Däck för att konvertera komfortracer till gruspendlare?

Jim.E

Medlem
Jag går i tankar på att konvertera min komfortracer till pendlare. Det är en scott speedster disc med aluram. Det sitter i nuläget och som standard 28mm däck men jag borde få plats med 30mm och troligen även 32 så tåliga men inte jättetråkiga pendlardäck tar jag gärna emot tips på. Gärna som går att köra slanglöst. Jag har 23km till jobbet blandat 50/50 med asfalt och en gammal banvall med inslag av vassa stenar på några ställen.

Vad för möjligheter till skärmar har jag som går att fästa på en racerram?

jag pendlar i dagsläget på min hardtail men den är både onödigt dyr och onödigt låg utväxling för den typen av underlag

salle

Aktiv medlem
Jag kör för tillfället Specialized Espoir i 30 mm. Helt ok med bra punkaskydd.

Turkhud

Medlem
Och jag kör Schwalbe G-One 35mm. Använder dem utan slang och tycker att de är smått magiska. Snabba och greppiga. Inser nu också att de är cirka 3mm bredare än du önskar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
finns det skärmfästen? kollade lite snabbt och hittade nedan för 2018 alu-modellen:

ang däck kör jag med Marathon Supreme, har bra punkaskydd och rullar fint

Jim.E

Medlem
Jag såg nu att skärmfästen fanns så då kanske dom Syncrosskärmarna kan passa. Bifogar en bild på utrymmet som finns tillgodo med nuvarande däck. Bak finns det mera plats så 30mm fram och 32 bak kanske är att satsa på?

Bilagor

• AB330053-F606-4FE4-B254-2C0085B87225.jpeg
    AB330053-F606-4FE4-B254-2C0085B87225.jpeg
    399 KB · Besök: 213

Doominator1

Aktiv medlem
De har besvisligen bytt framgaffel sedan 2016 eller vad det kan vara. På sambons Speedster Disc kör vi 37mm WTB Riddler utan några problem. Tror inte det får plats i den gaffeln dock, baserat på bilden.

Oklart vad du får in där men det ser inte ut att vara så mkt kvar med befintliga på 28mm. Slanglöst är bra du kan gå ned i tryck utan att öka risk för punka. Om du kör 28 eller 30 mm kommer inte göra så stor skillnad då är trycket i däcken mycket viktigare och gärna ett däck som bygger lite mer på höjden dvs mer luft. Får ingen riktigt klar bild av banvall. Känns som att det kan vara allt från ganska platt till stökigt. Är det stökigt är 30 eller för all del 32 mm inget att pendla på. Skulle då säga att du ska upp på i alla fall 38mm om det ska vara hyggligt bekvämt gärna mer. Skärmar finns det fästen för men om man som jag bara vill köra med skärmar när absolut nödvändigt så finns det helt ok löstagbara skärmar typ sks raceblade.

Jim.E

Medlem
Jag får helt enkelt prova med 32 och se hur det går. Mestadels är det fint underlag så gäller att stå emot punka där det är stenigt bara

Köp & Sälj

Topp