt alla
> möjliga håll

Japp, det är samma däck. Det var verkligen inte så köttigt som jag hade väntat mig att det skulle vara. Känns som ett snabbrullat sommardäck. Jag borde nästan lära mig svänga ordentligt så att jag också kan använda tuffa Maxxisdäck. Nu är jag lite rädd för att den döda zonen kommer döda mig.

Märker man någon större skillnad i bromsegenskaper när det gäller val av bakdäcket?

c-oma

Ny medlem
marran skrev:
> Maxxis 42a är klibbigt, ganska trögrullat och
> slits fort. Maxxterra-gummit tror jag är
> betydligt bättre i termer av rull och
> hållbarhet, möjligtvis med liten kostnad i
> bromsegenskaper rakt fram på hårt underlag.
>
> Minion dhf har kvar gamla casingen som finns i
> 2,5" och 2,35, jag glömde det.
>
> Gamla 2,5" (t.ex. dhf) motsvarar ganska väl nya
> 2,4" (Ardent, HR2, DHR2 osv). 2,35 är betydligt
> smalare än 2,4" alltså. Lite av en djungel det
> där :)
>
> 2,35 hade jag nog inte kört om du är ute efter
> punkaskydd pga den lilla luftkammaren. 2,4" är
> som sagt MYCKET större än 2,35, hur knasigt det
> än kan låta

DJUNGEL...? Hur menar du nu? ;o)
Då är det detta det ska va ist för 42a: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/maxxis-minion-dhf-front-mtb-tyre-3c-exo/rp-prod13487

marran

Aktiv medlem
CRC verkar rätt förvirrade där, de skriver både Wire bead och foldable; och Maxxgrip och Maxxterra. Jag hade mailat dem och kollat vad det är för däck egentligen, eller bara köpt ngn annan stans.

480 spänn för dett däck, det är fan inte billigt det. I det läget hade jag nog bara rullat vidare på Hans Dampf om du gillar dem. De däcken vi pratar om är som sagt inte radikalt annorlunda i casing, det är mest mönstret som skiljer, och det är mer en smaksak vilket man föredrar

c-oma

Ny medlem
Jaha... Nu har jag bestämt mig för Minion DHF 2,5 Exo Foldable 3c fram & 60a bak. Tydligen så är Minion lite mer förlåtande, lite mer förutsägbart & rullar lite lättare än High Roller. Tror inte jag är så aggressiv i min åkstil som det beskrivs att High Roller passar bäst till.

Marran - Visst skulle jag kunna köra vidare på HD men jag vill testa något nytt & det har inte så stor betydelse om de kostar några hundralappar mer eller mindre. Bara jag får något som är bra & håller hyfsat vettigt.

Nu till nästa i-landsbekymmer... Finns fasen inget ställe i Eu där man kan beställa båda däcken på samma ställe... Drygt!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
För skyttling och luft hade jag valt dh-däcken, men de är inre roliga att trampa.

Körde minion dhf dual ply 40 fram och 42 bak under två veckor i alperna och det var ju löjligt bra grepp.

c-oma

Ny medlem
jomper skrev:
> För skyttling och luft hade jag valt dh-däcken,
> men de är inre roliga att trampa.
>
> Körde minion dhf dual ply 40 fram och 42 bak
> under två veckor i alperna och det var ju
> löjligt bra grepp.

Jag vill kunna använda dom hemma med så det får bli den lättare varianten.

Perp

Aktiv medlem
Tycker gamla hederliga highroller är ett riktigt bra däck. Kör det gärna fram när det är omväxlande underlag, klarar allt från stenhårda bikepark berms till småkladdiga singetracks.
Tycker det bromsar mycket bättre än minions när det blir brant och halt. Kurvgreppet i lösare underlag är ju underbart!

Eric W

Aktiv medlem
c-oma skrev:
> Jaha... Nu har jag bestämt mig för Minion DHF
> 2,5 Exo Foldable 3c fram & 60a bak. Tydligen så
> är Minion lite mer förlåtande, lite mer
> förutsägbart & rullar lite lättare än High
> Roller. Tror inte jag är så aggressiv i min
> åkstil som det beskrivs att High Roller passar
> bäst till.

Inte för att jag vill såga ditt val på något sätt, men DHF både bak och fram har verkligen det sämsta rullet av alla däck du hittills nämt. :-) Brukade använda den kombon till ren dh när man ville maxa ut greppet, speciellt i kurvor. För "AM/alp-stig/trampa-lite-uppför/använda-hemma"-cykling skulle jag ta och kika på HR2 i stället. Rullar betydligt bättre, har kanonbra allround egenskaper och greppar långt mycket mer än vad man behöver för den typen av cykling.

Annars har du ju Schwalbes Super Gravity serie också. Ser schyst ut!

marran

Aktiv medlem
Eric W: Vilket casing menar du då? Jag trodde inte dhf singleply eller exo rullade sämre än HR2 med samma casing.

Eric W

Aktiv medlem
marran: Jo, kan vara så att jag är fast i gammalt (subjektivt) dh-(dual-ply)-tänk..

Körde förövrigt Hr2 3c och Minion DHR 60a (båda dual-ply) i somras i Chamonix som AM/alp-stig däck och det var betydligt trevligare att släpa runt på än mina gamla minions dhf. Även testat Hr2/Hr2 vilket jag tyckte rullade ännu bättre. Gick faktiskt riktigt bra att klättra med dessa däck, vikten till trots. Vet inte hur mycket underlaget skiljer sig från dit TS skall och Chamonix, men på Chams stökiga singletracks var jag väldigt glad över att ha 2-ply när det gick utför. Min polare körde lättare grejer (runt 800-900g) och han punkterade mer eller mindre varje dag.

c-oma

Ny medlem
Då det var svårt att hitta de Minion jag ville ha på webshoparna så har jag tänkt om igen........... Får bli HR 2 Exo foldable 3c fram & 60a bak.

jofahjalm

Aktiv medlem
Ni som kör Maxxis, vad tycker ni om Ardent? Jag funderar på att köra sommarsetup med Ardent EXO 2,4" fram och ett Ikon EXO Speedmaxx 2,35" bak, främst då för stigåka. Funkar Ardent för att köra utför med, eller gör det sig bäst på stigen?

Haakan

Medlem
Nu vet jag inte riktigt hur köttigt det är dit du ska men för alpåka vill jag ha dualply bak och minst exo fram. Kör gärna ett mjukare gummi fram för kommer det regn blir halt och det sista jag vill är att ha ett framdäck som slirar runt på tighta switchbacks. Exo fram och bak fungerar men räkna med betydligt fler punkor och en lite studsigare hoj. Klart att det är tyngre att trampa med dualplys uppför men är det inte tävling så tycker inte det borde göra så mycket. Sitter mer i benen ;) Minons har inga tendenser till att drifta om man inte lägger ner dem. Det gör dock HR vilket jag gillar för de lär dig att svänga på korrekt sätt. HR 2 har jag inte kört men de ska vara mindre driftiga än HR 1. Tycker de verkar som ett mycket trevligt alternativ.

Haakan

Medlem
jofahjalm skrev:
> Ni som kör Maxxis, vad tycker ni om Ardent? Jag
> funderar på att köra sommarsetup med Ardent EXO
> 2,4" fram och ett Ikon EXO Speedmaxx 2,35" bak,
> främst då för stigåka. Funkar Ardent för att
> köra utför med, eller gör det sig bäst på
> stigen?

Just den kombon har jag inte kört. Har dock kört Dhf 2.5 exo fram och ardent 2.25 exo bak som en sommarsetup. Fungerar helt OK för stigåka. Driftigt bak och grepp fram. 2.25 exo tål förvånansvärt mycket men skulle inte vilja köra den kombon för ren utförsåkning.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer