Däck för blöta rötter och stenar

implor

Aktiv medlem
Kör just nu Rocket Ron och dom är super fram till det kommer lite regn. Man går från :giggle: till :oops: om fattar vad man menar.

Vad ska man köpa om man vill ha väldigt bra grepp på blöta rötter och stenar?

29" och bredd på 2.25-2.35". Gärna så lätta som möjligt.

mv70

Aktiv medlem
Undrar ochså , kör just nu shorty fram forekaster bak.
Åker mycket lera o vattenpölar ochså där det funkat ok om nu lera kan vara ok..
D4C47565-FF22-4167-BC55-D7B944FA3C52.jpeg

implor

Aktiv medlem
Lägre tryck, har du testat det?
Kört mellan 26-32PSI. Så i princip vad som är rekommenderat till däcket.

Visst blir det lite bättre men fortfarande väldigt sketcy. Speciellt rötter som ligger i kör riktningen är otrevligt då man i princip alltid kommer halka av dom.

Crossmax

Aktiv medlem
När du säger ”rekommenderat till däcket” så hoppas jag att du inte menar vad som står på däcksida. Hur mycket väger du?

Visst kan man rekommendera köttiga endurodäck, men givet att du kör Rocket Ron så tror jag du inte direkt vill ha ett allt för kralligt däck.

Berk

Aktiv medlem
Inget greppar bra på blöta rötter och stenar. Men min däck har mycket mer grepp än min sons 24" Rocket Ron, som tyvärr bara finns i billigaste Addix compound. Som sagt hjälper lågt tryck. Mjuk gummi och grov mönster hjälper också. Jag kör Maxxis DHR II MaxxTerra fram på min XC-FS, i 29x2.3 har dom ok vikt med 825 gram. På min stig-HT kör jag Specialized Butcher Grid 29x2.6 fram med 0.9 bar, 0.7 bar när det är riktigt blöt). Då har man fortfarande inte bra grepp på blöta rötter och sten, men mycket bättre än med RR (men också mycket tyngre och trögare).

Senast ändrad:

kntzn

Aktiv medlem
Inget greppar bra på blöta rötter och stenar. Men min däck har mycket mer grepp än min sons 24" Rocket Ron, som tyvärr bara finns i billigaste Addix compound. Som sagt hjälper lågt tryck. Mjuk gummi och grov mönster hjälper också. Jag kör Maxxis DHR II MaxxTerra fram på min XC-FS, i 29x2.3 har dom ok vikt med 825 gram. På min stig-HT kör jag Specialized Butcher Grid 29x2.6 fram med 0.9 bar, 0.7 bar när det är riktigt blöt). Då har man fortfarande inte bra grepp på blöta rötter och sten, men mycket bättre än med RR (men också mycket tyngre och trögare).
Jag skulle säga att grovt mönster inte hjälper alls på våta rötter och stenar, snarare tvärtom. Viktigaste faktorn är nog däckvolymen och lågt tryck.

kais01

Aktiv medlem
det viktigaste för våta rötter är inte mönstret utan snarare gummiblandningen. och rocket ron har i sina dyraste modeller uppstyrd gummiblandning som är bland det bästa marknaden här kan erbjuda.

så man får förmoda att ts antingen har något snikvariant, eller gamla torra däck som stått i solen eller på annat sätt förvarats olämpligt. i det senare fallet kan det ibland hjälpa att slita på däcken så att fräschare gummi kommer fram.

andra däck har hårdare gummi inuti dobbarna för att stabilisera dessa, och har man kommit in dit är det bara att byta däcket, vet inte hur just rocket ron är konstruerat därvidlag.

dubbdäck hjälper förstås. men anses som nämnts oetiskt av många som hävdar att rötter skadas vilket nog är tveksamt eftersom barken på dessa ändå slits slits bort på varje stig, men framförallt att slitmärken på stenar finns kvar till evig tid. att det senare inte stämmer kan man konstatera varje år på sensommaren, då nästan alla märken fyllts igen med de lavar som dubben slipade bort föregående vinter.

ändå är det onödigt, för det finns bra däck till detta ändamål. och slipmärkena är ändå störande.

implor

Aktiv medlem
När du säger ”rekommenderat till däcket” så hoppas jag att du inte menar vad som står på däcksida. Hur mycket väger du?

Visst kan man rekommendera köttiga endurodäck, men givet att du kör Rocket Ron så tror jag du inte direkt vill ha ett allt för kralligt däck.
Väger kanske 85kg med all utrustning.

trycket är något jag googlade fram. 26-30psi.

implor

Aktiv medlem
det viktigaste för våta rötter är inte mönstret utan snarare gummiblandningen. och rocket ron har i sina dyraste modeller uppstyrd gummiblandning som är bland det bästa marknaden här kan erbjuda.

så man får förmoda att ts antingen har något snikvariant, eller gamla torra däck som stått i solen eller på annat sätt förvarats olämpligt. i det senare fallet kan det ibland hjälpa att slita på däcken så att fräschare gummi kommer fram.

andra däck har hårdare gummi inuti dobbarna för att stabilisera dessa, och har man kommit in dit är det bara att byta däcket, vet inte hur just rocket ron är konstruerat därvidlag.

dubbdäck hjälper förstås. men anses som nämnts oetiskt av många som hävdar att rötter skadas vilket nog är tveksamt eftersom barken på dessa ändå slits slits bort på varje stig, men framförallt att slitmärken på stenar finns kvar till evig tid. att det senare inte stämmer kan man konstatera varje år på sensommaren, då nästan alla märken fyllts igen med de lavar som dubben slipade bort föregående vinter.

ändå är det onödigt, för det finns bra däck till detta ändamål. och slipmärkena är ändå störande.
däcken är kanske 2 månader och är speedgrip varianten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vee snap wce som jag kör på ena hojen har välidgt mjukt gummi (42a) och det greppar rätt hyggligt på våta rötter osv.

forkbeard

Ny medlem
Ett annat alternativ är att sätta in inserts i däcken. Kör själv på Racing Ralph / Racing Ray 2,35tum i kombination med PTN Tire Noodle och kan då ligga på 1.0 bar fram och 1,1 bar bak. Vid det trycket så blir det ju betydligt större kontaktyta över rötter. Väger själv ca 77kg men du borde iaf kunna testa runt 1,1-1,2 bar.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Edit: And like he ☝ said.
TS, börja med att sänka trycket tills du börjar riskera genomslag, då höjer du lite igen. Eller riggar hjulen tubeless och sänker lite till (när det är blött och det går långsamt), nedåt 1 bar borde inte vara omöjligt om målet är grepp och inte genomslagsskydd i hög fart.
När det är dags för nya däck/du köper däck för våra förhållanden så köp så brett som går i ramen bak och en storlek bredare om det går i gaffeln. Om du behåller Schwalbe så välj däck som finns med addix-soft, och de ska givetvis vara tubeless-ready.

implor

Aktiv medlem
Konsensus verkar vara spara pengarna och sänk trycket istället. Ska testa sänka till 1.5-1.3 bar och se hur det går!

Beror på hur du kör, I lugnet en sommardag som denna skulle jag ligga högre ca 1,5/1,3. Mycket personligt i däck tryck man behöver prova sig fram.
Men det är väl inte särskilt mycket blöta rötter på Lugnet i dag, lite fuktigt på vissa ställen kanske
Däck tryck anpassas hela tiden beroende på däck väderlek bana m,m

Berk

Aktiv medlem
Rocket Ron Evolution finns väl bara med Speed gummiblandning, som är den hårdaste. Tror att SpeedGrip skulle vara mycket bättre.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ha i huvudet när du får rekommendationer att det är väldigt stor skillnad på 1,3 i ett endurodäck och 1,3 i ett flimsigt XC-däck som inte ens står av sig själv.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Rocket Ron Evolution finns väl bara med Speed gummiblandning, som är den hårdaste. Tror att SpeedGrip skulle vara mycket bättre.
TS skriver ju själv att det är SpeedGrip nu.

manneblask

Aktiv medlem
SpeedGrip är ju superstudsig den med (enligt mig). Soft är ju betydligt bättre för grepp som nämndes ovan.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Men om sänkt däcktryck inte ger tillräcklig effekt så kan man ju alltid prova gå från nuvarande Rocket Ron 2.25" till Nobby Nic 2.35" och också det SpeedGrip såklart. Bör ge en del bättre grepp.

erik h

Aktiv medlem

Visst blir det lite bättre men fortfarande väldigt sketcy. Speciellt rötter som ligger i kör riktningen är otrevligt då man i princip alltid kommer halka av dom.
Här har du svaret. Man kör inte på rötter i den riktningen. Kör så du möter de stora rötterna i rät vinkel så kan du köra i princip vilka däck som helst.

kais01

Aktiv medlem
ok. isf är det inte optimalt. speedgrip är dock riktigt bra på våra rötter och stenar. soft har jag inte testat.

bak duger speed, men det är ingen favoblandning.

MAMTB

Aktiv medlem
När det är blött så kör jag också Rocket Ron 2,25". Speed bak och Speedgrip fram. 1,3 bar brukar jag ha. Tycker kombon funkar helt okej när det är blött och halt.

Men är sugen på att testa Vittoria Barzo nu till hösten. 2,25" bak och 2,35" fram. Har hört mycket gott om däcken.

Berk

Aktiv medlem
Har inte provat Rocket Ron själva. Vill byta min sons cykel från 24" till 26" så han kan har Nobby Nic SpeedGrip isf Rocket Ron Performance Addix när det är blött. Kör själva Maxxis Forekaster bak på XC-FS för att glesa mönstret ger bra självränsning i lera, men den finns bara i hårdare gummiblandningen, så jag kör den inte fram i blöta årstiderna.

ers

Aktiv medlem
Lågt däcktryck i all ära men jag är nojig att man tappar mycket fart och det blir väldigt mycket mer trögtrampat men det kanske bara är placebo? Där jag cyklar normalt är det nog 50/50 med singeltrack och transport sträckor med antingen grus eller i värsta fall asfalt och då lurar iaf jag mig själv att lågt tryck blir för trögtrampat. Brukar köra på 1.8 bak och 1.5 fram med 29x2.35 däck, väger ca 100kg cykelklar...

yonsson

Aktiv medlem
Min upplevelse är att lera, blöta rötter och hällar ställer olika krav på däcket. För häll och rötter är det bäst med finmönstrade däck men vid lera vill jag ha ett grovt som släpper ifrån sig leran. Man få prioritera helt enkelt. Jag tycker DHF med någorlunda lågt tryck funkar bäst även om det greppar halvkass på hällar.

yonsson

Aktiv medlem
Lågt däcktryck i all ära men jag är nojig att man tappar mycket fart och det blir väldigt mycket mer trögtrampat men det kanske bara är placebo? Där jag cyklar normalt är det nog 50/50 med singeltrack och transport sträckor med antingen grus eller i värsta fall asfalt och då lurar iaf jag mig själv att lågt tryck blir för trögtrampat. Brukar köra på 1.8 bak och 1.5 fram med 29x2.35 däck, väger ca 100kg cykelklar...
Kör hårdpumpat till spåret, släpp ut luft när du kommer till skogen. 👍

Berk

Aktiv medlem
Låg tryck ger mindre rollmotstand i stök, men högre på helt slätt underlag. Jag kör bara stök, så jag kör så lågt tryck som möjligt. Annars måste man hitta en kompromiss eller släppa luft när man kommer till skogen som yonsson skriver.

Makten

Aktiv medlem
Som Berk skriver så råder det en väldigt konstig missuppfattning att högt tryck skulle ge lågt rullmotstånd i skogen. Det är precis tvärtom. Med högt tryck bromsas man upp på varje liten rot och sten, plus att kontrollen blir sämre eftersom hela hjulet måste flytta på sig istället för bara däcket. Att köra med det tryck som står skrivet på däcket är rena vansinnet och jag förstår inte varför tillverkarna anger tryck som gör däcken i det närmaste helt oanvändbara till annat än asfalt.

Att rekommendera ett specifikt tryck går inte eftersom alla cyklar på olika vis och på olika underlag. Men sänk för all del lite i taget tills det börjar kränga och/eller du får genomslag. Det är förmodligen mycket lägre än du kör idag, särskilt fram.
Personligen förstår jag heller inte varför de flesta kör nästan samma tryck fram som bak. Det går att gå mycket lägre fram, så länge man inte cyklar med ett jäkla tryck i kurvorna, vilket är svårt över huvud taget på naturlig stig. 30-50% högre (relativt) tryck bak än fram är helt rimligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer